Aihe: LED-kannut
1 2 3 4 58 9 10 11 1215 16 17 18 19
isojussi
01.09.2006 20:31:30
Tuo 30m tulee helposti jo pelkästään siitä, että vetää DMX-letkun etupäästä lavan kulmalle....

Niin tietty - mää vaan omaa ympyrääni ajattelen.

No minkälaisia määriä niitä voi ketjuttaa?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
aimotuska
01.09.2006 20:49:05
Niin tietty - mää vaan omaa ympyrääni ajattelen.

No minkälaisia määriä niitä voi ketjuttaa?

Muistaakseni 32 laitetta per piuha. Jos tarvii enämpi niin sitten splitteriä, mergeriä ja vahvistinta kehiin.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
isojussi
01.09.2006 21:06:12 (muokattu 01.09.2006 21:06:30)
Muistaakseni 32 laitetta per piuha. Jos tarvii enämpi niin sitten splitteriä, mergeriä ja vahvistinta kehiin.

Ok. Kiitos. Eli nou hätä mulla sitten.
Khimil
02.09.2006 19:29:56 (muokattu 04.09.2006 14:41:07)

Pari Stairvillen 64 led parria tuli postissa tänään. Ihan hyvältä ja käyttökelpoiselta vaikuttaa pikaisen kokeilun jälkeen ja kyllä noihin ledeihin ihan suoralta katsomaltakin tottuu varmaan pikku hiljaa.. Toisesta kannusta puuttuu vaan vihreät kokonaan tai ne ei siis toimi lainkaan. Ongelma johtuu näköjään sulakkeista (jokaista väriä kohden on oma sulake). Lupasivat lähettää pari ylimääräistä thomannilta käsin.

Mut muuten kyllä ihan hyvä meininki. Himmennyshän tapahtuu ledejä himmentämällä, joka on aika kiinnostava ajatus mutta näyttää toimivan! Ihan tositosi himmeällä värit näyttää siisteiltä kun lämpötilahan ei kuitenkaan sinällään muutu. Joillain forumeilla on valiteltu valotehon "vapisemisesta" pienellä ohjattaessa, mutta näillä ei ole pahemmin näkynyt.

Valkoinen väri on vähän sinertävä ja valokeilan reunat saattaa olla sit vähän enemmän sinertävän punertavan vihertäviä kun eriväriset ledit ei välttämättä sulaudu ihan keilan reunoilla niin sulavasti yhdeksi väriksi. Valkoisesta saa vähän lämpöisempää feidaamalla sinistä ja/tai korostamalla punaista tai vihreää. Sinertävän kylmästä valkoisesta voi olla ihan hyväksi kontrastiksi himmennettyjen tai pienitehoisten perinteisten par-kannujen kanssa käytettynä. Niinku siis kylmää ja lämmintä.

Kanavat 2,3 ja 4 meinaa RGB. Ykkösen ja vitosen funktio on vähän epämääräinen, näiden kahden kanavien arvoja muuntelemalla olen saanut esille yhden värinvaihto-chasen ja sitten aivan törkeän strobon. Stroboefekti kun ei varsinaisesti ole mitenkään synkassa DMX:n tai muuhun, niin useampi laite tekemässä päin näköä samaa erittäin nopeaa värinvaihtovälkytystä epäsynkassa saa hyvin äkkiä pahan olon aikaan.
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times
simiha
06.09.2006 09:48:19
Nyt on kannut tullu ja vähän testailtukin. Yleisesti oon sekä tyytyväinen että vähän pettynyt. Tyytyväinen yleensä toimintaan ja väreihin, vähän pettynyt valotehoon ja hiukan myös värien puhtauteen. Epäpuhtaus johtuu huonosta ledien kohdistuksesta, eri värit sojottaa vähän eri suuntiin yksilöstä riippuen. En oo vielä saanu sopivaa frostia että vois kokeilla miten se auttaa.

Koitan laittaa kuvia kun ehdin..

Thomannista koitin tilata Showtecin versiota 3 (10 dippikytkintä), mutta vaikka kuinka sitä sinne suuntaan toitotin, paketista löyty version 2 lamppuja 8 dippikytkimellä. Kun soitin sinne, niin sanoivat etteivät voi tehdä asialle mitään. Molemmat versiot on samalla tilausnumerolla eikä valo-osasto / pakkaamo osaa näköjään käsitellä tällasta pyyntöä...

Valoteho on ehkä hädin tuskin 100 W halogeniin verrattavissa ja keila suht kapea. Täytyy jatkaa vielä testejä.

Kokemusten pohjalta päivitelty vertailu:

LED PAR vs. perinteinen PAR
+ ei lämmitä suotta
+ ei tarvita himmennintä
+ värienvaihtomahdollisuus (& strobokäyttö?)
+ sähköt voi ottaa mistä vaan (tää on mun mielestä etu etenkin sillon kun valoja on vähän)
+ pieni virrantarve, toimii vaikka enon latofestivaaleilla
+ "lamppujen" kesto (etenkin tärähdyksiltä)

- heikompi valoteho (~100 W halogen?)
- näyttää härskiltä jos ledit näkyy suoraan (korjattavissa frostilla?)
- hinta
- keilan kapeus
- värien likaisuus (johtuu ledien huonosta kohdistuksesta, en tiedä paljonko häiritsee käytännössä)
- kaikissa malleissa ei ns. master-himmennintä, vaan pitää himmentää joka väriä erikseen.

Ois kiva tietää saako jostain laadukkaampia lediparreja!
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
aimotuska
06.09.2006 14:59:24
- heikompi valoteho (~100 W halogen?)

No höh...

- näyttää härskiltä jos ledit näkyy suoraan (korjattavissa frostilla?)

Se ei taida onnistua sillä frostilla. Pitäis olla se surullisen kuuluisa fresneli, mut elä nyt lähde sitä pulttaan ton nokkaan ;) Eikä ongelma silläkään ihan totaalisesti poistuis.

- keilan kapeus

Tän voi myös aatella plussana. Tuskin noista ledijutuista mitään kauheeta floodia kukaan on odottanutkaan?

- värien likaisuus (johtuu ledien huonosta kohdistuksesta, en tiedä paljonko häiritsee käytännössä)

Taitaa olla halvan vehkeen vika?

- kaikissa malleissa ei ns. master-himmennintä, vaan pitää himmentää joka väriä erikseen.

Ehkä silti loogisempi näin. Semmonen gamma-kanava voi olla kuitenkin vähän turha ja sit kun sen unohtaa avata...

Ois kiva tietää saako jostain laadukkaampia lediparreja!

Tossa jokunen sivu taaksepäin muistaakseni joku heitti linkin johonkin ihan pro-valmistajan sivulle, mut ei jaksa kaivaa. Ainakin futurelightilla on myöskin semmosia LED-movareita, että siitäpä sitten seuraavaa steppiä ylöspäin.
LHU
06.09.2006 18:02:49
Aihetta löyhästi sivuten, huomenna torstaina klo 21.55 Yle Teema: Lähikuvassa Shuji Nakamura

"Maailman suurimman teknologiapalkinnon voittaja Shuji Nakamura kehitti puhtaan valkoisen ja sinisen led-valon, joista uskotaan löytyvän ratkaisu mm. vesi- ja energiapulaan. Nakamura saa innoituksensa Manga-sarjakuvien tutusta Astroboy-hahmosta."
Marzi
06.09.2006 22:04:15 (muokattu 07.09.2006 00:57:29)

- hinta

?
Eihän nuo maksa mitään vrt. par56. Teho noissa ei toki oo samalla tasolla päinkään, mutta ominaisuuksia löytyy jos käyttökohde on oikein valittu tehoon nähden. Eikä tarvi vaihtaa lamppua ihan heti. Se 100000 tuntia on muuten teoreettinen, ei niitä oo kukaan 11 vuotta päällä pitäny. Ei noita oo ollu ees niin kauaa. ;D

?
Mun makuun noissa on aika puhdas rgb. Sekoitukset toki on vähän jänskiä täysillä prossilla, mutta siks siinä on mix.

Toi on mun mielestä turha eniwei. Ohjelmoimalla sen saa tehtyä tiskiin kun tiskiin muutenkin.

EDIT: Panin muuten toiseksi omaksi kuvaksi yhdestä setistä foton, siinä on ledparrit alaetuvaloina eturiville ja rumpalille. Ja led-putkia trusseissa. Hyvin tuuppaavat tuossa mukana. Kuva on Lutakosta, viis kuvassa olevaa sinistä robocoloria on talon omia, loput mun settiä. Rundin vipa veto oli sielä. Setti menee purkuun ja palikat kunnon huoltoon ->muishin systeemeihin huomenissa. Setti palveli n. 100:n keikan ajan. Ei mitn onkelmia.

Kuvan laatu ei oo paras mahd. mut oli ainoastaan N70 mukana. Ei saanu parempaa fotoo tällä kertaa.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
aimotuska
07.09.2006 08:58:25
EDIT: Panin muuten toiseksi omaksi kuvaksi yhdestä setistä foton, siinä on ledparrit alaetuvaloina eturiville ja rumpalille.

Nättiä on. Sulla on vissiin kuitenkin jossain trussissa vielä kirkkaampaa etuvaloa?

Ja led-putkia trusseissa.

Tota mä oon aina mietiskelly, että millä zydeemillä nuo pystytrussit pistetään lattiaan kiinni? Pultataanko ne ihan raa'asti sen päätylevyn avulla vai pysyykö ne pystyssä ihan tuurilla? :)
LHU
07.09.2006 11:01:03
Tota mä oon aina mietiskelly, että millä zydeemillä nuo pystytrussit pistetään lattiaan kiinni? Pultataanko ne ihan raa'asti sen päätylevyn avulla vai pysyykö ne pystyssä ihan tuurilla? :)

Trussi kiinni pleittiin ja pystyyn, ei tarvitse mitenkään erikseen enää lattiaan kiinnitellä.
simiha
07.09.2006 12:56:35
Ohjelmoimalla sen saa tehtyä tiskiin kun tiskiin muutenkin.

Tästä päästäänkin aiheeseen valotiski, josta tässä ketjussa on ollu juttua. Tilattiin Thomannilta toi Stairville DMX-master, kun Behringerit oli loppu. Tällasia havaintoja ko. tiskistä led-parrien ohjauksessa:

- Kanavien (=liukujen) dmx-osotteita ei saa määriteltyä, vaan alue (N x 16) valitaan scanner-napista ja sen jälkeen liut menee järjestyksessä.

- Scene on päällä tai pois, mitään himmennystä ei saa tehtyä. Eli scenestä toiseen ei voi vaihtaa pehmeesti liu'uttamalla. Vaikkei mitään ihmeellistä haluaiskaan tehdä, niin oishan se kiva vaihtaa pehmeesti taukovalosta vetovaloon...

- Mitään master-himmennintä ei ole, vaan jokainen kanava pitää säätää just niin kun halutaan. Tällä ei myöskään siis saa ohjelmoitua tota led-parrin himmennystä sillä tavalla kun Marzi tarkoitti.

Lopputuloksena sanoisin, että mun mielestä tiski ei kertakaikkiaan ole tähän käyttöön soveltuva. Kunhan kokeiltiin, onneks T-kaupassa on palautusoikeus... Nyt ollaan taas paljon viisaampia tiskin suhteen!
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
DSM
07.09.2006 13:28:12

Lopputuloksena sanoisin, että mun mielestä tiski ei kertakaikkiaan ole tähän käyttöön soveltuva. Kunhan kokeiltiin, onneks T-kaupassa on palautusoikeus... Nyt ollaan taas paljon viisaampia tiskin suhteen!

Niin valitettavasti ei ole tullut halpaa ohjainta vastaan missä olisi kaikki hyvät ominaisuudet. Edullisia toki on tullut ja kun tuli niin sen ostinkin ;) (chamsys pc-wing)
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Einherjar
07.09.2006 13:54:07
- Scene on päällä tai pois, mitään himmennystä ei saa tehtyä. Eli scenestä toiseen ei voi vaihtaa pehmeesti liu'uttamalla. Vaikkei mitään ihmeellistä haluaiskaan tehdä, niin oishan se kiva vaihtaa pehmeesti taukovalosta vetovaloon...

Eikös tuossa ole joystickin vasemmalla puolella fade-merkkinen liuku? Kaiken järjen mukaan sillä pitäisi saada ainakin scenet feidaamaan keskenään ja liukuvat vaihdot chaseihin.
Muistaakseni tuota vastaavan (Showtec tjsp.) ohjaimen kanssa tapeltiin joskus, kun piti saada nuo fade-hommelit vain liikkuvien paniin ja tilttiin. Jostakin sieltä siis oletettavasti saa päälle fade-option joka kanavaan.
aimotuska
07.09.2006 15:01:43
Trussi kiinni pleittiin ja pystyyn, ei tarvitse mitenkään erikseen enää lattiaan kiinnitellä.

Mut eikö ne levyt oo jotakuinkin itse trussin kokoisia? Eihän siitä levystä oo minkään maailman hyötyä jos artisti sattuu vähän tönäsemään tolppaa. Ja eikös nuo movaritkin saa sen verran vastaliikettä aikaan, että trussi alkaa heilua...?
LHU
07.09.2006 15:07:54
Mut eikö ne levyt oo jotakuinkin itse trussin kokoisia? Eihän siitä levystä oo minkään maailman hyötyä jos artisti sattuu vähän tönäsemään tolppaa. Ja eikös nuo movaritkin saa sen verran vastaliikettä aikaan, että trussi alkaa heilua...?

Pleitin yksi sivu on noin kolme kertaa trussin vastaava, ainakin niissä versioissa mitä mä olen nähnyt. Eikä ole kaatunut vaikka päällä nököttää moving head ja vieressä päihtymyt soittaja.
Marzi
07.09.2006 18:51:04 (muokattu 07.09.2006 19:10:49)

Nättiä on. Sulla on vissiin kuitenkin jossain trussissa vielä kirkkaampaa etuvaloa?

Tuolla oli katossa 4kpl 56:sia 300W-kannuja. Mulla oli itsellä mukana 2 leveekiilaista lyhytnokkaa solisteille. Rumpalin etuvalona pelkästään ledparrit.

Otin yleensä kaikki talon kamat, mitkä katsoin järkeväksi, ajoon myös. Ja aina talon tiskillä. Lähinnä pesuja ja etuvaloa, joskus liikkuvia. Liikkuvat tykkään kyllä pätsätä omaan lautaan, jos niitä on tarjolla. Saa ne tilanteisiin mukaan. Siellä oli esim yks biisi, jossa on kutakuinkin 130 iskua biisin aikana, ja melkein jokaisessa liikkuvat mukana. On ihan kiva kun kaikki siihen liittyvä on yhdessä tiskissä.

Suosin muutenkin paljon sellaista etukäteen yhden napin taakse ohjelmoitua systeemiä. Et yhden tilanteen kaikki asiat on saman napin takana. Paitsi yleensä etuvalo ja iskuosasto toki. Mut silleen, että tietty pesu ja liikkuvien pos-col-beam tulee yhdellä painalluksella. Sit tykkään laitta faderit niin, et ne ei reagoi HTP:hen alle 10 prosentin. Saa LTP-asiat liikkuvista kohdilleen kun nostaa faderia vähän ja sit koko cue, jossa koko tilanne esiiin kun panaa flashin pohjaan. Ei liikkuvat rullaile omiaan dimmer auki.

Tosin, tapauskohtaisesti, tykkään leipoa myös livenä kuvaa. Kun on jossain festarihommissa ja lavalle tulee oudompi bändi, niin muuta vaihtoehtoa ei oikein ole. Mut tykkään siitäkin. Toi etukäteisohjelmointi, mitä teen, tähtää tietty siihen, et voi juoda helpommin kaltsua toisella kädellä. :D

Mut eikö ne levyt oo jotakuinkin itse trussin kokoisia?

Se levy, mitä tarkoitat, pultataan kiinni isompaan vaneri tms. lätkään. Mulla oli käytössä muistaakseni 1x0,75x0,03m vanerilevyt, joissa joka nurkassa lisäksi ohut vaneri ja kumimattolätkä. Ihan pelkkä levy ei käy, koska ne alumiinilevyt, missä on trussimunat pitää pultata siihen, ts. ruuvit jää pönöttämään pohjaan, vaikka oliskin kansipultteja. Sit se keksintö keikkuu. Eli nurkkiin korotus ja vot. Toimii. Ei kaatunu vaikka olis halunnu.

Tossa kuvassa noi headit on sielä trussin päällä. Matalammassa paikassa ne oli sivulla. Ja jos ei lavalla ollut tilaa maassa, niin 4 valkoista irtoparria oli trussissa liikkuvien vastakkaisella puolella. Rokkivaloa siis. :D

Pikkulavalla, kun tila oli kortilla, backlinen oli noiden levyjen päällä 1-2 ja 3-4 trussien välissä. Tukivat entisestään systeemiä. Yritäppä kaataa kun trussin painona on 120 kiloa Ambeg-merkkistä. :D Rummut sit siinä keskellä.

Setti vei leveyssuunnassa tilaa siis minimillä 3 metriä ja noin setattuna ja et levyt on takaseinässä kiinni pitkinpäin, eteenpäin tilaa n. 70 senttiä. Yleensä ne oli kumminkin niin, et levyt oli leveyssuunnassa pidemmin päin, jolloin ne vei takaseinästä n. puoli metriä. Sinne meni sit kaikki valopiuhat, hazer ja strobo piiloon myös. Välillä reunimmaiset oli edempänä kuin takimmaiset, kuten tuossa kuvassa. Yleensä keskimmäiset rumpuraiserin sivuilla maassa, mut tuossa riserilla.

Aina tilanteen mukaan. Ainut miina noissa oli, että jos lava oli kovasti hassun mallinen, niin sai raapia hetken päätään, että mitäs mihinkä nyt. Yhtäkään keikkapaikkaa ei silti ollut, mihin noi ei olisi mahtunut, eli suunnitelma oli hyvä. Ja kippoloita mentiin läpi aika monta.

Eikä ole kaatunut vaikka päällä nököttää moving head ja vieressä päihtymyt soittaja.

Mä testasin jo halliolosuhteissa yhtä trussia full loaded. Se piti taittaa aika pieneen kulmaan, ennenkuin olis kaatunut. 45 astetta ei riittänyt. Tarkoittaa sitä, että laivallakaan se ei kaadu ihan heti.

EDIT: kaikenlaista
isojussi
07.09.2006 20:30:49
...Lopputuloksena sanoisin, että mun mielestä tiski ei kertakaikkiaan ole tähän käyttöön soveltuva. Kunhan kokeiltiin, onneks T-kaupassa on palautusoikeus... Nyt ollaan taas paljon viisaampia tiskin suhteen!

No minkä ohjaimen aattelit niille hommata? Onneks on omat valot hankinnassa vasta kuun lopussa.

Oliko se tilanteesta toiseen feidaus ainoo puute?
Marzi
12.09.2006 02:04:39

Oliko se tilanteesta toiseen feidaus ainoo puute?

Kyllähän tuosta "puuttuu" 1000 ja yksi asiaa, mutta tarviiko niitä, se on eri juttu.

Stairville DMX-Master I, CONTROLLER, DMX operator, up to 12fixtures, 16 channels per fixture, 30 banks of 8programmable scenes for total of 240 scenes, DMX 192channels control, programmable scenes and chasers, 19 "DMX Output: 3 pin female XLR, Size 19 in. x 5,25 in. x3in, Weight:2,3 kg, Attention! MIDI I/O is not yetsupported by the software.

En mä ton kanssa lähtisi minnekään, mutta mä tarvinkin omilta vehkeiltäni ihan eri kokoluokan ominaisuuksia ja nopeutta. Tosta loppuu kaikki kesken kun aletaan leikkiä. :D

Pakko avautua: Uudessa systeemissäni on 4 universea ulos, josta kaikilla on funktionsa. Pc-editorilla mahdollisen talon systeemin patchi ja lisäys showhun onnistuu vaikka keikkadösässä matkalla mestoille, tarvii ainoastaan heitinten tyypit ja dmx-osoitteet, tarvittaessa pre-cue visualiserilla vaikka bussin sängyllä. Kaikki paitsi positiot pystyy ohjelmoida näkemättä settiä ja plotin kanssa koko show.

Yks universe omalle setille, kaksi talon lavasetille (esim. Tavastialla konventionaaliset ja liikkuvat on eri dmx-linjojen päässä.) ja neljäs salin valoille, mikäli siellä on tarkoitukseen sopivaa kamaa katossa. Paljon ohjelmoitavaa, mutta ei se mitään. Uus systeemi mahdollistaa kikkailun, koska se on mulle nopea ohjelmoitava. Monesti tietty juttu on jäänyt käyttämättä, koska ei ole aikaa säätää. Nyt pitäisi olla homma kuosissa sen osalta.

Eri asia on sitten jos mennään isommille mestoille kuin noi isot klubit. Pitänee tsekata tilanteen mukaan. Mikään ei estä ottamasta omaa systeemiä myös suurempiin kekkereihin. Se pitää vaan olla hallussa niin, että ei mene aikaa pähkäilyyn. Mutta jälleen, plotti kädessä ja heitinten tyypit/dmx-osoitteet niin pystyy painia etukäteen tosi paljon homman hyväksi.
otto_t
12.09.2006 04:58:33
Pakko avautua: Uudessa systeemissäni on 4 universea ulos, josta kaikilla on funktionsa. Pc-editorilla...

Sitäkö on lähdetty vetämään Chamsysillä?
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com | www.myspace.com/clayskinmusic
Marzi
12.09.2006 05:21:34 (muokattu 12.09.2006 05:23:28)

Hmm. Onhan noita offline-editorilla varustettuja tiskejä huru mykke. Ja aika monessa on 4 universea.Siis oikeissa tiskeissä. Mut oikein arvattu. Maxiwingiä kehiin. Kattelin mä sitä Vistaakin, mutta ei se oikein. Eikä sille oo vielä wingiä. Plasassa julkaissee. Vedin kesällä monta vetoa noilla Chamsysin systeemeillä (pcwing, mq100 ja mq200). Ei mitn moitittavaa. Sama softahan niissä kaikissa on, et sen puolesta ei muttia. Ja kun ei ne pc-hommat maksa mitään. Älyttömän hyväntuntuinen vehje.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)