Aihe: Miksaaminen korvatulpilla
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
kimurantti1
14.09.2006 22:04:18 (muokattu 14.09.2006 22:04:52)
Kokemuksieni mukaan tähän mennessä on aina ollut sellaista piikkiä soundissa korvatulppien kanssa miksaavilla, että jos yleisössä ilman on niin... Eikä kyse välttämättä ole äänen paineesta, vaan sen laadusta.

Sulla on enemmänkin kokemuksia korvatulpat päässä miksaavista tyypeistä? Mulla ei nimittäin ole kuin yhdestä, ja siellä yleissoundi oli ihan oikeasti tosi miellyttävää kuunneltavaa. Ehkäpä ko. tyyppi korvatulppien käyttöön päätyessä tajusi ottaa huomioon, mitä yleisö niistä liiallisista diskanteista ajattelee..
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Teijo K.
14.09.2006 22:06:08

Sulla on enemmänkin kokemuksia korvatulpat päässä miksaavista tyypeistä? Mulla ei nimittäin ole kuin yhdestä, ja siellä yleissoundi oli ihan oikeasti tosi miellyttävää kuunneltavaa. Ehkäpä ko. tyyppi korvatulppien käyttöön päätyessä tajusi ottaa huomioon, mitä yleisö niistä liiallisista diskanteista ajattelee..

Muutamasta on, ikävä kyllä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
jurpontor
14.09.2006 22:06:32
Miksi sä puhut automaattisesti "tulpat päässä häsläävästä pellestä"?

Verrokkina tulis mieleen lähinnä kaveri joka tekee valoja hitsausmaski päässä. Ethän sä voi oikeasti yhtään tietää, mitä sä sieltä PA:sta paat tulemaan, jos sä et sitä sellasenaan kuule kuin se sieltä tulee. Etkä sä sitä silloin kuule, jos sulla on tulpat päässä.

Mä olen ollut monilla isompienkin nimien keikoilla yleisössä, joilla äänei ja etenkin diskantit tuli niin kovaa, ettei kukaan ehjäkorvainen olisi ilman korvatulppia ollut. Ja näillä miksaajilla ei tainnut olla tulppia korvissa. Ei kai korvatulppien käyttö tee kenestäkään pelleä, jolta puuttuu maalaisjärki ja suhteellisuden taju?

Mä nyt haluaisin ensin nähdä yhdenkin ei-puskasarjan miksaajan joka vetää tulpat päässä. Ja joo, jotkut vetää turhan lujaa joka tapauksessa, ja sille nyt ei voi mitään. Miten se liittyy käynnissä olevaan keskusteluun?
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Conrad Lant
14.09.2006 22:11:15

Ei kai korvatulppien käyttö tee kenestäkään pelleä, jolta puuttuu maalaisjärki ja suhteellisuden taju?

Ei, mutta korvatulppien käyttö miksatessa on siitä kyllä aika hyvä indikaattori.
No one prayed for Sodom
kimurantti1
14.09.2006 22:13:19 (muokattu 14.09.2006 22:19:27)
Verrokkina tulis mieleen lähinnä kaveri joka tekee valoja hitsausmaski päässä. Ethän sä voi oikeasti yhtään tietää, mitä sä sieltä PA:sta paat tulemaan, jos sä et sitä sellasenaan kuule kuin se sieltä tulee. Etkä sä sitä silloin kuule, jos sulla on tulpat päässä.
Mun mielestä vähän ontuva vertaus, mutta olkoon. Minkälaiset tulpat? 24/7 pidetyt työmaatulpat, vai 6db vaimentavat Elacinit, jotka on laitettu päähän sitten kun suurin osa porukasta on tullut saliin ja bändi kuulostaa suurinpiirtein siltä miltä pitääkin?

Mä nyt haluaisin ensin nähdä yhdenkin ei-puskasarjan miksaajan joka vetää tulpat päässä.
Ei sellaisia varmaan ole. Liian herkkäkorvaiset eivät tietenkään hakeudu ammattilaishommiin, mutta ei se sulje pois vaihtoehtoa, etteikö joku sitä voisi omista rajoittuneista lähtökohdistaan huolimatta harrastaa.

Ja joo, jotkut vetää turhan lujaa joka tapauksessa, ja sille nyt ei voi mitään. Miten se liittyy käynnissä olevaan keskusteluun?
Sain vaan käsityksen, että korvatulppien kanssa miksaavan tyypin tuotokset ovat sun mielestä automaattisesti huonompia kuin ilman tulppia miksaavan. Varmasti se on yleinen suunta, muttei absoluuttinen sääntö.

Edit:

..korvatulppia -> korvatulppien kanssa

Toi ylempikin on vähän niin ja näin. Ei niitä tulppia tarvitse laittaa päähän kun ovesta astuu sisään. Voi laittaa sitten kun yleissoundi on haettu ihmisten ollessa paikalla.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
jurpontor
14.09.2006 22:23:18
Mun mielestä vähän ontuva vertaus, mutta olkoon. Minkälaiset tulpat? 24/7 pidetyt työmaatulpat, vai 6db vaimentavat Elacinit, jotka on laitettu päähän sitten kun suurin osa porukasta on tullut saliin ja bändi kuulostaa suurinpiirtein siltä miltä pitääkin?

6 desibeliä on kokolailla hitosti jos kyseessä on esim. 5kHz 90dB ja 5kHz 96dB. Taitavat olla niitä sun aiemmin mainitsemia liian kovalla olevia diskantteja?

Sain vaan käsityksen, että korvatulppien kanssa miksaavan tyypin tuotokset ovat sun mielestä automaattisesti huonompia kuin ilman tulppia miksaavan. Varmasti se on yleinen suunta, muttei absoluuttinen sääntö.

No varmaan jossain on joku säännön vahvistava poikkeus joo, mut eipä oo tullut vastaan.
kimurantti1
14.09.2006 22:31:19 (muokattu 14.09.2006 22:34:09)
6 desibeliä on kokolailla hitosti jos kyseessä on esim. 5kHz 90dB ja 5kHz 96dB. Taitavat olla niitä sun aiemmin mainitsemia liian kovalla olevia diskantteja?

Näin sanoin ylempänä:
Mulla ei nimittäin ole kuin yhdestä, ja siellä yleissoundi oli ihan oikeasti tosi miellyttävää kuunneltavaa. Ehkäpä ko. tyyppi korvatulppien käyttöön päätyessä tajusi ottaa huomioon, mitä yleisö niistä liiallisista diskanteista ajattelee..

En mä katsonut koska se ne tulpat laittoi päähän. Ehkä sitten kun hän oli saanut soundin jotenkin kohdalleen? Kyllä mä tiedän, mitä 6db käytännössä tarkoittaa.

Ehkä oon vaan niin naivi tyyppi kun ajattelen, että joku voisi omista mahdollisen pysyvistä rajoituksistaan huolimatta saada jotain hyvää ja muitakin miellyttävää aikaan. Pätee muuhunkin kuin miksaamiseen..

Mun ainoa kokemus tulpat päässä miksaavasta tyypistä antoi mahdollisuuden uskoa niin. Kyseessä ei ollut mikään räkälä tai amatööribändi, vaikkei mikään kansainvälisellä tasolla keikkaileva bändi myöskään. Ehkä mä myöhemmin tajuan, että tapaus oli vain älyttömän positiivinen poikkeus.
Teijo K.
14.09.2006 22:31:20

Toi ylempikin on vähän niin ja näin. Ei niitä tulppia tarvitse laittaa päähän kun ovesta astuu sisään. Voi laittaa sitten kun yleissoundi on haettu ihmisten ollessa paikalla.

Sitten se korvatulppien hyöty on taas vähän heikko. Jos haluat että niistä korvatulpista on kuulonsuojaukseen jotain iloa, niin niitä täytyy pitää koko melualtistuksen ajan.
kimurantti1
14.09.2006 22:33:19
Sitten se korvatulppien hyöty on taas vähän heikko. Jos haluat että niistä korvatulpista on kuulonsuojaukseen jotain iloa, niin niitä täytyy pitää koko melualtistuksen ajan.

Ai että melualtistuken kesto ei vaikuta sen vaarallisuuteen?
kivi
14.09.2006 23:43:44 (muokattu 14.09.2006 23:44:14)

Nyt kierretään kehää.

Ei, vaan Arva tarkoittaa sitä, että tulpat päässä korvat herkistyy, ja jos melussa on ensin tulpat päässä ja sitten ottaa ne pois, tuleepi paljon varmemmin kuulovaurio.

Kuten tässä ketjussa on monikin jo kertonut. Ja totta se on.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
duane
15.09.2006 00:14:17
-- Ei tässä nyt ollut tarkoitus hyökätä ketään kohti.. vaikka nyt jälkeenpäin luettuna sellaiseksi homma meni. Pahoittelut kaikille. Provosin liikaa paskassa mielentilassa..

Sattuuhan sitä. Mulla myös...

Mutta hienoimmatkaan visiot ja ja taidonnäytteet eivät voi aina auttaa kun vastustajana on taidoton bändi sekä liian pieni tila, jota ei ole suunniteltu keikkailuun.

Tai sitten minulla on vielä huomattavasti enemmän oppimista kuin odotin.. :)

Nuokkarin talonmiehenä sulla on kuitenkin hyvät mahkut tehdä siitä tilasta siedettävä.. Itse lähtisin liikkeelle lavan taustan ja sivun peittämisestä esim Moltonilla. Ei ratkaise keikkea, mutta poistaa aika paljon erilaisia heijasteita...

Ja valitettavasti valtani ei ulotu niin kauas, että voisin todeta vain "tänään ei sitten bändi vedäkään, eivät osaa soittaa tarpeeksi hiljaa.."

Harvemmin kysymys on taidosta, tuo dynamiikan hallinta on tahtolähtöinen ominaisuus.

Oppia ikä, kaikki.

Tuossa on taas osoitus siitä oikeasta asenteesta :)
The International Danelectro Boozing Society Of Finland #4
Einherjar
15.09.2006 02:02:56
Jotenkin kummastuttaa, kun täällä oletetaan, että kun se soundin ollessa kunnossa siellä keikan alkupäässä, niin mitään ei tarvi enää tehdä. Onhan se tietenkin osalla keikoista näin, mutta...
Entäpä, kun pändille tuleekin se **tunkastelu-vaihe setissä ja porukka tempasee ne akustiset esiin? Entäpä jos kitarakaapin edestä tipahtaa mikki ja kitaristi tempasee sen eri kohtaan kartiolla? Mitäpä, jos laulajan OM5 kuolee ja varamikiksi kaivetaan sm58? Entä, jos vieressä syntyy tappelu ja melskeessä joku huitaisee master-eq:n yläalueen perseelleen (esim. tämä on minulle tapahtunut kerran, mutta onneksi pändi ei sillon soittanut mitään)?
Keikoilla tapahtuu aina jotakin ja joskus se sitten vaatii eq:n uudelleen säätämistä. Mitäs siinä sitten teet, kun on tulpat päässä ja korvat on jo herkistelleet tarpeeksi? Voihan sitä säätää, mutta onkos se soundi sitten yleisölle yhtä hyvä?
Teijo K.
15.09.2006 09:35:07

Mie lainaan nyt siuta itseäsi.

"Kuulonsa voi suojata vaikka niillä 6db vaimentavilla Elacineilla, silloin kun ei tee muutoksia miksaukseen."

Ilmeisesti siulla on käsitys, että muutoksia miksaukseen tarvitsee sitten tehdä vain keikan alussa. Asia kuitenkin on erittäin harvoin näin, ja ainakin aina kun miulla on ollut näin on kyseessä ollut harvinaisen ammattitaitoinen orkesteri ja hyvät olosuhteet. Normitilanne on pientä kikkailua pitkin keikkaa.

Jos ne tulpat keikalla laitat korviisi ne saa ottaa pois vasta melun päätyttyä.

Eiköhän melualtistuksen vaikutusten suhteet siellä vietettyyn aikaan ole sellainen perusjuttu että sitä nyt ei tarvitse enää lähteä selittämään?
lurkki
15.09.2006 10:43:23
Verrokkina tulis mieleen lähinnä kaveri joka tekee valoja hitsausmaski päässä.

OT: http://tapiiri.aranea.fi/rttr/05/2/images/IMG_2403.jpg
Reilu meininki!
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Kokki
15.09.2006 10:59:39

Ei, vaan Arva tarkoittaa sitä, että tulpat päässä korvat herkistyy, ja jos melussa on ensin tulpat päässä ja sitten ottaa ne pois, tuleepi paljon varmemmin kuulovaurio.

Kuten tässä ketjussa on monikin jo kertonut. Ja totta se on.

Kertokaapa nyt mihin tämä tieto perustuu? Miksi kuulo herkistyisi jos pitää korvatulppia päässä? Melun vaikutus kuulon vaurioitumiseen on suoraan verrannollinen melun kestoon ja voimakkuuteen. Kun korvatulpat ovat vain osan aikaa päässä, niin silloinkin altistut melulle vähemmän.

Ainoat pointit mihin voisin arvella tämän luulon perustuvan, olisi kovan melun aiheuttama väliaikainen kuulokynnyksen aleneminen tai stapediusrefleksi. Eli melu (musiikki) kuulostaa alussa kovemmalta, kuin tietyn ajan sille altistumisen jälkeen. Mutta tämä kuitenkaan EI tarkoita sitä, että korva olisi suojattuna, vaan sitä, että korva on kovan rasituksen alla.

Tulpat päässä -> vähemmän melua korviin -> vähemmän rasittumista.

Jotkut ihmiset pystyvät tosin olemaan kovassa melussa koko ikänsä, eikä kuulovaurioita synny. Toiset eivät taas ole yhtä onnekkaita.
Einherjar
15.09.2006 14:22:20
Kertokaapa nyt mihin tämä tieto perustuu? Miksi kuulo herkistyisi jos pitää korvatulppia päässä? Melun vaikutus kuulon vaurioitumiseen on suoraan verrannollinen melun kestoon ja voimakkuuteen. Kun korvatulpat ovat vain osan aikaa päässä, niin silloinkin altistut melulle vähemmän.

Ainoat pointit mihin voisin arvella tämän luulon perustuvan, olisi kovan melun aiheuttama väliaikainen kuulokynnyksen aleneminen tai stapediusrefleksi. Eli melu (musiikki) kuulostaa alussa kovemmalta, kuin tietyn ajan sille altistumisen jälkeen. Mutta tämä kuitenkaan EI tarkoita sitä, että korva olisi suojattuna, vaan sitä, että korva on kovan rasituksen alla.

No sinähän vastasit jo aikalailla itse kysymykseesi...
Kun korvatulpat laitetaan päähän, niin korva alkaa säätää itseään esim. 90dB:n möykän mukaan. Sitten kun ne tulpat otetaan pois, niin äänenpaine luonnollisesti nousee sen vaimennuksen verran. Ajattele niin, että ilman tulppia joku äkkiä nostaisi koko möykkää vaikka sen 12dB:n (l. oletetun vaimentuman) verran. Ei tuntuisi hyvältä ratkaisulta varmaan.
Tuo väliaikainen kuulokynnyksen aleneminen toimii siis (onneksi) myös toiseen suuntaan, kun melu vähenee. Herkimmilläänhän kuulo on mahdollisimman hiljaisessa paikassa (vrt. tavallista työpäivämelua ja "melua" kun menet nukkumaan)

Eli jos on 20dB:tä demppaavat tulpat ja möykkä pyörii 100dB:n kohdalla, vastaa tulppien poistaminen korvista siirtymistä 80dB:n möykästä vauhdikkaasti 100dB:n. Tietenkin tämä on taajuusriippuvaista, mutta ei välttämättä erityisen positiivista laatua.
Exhausted
15.09.2006 14:52:40

Mstä johtuu oletus että tulpat päässä miksaava henkilö automaattisesti luukuttaa lujempaa kuin tulpatta miksaava? Entä onko tulpatta miksaava oikeutettu luukuttamaan pa:ta miten lujaa haluaa? Eli jos omat korvat kestävät niin sitten toistenkin korvat saavat kestää? Tällaista mentaliteettiä olen kyllä nähnyt itse keikkaillessa ja niillä käydessä. Kertaakaan ei olisi tehnyt mieli seurata keikkaa tai soittaa ilman tulppia, mutta koskaan en ole soundcheckeissä nähnyt miksaajan pyytävän bändiä soittamaan hiljempaa.
Conrad Lant
15.09.2006 15:27:14

...mutta koskaan en ole soundcheckeissä nähnyt miksaajan pyytävän bändiä soittamaan hiljempaa.

Minäkin olen tätä tehnyt, vaikka miksaan pääasiassa orkestereita joiden yleisö olettaakin tuuttaavan ns. helvetin kovaa.
No one prayed for Sodom
jurpontor
15.09.2006 15:51:18
Mstä johtuu oletus että tulpat päässä miksaava henkilö automaattisesti luukuttaa lujempaa kuin tulpatta miksaava? Entä onko tulpatta miksaava oikeutettu luukuttamaan pa:ta miten lujaa haluaa? Eli jos omat korvat kestävät niin sitten toistenkin korvat saavat kestää? Tällaista mentaliteettiä olen kyllä nähnyt itse keikkaillessa ja niillä käydessä.

Et näköjään halua ymmärtää pointtia, ihan sama sinänsä, mut edelleenkään ei kukaan ammattijätkä miksaa tulpat päässä ja siihen on syy. Jos et tuota halua uskoa niin älä sitten.

Kertaakaan ei olisi tehnyt mieli seurata keikkaa tai soittaa ilman tulppia, mutta koskaan en ole soundcheckeissä nähnyt miksaajan pyytävän bändiä soittamaan hiljempaa.

Käyt katsomassa useinkin soundcheckejä? Mä tämän tästä pyydän jotain härveliä lavalta hiljempaa, joskus jopa rumpuun demppiä jos oikein pahasti kajahtaa, ja useampikin kollega tekee samoin jos tarve vaatii, oon nähnyt.
LHU
15.09.2006 16:00:58
mutta koskaan en ole soundcheckeissä nähnyt miksaajan pyytävän bändiä soittamaan hiljempaa.

Et ole sitten kovin montaa soundcheckiä tehnyt / nähnyt?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)