![]() 11.04.2008 11:57:12 | |
---|---|
Oli auto mitä tarkoitusta varten tahansa, sen täytyy olla sellainen että sitä tankkaa mielellään. Jos tuntuu että bensa tai diesel on liian kallista, vika on autossa jolla ajat... ;-) On se noinkin. Kyllä minäkin haluaisin vielä joku päivä esim jonkun 60-luvun Käkkylän avomallina taikka sitten vaikka Lincoln Continentalin. Siitäkin huolimatta, että noille juotava kelpaa. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 11.04.2008 16:57:27 | |
No se tilaajahan ne löpöt maksaa... Hinnat kohilleen, jos löpöt maksaa. Jos se noin on, niin eiko helikopterilla keikalle. Taitaa kumminkin olla niin, että jos haluaa ajaa Hummerilla, niin tulotason pitää olla senmukainen. Jos taas kuljetuksiin löytyy vähäkalorisempi vaihtoehto, niin enempi liksasta jää leivän päälle. Itseäni nuo autot nykyisellään kiihottaa yhtä paljon, kuin pölynimurit. Mut taitaapi olla sillä lailla, että jos tuommoinen Vani nostaa kuumeen, niin se ei parane ko tekemällä kaupat. Muut vaihtoehdot ei siihen kuumeeseen auta. One kind of music only - the good kind | |
![]() 12.04.2008 15:31:01 | |
No - eipä tota 209:äkään voi mikskään polttoainetalousihmeeks väittää. Viime vuonna mun keskimääränen edestakanen keikkamatka oli about 100 km. Siinä valossa ihan sama, mitä ja paljonko auto hörppää. Ja Lennu sen jo sanokin, matkakulut huomioidaan joka tapauksessa kunnolla hinnassa. Sen tiedän, että vaikka olis kuinka naftapihejä, ei farkkuun koko kalusto mahdu. Ja vasikoita oon maatalon poikana taluttanu jo muutonkin tarpeeks. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 12.04.2008 22:27:51 | |
Kylhän noita autoja voi vaihdella. Kannattaa ettiä hyvä. Saahan sen sit myytyy jos haluaa jonkin muunlaisen. | |
![]() 13.04.2008 09:08:45 | |
Muut vaihtoehdot ei siihen kuumeeseen auta. Näino, sanotaanhan myös et jokaisen mieshenkilön pitää kerran elämässään ostaa täysin järjetön ja vääräntyyppinen automobiili. Mikä se sit kenellekin on, on asia erikseen. | |
![]() 13.04.2008 09:27:48 (muokattu 13.04.2008 09:33:16) | |
Mullahan on ollut tuollainen Chevy Van bussi toistakymmentä vuotta. Mitä haluat tietää. Ainakin minun omassa väki matkustaa mukavasti. http://img120.imageshack.us/my.php?image=chevy6uk.jpg http://img206.imageshack.us/my.php?image=chevyint20hb.jpg G strings are for strippers! | |
![]() 13.04.2008 13:03:07 | |
Mullahan on ollut tuollainen Chevy Van bussi toistakymmentä vuotta. Komia! Mitä haluat tietää. Eli sitten siinä vaiheessa, kun on voimapaperinippu taskussa ja autoehdokas nenän edessä, niin mitä erityisesti kantsii syynätä? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 13.04.2008 14:44:11 (muokattu 13.04.2008 15:21:05) | |
Näino, sanotaanhan myös et jokaisen mieshenkilön pitää kerran elämässään ostaa täysin järjetön ja vääräntyyppinen automobiili. Mikä se sit kenellekin on, on asia erikseen. Miksei muuten kukaan puhu uusien autojen järjettömyydestä kun niitten kanssa häviää äkkiä paljon rahaa. Tollanen vani ei välttämättä montaa tonnia maksa, sen kanssa ei voi hävitä paljon rahaa jos osaa korjata itse. Vieraalla korjauttaen voi tulla hintaakin, mutta niin tulee uusien autojen korjauksille ja huolloillekin. Ennemmin mä ostoisin kuorkiks rekisteröidyn vanin vaikka 3000 egellä kuin jonkun uuden henkilöauton 30000:lla. Eli sitten siinä vaiheessa, kun on voimapaperinippu taskussa ja autoehdokas nenän edessä, niin mitä erityisesti kantsii syynätä? Syynääjän olis hyvä olla sellanen, joka on kokemusta tarpeeksi hyvästö yksilöstä. Koeajo kertoo aika paljon jos on vertailukohtaa. Hyviä puolia tossa autossa hyvä jämäkkä runko, hyvä jousitus, 6,2 diesel kone sopivan kokoinen ilman turboakin toisin kuin esim. vanhempien Mersujen koneet, huonoja puolia amerikkalainen huolimaton työn laatu esim. sähköjutuissa ja monenlaisissa yksityiskohdissa? Ittellä oli ekana autona Caprice farmari, siitä jäi mieleen, että se oli joiltain osin tehty hyvinkin kuten runko, jouset, jarrut, mutta esim. takaluukku, sähköikkunat, sähköviritykset oli ihan persiistä. Ei tilan käyttökään ihan paras mahdollinen ollut. Olisko tuo 6,2 dieselkone laadullisesti kuitenkin keskitasoa, ei ihan parhaimpia muttei huonokaan. Meikäläinen laittas parhaimpien joukkoon 4 litrasen Toyota HJ-61:sen turbollisen suoraruiskutuskutosen ja vaikka Dodgessa olevan Cummins:in. | |
![]() 13.04.2008 15:26:24 | |
...Hyviä puolia tossa autossa hyvä jämäkkä runko, hyvä jousitus, 6,2 diesel kone ...huonoja puolia amerikkalainen huolimaton työn laatu esim. sähköjutuissa ja monenlaisissa yksityiskohdissa? Joo, tuo on tietenkin tärkeää että dieselissä on tuo 6.2 litran kone (uudemmissa 6.5 l). Jonkun verran on nimittäin liikkunut 5.7 litraisia dieselitä. Niissä on kuulemma bensakoneen lohko josta rakennettu dieseli. Eivät sitten kestä. Sähköpuoli on todella toisen maailmansodan aikaistaja johdot vedetty ristiin rastiin. Kaiken kaikkiaan ei ole ollut suurempia ongelmia jos ei lasketa kansiremonttia joka johtui omasta tyhmyydestä. Muuten vain pieniä kulutusremontteja kuten vesipumppu, alipainepumppu, etunivel, hehkurele, startti ja laturi. Lähtee hyvin käyntiin pakkasilla. Esimerkkinä silloin kun hehkurele simahti. 25 astetta pakkasta. Auto muutamaksi tunniksi johdonpäähän ja starttasi ongelmitta ilman hehkuja. Tottunut Vanikäyttäjä kuulee kyllä äänestäkin onko kone missäkin kunnossa. Ei minusta tarvitse hulehtia muusta kuin että kone tuntuu kunnolliselta. Kaikki muu kyllä kestää. Olen ajanut omalla kohta 400.000 km. Siihen nähden hyvin vhän korjauksia. Osat ei mitenkään erikoisen arvokkaat. Periaatteessa sanoja osia 60-luvulta asti. G strings are for strippers! | |
![]() 13.04.2008 15:29:28 | |
Miksei muuten kukaan puhu uusien autojen järjettömyydestä kun niitten kanssa häviää äkkiä paljon rahaa. Juuri näin. En edes viitti sanoo, mitä mä maksoin tosta Mesestä. Se on ny ollu mulla kohta kaks ja puoli vuotta, kilometrejä on tullu ainakin 50 000 ja remontteihin jne on menny alle tonni rahaa. Moniko täällä ajaa kuluineen about 7 senttiä kilsa? Tollanen vani ei välttämättä montaa tonnia maksa, sen kanssa ei voi hävitä paljon rahaa jos osaa korjata itse. Siis jakarin on pysyttävä tumpussa. Mulle ainakin pienet perusautorempat on ihan terapiaa. Vieraalla korjauttaen voi tulla hintaakin, Korjaamoo valitessa kannattaa olla tarkka - ei kannata mennä lähellekään isoja merkkiesoja. mutta niin tulee uusien autojen korjauksille ja huolloillekin. Eihän noihin uusiin autoihin voi edes perusjuttuja tehdä ite. Ennemmin mä ostoisin kuorkiks rekisteröidyn vanin Miks K-A? vaikka 3000 egellä 3000 - 6000 haarukassa näyttäis löytyvän jo ihan tsekkaamisen arvosia pelejä. Tollanen polttelis: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1836798 Syynääjän olis hyvä olla sellanen, joka on kokemusta tarpeeksi hyvästö yksilöstä. Koeajo kertoo aika paljon jos on vertailukohtaa. Mun nuorempi pikkuveli on autonasentaja, jolla ollu vani jo monta vuotta ja toisella veljellä on mp-/mönkijäkorjaamo ja sekin on tehny paljon muutakin ajoneuvohommaa. Lisäks paras kaverini on jenkkiautoharrastaja, joka on siitä harvinainen tapaus, että sillä on säilyny siinä asiassa suhteellisuudentaju ja objekttiivisuus. Sen tiedän, että jos jostain pirssistä innostuu, niin äkkiä sitä syynätessä on taikalasit päässä. Kaverin otan aina mukaan. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 13.04.2008 15:38:25 | |
Joo, tuo on tietenkin tärkeää että dieselissä on tuo 6.2 litran kone Tän mä tiesinkin. Muuten vain pieniä kulutusremontteja kuten vesipumppu, alipainepumppu, etunivel, hehkurele, startti ja laturi. Noihan on ihan peruskulunkiosia. Osat ei mitenkään erikoisen arvokkaat. Periaatteessa sanoja osia 60-luvulta asti. Joo - täähän on yks niitten hyvistä jutuista. Sen tiän, että ainakin on tsekattava: - Laatikon toiminta - Helmat - Ikkunanpielet - Öljyjen laatu Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 13.04.2008 15:46:01 (muokattu 13.04.2008 15:51:38) | |
En edes viitti sanoo, mitä mä maksoin tosta Mesestä. Se on ny ollu mulla kohta kaks ja puoli vuotta, kilometrejä on tullu ainakin 50 000 ja remontteihin jne on menny alle tonni rahaa. Ittellä oli vähän aikaa kaverin kanssa yhteinen -74 406 lava Mersu. Vaihdettiin kone ja tuli myytyä. Harvoja autoja, joitten omistaminen kannatti. Käytännöllinen tilava hytti, jämäkkä rakenne, mutta aivan alamittainen kone. Siis jakarin on pysyttävä tumpussa. Mulle ainakin pienet perusautorempat on ihan terapiaa. Toi on hyvä asenne! Korjaamoo valitessa kannattaa olla tarkka - ei kannata mennä lähellekään isoja merkkiesoja. Meikäläinen ei mee mihinkään korjaamoon ellei siellä ole joku tärkeä erikoistyökalu jota itsellä ei ole eikä kannata omaksi ostaa. Miks K-A? Eiks siinä tuu kuitenkin verot ja vakuutukset pakua halvemmaks jos ollaan vaikka vähän yli 3500 kilon kokonaispainoluokassa? Ärsyttää miks kuorma-auton veroa ei voi ilmaista selkeästi vaan siitä pitää tehdä monimutkainen: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Usein+kysytty%C3%A4.htm 3000 - 6000 haarukassa näyttäis löytyvän jo ihan tsekkaamisen arvosia pelejä. Nettiautoa kun katselin, jossain 3000 eurossa oli halvimmat käyttökelpoisen pelin näköisen pyynnit. Nehän on pyyntejä, eikä varmuutta ole mitkä todelliset kauppahinnat. Lähteekö tänä päivänä vani vaikka 2000 käteistä jos ei jauheta paskaa ja ollaan oikeasti kauppoja tekemässä? Tollanen polttelis: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1836798 Siistiltä näyttää. Itte kiinnittäsin huomiota esim. siihen onko lukkiutuva momentinmuunnin ja tekisin kunnon koeajon. Pyydä joku kokenut vanimies mukaan! Käytetyn auton kanssa hyvä varata riittävä remonttibudjetti. Jollain 1000 eurolla ostaa autoon aika paljon uutta osaa jos korjailee autoa omatoimisesti. Ei kannata kaikkia rahoja laittaa autoon, vaan varata rahaa siihen, että saa ostoksesta hyvän. | |
![]() 13.04.2008 15:58:15 (muokattu 13.04.2008 15:58:34) | |
Eiks siinä tuu kuitenkin verot ja vakuutukset pakua halvemmaks jos ollaan vaikka vähän yli 3500 kilon kokonaispainoluokassa? Ärsyttää miks kuorma-auton veroa ei voi ilmaista selkeästi vaan siitä pitää tehdä monimutkainen: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Usein+kysytty%C3%A4.htm Elä muuta virka! Mesessä käyttömaksu ja polttoainevero on about 180 per vuosi. Ei kai se vanissakaan paljon pahempi voi olla, jos on paku? Noista kuorkkien maksuista mulla ei oo mitään käsitystä - mut mulla on vaan AB-kortti, että en viittiis ny heti autokouluunkaan - hehe.... Lähteekö tänä päivänä vani vaikka 2000 käteistä jos ei jauheta paskaa ja ollaan oikeasti kauppoja tekemässä? juurikin noin. Itte kiinnittäsin huomiota esim. siihen onko lukkiutuva momentinmuunnin Eli ylivaihteella kick down on lukittu pois??? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 13.04.2008 16:17:33 (muokattu 13.04.2008 16:24:03) | |
Elä muuta virka! Mesessä käyttömaksu ja polttoainevero on about 180 per vuosi. Ei kai se vanissakaan paljon pahempi voi olla, jos on paku? Siihenhän vaikutti kokonaispaino, eli ei auton paino vaan auton rekkariin merkitty paino + rekkariin merkitty kantavuus. Silläkin vaikutus oliko otettu käyttöön ennen vai jälkeen 1994. Eli ylivaihteella kick down on lukittu pois??? Ylivaihde... tarkoittaako se nyt harvempaa välitystä kuin suora välitys. Vähän hämärä käsite. Kick down pakottaa vaihtaa pienempään kun kaasun laittaa ihan pohjaan. Jossain netissä oltiin tuollaista mieltä: "Ylivaihde on vaihteiston lisälaite, jolla saadaan lisää välityssuhteita. Yleensä näitä käytetään suurimmilla vaihteilla moottorin kierrosluvun alentamiseksi. Kierrosluvun alentaminen tavallisesti vähentää melua, koneen kulumista ja polttoaineenkulutusta." Momentinmuunnin tuo automaattiin luistoa ja voimaa tuhlaantuu siihen. Monessa automaatissa sen voi lukita isoimmalla vaihteella ja polttoainetta säästyy. Momentinmuunnin on varsin huomionarvoinen osa automaatissa. Se tuo jonkin verta portaattomuutta ja aikaansaa liikkeellelähdessä pienemmän välityksen kuin mitä olisi ilman momentinmuunninta. Momentinmuunnin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Momentinmuunnin | |
![]() 13.04.2008 16:34:10 | |
Ylivaihde... tarkoittaako se nyt harvempaa välitystä kuin suora välitys. Vähän hämärä käsite. Kick down pakottaa vaihtaa pienempään kun kaasun laittaa ihan pohjaan. Niin, juurikin niin että ylivaihde on suoraa välitystä harvempi. Taitaa olla poikkeuksetta manuaalilaatikoissa (kardaanivetoisessa) nelosvaihde suora ja viitonen aina ylivaihde. Puutarhajyrsimistä (etuvetoiset) en sit oo ihan varma... ja se "lukkoturbiini" (ympyrä D) tarkoittaa sitä että normaaliajossa tapahtuva luisto loppuu ja veto välittyy suorana moottorista laatikkoon (vastaa normaalia kytkintä). YmpyräDeellä ei saa koskaan hinata mitään! But what would Musamies do? | |
![]() 13.04.2008 17:56:11 | |
Miksei muuten kukaan puhu uusien autojen järjettömyydestä kun niitten kanssa häviää äkkiä paljon rahaa. Autoetu... :D Mulla on F150 Fordi 3L benziini ja 2.0L diesel piilofarmari-Mese, molemmat vm-86. Toisella ajettu 18000 ja toisella 1025000. Ihan mahtavia molemmat. | |
![]() 13.04.2008 18:54:18 | |
...ja se "lukkoturbiini" (ympyrä D) tarkoittaa sitä että normaaliajossa tapahtuva luisto loppuu ja veto välittyy suorana moottorista laatikkoon (vastaa normaalia kytkintä). YmpyräDeellä ei saa koskaan hinata mitään! Näin olin juuri ymmärtänyt - Kiitos!!! Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 13.04.2008 20:11:00 | |
Autoetu... :D Mua ei autoetu innosta kun se ei kovinkaan edukas verrattuna kilometrirahaan. Tartteehan autoa siltikin kun homma jossain välissä päättyy. Kerran kysyin hommia hinausautokuskiksi. Siinä olis saanut komien kulkupelin käyttöön, mutta taisi olla kuitenkin tarkoitus, että hinurilla ajetaan etupäässä hinausajoja. | |
![]() 13.04.2008 23:25:36 | |
Joo - auton tars täyttää sekä keikkabussin että perheauton vaatimukset. Perheen puolesta neljä paikkaa ja tilaa pitkille ihmisille. Keikkakalustoo on keikoista riippuen vaihtelevasti Jos mennään triokeikalle koko setillä, ei farkku tuu kysymykseenkään - enkä tiä miten enää noitten valojen kanssa edes yksin muutenkaan. Mulla on itseasiassa ihan samat vaatimukset. Löpönkulutus on ihan olennainen juttu tällä perällä. Onko oikeasti varteenotettavia vaihtoehtoja vanahalle vanille? Siis pitäisi mahtua kamat ja/tai ihmiset. 3m trussinpätkät pitäisi mahtua.. "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 14.04.2008 01:48:51 | |
Niissä on kuulemma bensakoneen lohko josta rakennettu dieseli. Eivät sitten kestä. Sori, pakko vähän tarttua tähän. Jos se 350DX-kone on "bensakoneesta rakennettu diesel" niin samaan syssyyn esim. kaikki Peugeot-dieselitkin ihan viime vuosiin asti ovat, samoin vanhat Opel-dieselit ja kuulopuheiden mukaan monet muutkin. Yhtäläisyyksien määrä mainittujen pannujen ja samojen tehtaiden saman aikakauden bensakoneiden välillä on nimittäin yhtä vähäinen - kytkinkopan pulttijako on sama, samat apulaitteet käy ja lohko näyttää äkkiseltään päältäpäin melkein samalta. 350DX on kestävä ja hyvä moottori, jonka maineen tässä maassa pilasivat tänne jo valmiiksi kertaalleen loppuunajettuina tuodut vanit ja leppäkylki-STW:t. Kun sitä huoltaa ajallaan ja käyttää hyviä öljyjä, ei se mihinkään noin vain hajoa. Laiskahan se kyllä on. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)