Aihe: Miksaaminen korvatulpilla
1 2 3 4 59 10 11 12 13
pitk
20.08.2006 17:47:15

Minä taas näen asian niin, että jos bändi ei ole terpeeksi lahjakas voidakseen soittaa niin hiljaa, että miksaajan korvat kestävät, ei miksaajakaan ole velvollinen korviaan sille saasteelle alistamaan..

Onhan se miksaajakin luojan luoma.. :)

Näin on eräässä tapahtumassa päässyt tapahttumaan. Orkesterin basisti soitti kertakaikkiaan niin lujaa, että oli pakko laittaa Elacinit päähän. Talon miksaajana ei voinut poistua. Sitten vain kuuntelemmaan, että laulu erottui ja kitarasoolot kuuluivat. Ei kuullostanut hyvältä. Smaartista katselin, että bassoa tuli 160 Hz taajuudella tasaiseen 116 dB. Revi siitä huumoria.

Alkuperäiseen kirjoitukseen: Pääasiassa tulpat päässä ei todellakaan vedetä. Jos siellä keulassa ei pysty olemeen, on vaihdettava alaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
saastara
20.08.2006 17:52:45 (muokattu 20.08.2006 17:54:24)
Alkuperäiseen kirjoitukseen: Pääasiassa tulpat päässä ei todellakaan vedetä. Jos siellä keulassa ei pysty olemeen, on vaihdettava alaa.

Eli oletko nyt alaa vaihtamassa..? :) Epäilenpä..

Kyllä se lähtökohta on hyvä pitää, että soundit siihen malliin, että ilman tulppia pärjää.. Useimmissa tapauksissa tämä on kuitenkin karkkimaailmahaavetta. Tilanteessa jossa oma kuuloni ja liian kovaa soittavan bändin livesoundi ovat vaakalaudalla, on valintani selvä..

Miksi minä urhaisin kuuloni jonkun lahjattomuudelle..?

E: Hieman kärjistin.. kompromissi on kuitenkin päivän sana. Ei miksaajankaan kaikkea paskaa tarvitse kestää vain sen takia, että bändi ei osaa.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
northern
20.08.2006 19:03:04

Silloin kun aloittelin soittoharrastukset ja pääsin soittamaan sellaiseen bändiin jossa oli rumpalikin, niin en korvatulppia käyttänyt. Kun olin jonkun aikaa siinä bändissä soittanut niin alko korvat tinnittää sillai tasasesti muutaman minuutin ajan muutaman päivän välein. Sen jälkeen olenkin aina pistänyt korvatulpat heti päähän kun olen mennyt paikkaan jossa joku bändi soittaa.

Varsinkin sen jälkeen kun olen noihin studio hommiin ryhtynyt niin olen alkanut kiinnittää yhä enemmän huomiota siihen että vielä kymmenenkin vuoden päästä kuulen jotain muuta kuin tasaista vinkunaa.

Ajattelin että jos kuuntelisi ennen keikkaa ilman tulppia että miltä se bändi kuulostaa ja sattuuko korkeat taajudet korvaan tms. ja säätäisi kaiken kuntoon. Sitten keikan aikana laittaisi korvatulpat päähän ja korjailisi korkeintaan soitinten balanssia.

Miksaamista en ole vielä koskaan livekeikoilla tehnyt, mutta muutamasta bändistä olen kuullut jotka kaipaisivat miksaajaa ja olen miettinyt että pitäsikö siihen hommaan ryhtyä ja siksi kyselen.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Tympee Huttunen
20.08.2006 20:24:53
Näin on eräässä tapahtumassa päässyt tapahttumaan. Orkesterin basisti soitti kertakaikkiaan niin lujaa, että oli pakko laittaa Elacinit päähän.

Eikö sille jampalle voi sanoa, että laittaa volat pienemmälle? Kai bändikin tajuaa, että kokonaissoundi siitä kärsii, jos basisti seinät laittaa tärisemään.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
Torniojaws
20.08.2006 20:49:35

Miksaamista en ole vielä koskaan livekeikoilla tehnyt, mutta muutamasta bändistä olen kuullut jotka kaipaisivat miksaajaa ja olen miettinyt että pitäsikö siihen hommaan ryhtyä ja siksi kyselen.

Enpä itse vapaaehtoisesti lähtisi. Ensimmäiset viitenä vuonna ei varmana tule euroakaan rahaa (hyvä jos bänditkään saavat), mutta ruokaa pitäisi jostain saada kun kiertää toista kuukautta ympäri Suomea. Sitten jos soundit ei toimi, niin yleisö suuntaa katseen sinuun ensin ;)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Roberto
20.08.2006 21:27:40

saastara: E: Hieman kärjistin.. kompromissi on kuitenkin päivän sana. Ei miksaajankaan kaikkea paskaa tarvitse kestää vain sen takia, että bändi ei osaa.

Ei kannata lähteä paskojen bändien kyytiin. Motivaatiokin kohoaa kummasti kun musassa on jotain järkeä.

northern:Ajattelin että jos kuuntelisi ennen keikkaa ilman tulppia että miltä se bändi kuulostaa ja sattuuko korkeat taajudet korvaan tms. ja säätäisi kaiken kuntoon. Sitten keikan aikana laittaisi korvatulpat päähän ja korjailisi korkeintaan soitinten balanssia.

Ei tuu toimimaan. Kaikki mestat on täysin eri kuuloisia tyhjänä vs. iltamissa.
pitk
20.08.2006 23:15:21 (muokattu 20.08.2006 23:16:44)

Eikö sille jampalle voi sanoa, että laittaa volat pienemmälle? Kai bändikin tajuaa, että kokonaissoundi siitä kärsii, jos basisti seinät laittaa tärisemään.

Sille sanoi sen omat bändikaveritkin, mutta ei menny himaan. Sama kuin olisi puhunut tiiliseinälle.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
sormunen
20.08.2006 23:25:24

Ei kannata lähteä paskojen bändien kyytiin. Motivaatiokin kohoaa kummasti kun musassa on jotain järkeä.

Tää on ihan oikeesti se pääasia. Jos siitä sitten joutuu lipsuun esmes talonmiehen hommissa, niin sille ei sitten voi mitään.

Toisaalta, kyllä hommat on haussa joskus hyvilläkin. Mäkin oon kuunnellut joskus kriisipalaveria, missä bändi päätti, ettei enää koskaan tee paskoja juttuja vaan ainoostaan semmosia, mistä kaikille tulee hyvä fiilis. Se oli hyvä palaveri.
luu
21.08.2006 10:04:01

Tulpat päässä miksaaminen kuulostaa aika erikoiselta lähtökohdalta. Jos korvat ei kestä normaalia konserttien äänenpainetta, niin ei kannata lähteä alkuunkaan harrastamaan livemiksausta. Jos taas musa tulee liian lujaa kun olet miksaamassa, niin yhdessä bändin kanssa täytyy ongelmaan löytää joku ratkaisu. Oikea ratkaisu ei ole, että miksaaja ja bändi pistää tulpat päähän ettei meteli häiritse.
J.T.
21.08.2006 12:03:48
Ei nyt saatana... Tulpat päässä ei miksata. Piste.

Näin on! Oletuksena on, että paikalle saapuvat kuulijat ovat ilman tulppia. Miksaajakin on siis ilman tulppia. Piste.

Luulin tätä topicia ensin vitsiksi mutta taitaa olla valitettavan totta tämä aihe. Hei c'moon, jotain tolkkua!! Jos tällaiseen mennään niin mopo on tosi kaukana metsässä.

Kuulonhuoltoliitto saa olla ylpeä, heidän tulppakampanjansa seurauksena on syntynyt sukupolvi hysteerisiksi ämmiksi peloteltuja nuoria.

Eipä ollut huti tämäkään kommentti. Tätä satoahan nyt sitten niitetään vähän joka puolella eri tapahtumissa. Tulipa mieleen sellainenkin tapaus tuolta festarimaailmasta, että eräskin joukahainen tuli vaatimaan lisää volaa kun ei kuulu mitään jonnekin sinne taaemmas. Kaverilla oli keltaiset tulpat syvällä korvassa. Sanoin, että ota nuo tulpat pois niin kuuluu paremmin. Kaveri vain tuumas, että ei helvetissä kun meteli on niin kova...
saastara
21.08.2006 16:07:36 (muokattu 21.08.2006 16:23:36)
Luulin tätä topicia ensin vitsiksi mutta taitaa olla valitettavan totta tämä aihe. Hei c'moon, jotain tolkkua!! Jos tällaiseen mennään niin mopo on tosi kaukana metsässä.

Ihan yhtä suuri vitsi tämä on kun soittajien tulppien käyttö minusta.. :) Jos se muusikonrenttu on niin lahjaton, ettei hiljaa osaa soittaa niin ei se ole miksaajan paikka sitä kärsiä.. Ihan 50/50 se vastuu minusta on.

Tokihan sitä voidaan selittää vaikka minkälaista soopaa siitä mitä korvat kestävät ja mitä eivät.. Kun omasta takaa tuttavapiiriin kuuluu kuitenkin ihmisiä joilla jo parinkympin iässä soi korvat kovaa ja pysyvästi niin on se minun valintani niiden tulppien kanssa melko selvä.

Kuten jo aiemmin sanoin.. Toki ilman tulppia vedetään 'jos' mahdollista. Surullisen usein tuo on etenkin pienemmillä bändeille tosin hyvin suuri JOS.

Näin on! Oletuksena on, että paikalle saapuvat kuulijat ovat ilman tulppia. Miksaajakin on siis ilman tulppia. Piste

Miksi hitossa tulevat keikalle ilman tulppia..? Ei kuulosta meinaan ilman tulppia lainkaan kivalta keikat.. Tämä on toki IMO mutta kuitenkin. Nuo ö-luokan tulpat leikkaavat hitosti noita yläpäitä jotka etenkin pienessä ja huonosti akustoidussa tilassa (lue: 95% Suomen keikkapaikoista) kuulostavat vain sirkkeliltä ja ikävältä. Esim lautaset: Aijjauts.. :(

En muutenkaan käsitä oikein, että mitä sillä voittaa, että tulee keikalle ilman tulppia..? Tekeekö 100db korvassa keikasta jotenkin paremman..? Jazz-keikat ovat toki sitten oma juttunsa, saisivat muutkin ottaa mallia siitä meiningistä.
kimurantti1
21.08.2006 16:29:43 (muokattu 21.08.2006 16:56:00)
Ihan yhtä suuri vitsi tämä on kun soittajien tulppien käyttö minusta.. :)
Et kai tosissasi vertaa muusikon ja miksaajan funktiota keikalla? Miksaaja ei kuitenkaan seiso pahimmassa tapauksessa 4x45min illasta peltien vieressä..

En muutenkaan käsitä oikein, että mitä sillä voittaa, että tulee keikalle ilman tulppia..? Tekeekö 100db korvassa keikasta jotenkin paremman..?
Tässä nyt on vähän sellainen mentaliteetti, että viis asian syystä kun seuraukset voidaan välttää.

Tuosta "ilman tulppia"-jutusta ja kovempaan meluun tottumisesta jotain, mitenkään teidän kokeneempien muusikoiden juttuja väheksymättä: Meluun voi toki tottua (tai totuttautua) niin ettei se enää tietoisesti haittaa, mutta se ei muuta faktaa, että liian kova melu tuottaa vauriota korville. Se on vähän sama asia, kun joku tekisi puutuneeseen käteen haavan, ja toteaisi ettei vauriota tullut kun ei kerran sattunut tai huomannut asiaa. Harvemmin pysyvät kuulovauriotkaan yhdestä kovasta piikistä syntyvät.

Voi olla, että olen ylivarovainen asian suhteen, mutta onko se sitten paha asia? Ainakin minun mielestäni se on paljon parempi, kuin toisessa ääripäässä oleva vaihtoehto.

Edit: Niin, ja nyt en siis puhunut jazzkeikoista (tai ylipäätään keikoista joilla äänenvoimakkuus on usein suht. pieni), vaan rock-/hevibändien keikoista joilla volume pahimassa tapauksessa on aivan järjetön. Miksaajahan palvelee yleisöä (edit: ja bändiä), mutta onko miksaajan palveltava yleisöä oman kuulonsakin uhalla? Vai onko miksaaja nimenomaan vastuussa yleisönkin kuulosta? Entä jos tämän tehtävän toteuttaminen on mahdotonta? Eikö silloin voisi soveltaa "pelastautukoon ken voi"-periaatetta, koska ei kai miksaaja voi kieltäytyä avaamasta PA:itä ennen kuin bändi laskee backlinen volumea, vai voiko?
saastara
21.08.2006 16:48:34 (muokattu 21.08.2006 16:48:51)
Et kai tosissasi vertaa muusikon ja miksaajan funktiota keikalla? Miksaaja ei kuitenkaan seiso pahimmassa tapauksessa 4x45min illasta peltien vieressä..

Provosin aiheettomasti.. Tunnustan syyllisyyteni ja pahoittelen.

Tuosta "ilman tulppia"-jutusta ja kovempaan meluun tottumisesta jotain, mitenkään teidän kokeneempien muusikoiden juttuja väheksymättä: Meluun voi toki tottua (tai totuttautua) niin ettei se enää tietoisesti haittaa, mutta se ei muuta faktaa, että liian kova melu tuottaa vauriota korville. Se on vähän sama asia, kun joku tekisi puutuneeseen käteen haavan, ja toteaisi ettei vauriota tullut kun ei kerran sattunut tai huomannut asiaa. Harvemmin pysyvät kuulovauriotkaan yhdestä kovasta piikistä syntyvät.

Asiaa virkat, veli kulta..

Miksaajahan palvelee yleisöä, mutta onko miksaajan palveltava yleisöä oman kuulonsakin uhalla? Vai onko miksaaja nimenomaan vastuussa yleisönkin kuulosta? Entä jos tämän tehtävän toteuttaminen on mahdotonta? Eikö silloin voisi soveltaa "pelastautukoon ken voi"-periaatetta, koska ei kai miksaaja voi kieltäytyä avaamasta PA:itä ennen kuin bändi laskee backlinen volumea, vai voiko?

Minulla on semmoinen ajatusmalli tästä, että miksaajan tehtävä on saada bändi kuulostamaan niin hyvältä kun kykyjensä ja tilanteen puitteessa pystyy.. Tai kuten monissa tapauksissa, minimoida vahingot.. :) Minusta miksaaja palvelee bändiä enemmän kuin yleisöä.

Eivätköhän ne yleisön henkilöt (jotka keikoille ilman tulppia juoksevat selkeästi) ole jo heittäneet vesilintua vastuulla.. :D
Antti1
21.08.2006 16:54:43
Miksaajahan palvelee yleisöä, mutta onko miksaajan palveltava yleisöä oman kuulonsakin uhalla?

Mun mielestä ei, koska asioissa voi tehdä kompromisseja. Hyvät tulpat (lue Elacinit tms.) päässä voi mun mielestä miksata, jos tietää mitä tekee. Silloin edellytyksenä on vain se, että tuntee niiden tulppien vaikutuksen soundiin ja on tosiaan harjoitellut asiaa.

Sanokaa mitä sanotte, mä en ainakaan muiden narinoista huolimatta oo pilaamassa kuuloani tai lopettamassa harrastusta. Mulla on vain sellanen tilanne, että korvat vinkuu aavistuksen aina ja pienenkin rasituksen jälkeen (=bänditreenit alusta loppuun korvatulpat päässä) korvat soi vähintään kaksi päivää. Edellisen keikan jälkeen korvat soi viikon, kun ei ollut tulppia päässä. Ei kiinnosta enää pelleillä yhtään enempää. Harjaantumisesta tämäkin on vain kiinni. Ei ne studioiden vanhat miksaajagurutkaan välttämättä sitä ylintä yläpäätä hirveästi kuule, kun on korvat muusina. Ne vain ovat totuttautuneet tilanteeseen ja opetelleet homman. Miksei samaa voisi tehdä tulppien kanssa?

Miksaaja on kyllä jossain määrin vastuussa yleisön korvista myös, mikäli pystyy asiaan vaikuttamaan. Jos bändi ei suostu laskemaan omaa volaansa, eikä näinollen anna miksaajalle mitään mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään, siirtyy mun nähdäkseni vastuu soittajille.

Tämmöstä mietintää tällä kertaa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Roberto
21.08.2006 18:42:06

Mun mielestä ei, koska asioissa voi tehdä kompromisseja. Hyvät tulpat (lue Elacinit tms.) päässä voi mun mielestä miksata, jos tietää mitä tekee. Silloin edellytyksenä on vain se, että tuntee niiden tulppien vaikutuksen soundiin ja on tosiaan harjoitellut asiaa.

Millä harjoittelet asiaa joka on aina eri? Ei tule toimimaan, usko huviksesi.

Mulla on vain sellanen tilanne, että korvat vinkuu aavistuksen aina ja pienenkin rasituksen jälkeen (=bänditreenit alusta loppuun korvatulpat päässä) korvat soi vähintään kaksi päivää. Edellisen keikan jälkeen korvat soi viikon, kun ei ollut tulppia päässä.

Kuulostaa siltä että olet herkistänyt korvasi liiallisella tulppien käytöllä.

Ei ne studioiden vanhat miksaajagurutkaan välttämättä sitä ylintä yläpäätä hirveästi kuule, kun on korvat muusina. Ne vain ovat totuttautuneet tilanteeseen ja opetelleet homman. Miksei samaa voisi tehdä tulppien kanssa?

Koska äänenpaine on moninkertainen ja asia vaikuttaa myös muihin kuin itseesi?
Antti1
21.08.2006 18:49:49 (muokattu 21.08.2006 19:05:10)
Millä harjoittelet asiaa joka on aina eri? Ei tule toimimaan, usko huviksesi.

Tätä mä en ymmärrä: korvatulppien aiheuttama soundinmuutos on aina vakio. Ihan joka kerta. Mä harjoittelen sitä pistämällä ne tulpat päähän, vääntämällä stereot lujalle, miksaamalla kaikenlaista ja sitten kuuntelemalla lopputulosta ilman tulppia. Noin mä sitä harjoittelen. Sitten mä siirryn keikoille tekemään tuota käytännössä. Toimii, usko huviksesi.

Kuulostaa siltä että olet herkistänyt korvasi liiallisella tulppien käytöllä.

Niin tai näin, tämä on tilanne nyt ja minkäänlainen jeesustelu ei tässä enää auta. En mä oo aina tulppia käyttänyt. Käyttö on lisääntynyt vinkumisen lisääntymisen myötä.

Koska äänenpaine on moninkertainen ja asia vaikuttaa myös muihin kuin itseesi?

Vaan kun sitä äänenpainetta voi tarkkailla myös tulpat päässä, kun tietää miltä sen pitäisi kuulostaa ja tuntua. Väitätkö sä, että korvatulpat kumoavat äänenpaineen lisäämisen vaikutuksen? Siis että kaikki kuulostaa tulevan samalla volalla, aina ja kaikkialla?

Siinä vaiheessa mä oon valmis luopumaan korvatulppien käytöstä miksaamisessa, kun joku täältä miksaa niin vaimealla kovaäänisen rockbändin pienessä baarissa, ettei korvat vingu sen jälkeen.

EDIT: Antaa olla, mä en jaksa taistella jääräpäiden kanssa. Mulle riittää tieto siitä, että omalla kohdalla homma toimii ja ihmiset on tulleet joskus jopa kehumaan soundeja. Vääntäkää vääntäkää, mä jatkan omia hommiani silti omalla tavallani, eikä se ole väärin.
Roberto
21.08.2006 21:29:43

Tätä mä en ymmärrä: korvatulppien aiheuttama soundinmuutos on aina vakio. Ihan joka kerta.

Samoin on vakiota se miltä ääni X kuulostaa kussakin tilassa? Tai se miltä 2dB leikkaus tai boostaus kuulostaa samassakin tilassa erilaiselta riippuen jengin määrästä? Tai se, miltä sama ääni kuulostaa täysin erilaiselta eri voimakkuuksilla vaikka nappula olisikin samassa asennossa? Fletcher-Munson, anyone?

Tulpat päässä miksaaminen on sama kun tekisi leffojen värimäärityksiä ulkona aurinkolasit päässä.

Mä harjoittelen sitä pistämällä ne tulpat päähän, vääntämällä stereot lujalle, miksaamalla kaikenlaista ja sitten kuuntelemalla lopputulosta ilman tulppia. Noin mä sitä harjoittelen. Sitten mä siirryn keikoille tekemään tuota käytännössä. Toimii, usko huviksesi.

Hoho! Stereoiden kuunteluympäristö ja niiden tuottama äänienergiahan skaalautuukin loistavasti PA-laitteisiin koosta riippumatta. Ihme homma ettei ympäri maailmaa olla erilaisissa äänialan opistoissa tajuttu tätä! Säästyispä rahaa ja vaivaa järjettömät määrät!

Niin tai näin, tämä on tilanne nyt ja minkäänlainen jeesustelu ei tässä enää auta. En mä oo aina tulppia käyttänyt. Käyttö on lisääntynyt vinkumisen lisääntymisen myötä.

Suosittelen käyntiä oikealla korvaspesialistilla, joka todnäk ehdottaa tulppien kanitusta ja melusta pois pysymistä kunnes korvat tottuvat normaalielämän äänenpaineisiin. Jeesuksesta en oikeen tiedä, varsinkaan siitä miten se korvatulppiin liittyy. Silloin kai puusepätkin veti ihan luomupohjalta.

Vaan kun sitä äänenpainetta voi tarkkailla myös tulpat päässä, kun tietää miltä sen pitäisi kuulostaa ja tuntua. Väitätkö sä, että korvatulpat kumoavat äänenpaineen lisäämisen vaikutuksen? Siis että kaikki kuulostaa tulevan samalla volalla, aina ja kaikkialla?

Äänenpainetta tarkkaillaan SPL-mittareilla. Korvatulpat ei täydellisesti "kumoa" mitään (wtf?), mutta asioiden suhde toisiinsa muuttuu erittäinkin paljon suurpiirteisemmäksi jo pelkästään tilan vaikutuksen ääneen hävitessä useimmiten lähes kokonaan.

Siinä vaiheessa mä oon valmis luopumaan korvatulppien käytöstä miksaamisessa, kun joku täältä miksaa niin vaimealla kovaäänisen rockbändin pienessä baarissa, ettei korvat vingu sen jälkeen.

Rockmusiikki, pieni baari ja herkät korvat ei ole kavereita. Eikä ole tarkoituskaan.

Mulle riittää tieto siitä, että omalla kohdalla homma toimii ja ihmiset on tulleet joskus jopa kehumaan soundeja.

No siinä tapauksessa...
saastara
21.08.2006 21:53:31
Olen nyt 'hieman' aistimassa tämmöistä tulppienmuserrusmeininkiä, hieman sokeasti toisten kommenteista välittämättä.. Ei kukaan täällä ole sanonut tulppia miksauksen kannalta hyväksi asiaksi ja kyllä kaikki tajuavat kuinka paljon ne vääristävät äänikuvaa..

Monilla tuntuu olevan semmoinen mielikuva, että miksaajan velvollisuus on seistä desibelien taistelukentällä suojautumatta ja ottaa kaikki iskut vastaan joita vihamielinen / lahjaton 'vastustaja' tarjoaa.. Jotkut täällä haluavat suoda miksaajille oikeuden heittäytyä suojaan pahimmilta pommituksilla, toki miksaajan tulee edelleen kurkkailla taistelukentälle, että missä mennään.

Tiedä sitten häntä kumpi on parempi vaihtoehto.. Toki kentällä selkä suorana seivova taistelumiksaaja on tehokkaampi ja saa enemmän aikaan kuin suojautuva, mutta se onkin sitten hieman vaarallisempaa touhua eikä lainkaan pitkällä tähtäimellä MIKSAAJAN edun mukaista..

Yritin tuolla ontuvalla vertauskuvalla nyt siis vain sitä selittää, että minusta miksaajalla on ihan samanlainen oikeus tehdä työtään toimivassa työympäristössä kuin vaikka artisteilla ja muilla alan ammattilaisilla. Eli tässä tapauksessa jos esiintyvä yhtye ei kykene lahjattomuudessaan sitä miksaajalle suomaan, on haettava kompromissia. Useimmiten tämä ei kuitenkaan kovinkaan paljon kehitystä edesauta koska miksaajan katsotaan olevan altavastaaja bändiin nähden..

Näin ollen miksaaja voi pitää tässä tilanteessa ylpeytensä tai joko kuulonsa, siinäpä valinta. :D

E: Hieman kärjistin mutta pointti on selvä.. Tuli hieman väsynyttä. Koittakaa ymmärtää..
kivi
21.08.2006 22:10:12
Saastara hyvä, olet kirjoittanut ihan loogisesti.

Ero on ajatusmaailmoissa. Nuoremmat, kuulonhuoltoliiton informaation varjossa varttuneet ja korvatulppiin ajoissa tutustuneet uskovat, että se kuulonsuojaaminen jota he ja heidän ystävänsä käyttävät on tarpeen. Monet uskovat, että kun korvissa vähänkin soi, se on heti tinnitusta. Ei se ole. Kuulon suojaukseen käytettävät vaimennuskertoimet ovat aivan ylimitoitettuja.

Vanhemmat, aikana ennen kuulonsuojausta varttuneet taas tietävät, ettei se mitään jos vähän viheltää aamulla, kunhan se menee aikanaan pois. Kun melua ja musiikkia on molempia opittu kuuntelemaan ilman tulppia, ne osaa suhteuttaa toisiinsa - ei se Mannerheimintiellä ruuhka-aikaan vallitseva 95 desibeliä ole yhtään vähäisempi kuin konsertin 95 desibeliä. Ymmärretään, että kaupungeissa on jo normaalisti niin paha melurasite, ettei yksi rokkibändi sitä vielä pahenna.

Luulisin.

Sillä jos ei olekaan näin, jos mua nuoremmilla oikeasti on jatkuvia tinnitusoireita musiikinkuuntelun seurauksena, niin epäilen vahvasti että syynä on paljon konsertteja pahempi kuulontuhoaja - korvalappustereoiden käyttäminen julkisella paikalla. Nappikuulokkeilla musiikin kuuntelu ruuhkabussissa tai liikenteessä nimittäin vaatii sen kaltaisia äänenpaineita, että jos äänimies tööttäisi tökyä kaapeista keikalla siihen malliin, hänet ristiinnaulittaisiin.

Mä nimittäin olen onneksi niin vanha, että sain elää lukion loppuaikoihin asti maailmassa missä ei ollut korvalappustereoita.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
21.08.2006 22:10:38 (muokattu 21.08.2006 22:13:51)
Täytyy nyt hieman vielä urpoilla lisää tähän. Roberto (ja ilmeisesti moni muukin) näkee homman ilmeisen mustavalkoisena ja mä en osaa selittää kantaani riittävästi saadakseni jääriä vakuuttumaan omasta kannastani edes jonkinlaisena vaihtoehtona. Asennevamma? Eipä taida tuolla olla merkitystä, mutta yrittäisitte nyt edes turhan lynkkaamisen sijaan keskustella asiasta.

No mutta kuitenkin, saastara tuossa yrittää kertoa vähän samaa kuin mä: mieluummin niissä kovaäänisissä tapauksissa pistän tulpat päähän, kuin kärsin. Tämä siis silloin, jos meteli ei kehoituksista huolimatta vain laske mihinkään. Enkä mä nyt millään kusisilla vaahtomuovitötteröillä miksaa, en helvetissä. Kuusitulpat on olleet kaverina vain ja ainoastaan budjettisyistä ja soundisyistä mä siirryn Elacineihin, että mä pystyn tekemään oikeasti edes yhtään mitään soundeille alun säätämisen jälkeen. Diskanttipuukkoa mun keikoilla on muutenkin turha pelätä, sillä sen mä eliminoin heti ensimmäisenä soundista ja sitten katsotaan vasta muuta.

Siinä Roberto oli oikeassa, että rock, pienet tilat ja herkät korvat ei vain sovi yhteen. Mä en mahda sille kuitenkaan mitään, että rockia miksaan pienissä tiloissa herkillä korvilla. Yleensä mun hallittavissa ei kuitenkaan oo edes kuin (joku nimetön ja paska bändi, sekä) basari, basso ja laulut, joten lähtökohdatkin lienevät monilla meistä varsin erilaiset. Päästäkää joku mut isompiin puikkoihin tanssimusalla, niin toki mä nakkaan ne tulpat heti narikkaan. En minäkään sentään lähtökohtaisesti tulppia päähän laita, jos pakko ei ole. Näillä nykyisillä miksauskeikoilla tällä mun kuulollani valitettavasti on 85% kerroista turvauduttava suojaukseen.

EDIT: No Kivi näköjään ennakoi ja rupesikin keskustelemaan jo ennen kehoitusta. Hyvä näin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)