Aihe: Mikrofoni metallibändin kitaroiden mikittämiseen
1 2
miffe
06.11.2007 02:44:01
Aika marginaalistahan se vissiin on kuin tossa ne impedanssit muuttuessaan vaikuttaa.

Ja sitten sähkötekniikan perusteisiin. Jos sulla on siin tiski ja 2kohm sisääntuloimpemdanssi. Isket sen etusen kans kiinni sähköisesti rinnan mikin, jossa lähtöimpedanssi sen 150ohm, niin ne mikit näkee kuormanaan myös toisensa. Tippuu signaalitaso aika roimasti, muuttuupi taajuusvaste (jos mikit eri mallia) ja maksimi äänenpaineen kesto laskee.

Sopivilla rinnan- ja sarjaankytketyillä vastuksilla tuota passiivisummainta voi sovitella mikeille helpommaks kuormaks.
turkulainen
stnprkl
06.11.2007 14:27:45
Ja sitten sähkötekniikan perusteisiin. Jos sulla on siin tiski ja 2kohm sisääntuloimpemdanssi. Isket sen etusen kans kiinni sähköisesti rinnan mikin, jossa lähtöimpedanssi sen 150ohm, niin ne mikit näkee kuormanaan myös toisensa. Tippuu signaalitaso aika roimasti, muuttuupi taajuusvaste (jos mikit eri mallia) ja maksimi äänenpaineen kesto laskee.

Sopivilla rinnan- ja sarjaankytketyillä vastuksilla tuota passiivisummainta voi sovitella mikeille helpommaks kuormaks.

Mee sinä vaan lukee niitä oppikirjojas minen nyt jaksa.
Tossa senkussa se impedanssi on 200 ohmia ja viisseiskassa 150. Molemmissa erilainen taajuusvaste. Mutta nyt päästäänkin siihen mitää jo aiemmin kirjoitin. Kuuletko sä eron jos sulla on toinen pyydys (421+57) missä on vastukset välissä ja toinen pyydys (421+57) missä ei ole. Kuuletko oikeasti eron jos noi on kitaramoottorin eri elementtien edessä. En tiiä sit mistä johtuu mut samoilla gaineilla ne kanavat meni eikä Jannen kanssa kuultu eroa. Se mitä tiskin etuset on ajatellu niin siitä mulla ei ole hajua.
Pointti mulla olikin tossa aiemmin että mitään sellaista ei tapahdu mistä ei ammattikriteerit täyttävä mikseri selviytyis, mitään ei myöskään saada hajalle tällä toiminnalla.
Luojan kiitos näitä hommia kuitenkin vielä tehdään korvilla eikä taskulaskimella.

P.S. Ja mä tiedän et tää menee eipäs juupas vänkäämiseksi, siitä pahoittelut jo etukäteen kaikille osapuolille. Alkuketjuhan menikin ihan liian asiallisilla linjoilla. ;)
Viltsu audiokantaja
miffe
14.11.2007 16:18:49
Mutta nyt päästäänkin siihen mitää jo aiemmin kirjoitin. Kuuletko sä eron jos sulla on toinen pyydys (421+57) missä on vastukset välissä ja toinen pyydys (421+57) missä ei ole. Kuuletko oikeasti eron jos noi on kitaramoottorin eri elementtien edessä.

Tuskin erityisen suurta eroa kuulisin. Niillä vastuksilla olisi vain tarkoitus helpottaa sen mikrofonin elämää suurien äänenpaineiden kohdalla. Ulostulotaso voi jopa tippua (lue: yleensä tippuu) lisää tuossa tilanteessa.

Sitten vaihtoehtona olisi myös muuntajilla tehty passiivisummaus, mutta siihen liittyy sitten omat ongelmansa.

En tiiä sit mistä johtuu mut samoilla gaineilla ne kanavat meni eikä Jannen kanssa kuultu eroa. Se mitä tiskin etuset on ajatellu niin siitä mulla ei ole hajua.

Etusillehan tuossa tilanteessa on aivan sama, mitä siellä lähtöpäässä on kytkettynä, kunhan sen antama syöttöjännite pysyy suunnitellun lineaarisen toiminta-alueen rajoissa.

Pointti mulla olikin tossa aiemmin että mitään sellaista ei tapahdu mistä ei ammattikriteerit täyttävä mikseri selviytyis, mitään ei myöskään saada hajalle tällä toiminnalla.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Joku todella herkkä dynaaminen mikki ja se kytkettynä, johonkin ribboniin saattaa aiheuttaa sen, että sen dynaamisen tuottama signaali saa sen ribbonin kalvon ylittämään liikeratansa.

Mikrofoni kun nyt sattuu olemaan samanlaista tekniikkaa kuin kaiutinelementti mutta käänteisesti käytettynä. Allekirjoittanut on käyttänyt mm. joitain (muutamia eri malleja, Philipsiä ja Sonya ainakin) halpiskuulokkeita lauluäänitykseen, kun siihen on saatu sen avulla valmiiksi sopiva efekti :)

Luojan kiitos näitä hommia kuitenkin vielä tehdään korvilla eikä taskulaskimella.

Miksaamista ja taiteellista puolta kyllä, teknistä ei. Tekniikan ja siihen liittyvien fysiikan suureiden tunteminen ei ainakaan haitaksi ole. Harmillisen paljon näkee outoja ja suorastaan vaarallisia viritelmiä (varsinkin ripustus ja nostopuolella).
turkulainen
stnprkl
14.11.2007 21:38:52
....
V: En tiiä sit mistä johtuu mut samoilla gaineilla ne kanavat meni eikä Jannen kanssa kuultu eroa. Se mitä tiskin etuset on ajatellu niin siitä mulla ei ole hajua.

M: Etusillehan tuossa tilanteessa on aivan sama, mitä siellä lähtöpäässä on kytkettynä, kunhan sen antama syöttöjännite pysyy suunnitellun lineaarisen toiminta-alueen rajoissa.

Minkäs takia sä sit väität että taso tippuu.

V: Pointti mulla olikin tossa aiemmin että mitään sellaista ei tapahdu mistä ei ammattikriteerit täyttävä mikseri selviytyis, mitään ei myöskään saada hajalle tällä toiminnalla.

M: Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Joku todella herkkä dynaaminen mikki ja se kytkettynä, johonkin ribboniin saattaa aiheuttaa sen, että sen dynaamisen tuottama signaali saa sen ribbonin kalvon ylittämään liikeratansa.

Kyseessä oli SM57 ja MD421, kumpikaan ei ainakaan mun tietojen mukaan ole ribbon-mikki eikä sen puoleen mitenkään yltiöpäisen herkkäkään noin niinkun fyysisesti.

....

V: Luojan kiitos näitä hommia kuitenkin vielä tehdään korvilla eikä taskulaskimella.

M: Miksaamista ja taiteellista puolta kyllä, teknistä ei. Tekniikan ja siihen liittyvien fysiikan suureiden tunteminen ei ainakaan haitaksi ole. Harmillisen paljon näkee outoja ja suorastaan vaarallisia viritelmiä (varsinkin ripustus ja nostopuolella).

No niin, niin no. Se kuinka se rajallinen tekninen tieto muutetaan käytännöksi on enempi se juttu kun oppikirjasta siteeraamalla päteä tämmöisillä foorumeilla.

Ja kyllä tuolla maailmalla näkee kummallisia ja jopa vaarallisia virityksiä, mutta sähän et oo semmosiin ikinä sortunu :)

Pahoitteluni edelleen muille lukijoille, tarkoitushan tässä ketjussa todellakin oli löytää sopiva mikitys metallikitaroihin eikä päästä pätemään fysiikan tiedoilla
Viltsu audiokantaja
miffe
15.11.2007 00:51:41
Minkäs takia sä sit väität että taso tippuu.

Kuorman impedanssi muuttuu pienemmäksi kuin antoimpedanssi. Kahden mikronin antaman signaalin summa voi hyvinkin olla lähellä jomman kumman mikin erikseen antamaan signaalia.

Kyseessä oli SM57 ja MD421, kumpikaan ei ainakaan mun tietojen mukaan ole ribbon-mikki eikä sen puoleen mitenkään yltiöpäisen herkkäkään noin niinkun fyysisesti.

Joo, ei tässä tapauksessa olekaan mikää riski hajoamiselle, mutta ihan joka yhdistelmällä en sitä lähtisi tekemään.

Ja kyllä tuolla maailmalla näkee kummallisia ja jopa vaarallisia virityksiä, mutta sähän et oo semmosiin ikinä sortunu :)

Ainakin kummallisiin olen. Sitäpaitsi olen joutunut käyttämään ulkoilmakeikoille soveltumattomia laitteita monen monta kertaa varsin kosteissakin oloissa (kuka ei olisi).
turkulainen
Cornflake
18.11.2007 18:25:34
Terttu:
Parempi se 606 mun mielestä oli tohon metalligenreen (ja muuhunkin), kuin 57.

606 on hjyvä. Ennemmin mäkin ton otan kuin 57:n, vaikkei minusta 57:ssa mitään vikaa varsinaisesti olekaan raskaammankaan kitaran kanssa.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Roberto
23.11.2007 09:01:18

Tässähän joutuu kohta lähtee keikille ihastelemaan miffen soundia.. mahtaa olla helmee kun on millivoltit ja megaohmit kohillaan. Missäs niitä ois? Jossain kivikylän nurkilla mielummin, ei kauheen kauas jaksa.
rintapek
23.11.2007 23:11:16

Tässähän joutuu kohta lähtee keikille ihastelemaan miffen soundia...

Minä lähden mielelläni, jos aikataulu vain natsaa.
Kutsua kehiin vain. Minulta on turha odottaa arvosteluita tai kehuja, koska minä olen vain harrastajapoika. Uteliaisuuteni on tallella. Mielelläni näkisin.
One kind of music only - the good kind
LHU
25.11.2007 17:01:18
Tässähän joutuu kohta lähtee keikille ihastelemaan miffen soundia.. mahtaa olla helmee kun on millivoltit ja megaohmit kohillaan.

Mä kanssa, kädet puuskaan ja puukkoa selkään, ry.
Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)