Aihe: Ampeereista
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Woodoo
02.09.2008 18:30:10
Voi taivas mihin on keskustelu edennyt.. Luvattomia sähkö puuhia on maailma täynnä ja niitä tehdään vaikka kuinka kaikki teistä olisi sähkökotipuuhastelun vastaisia aktivisteja.
rintapek
02.09.2008 18:50:51

Ketjun aihe on kumminki ampeerit. Äkkiä kääntyi hiakkapuhallusastioiksi ja putkipihdeiksi. Musamies itte totes jo kolmannella sivulla, et ketju käänty väärille urille.

Näillä jatkosivuilla asia ei o muuksi muuttunu. Omatoimipienkonekorjaajia ja ns "hulluja" keksijöitä maasta löytyy. Jos mies kertoo, että hänellä on ittetehty kaapeli ni ei varmasti ole ainoa. Mut sen jälkeen ketjussa ei o just muusta puhuttu ko musamiehen pienkoneharrastuksen eri muodoista tai tieliikenteen vaaroista. Kaikesta muusta ko niistä ampeereista.

Hiakkapuhallukset, paineastiat ja putkityöt on varmasti kivoja ja tieliikenne vaarallista, mut ei vaan kuulu ampeeriketjuun.
Minua edelleen kiinnostaisi tarinat palaneista sulakkeista ja sulaneista letkuista.

Jos ei ampeereista löydy juttua, ni eiku ketjuun lukko päähän.
One kind of music only - the good kind
musamies
03.09.2008 00:09:54 (muokattu 03.09.2008 00:19:13)
Taitaa taustalla olla mielenkiintoinen ryhmädynaaminen ilmiö, jossa syntyy aika omalaatuista mutta kitkerän oloista kommunikaatiota kun me tietyt tyypit rupeamme keskenämme kisailemaan jostain aiheesta. Niin on ollut muutaman vuoden takaisesta desibeli- ja mökäkeskustelusta alkaen.

Sama ilmiö todennäköisesti tapahtuisi muutenkin vaikkei juuri nämä kyseiset kirjoittajat minun lisäksi olisi tässä ketjussa kirjoittelemassa.

Homma menee jotenkin niin, että löytyy joku aihe, joka herättää yhteisesti tunteita. Sen jälkeen keskustellaan itseasiassa rivien välissä siitä minkälainen status tai rooli kullakin on ryhmässä tms. Tämä ei ole välttämättä kovin kivaa, mutta kuitenkin mukaansatempaavaa. Tulee samanlaista kisailua kuin Aku Ankassa Roope Setä ja Kulta-Into Pii. Alkuperäinen aihe ei ole itsetarkoitus vaan kisailu itsessään ;-)

Jos tuossa on jotain hauskaa, niin näin käy vähän kuin itsestään tai vahingossa kun sattuu sopivat henkilöt kohdalle ja rupeavat kommunikoimaan keskenään vaikka olisivat jossain toisessa tilanteessa mitä mukavimpia ja yhteistyökykyisimpiä.

PS: Samaa mieltä, että mieluummin kommunikoisi kuitenkin alkuperäisestä amppeeriaiheesta.
miffe
03.09.2008 01:19:20
Minua edelleen kiinnostaisi tarinat palaneista sulakkeista ja sulaneista letkuista.

Mulla on tossa tollanen kohtuullisen edukas 16A 3-vaiheletku, jonka joskus kaupasta ostin hulluuttani (ja ihan sähköliike kyseessä, eikä mikään marketti). Ei se muuten, mutta nähtävästi on lämmennyt kerran tai pari niin paljon, että kaapelin läpiviennit (siis liittimen sisään) ovat tummuneet erittäin runsaasti.

Muissa kaapeleissa onkin sit PCE:n ja Mennekesin liittimet eikä vastaavia ole tapahtunut (toisaalta erilainen läpivienti muutenkin). Ja kaapelikin on notkeaa Lineax/Titanex eikä mitään ripurapua, jota tos kaupan letkus on käytetty.

Sit yks mikä tulee mieleen, niin noissa Euroliten blindereissa (molephay...richard mole, you know) mainitaan, että 3 min maksimissaan saa töröttää täpöllä. No sit tää yks valohahmo veteli sellaset melkolailla täpöllä jatkuvasti koko keikan ajan. Lampun sisältä oli osa johtojen eristeistä sulanut. Jotta semmottista laatua ne halpiskamat...
turkulainen
mixa
04.09.2008 00:28:50
Minä täältä maalta hei....

Seurasin keskustelua tiivistikkin miltei tappiin asti, mutta pirskusta kun kyllästymys uuvautti ihmisen... :)

Vierestä seurasin ihan pääkaupungissa tilannetta, kun reilusti yli kahdenkymmenen vuoden ikään ehtinyt ammattilainen, elikkäs virallisesti kouluja käynyt ja voimavirtakytköksiin luvat omaava kaveri väsäili ihan normaalia 16A voimakaapelia; normi piuha sekä liittimet... Pohtimisen aihetta antoivat kaverille jo oikeiden työkalujen valitseminen; millastas ruuvaria, kuorintalaitosta taikkas mitämitä tähän nyt tarvitaan... Tuleeks tää nyt yköseen, vai onks tää se oikee?
Ja kovasti väitän, että kaapelia ei sepän jäljiltä kukaan tarkastanut, ja juuri vaikkapas vedonpoiston kannalta oli varmasti ongelmallinen, kun sepe ei oikein tiennyt miten se nyt pitäisi laittaa... saattaa toki olla, että päätyi vielä oikeaan ratkaisuun...

Sama toistui myös ihan omalla varastolla kesätyöoikeastivirallisensähköäijän toimin,
mutta paikallisen keikkapioneerin ja myöskin senvirallisensähkösepäntutkinnon omaavan juipin ohjeistettua alkoi kaapelia syntyä, ja varmastikkin kaikki normit täyttäen, kuten myös maalaissilmin todettiin...

Kovasti luotan sähköpiuhoissa tuttujen luottomiesten toteuttamiin valmiisiin johtoihin, mää ostan kaapelit ja liittimet, ja seppä laittaa sen kasaan. Ja jos olisi kiirekkin, tarvitaan 100m lisää voimakarvaa, vanhan liiton eisitäsuurtasähkötutkintoaomaava kaveri ilmoittaa, että ota lainaksi, äläkä anna muiden tehdä, hän tekee itse jotta tietää että sen uskaltaa luovuttaa keikkakäyttöön. 100% huolenpito kaverilta. Ennemmin luotan senkokeneenvastuunsakantavansepän ja vielä itsekkin sillämaalaisjärjellä hyväksi havaittuihin kytkentöihin, kuin kiinanpojan väsäämiin voimakaapeleihin... Ja ottaa niistä vastuun. Suomen äänialan lafkoissa kuitenkin älyttömän suuri osa kaapeleista toteutetaan itse, ja niistä otetaan vastuu. Se mitä tienpäälle päästää, lienee jokaisen itsensä päätettävissä. Mää omistan perskeleen paljon hyvin toteutettua voimakarvaa, joka vuodesta toiseen toimii ilman ongelmia. Ja kun se ongelma omissa johdoissa joskus sattuu, olisi se kiinan pojan kaapelissa voinut sattua aivan yhtä hyvin... Taikkas sen reilukakskytveetutkinottehneensepän kaapelissa vielä todennäköisemmin paljon aikaisemmin. Miun mielestä vähintäänkin kohtuuhyvällä pohjalla Suomessa kaapelointien suhteen liikutaan, ja kovasti voidaan yhdessä toivoa, että ainakaan huonompaan suuntaan ei liikuta, ja sepät ottavat aiheen tosissaan. Ja muistetaan, että keskukset vikavirtoineen tilataan aina siltätehtaansepältä joka sen homman haltsaa, pidetään itse ammattivoimin vaan ne kaapelit kunnossa! :)

-Se maalta
kUPpi
04.09.2008 22:33:59
"Jokamiehen sähköoppia
Mitä teen, kun sulake palaa ja tilalle pantu sulakekin palaa heti?"

http://www.sahkoturva.info/index.php?id=289
humppahanuristi
02.10.2008 08:56:27

Joo, meinasin, etten enää puutu aiheeseen ja annetaan painua unholaan mutta tulikin tuollainen sähköturvallisuuskuva vastaan netissä:
http://mirror.servut.us/kuvat/DSCN7823.JPG
Humpasta rautalankaan...
aimotuska
02.10.2008 09:04:41
http://mirror.servut.us/kuvat/DSCN7823.JPG

Itseasiassa tätä mietittiin tossa yks päivä duunissa. Eikö tuo allas toimi periaatteessa eristeenä? Eli niin kauan kuin pysyt altaan sisäpuolella, ei pitäis olla hengenlähdön aika, koska allas on kumia/muovia? Ja jos lähdet pois, sieltä pitää hypätä pois tasajalkaa, eikä niin, että ekaksi toinen jalka ja sitten toinen.

Ei sillä, en TODELLAKAAN lähtis kokeileen tota teoriaa :)
LLLoyd
02.10.2008 15:42:48
Mulla on tossa tollanen kohtuullisen edukas 16A 3-vaiheletku, jonka joskus kaupasta ostin hulluuttani (ja ihan sähköliike kyseessä, eikä mikään marketti). Ei se muuten, mutta nähtävästi on lämmennyt kerran tai pari niin paljon, että kaapelin läpiviennit (siis liittimen sisään) ovat tummuneet erittäin runsaasti.

oon kanssa törmänny tälläisiin aika usein, varmaan halpisliittimissä ne piikit on vähän turhan kaposet ja pääsee lämpiämään kun menee virtaa tarpeeksi läpi..
äiti, paavi lätkyttää majavaa !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)