Aihe: Rumpujen mikitys vähäisillä kamoilla
1 2 3
stnprkl
07.04.2008 12:43:43
Sama vikahan on M88 kans (joka on kans laulumikki, tunnetuimpia käyttäjiä mm. Phil Collins). Sitä TG versioita voi Beyerin mukaan käyttää bassarissa, jos on ulkoinen tuulisuoja käytössä, mutta kenenkään en ole vielä nähnyt sellaista käyttävän

R-orkesterilla meillä oli tommonen sieppo siellä bassarissa ja kesti hyvin vaikkei se Akikaan mitään maailman hiljasimpia rumpaleita ole. Ton hajoaminen johtuu yleensä kyl ihan muista asioista kun siitä äänenpaineesta eli se on fyysisesti melko herkkä mikki muuten.

BTW Hynysellä meillä oli naaman edessä jonkun aikaa tommonen.
Viltsu audiokantaja
dewil
07.04.2008 13:10:19

Mä oon käyttäny M88 joskus studiossa basarimikkinä loistavin tuloksin.
Myös snaressa erittäin pätevä sieppain.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Locrian
07.04.2008 13:12:05
Mä oon käyttäny M88 joskus studiossa basarimikkinä loistavin tuloksin.
Myös snaressa erittäin pätevä sieppain.

Jep. Muutama 88 pitäis hankkia omaanki arsenaaliin. Oli muuten P74 sessareissakin käytössä...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
AnttiR
07.04.2008 14:57:41 (muokattu 07.04.2008 14:58:31)
Toi M88 on mulla ollu oikeestaan R:n keikoista saakka se ensimmäinen vaihtoehto basariin. Se on mun mielestä yksi niitä sieppoja, millä vois ihan hyvin hoitaa koko bändin mikityksen..

Palatakseni alkuperäiseen, eli mikitys vähillä kamoilla, niin olen käytätnyt basarimikki + MD441 overhead yhdistelmää aika usein. Sillä saa erittäin siedettävän lopputuloksen. Eikä edes tarvitse EQ:sta ruuvata mitenkään kohtuuttomasti.

Loppuvaiheessa Irinan keikkoja siirryin käyttämään yhtä MD441 overia haitsun ja ride lähimikityksen lisäksi. Aiemmin käytin thomanin RB500 ribbonia. Sillä yhdellä overilla sai helposti luonnollisempaa settisoundia esiin biiseissä, missä rumpali soitti tosi hiljaa.

-a-
sepisti
11.08.2010 00:23:27
Pientä nostoa... Postaan tämän ongelman tännekin.

Tuli hommattua AKG:n D 112 basarimikki meidän rumpalille. Edellinen oli joku t-kaupan halpis. Kokeilin mikittää basaria sekä takakalvon reiän kohdalta, että rummun sisältä. Tulos oli, että soundi on hyvä, mutta alkaa kiertää/humista herkästi. Rumpujen huolellinen virittäminen varmasti auttaisi, mutta tarkoitus olisi saada kuitenkin idioottivarma systeemi, koska hää- yms bilekeikkoja enimmäkseen tehdään ja yleensä ei voi ruveta basaria minuuttitolkulla säätämään vaan homma pitäisi toimia ilman soundtsekkejä.

Kysynkin, että kuinka välttämätön hankinta joku gate olisi tällaiseen ongelmaan? Itse olen kitaristi ja niissä hommissa en ole mitään gatea käyttänyt vaan pyrkinyt aina eliminoimaan häiriön aiheuttajat. Meidän keikoilla rummuista on yleensä mikitetty ainoastaan basari. ELi onko gate turha hankinta näihin oloihin? Jos ei, mikä olisi sellainen asiallinen gate, joka kannattaa hankkia?

Rumpalillamme on selainen pikku moposetti, jossa on 18" basari.

Myönnän, että en ole vielä kunnolla kerinnyt tutustua bändimme uuteen "m.net-hyväksyttyyn" mikseriin ja kyseiseen mikkiin, joten asiat saattavat selvitä itsestään lähipäivinä, kun perehdyn asiaan tarkemmin.

Kiitos jälleen etukäteen.
Indican Jenny on ihana! http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps
Roadari
11.08.2010 11:13:38
Tästä nyt ei saa ottaa herneitä nenään, en siis halua olla ilkeä.
Paskastahan ei tee konvehtia. Ei gatella eikä sitte millään. Siis ensitöikseen se bassorumpu itsessään vireeseen. Tämän jälkeen huolellinen tutustuminen olemassa olevaan, jo hankittuun kalustoon. Ja jos ei vieläkään taitu, pyydetään apua joltain kokeneemmalta. Mielellään livenä. Netin välityksellä on kovin vaikea sanoa mikä teidän bd soundissa mättää. Ja jos ei vieläkään osu, niin sitte voi miettiä tarttisko hankkia jotaki muuta. Gate on bassari hommissa yleensä aika käyttökelponen mut ei sekään pelasta huonoa lähtösoundia eikä heikkoa ymmärrystä muista ketjun laitteista.
Useat Gatet ovat 2-6 kanavaisia ja saattaa niissä olla kompurakin samassa kanavassa. Ennen hankintaa kannattaa miettiä sitä mihin niitä muita kanavia sitte käyttäs.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
ÄM
11.08.2010 11:38:43 (muokattu 11.08.2010 11:42:17)

Samanlaisia keikkoja itsekin tekevänä, joskus tuttua hommaa.
Aika paljon myös välillä tilasta kiinni, basari on kyllä vireessä.

Onko demppiä basarissa? Jos on kalvot ihan vapaana, lyöjä käyttää "kantapää maassa"-tekniikkaa, niin et nuija ei jää basariin, niin aika herkästi rupeaa pienessä nurkassa humisemaan. Ne rupee ne kalvot humajamaan siinä, kun laskee nuijan kalvoon, humina lakkaa.

Subbarin sijoittelu on yks kanssa.
Mutta jos seurojentalolla on setti lavalla ja subbari/-t lavan edessä lattialla, niin ei pitäis olla mitään ongelmia.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
UncleFester
11.08.2010 13:46:19
Me ollaan sitenkin pärjätty että on basari mikitettynä ja sitten yksi/kaksi överiä - ovat ottaneet sen virpan mainiosti.
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
rintapek
11.08.2010 14:03:56

sepisti: Pientä nostoa... Postaan tämän ongelman tännekin.

tarkoitus olisi saada kuitenkin idioottivarma systeemi, koska hää- yms bilekeikkoja enimmäkseen tehdään ja yleensä ei voi ruveta basaria minuuttitolkulla säätämään vaan homma pitäisi toimia ilman soundtsekkejä.

Kysynkin, että kuinka välttämätön hankinta joku gate olisi tällaiseen ongelmaan? .

Gatet ja kompurat ei o kierronpoistajia eivätkä tuohon ongelmaan auta. Epäilemäti se uusiin kamoihin perehtyminen auttaa.

Sit jos se bassarin mikitys ei ota onnistuakseen (mut kyllähän se onnistuu), niin niin sit kaipaamasi pomminvarma pikasysteemi on triggeri bassariin ja bassarisaundi rumpuällistä. Kustannusarvio tossa ei o just gaten hankintahintaa kummempi.

Juu, tiedän, asialla ei o mitään tekemistä bassarin mikityksen kans, mut ajattelin, et jos kysyjä ei tommoisesta vaihtoehdosta ole tietoinen.
One kind of music only - the good kind
Sami_T
11.08.2010 19:04:40 (muokattu 11.08.2010 19:05:50)

No siis kyllä aina välillä on sellaisia tilanteita että hyvässäkin vireessä oleva basari meinaa ruveta kiertämään (tai "humisee") ja gatella siitä ongelmasta pääsee sitten eroon. Omat kokemukset on sellaisia että yleensä tohon tilanteeseen liittyy ontto lava ja PA:n bassot on jossain lähellä.

Muutenkin pop- ja rock-hommissa mä geittaan sen basarin aina kun rumpalin soittotyyli ja/tai käytettävissä oleva kalusto sen sallii, se ylimääräinen mökä mitä sieltä basarimikistä tulee ei oo mitään sellaista mitä tarvisi yleisölle toistaa.
samitorvinen.blogspot.com
rintapek
11.08.2010 20:04:23

Sami_T: N... gatella siitä ongelmasta pääsee sitten eroon. Omat kokemukset on sellaisia että yleensä tohon tilanteeseen liittyy ontto lava ja PA:n bassot on jossain lähellä.

Niin, ei kiinni oleva mikki kierrä. Mut jos se lähtee kiertämään, ni gate ei sitä mikkiä sulje. Paitti sopivasti sidechainohjattuna ja osaavasti säädettynä jne. Mut minust kysyjä tahtoi itte itteään lavalta miksaten-ratkaisun, mis bassarin säätöön ei mene puolta tuntia. Epäilemäti sinä osaat, mut esmerkiksi mä en osaa. Jos sitä aikaa ei ole, niin gate ei ainakaan mulle ole mikään ratkaisu, vaan yksi ongelma lisää.

Tos aikanaan kyselin semmoisen vaihtoehdon perään, mis laittais triggerin gaten sidechainiin, jolloin mikki tosiaan olis auki vaan milloin k.o. rumpua lyödään/poljetaan. Kun kukaan ei ajatusta täysin tyrmännyt, ni olen tota ny reenikämpällä kerran pari testannu. Mielikuva on semmoinen, et ton vois saada toimimaan halutulla tavalla, mut en osaa enempiä kertoa, kun en keikalla asti ole koskaan kokeillut.
One kind of music only - the good kind
AnttiR
11.08.2010 21:12:18 (muokattu 11.08.2010 22:44:40)
Joskus signaalin vaiheenkääntö basarikanavassa auttaa kiertoon. Jos mikserissä ei ole ko. nappulaa, voi polariteetti-kääntöpiuhan tehdä itse. Lyhyt XLR-XLR kaapeli, jossa kolvaa toisesta päästä 2-3 nastojen piuhat toisinpäin.

Ja kuten aiemmin jo on mainittu, sopivasti demppaamalla saadaan myös tehokkaasti kalvojen resonointia kuriin.

-a-
sepisti
11.08.2010 23:59:06
Kiitos neuvoista, eikä herneitäkään imastu nokkaan.

Tänään kävin hieman virittämässä kyseistä basaria ja soundi tuntuisi olevan nyt kohdallaan. Kierto-ongelman aiheuttaa todennäköisesti kuitenkin meidän treenikämpän tila. Sain kuitenkin kierron kuriin myös treeniksellä, kunhan ei vaan tunge sitä mikkiä sinne basarin sisään vaan asemoi mikin takakalvossa olevan reiän keskelle noin sentin parin päähän "kalvosta". Ajattelin itsekin, että sielä ns.-talon lavalla, jossa soitetaan "pa:n" takana, moista ongelmaa ei ole. Meidän edellinen basarimikki oli niin tumppu, että yläpäistä sai hädin tuskin pientä napsua kuulumaan. Subista kyllä jyminää kuului:) Nyt kuuluu sekä napsua, että jytinää...

Myös rumpujen triggausta on harrastettu, joten kamat löytyvät siihenkin hommaan, jos tiukkapaikka tulee. Ehkä hieman turhaan hätiköin eilen, mutta sellaista se on kun ostaa uutta ja heti ei homma pelitäkkään kuin elokuvissa:)

Gatesta voisi kuitenkin joissain tapauksissa olla hyötyä, joten minkälaista värkkiä suosittelisitte? Ei B- eikä T-tuote. Ilmeisesti koko rumpusetin mikittämiseen tarvitsee useampi kanavaisen gaten, jos oikein ymmärsin. Mihin väliin se gate muuten laitetaan? Inserttiin vai miten?
Sellainen semi-pro gate kiinnostaisi ja käytettynä yrittäisin etsiä.
Indican Jenny on ihana! http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps
Reddie
12.08.2010 00:09:56
dbx 166XL on varmaan se mitä kaipaat. 2-kanavainen gate/kompura/limitteri jota on helppo säätää vähän osaamattomankin.
Lennu
12.08.2010 00:14:58

Eikä siinä gaten käytössä ole mitään ihmeellistä, ei sitä pidä pelätä. Jos ymmärtää mitä tarkoittaa attack ja release, osaa käyttää gatea. Pyörittelee kymmenen minsaa niitä napiskoita, jos joku jaksaa pamputtaa niitä kannuja sen aikaa, niin (ainakin toivottavasti) huomaa mitä se tekee. Joku nelikanavainen gate on ihan hyvä olla, ylimääräiset kytketään tietenkin virvelikaiun paluukanavan inserttiin :-D
My life is like an Opel-highway.
stnprkl
12.08.2010 00:19:14
Reddie: dbx 166XL on varmaan se mitä kaipaat. 2-kanavainen gate/kompura/limitteri jota on helppo säätää vähän osaamattomankin.

Paitsi et se gate siinä on vitsi. Toi on kompura missä on joku etäisesti gatea muistuttava asia ikäänkuin bonuksena.
Viltsu audiokantaja
miffe
12.08.2010 00:55:17
rintapek: Tos aikanaan kyselin semmoisen vaihtoehdon perään, mis laittais triggerin gaten sidechainiin, jolloin mikki tosiaan olis auki vaan milloin k.o. rumpua lyödään/poljetaan. Kun kukaan ei ajatusta täysin tyrmännyt, ni olen tota ny reenikämpällä kerran pari testannu. Mielikuva on semmoinen, et ton vois saada toimimaan halutulla tavalla, mut en osaa enempiä kertoa, kun en keikalla asti ole koskaan kokeillut.

Mää käytin tota yhden bändin kans kymmenkunta vuotta sit muutamil keikoil, kun rumpali hakkas ehkä kovaäänisintä virveliä ikinä kuin viimestä päivää. Pleksithän siinä otettiin hätiin ja seurauksena järjetön vuoto molempiin bassari- sekä viiteen tomi- ja pariin rototomimikkiin.

Triggerit sidechainiin pelasti elämän, mutta ylimääräinen kaapelointi meinas katkaista kamelin selän. Sillon tosin olin nuori ja innokas.
turkulainen
Sami_T
12.08.2010 03:34:56 (muokattu 12.08.2010 03:46:54)

rintapek: Niin, ei kiinni oleva mikki kierrä. Mut jos se lähtee kiertämään, ni gate ei sitä mikkiä sulje. Paitti sopivasti sidechainohjattuna ja osaavasti säädettynä jne. Mut minust kysyjä tahtoi itte itteään lavalta miksaten-ratkaisun, mis bassarin säätöön ei mene puolta tuntia. Epäilemäti sinä osaat, mut esmerkiksi mä en osaa

Ei ole paha rasti, sen basarin gaten säätöön menee pari sekuntia. Jos on sama mikseri, sama basari, sama mikki ja sama gate niin se tarvii ruuvata kohdalleen tasan kerran ja sitten on luvassa vuosia ongelmatonta keikkailua. Eikä todellakaan tarvi mitään sidechain-hommia. Release-aika pitäisi olla jo tonteilla, sitten vaan ruuvataan hissukseen thresholdia kohti positiivista kunnes saavutetaan haluttu lopputulos. Ja jos se basari kiertää pahastikin niin se ero basari vs kierto on sen verran iso että pop- ja rock-hommissa se asettuu lähes poikkeuksetta melkein millä tahansa vehkeellä.

Jopa tolla stnprkl:een mainitsemalla 166XL:n gatella saa sen basarin jollain muotoa kuriin ja nuhteeseen. Mihinkään muuhun se 166XL:n gate ei sitten kelpaakaan. Virveliä voi yrittää jos on oikein hurja.
Sami_T
12.08.2010 03:38:38 (muokattu 12.08.2010 04:19:58)

Gatesta voisi kuitenkin joissain tapauksissa olla hyötyä, joten minkälaista värkkiä suosittelisitte? Ei B- eikä T-tuote. Ilmeisesti koko rumpusetin mikittämiseen tarvitsee useampi kanavaisen gaten, jos oikein ymmärsin. Mihin väliin se gate muuten laitetaan? Inserttiin vai miten?
Sellainen semi-pro gate kiinnostaisi ja käytettynä yrittäisin etsiä.

Mun näkemys tässä aiheessa on sellainen että melkein bändi kuin bändi tarvii jonkin määrän gateja ja kompuraa.

Pienessäkin bändissä tarvii helposti kolme gatea (basari+tomit) ja pari kompuraa (basso+lead-laulu). Jos on taustalauluja, akkari ja/tai kiippari niin aika usein tulee tarvetta noitakin vähän jarrutella.

Tässä kohtaa tulee hyvin nopeasti kahdeksan kanavaa täyteen ja mä ainakin suosittelen jopa halppisratkaisuksi Klark Teknikin Square One Dynamicsia. On ehkä vähän räväkän hintainen vehje kertaostoksena, juu, mutta kun rupeaa laskemaan kustannusta _per kanava_ niin ei enää olekaan niin paha.

Joo ja inserttiin noi gatet ja kompurat useimmiten on tupattu kytkemään.
pitk
12.08.2010 06:50:05

Sami_T:

Pienessäkin bändissä tarvii helposti kolme gatea (basari+tomit)

Kyllä toi gaten käyttö on aika tapauskohtaista. Jos rumpalilla on hyvä vire ja balanssi ja retrohenkinen soittotyyli / musiikkilaji, on gateja aika turha mennä esittelemään. Hevanderi, perus-rock etc on sitten tooinen asia. Tai johonkin swing-tyyppiseen jaskaan. Juu ei.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)