Aihe: Valmiit PA-setit?
1 2 3
Lennu
19.07.2007 23:42:54

Sano sille, että lopettaa harkitsemisen, ottaa rahat mukaan, jotain kunnolla äänitettyä musaa, jota on kuunnellu muillakin vehkeillä, koekuuntelee kaapit eri voimakkuuksilla ja myös niiden yksittäiset elementit.

Hehee, joo kyllä tuo on opittu jo ajat sitten. Näinhän se on.

Zarkus Poussa oli taannoin lähikuppilassa keikalla yhellä aktiivikaapilla, olikohan Mackien(?). Hyvin kuulemma toimi (en ollut ite paikalla).
"Jos Sex Pistols olisi tullut Suomeen konsertoimaan, Suomen nuoriso olisi sankoin joukoin tatuoinut itsensä, lävistänyt itsensä, alkanut käyttää huumeita ja kieltäytynyt aseista" -Matti Huttunen, Espoo
musamies
20.07.2007 11:19:43
Zarkus Poussa oli taannoin lähikuppilassa keikalla yhellä aktiivikaapilla, olikohan Mackien(?). Hyvin kuulemma toimi (en ollut ite paikalla).

Useemmasta kaapista on kunnolla iloa vasta sitten jos niitä käyttää oikeasti PA:na, eikä pelkästään lauluun, on stereomateriaalia tai monikanavamateriaalia, erilisistä alapäistä hyötyä jos sisältää myös matalia taajuuksia ja useista yläpäistä hyötyä jos esiintymistila muodoltaan esim. tosi leveä tai tarkoitus jakaa ääntä ympyrän muotoisesti joka puolella.

Jos kaapista tulee pelkkä laulu, muut soittimet tulee akustisesti tai omista vahvistimistaan, aivan hyvin riittää yksi kaappi. Jos on käytössä pääasiassa stereofonisia kosketinsaundeja niinkuin mulla, kahdella kaapilla kuulostaa paremmalta.
aimotuska
20.07.2007 15:37:38 (muokattu 20.07.2007 15:38:52)
Jos on käytössä pääasiassa stereofonisia kosketinsaundeja niinkuin mulla, kahdella kaapilla kuulostaa paremmalta.

Eipä välttämättä. Tilan ei tartte olla kovinkaan kummoinen niin tuo stereoefekti häipyy totaalisesti. Pitseria-looshit, pientä sokkelomaisuutta, leveänomainen tila tai yleensäkin sopivasti heijastuksia/vaimentumia, niin stereo on muisto vain. Vasemmalla istuvat ei tiedä yhtään mitä oikealta kuuluu. Pannaava delay muuttuukin yllättäen tremoloksi molempiin laitoihin. Ihan keskellä olevat voi tajuta, mistä on kyse.

Jos mulla alkaa kanavista oleen uupelo, niin heti ensimmäisenä lähtee stereomatskut monoksi -- jos niitä on alunperinkään otettu stereona sisään. Vähän riippuu.
Tyhymä
musamies
20.07.2007 18:25:00
Jos tulee mahdollisuus, kokeile Rotosphereä: Jos ottaa vain toisen kanavan, tulee kyllä voimakas efekti, mutta ei se ole leslie. Jos ottaa kaksi kanavaa mikseriin ja monottaa ne, pääsee lähemmälle, mutta parempi tulee kun ottaa kaksi kanavaa ja panoroi niitä sopivan verran eri puolelle.

Pianosaundeissa myös radikaali ero. Kaksi kanavaa pitää saada vähintään mikserille kun muuten häipyy osa informaatiosta. Kuulokkeilla kuule helposti, että vasempaan kanavaan on laitettu selkeästi enempi matalalta soivia koskettimia ja oikealle korkealta soivia.

Eipä välttämättä. Tilan ei tartte olla kovinkaan kummoinen niin tuo stereoefekti häipyy totaalisesti.

Se ei välttämättä haittaa vaan suurin haitta tulee siitä jos stereoäänilähteestä tuodaan vain toisen kanavan informaatio mikseriin.

Jos mulla alkaa kanavista oleen uupelo, niin heti ensimmäisenä lähtee stereomatskut monoksi -- jos niitä on alunperinkään otettu stereona sisään. Vähän riippuu.

Nykyisissä Behringereissä on niin paljon kanavia, että koskaan ei pääse tulemaan pulaa ;-)
Lesko
20.07.2007 22:25:22
Mä lauloin tänään tollasten The T-Boxien läpi ja en huomannut mitään_niin_huonoa_että_ne_olisivat_ihan_paskoja... voi silti olla kun ne olisi bändikämpällä, että ei toimisi, tai jos heti perään vetäis jonkun parempilaatusten läpi, mutta tulipahan kokeiltua... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
stnprkl
21.07.2007 05:15:36
Alustusta vastaukseen, eli hotellihuoneessa nakkarin ja baarin jälkeen. Ja offtopiccia rankasti myöskin. tuhotkaa jos siltä tuntuu.

Toi stereohomma klubiolosuhteissa on loppuen lopuksi melko pelleilyä. Kaikkia soundit mitkä vehkeistä lähtee stereona monotetaan äänitoimihenkilöiden toimesta lähes järjestään juurikin siitä yksinkertaisesta syystä että suurin osa yleisöstä on sen stereokuvan ulkopuolella ja kuulee vaan osan toteutuksesta. Isot festarilavat tottakai erikseen. Creating sonic landscapes ja sitä rataa.

Nykyisissä Behringereissä on niin paljon kanavia, että koskaan ei pääse tulemaan pulaa ;-)

Toivottavasti toi hymiö tarkoitti sitä mitä toivoisin/luulisin.

Ja nyt kun oikeesti puhellaan noista Tampeista yms. niin tää viimesin kirjoitus kun ei hahmon mukaan niissä soundillisesti oo mitn vikaa nin silloin ehkä hahmolle se tamp on juurikin oikea kaiutin tai pääte tai mikseri tai......

Jos kysellään harkitsemistaan vehkeistä mielipiteitä tai kokemuksia jne. niin on oikeasti varauduttava myös negatiiviseen palautteeseen vaikka itse ois kelannu et ne vehkeet on hyviä. Pitää kuitenkin muistaa että keskustelupalstalla pyörii tamp-miesten seassa myös hahmoja jotka ansaitsee elantonsa äänen parissa. Näiltä hahmoilta harvemmin saa komppia markan laitteisiin.
Omien kokemusten nojalla väitän että yhdestäkään markan laitteesta (T-Amp, T-Bone jne. jne.) ei lähde minun standardien mukaista laadukasta ääntä tai vaihtoehtoisesti laite ei ole tarpeeksi kestävä. Voin olla väärässäkin, korjatkaa toki.
Soundin lisäksi kyseeseen tulee myös luotettavuus. Itse olen dumannut joskus myös ns. laatulaitteita pelkästään sen perusteella että niisä on ollut muovikuori. (esim. Beyerin Opus69 langaton)

Jos haluaa puolueellisen mielipiteen jostain laitteesta mitä harkitsee niin kysy maahantuojalta älä käyttäjiltä. Jos on jo päättänyt hankkia jonkun markan laitteen, älä kysy julkisesti mielipiteitä, koska silloin tulee vaan paha mieli. Jos on harkitsemassa parin eri laatulaitteen välillä niin saattaa vastaukset jopa miellyttää.

Tamp on tamp. Oikea äänilaite on oikea äänilaite. Ja mulla on himassa Yamahan stereot. (En muuten siitä LS-9:stä tykkää pätkän vertaa)

Offtopikkia juu mut kait siinä jonkun verran asiaakin, ainakin toivottavasti.

Moro
Viltsu audiokantaja
Lesko
21.07.2007 09:10:11
Ehdottomasti mä ainakin kestän krittiikkiä noista laitteista, enkä kyllä niitä ole ostamassakaan ja ihan siksi mitä tässä ketjussa alussa luki. Eilen ihan sattumalta satuin vastaavat laitteet näkemään eräällä treenikämpällä ja kyllä nissä varmasti eroa on kalliimpiin laitteisiin verrattuna, mutta ei ne siinä kokeilussa olleet niin paskat mitä annetaan ymmärtää, mutta niinkuin sanoin, en ole aikoihin muiden laitteiden läpi laulanut, joten siinä vaiheessa ero voisi olla huikea.
Ajatus, että, minulle ei markan laitteet kelpaa, on melkoisen paska, ei muuta.
Minulle kelpaa 2,5€ maksanut Ibanezin Les Paul ykköskitaraksi, koska siinä on huomattavasti parempi soundi ja soittotuntuma, kuin vastaavassa 1000€ maksavassa Tokain keskiaikaisessa metsästysvälineessä.... ihan mielenkiintoista oli noita laulukamoja eilen kokeilla, mutta vain tuolla alussa rintapekin kirjoituksen vuoksi, ostamme jotain muuta... mutta tässä pätee se asia, että en_minä_tiedä_näistä_mitään, siksi kysynkin näitä täällä... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
aimotuska
21.07.2007 09:33:59 (muokattu 21.07.2007 09:37:49)
Minulle kelpaa 2,5€ maksanut Ibanezin Les Paul ykköskitaraksi, koska siinä on huomattavasti parempi soundi ja soittotuntuma, kuin vastaavassa 1000€ maksavassa Tokain keskiaikaisessa metsästysvälineessä....

Nääs kun HINTA ei ole se, mikä yksistään sanoo vehkeen laadun, vaan nimenomaan toisinpäin: hinta on seurausta laadusta. Kyllä paskankin vehkeen kylkeen voidaan pistää iso hinta, mutta ei se tee siitä yhtään laadukkaampaa.
Tyhymä
Kefiiri
21.07.2007 10:33:14
Mä lauloin tänään tollasten The T-Boxien läpi ja en huomannut mitään_niin_huonoa_että_ne_olisivat_ihan_paskoja... voi silti olla kun ne olisi bändikämpällä, että ei toimisi, tai jos heti perään vetäis jonkun parempilaatusten läpi, mutta tulipahan kokeiltua... =)

Yks tuttu hommas Tampin toiseks halvimman laulukamapaketin 12" passiivisilla kaiuttimilla. Sillä on semmosta karaokeharrastusta.

Mä varoitin että levymusa voi kuulostaa karulta niiden kaappien kautta, lähinnä megafoonilta kuvittelin niiden kuulostavan. Mutta ei: ääni oli vallan siedettävä ja yllättävän tasapainoinen. Paljon viheliäisempää äänentoistoa olen kuullut monta kertaa.

Mutta se kestävyyspuoli alkaa jo tökkimään. Digitaaliefektit särisevät merkillisesti, aivan kuin koko efektihässäkkä yliohjautuisi mystisesti. Myös toisen diskantin driveri on tipahtanut jonnekin näkymättömiin.

Leskon näkemys soundista vastaa kyllä omaa käsitystäni.
musamies
21.07.2007 11:03:59 (muokattu 21.07.2007 11:20:13)
Toi stereohomma klubiolosuhteissa on loppuen lopuksi melko pelleilyä. Kaikkia soundit mitkä vehkeistä lähtee stereona monotetaan äänitoimihenkilöiden toimesta lähes järjestään juurikin siitä yksinkertaisesta syystä että suurin osa yleisöstä on sen stereokuvan ulkopuolella ja kuulee vaan osan toteutuksesta.

Monottamisenkin voi tehdä eri tavoin. Minä jos monotan, silti tulee kiippareista kaksi piuhaa mikseriin, jotta voi monottaessakin säätää äänen siten, että mono haittaa mahdollisimman vähän. Itse olen tehnyt mm. niin, että tanssilattialle ääntä sylkevät kaiuttimet ollu stereona ja sivuilla olevalle porukalle olevat kajarit monona.

Toivottavasti toi hymiö tarkoitti sitä mitä toivoisin/luulisin.

Kun itse olen käyttänyt vuosia onnistuneesti Behringerin mikseriä! Välillä tuntuu, että täällä olisi kaikilla jotkut "midakset". Oli miten oli, mutta Midakseissa ja Behringereissä on nykyisin niin saakelisti kanavia, ettei kanavat lopu helposti kesken.

Sen tapaisissa touhuissa mitä mä teen, ei muodostu kovinkaan helposti mikseri äänenlaadullisesti tai ominaisuuksien puolesta heikoimmaksi lenkiksi. Ennemmin muodostuu bändi, tila tai ettei ole tarpeeksi hyviä nostimia kaiuttimia varten. Myös se on rajoite kun usein joutuu roudaamaan itse eniten ilman mitään palkkaa, mielekkyyden takia kannattaa rajoittaa roudattavan kaman määrää.

Jos tekisin työkseni äänityshommia, silloin todennäköisesti panostaisin kalliimpaan mikseriin ja mikkeihin. Nyt en ole panostanut mikkeihin mitään kun sopivia mikkejä on saanut muutenkin helposti julkiseen ja vähän muuhunkin käyttöön lähinnä siksi kun täällä oli kansalaisopistolla ennen studio ja samassa yhteydessä oli panostettu mikkeihin.

Mä varoitin että levymusa voi kuulostaa karulta niiden kaappien kautta, lähinnä megafoonilta kuvittelin niiden kuulostavan. Mutta ei: ääni oli vallan siedettävä ja yllättävän tasapainoinen. Paljon viheliäisempää äänentoistoa olen kuullut monta kertaa.

Kunnolla äänitetty laajan taajuuskaistan sisältävä levymusa antaa hyvän kuvan jos on käyttänyt samaa musaa myös muilla kaiuttimilla. Itte käytän lisäksi testi CD:tä.
Lesko
21.07.2007 13:36:28
Nääs kun HINTA ei ole se, mikä yksistään sanoo vehkeen laadun, vaan nimenomaan toisinpäin: hinta on seurausta laadusta. Kyllä paskankin vehkeen kylkeen voidaan pistää iso hinta, mutta ei se tee siitä yhtään laadukkaampaa.

Sitäpä minä tuossa tarkoitinkin ja myös, sitä, että ei se ole automaattisesti paska, jos se on halpa, enkä nyt tarkoita ainoastaan näitä T-boxeja, vaan ihan yleisesti musavehekeissä, vaikkakin on suurempi mahdollisuus, että soittimet/kamat on huonoja, jos ne on halpoja, mutta se tuntuu olevan aina se fakta ja vakio.
Niin ja tietenkin toisinpäin, on niitä kalliita vehkeitäkin kirottu, kun eivät pelaa ja on ruoskia ja muutenkin vähän niin ja näin....
musamies
21.07.2007 14:33:14
Sitäpä minä tuossa tarkoitinkin ja myös, sitä, että ei se ole automaattisesti paska, jos se on halpa, enkä nyt tarkoita ainoastaan näitä T-boxeja, vaan ihan yleisesti musavehekeissä, vaikkakin on suurempi mahdollisuus, että soittimet/kamat on huonoja, jos ne on halpoja, mutta se tuntuu olevan aina se fakta ja vakio.

Kaiuttimissa mun ymmärtääkseni homma kusee sen takia kun hyvät kaiutinelementit on sen verta kalliita, että vaikka tekis kaiuttimet itse, niille tulee automaattisesti hintaa jonkin verta.

En tiedä sitten tuotetaanko maailmalla hyviä elementtejä myös halvalla - luulisi sen nykytekniikalla ja automaatiota tai halpatyövoimaa käyttäen olevan mahdollista - mutta jos elementit on kerran hyviä ja firmat pyrkii hyvään taloudelliseen tulokseen, miksi myyntihinta olisikaan enää kovin halpa?
rintapek
21.07.2007 17:36:43 (muokattu 21.07.2007 17:40:39)

...tuolla alussa rintapekin kirjoituksen vuoksi...

Älä minun sanomisilleni laita liikaa painoarvoa. Minä olen harrastajabändisoittaja. Palstalla on siinäkin suhteessa osaavampaa ja kokeneempaa väkeä ja lisäksi nuo äänentoiston puoli- ja täysammattilaiset. Olen omien bändien pienehköä äänentoistoa hoidellut kyllä pitkään, mutta se on kuitenkin vain reilun parinkymmenen vuoden kokemus puuhastelusta.

Jotain kuitenkin olen ehkä oppinut, kokeneemmat epäilemättä älähtää, jos kirjoitan puutaheinää.

Budjettikamoillakin pärjää, jos ne on ehjät ja pysyy ehjinä. Kolmen vuoden takuu ei ilahduta, jos kamat on taas takuuhuollossa silloin, kun niitä tarvittaisiin. Pätkiviä piuhoja tai rikkinäistä roinaa en kaipaa keikalle, enkä treenikämpälle pölyä keräämään.

Jos nyt järjestyksessä edetään, niin tuohon mikkiasiaan sen verran, että parikymmentävuotta sitten menin laulajaksi nykyisen bändini edeltäjään, tai sen edeltäjään. Käteen lyötiin mikki, joka oli silloin jo vanha. Kokoonpanot muuttuivat ja tuli lisää lauluvoimaa, joten tuossa joitain vuosia sitten päivitettiin mikkikalusto kokonaan uusiksi. Tuo nyt jo varmasti kolmekymmentä vuotta vanha MS- audiotronin omaa valmistetta oleva mikki kulkee varamikkinä keikoilla edelleen.
Saundinsa ja kestävyytensä puolesta tuo mikki on maksanut hankintahintansa takaisin jo kymmeniä kertoja.

Mikkien saundi on sitten toinen juttu. En noiden halpismikkien äänenlaatua tai varsinkaan sitä kestävyyttä lähtisi kehumaan. Jos ääni on pilalla jo siinä vaiheessa kun se saapuu mikseriin, niin sitä ei kukaan korjaa millään mikserillä tai efektillä.

Mikseristä taas sen verran, että lasket tarvitsemasi sisääntulot ja ulosmenot. Sitten muutama lisää, koska toisin kuin Musamies tuolla sanoi, niin kanavat loppuvat aina. Tosin kätevälle pikkumikserille löytyy aina käyttöä, joten kun siitä kanavat loppuu ja suuremman hankkii, niin ei se välttämättä ostoksena hukkaan mene sekään. Noissa pikkumiksereissä ominaisuuksia ei ihmeemmin ole. Saundien puolesta kellaribändit pärjää varmasti keikallakin T-mixillä, behkulla tai altolla, mutta sen pitäisi sitten pysyä ehjänä.
Sen sanoisin myös, että n.s. parempi ja enemmän ominaisuuksia sisältävä mikseri ei todellakaan mitenkään automaattisesti tarkoita parempaa ääntä. Pikemminkin päinvastoin. Lisääntyneillä ominaisuuksilla on sitten vain entistä helpompaa ruuvata äänet vieläkin enemmän poskelleen.
Itselläni on nyt käytössä behkun digitaalimikseri jossa on ominaisuuksia reippaasti enemmän kuin mihin olen vuosien varrella tottunut. Äänen ruuvaaminen täysin poskelleen onnistuu yhtä nappia painamalla. Minulla on siinä yksi presetti nollasäädöillä balanssit riittävän lähellä oikeaa. Equttamaton, kompressoimaton ja efektoimaton ääni. Ihan vain varmistamaan, ettei tule leikittyä liikaa.

Kaiuttimista on juttua jo varmasti enemmän kuin tarpeeksi, mutta sen sanoisin, että testaamatta ja kuuntelematta ei pidä ostaa. Jos sitten oma korva ei vertaamalla kuule eroja, niin turha se on sellaisesta maksaa, mitä ei pysty aistimaan. Korva tottuu äkkiä kaikenlaiseen, mutta jos noita saundeja alkaa sillä mielellä kuuntelemaan, niin korva kyllä kehittyykin nopsaan. Sitten ne honottavat laatikot ei enää vaikutakaan kovin hyviltä.

Mutta ei se ole vehkeistä kuitenkaan kiinni. Bändistä ennemminkin. Kyllä hyvää bändiä mielellään kuuntelee, vaikka kamat ei viimeistä huutoa olisikaan.

Sitä en sitten tiedä kuinka paljon tuosta halpisten rikkoutumisalttiudesta on kiinni siitä, että niitä myös kohdellaan kuin halpiksia. Onhan niissä toki tingitty ja vaikkapa liittimet saattavat olla vain juotoksella kiinni piirilevyssä vailla minkäänlaista mekaanista tukea, mutta...
Olen liian monta kertaa nähnyt, että jos tavaralla on hintaa hyvän kuukausipalkan verran, niin siihen ei moni uskalla edes koskea, jos se ei ole pumpuliin kääritty. Muuta sälää sitten roiskitaan menemään ovenpielet kolisten. ja vaikka oluttuoppi kaiuttimen päällä tai mikserin vierellä on kuinka coolin näköinen, niin minusta se vain ei siihen kuulu. Samoin kuin paskaiset vehkeet voi olla vaikka kuinka rokki- imagon mukaista, mutta jos siihen rokki- imagoon kuuluu se, että kellään ei pysy pölyrätti tai imuri kourassa ja kamat jää hoitamatta, niin siinä on turha syyttää halpislaatua.
Rautakangenkin saa rikki.

E: krjotsvrheet
One kind of music only - the good kind
musamies
21.07.2007 18:44:42 (muokattu 21.07.2007 18:53:07)
Mikseristä taas sen verran, että lasket tarvitsemasi sisääntulot ja ulosmenot. Sitten muutama lisää, koska toisin kuin Musamies tuolla sanoi, niin kanavat loppuvat aina.

Tuota mä en oikein ymmärrä miten kanavat aina loppuisi kun halvoissakin miksereissä niitä on nykyisin ihan mukavasti. Tuossa meikäläisen Behringerissä näyttäs olevan liuilla säädettäviä sisäänmenoja 16 jos lasketaan stereoliukujen sisäänmenot erillisinä + lisäks on muita sisäänmenoja. Se on nykyvehkeisiin suhteutettuna aika vähän ja eipä ole kertaakaan tullut tilannetta eteen, jossa kanavat loppuisi kesken. Jos loppuisikin, niitähän saa heittämällä lisää ottamalla käyttöön kaksi eri mikseriä. Joillain keikoilla ollutkin tämä mikseri pelkkänä kiippareiden apumikserinä ja lisäksi joku isompi.

Jos on samalla soittamassa, ei meinaa kunnolla keritä hallitsemaan juuri tämän suurempaa namiskuukkelimäärä. Jos taas olisi pelkästään miksaamassa kaukokaapelin kanssa, tilanne olis silloin eri.

Johan tuossa joutuu pitämään mukana helkutinmoisen määrän mikkejä jos meinaa vaikka tollasen kanavat täyttää - eikä maksa paljoo ;-):
http://www.thomann.de/fi/behringer_ … 2442fxpro_eurodesk_24kanalmixer.htm

Mikit maksaa enemmän. Toi ehkä kahden kunnon mikin hintanen.
rintapek
21.07.2007 21:05:45

Tuota mä en oikein ymmärrä
No jos katsot tuon avausviestin T-bundlen mikserin ja olet siihen tilalle tarjoamassa 24-kanavaista, niin ymmärrät paremmin kuin minä...
Yritin vain jollain lailla pysyä kysyjän budjetin raameissa.
One kind of music only - the good kind
musamies
21.07.2007 21:52:16
No jos katsot tuon avausviestin T-bundlen mikserin ja olet siihen tilalle tarjoamassa 24-kanavaista, niin ymmärrät paremmin kuin minä...
Yritin vain jollain lailla pysyä kysyjän budjetin raameissa.

Joo, en toden totta meinannu ihan noin pientä mikseriä. Tollasen mikä mullakin on tai vastaavan saisi käytettynä varmaankin hyvin edullisesti. Niitä on sen verta parjattu, ettei jengi taida ainakaan täällä muusikoiden netissä paljoa Behringeristä maksaa. Tuskin myöskään tollasesta 24-kanavaisesta. Eli kanavien hinta sinänsä ei tuu miksikään ylitsepääsemättömäksi kustannustekijäksi.

Melkein ainoa homma missä olen kaivannut mikseriin lisäksi yhtä alaryhmää kun tykkäisin, että vois samalla mikserillä tehdä kätevästi livemiksauksen ja äänitysmiksauksen joka sisältäisi lisäks esim. stereopari konkkamikit. Sen ainoan alaryhmän mikä on, olen käyttänyt omaan stereomonitorointiini ja auxit ollu mahdollisille monomonitoreille. No, toisaalta jos en edes käytä auxeja monitorointiin vaan vedän sinne samaa matskuu ku pa-yläpäihin, voin silti toteuttaa tuon samaan aikaan tehdyn erillisen äänitysmiksauksen.
aimotuska
21.07.2007 22:37:54 (muokattu 21.07.2007 22:54:02)
Tuota mä en oikein ymmärrä miten kanavat aina loppuisi kun halvoissakin miksereissä niitä on nykyisin ihan mukavasti.

Voi kuule... :)

Tuossa meikäläisen Behringerissä näyttäs olevan liuilla säädettäviä sisäänmenoja 16 jos lasketaan stereoliukujen sisäänmenot erillisinä + lisäks on muita sisäänmenoja. Se on nykyvehkeisiin suhteutettuna aika vähän ja eipä ole kertaakaan tullut tilannetta eteen, jossa kanavat loppuisi kesken.

Jos aina vetää täsmälleen samalla setillä ja kytkee kaiken täsmälleen samalla tavalla, niin yksinkertaisella ynnäämisellähän ne on tarpeet kartoitettu koko loppuelämäksi. Näin vaan ei useinkaan tahdo olla.

Jos loppuisikin, niitähän saa heittämällä lisää ottamalla käyttöön kaksi eri mikseriä.

No öh. Tätäkin on joskus hädissään joutunut kokeilemaan ja kyllä se on semmosta paskalla istumista koko homma. Ei sitä voi pitää mitenkään varteenotettavana suunnitelma B:nä. Korkeintaan suunnitelma Ö:nä, sen jälkeen kun W, X, Y, Z, Å, ja Ä on todettu mahdottomiksi.

Joillain keikoilla ollutkin tämä mikseri pelkkänä kiippareiden apumikserinä ja lisäksi joku isompi.

E: todettakoon, että nuo synistin apumikserit toimii huomattavasti paremmin kuin semmonen, että vaan "jatketaan" sitä pääpöytää jollain satunnaisella nurkasta löytyneellä behringerillä. Sitten kun sen apumikserin kautta tuleva kaveri haluaakin päämikseristä lähtevästä aux-linjasta kuulla itseään niin kusessa ollaan, jos päämikseri ei ole joku h-*-l-v-*-t-*-n iso lankku.

Jos on samalla soittamassa, ei meinaa kunnolla keritä hallitsemaan juuri tämän suurempaa namiskuukkelimäärä. Jos taas olisi pelkästään miksaamassa kaukokaapelin kanssa, tilanne olis silloin eri.

No tää on tietysti yksi pointti. Mut kyllä se tahtoo olla näinkin, että siinä vaiheessa bändin jäsenmäärää täytyy vaan kasvattaa sillä äänihenkilöllä.

Johan tuossa joutuu pitämään mukana helkutinmoisen määrän mikkejä jos meinaa vaikka tollasen kanavat täyttää

Helpostihan sen 16 kanavaa pistää täyteen melkeen millä tahansa bändillä. 1BD, 2SD, 3RT, 4RT, 5FT, 6OH, 7OH, 8GT, 9GT, 10BS, 11BS D.I., 12SYN, 13VOC, 14VOC, 15EFF, 16EFF. Tai jos haluaa nuo efektipaluut reteona, niin synansoittaja + taustavokalisti saa jo kenkää.

Eikä oo mitenkään huono ajatus pitää paria kanavaa tyhjänä ihan siltä varalta, että joku kanava sanoo kesken vedon että poks. Tätä tehdään (tai pitäis tehdä) ihan kaikilla tiskeillä merkistä ja mallista riippumatta.
Tyhymä
musamies
21.07.2007 22:57:44 (muokattu 21.07.2007 23:03:58)
No öh. Tätäkin on joskus hädissään joutunut kokeilemaan ja kyllä se on semmosta paskalla istumista koko homma.

Ei välttämättä jos on esimerkiksi kaksi bändiä samalla lavalla ja vetää jomman kumman bändin kamoilla. Mahdollinen ylimääräinen toisesta bändistä johtuva toisen mikserin kautta, josta piuhat menee päämikseriin vai mikä nyt sitten olis oikeaoppinen sana tähän.

Mä olen tehnyt tuon koskettimille. Kummankin bändin koskettimet samaan telineeseen eli sillä kertaa tais olla meikäläisen Rhodes lisänä. Omasta mikseristä Rhodesiin chorusta ja kaikua, toisen bändin kiippari ilman efektejä mikserin läpi. Omasta mikseristä näppärästi piuha myös minun kuulokemonitorointiin.

Näin kun tekee PA:n tuonut bändi voi käyttää kamojaan käytännössä samanlailla kuin miten muillakin keikoilla. Toisen bändin erityistarpeet tulee huomioitua sen tuoman mikserin avulla.

Mut kyllä se tahtoo olla näinkin, että siinä vaiheessa bändin jäsenmäärää täytyy vaan kasvattaa sillä äänihenkilöllä.

Jos on kokonaan erilinen äänihenkilö, sillä tietenkin on käytössä mahdollisimman hyvät vehkeet. Isoista Midaksista tms. ei paljoakaan iloa lavalta miksaten vaikka niistä voi olla iloa eriliselle äänihenkilölle kaukokaapeleinensa.

Helpostihan sen 16 kanavaa pistää täyteen melkeen millä tahansa bändillä. 1BD, 2SD, 3RT, 4RT, 5FT, 6OH, 7OH, 8GT, 9GT, 10BS, 11BS D.I., 12SYN, 13VOC, 14VOC, 15EFF, 16EFF. Tai jos haluaa nuo efektipaluut reteona, niin synansoittaja + taustavokalisti saa jo kenkää.

Meikäläisellä on sellainen oletus, että jos on pienimuotoisesta hommasta satojen ihmisten keikkamestoissa kyse, esim. rumpuihin ei käytetä kovin montaa mikkiä jos mikkejä käytetään niihin ollenkaan. Kymmeniä henkiä vetävillä keikoillahan nyt ei varsinaisella PA:lla tee paljon mitään.

Tuhansien henkien ja sitä isoimmilla keikkapaikoilla kokonaan eri meininki.

Noissa kunnon B-vehkeissähän on riittävät efektit sisäänrakennettuna! Meikäläinen jopa sitä mieltä, että kaikuahan ei välttämättä aina niin kaipaa jos fyysinen puute on sellainen, että sa pukkaa itsessään kaikua riittämiin. Kaiuttomammassa tilassahan sitä enempi kaipaa.
aimotuska
25.07.2007 12:05:58
Noissa kunnon B-vehkeissähän on riittävät efektit sisäänrakennettuna!

Juu, noh.... Suht kauheeta säksätystä niistä lähtee, IMHO. Mut ei siitä sen enempää. :)

Meikäläinen jopa sitä mieltä, että kaikuahan ei välttämättä aina niin kaipaa jos fyysinen puute on sellainen, että sa pukkaa itsessään kaikua riittämiin. Kaiuttomammassa tilassahan sitä enempi kaipaa.

No tääkin taas riippuu. Ei se oo mikään de facto, että kaiken pitää kaikua. Kyllä tosi kuivakin saundi on oikeassa paikassa erittäin toimiva "efekti" jo sinänsä.
Tyhymä
musamies
25.07.2007 20:12:57
Juu, noh.... Suht kauheeta säksätystä niistä lähtee, IMHO. Mut ei siitä sen enempää. :)

En mää vaan oo huomannu!? Mikserissä ihan käyttökelpoisia sisäisiä efektejä.

No tääkin taas riippuu. Ei se oo mikään de facto, että kaiken pitää kaikua. Kyllä tosi kuivakin saundi on oikeassa paikassa erittäin toimiva "efekti" jo sinänsä.

Mä en ole kauhean kuivan saundin ystävä. Isot tilat tuppaa pukkaamaan efektiä ihan itsessään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)