Aihe: Ampeereista
1 2 3 4 5 6 7 8 9
DSM
21.08.2008 08:39:49

Eli onko vaiheille olemassa standardoitu järjestys, jossa on "nimetyt" vaiheet 1, 2 sekä 3, ja ne pysyvät samoina keskuksesta toiseen? Vai pitääkö/kannattaako se mitata, ja miten se yleismittarilla tehdään?

Onhan vaiheille järjestys mutta ainankin keskukset mitä itelleni vastaan tullut niin monessa "halpis" keskuksessa kaikki shukot on yhden vaiheen perässä... näissä tosin siis ollut aina 16A jatko mahdollisuus. Eli kannattaa se tutkia/tutkituttaa jollakulla alan osaavalla että miten ne shukot oikein on kytketty.

Omat keskukseni menee ainankin oikein, eli niin pitkään kun on oma kaapelointi/keskukset käytössä niin 1-vaihe on aina 1-vaihe ja on merkittynä myös keskusten shukoihinkin... se mitä seinästä sit tulee on toinen juttu mutta ei vaikuta tässä kohtaa mitenkään.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Spectre
21.08.2008 08:58:35
Onhan vaiheille järjestys mutta ainankin keskukset mitä itelleni vastaan tullut niin monessa "halpis" keskuksessa kaikki shukot on yhden vaiheen perässä... näissä tosin siis ollut aina 16A jatko mahdollisuus. Eli kannattaa se tutkia/tutkituttaa jollakulla alan osaavalla että miten ne shukot oikein on kytketty.

Omat keskukseni menee ainankin oikein, eli niin pitkään kun on oma kaapelointi/keskukset käytössä niin 1-vaihe on aina 1-vaihe ja on merkittynä myös keskusten shukoihinkin... se mitä seinästä sit tulee on toinen juttu mutta ei vaikuta tässä kohtaa mitenkään.

Molemmissa keskuksissa kyllä shukot on kytketty kaikkiin kolmeen vaiheeseen ja se on lisäksi tarkistettu ja merkittykin. Juuri tähän halusinkin varmistuksen, että nyt ensimmäisen keskuksen 1-vaiheen shukot ovat tosiaan samassa vaiheessa kuin toisen keskuksen 1-vaiheen shukot. Sama koskee kaapeleita.

Eli kaikki ok :), paljon kiitoksia!
DSM
21.08.2008 12:49:30 (muokattu 21.08.2008 21:20:51)

Molemmissa keskuksissa kyllä shukot on kytketty kaikkiin kolmeen vaiheeseen ja se on lisäksi tarkistettu ja merkittykin. Juuri tähän halusinkin varmistuksen, että nyt ensimmäisen keskuksen 1-vaiheen shukot ovat tosiaan samassa vaiheessa kuin toisen keskuksen 1-vaiheen shukot. Sama koskee kaapeleita.

Eli kaikki ok :), paljon kiitoksia!

tämä edellyttää että kaikki väliroikat yms on kytketty oikein, eli varmistaisin nekin että ykkönen pysyy ykkösenä viimeiseen keskukseen asti...
Spectre
21.08.2008 14:01:37
tämä edellyttää että kaikki väliroikat yms on kytketty oikein, eli varmistaisin nekin että yllönen pysyy ykkäsenä viimeiseen keskukseen asti...

Sama koskee kaapeleita.

Tuossa viestissäni juuri tarkoitin, että keskukset on tarkistettu ja sama koskee myös kaapeleita.
miffe
23.08.2008 21:29:50
se mitä seinästä sit tulee on toinen juttu mutta ei vaikuta tässä kohtaa mitenkään.

...paitsi niiden sirkkeleiden ja muiden kolmivaihemoottorilla toimivien laitteiden (mm. ketjunostimet) toimintasuuntaan. Tosin hyvä moottoriohjain tunnistaa vikatilan, jolle sitten varmaan tehdään jotakin.
turkulainen
rintapek
23.08.2008 21:44:27

...paitsi niiden sirkkeleiden ja muiden kolmivaihemoottorilla toimivien laitteiden (mm. ketjunostimet) toimintasuuntaan.

Ampeereista jos puhutaan, ni bänditouhuissa noilla tiadoilla ny ei te just mitään?
One kind of music only - the good kind
miffe
23.08.2008 21:49:51
Ampeereista jos puhutaan, ni bänditouhuissa noilla tiadoilla ny ei te just mitään?

No minä ny pelaan noiden moottorien kanssa viikottain.
turkulainen
rintapek
23.08.2008 22:54:35

No minä ny pelaan noiden moottorien kanssa viikottain.

En ny muuta uskonutkaan. Mut heitä mialummin tarina tai kaks aiheesta, jolloin voltit tai ampeerit karkas väärään paikkaan. Jos mä olen noita nähny, niin olet taatusti sinäkin.

Mä ny olen sitä mieltä, et yksi möhly opettaa enempi ko tuhat tarinaa siitä, kuin kovia me ollaankaan. Mä tunnen kymmeniä huippuammattilaisia. Mut en tunne ketään, joka ei ois tehny virheitä niin että paukkuu.
musamies
23.08.2008 23:43:55 (muokattu 23.08.2008 23:59:24)
Viimeksi tällä viikolla tuli oltua tekemisissä voimavirtatöpseleiden kanssa. Vierekkäin oli sulassa sovussa uutta ja vanhaa töpseliä. Vanhoja neliskulmasia oli kahta eri laatua ja uudempiakin oli.

Tuolla noita sähkömoottoreja on myynnissä:
http://www.nettikone.com/simpleSear … rom=&pto=&search=Hae+%3E%3E

Voisi varovasti veikata, että aika moni niihin kuitenkin itse laittaa johdon tai liittimen. Täällä sais varmaan hirveet haukut jos kertois esimerkiksi poistaneensa omatoimisesti huonokuntoisen johdon käytöstä ja laittaneensa parempikuntoista tilalle.

Ainakin viisarimallin pihtimittari tuntuu näyttävän suht selkeesti eri vaiheiden ampeereja käyntiinlähtövirtapiikki mukaanlukien moottorihommissa, ni mikseipä samanlaisella mittarilla voisi mittailla muidenkin vehkeiden ottamia ampeereja.

PS: Itsekin voisin myydä ylimääräisen hyväkuntoiselta vaikuttavan Asean 7,5 kilowattisen moottorin, jossa tähtikolmiokäynnistin ja siinä on uusi hyväkuntoinen piuhanpätkä, joka tuli itse laitettua. Myyntitilanteessa voisi tietenkin ottaa oma laittaman piuhan pois ja en tiedä tulisiko toisen uuden vastaavan laittaminen liikkeessä tai paikanpäälle tulevan sähkömiehen tekemänä kalliimmaksi kuin koko moottori.
Roadari
24.08.2008 00:16:20

No jos oot ripustamassa pa:ta niin luulisin että on merkistystä nostaako moottori nyyttiä kattoa kohden vai sieltä alaspäin... mene ja tiedä...
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
musamies
24.08.2008 00:29:24 (muokattu 24.08.2008 00:32:17)
No jos oot ripustamassa pa:ta niin luulisin että on merkistystä nostaako moottori nyyttiä kattoa kohden vai sieltä alaspäin... mene ja tiedä...

Mitä on tullut mittailtua kolmivaiheoikosulkumoottorin virtoja, on tulokset aika mielenkiintoisia riippuen kuormituksesta, onko kytketty tähteen vai kolmioon, taajuusmuuttaja välissä pistää verkosta otetut virrat uusiksi kun säädetty nopeus vaikuttaa paljonko virtaa menee. Esimerkiksi kompressorikäytössä nopeus vaikuttaa paineeseen jos ilmaa kuuluu tasaisesti. Paine vaikuttaa kuormitukseen.

Mielenkiintoista mittailua eikä taida olla edes laitonta kun ei tarvi mitään kytkeä.
rintapek
24.08.2008 00:33:40

Mene ja tiedä herraseni. Jos töpseli on pistokkeessa väärinpäin, ni en osaa asiassa auttaa. Jos kyse on siitä, montako hehkulamppua tyäväentaloin pistorasiaan voi kytkeä, niin voin vakuuttaa, että jotain asiassa osaan kertoa. Ihan kooklettamatta.

Uso tai älä, mut jotain piäntä mä osaan briljeerata semmoistakin, millä bändi ei tee sitten yhtään mitään. Jos tahdot haastaa, niin haasta jossain muualla. Varmasti voitat, mut se ei kuulu tänne.
musamies
24.08.2008 00:38:19 (muokattu 24.08.2008 00:38:54)
Mene ja tiedä herraseni. Jos töpseli on pistokkeessa väärinpäin, ni en osaa asiassa auttaa. Jos kyse on siitä, montako hehkulamppua tyäväentaloin pistorasiaan voi kytkeä, niin voin vakuuttaa, että jotain asiassa osaan kertoa. Ihan kooklettamatta.

Netistä yritin lukea kuinka isoa moottoria tai kompressoria voi esimerkiksi 16 A sulakkeilla pyörittää. Tiedot oli nettipalstoilla oli aika lailla mutua vaikka paikkansapitäviäkin asioita löytyi. Paljon luotettavampi tulos tuli omilla testeillä ja mittaamisella pihtimittarilla. Nettitietäjät eivät tuntuneet ottavan huomioon, että moottorin ottama virta rippuu oleellisesti kuormituksesta. Käyntiinlähtövirtapiikin saa pois taajuusmuuttajalla.
LHU
24.08.2008 16:55:46
Netistä yritin lukea kuinka isoa moottoria tai kompressoria voi esimerkiksi 16 A sulakkeilla pyörittää.

16A x 230 V = 3680W, ei tarvinnut edes kooklettaa. Ja sä teet siis itse sähköasennuksia???
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
eetuss
24.08.2008 17:56:26

Netistä yritin lukea kuinka isoa moottoria tai kompressoria voi esimerkiksi 16 A sulakkeilla pyörittää. Tiedot oli nettipalstoilla oli aika lailla mutua vaikka paikkansapitäviäkin asioita löytyi. Paljon luotettavampi tulos tuli omilla testeillä ja mittaamisella pihtimittarilla. Nettitietäjät eivät tuntuneet ottavan huomioon, että moottorin ottama virta rippuu oleellisesti kuormituksesta. Käyntiinlähtövirtapiikin saa pois taajuusmuuttajalla.

Motorisoitua tuplabasariako meinaat sillä moottorilla ajaa, vai miten tämä liittyy muusikoiden nettiin??
Ei se tästä..
ragol
24.08.2008 19:10:20

Mä ny olen sitä mieltä, et yksi möhly opettaa enempi ko tuhat tarinaa siitä, kuin kovia me ollaankaan. Mä tunnen kymmeniä huippuammattilaisia. Mut en tunne ketään, joka ei ois tehny virheitä niin että paukkuu.

Hmm... Jos möhlyiksi ei lasketa sitä, että käyttösavut tulee pellolle sen takia kun sähköasentaja oli mokannut jotain, niin sitten ei tule mieleen kyllä kovinkaan paljoa noita tarinoita. En itse ollut paikalla, mutta kaveri vaan totesi, että efektiräkissä olleet laitteet olivat sitä mieltä, että ~400V ei oikein ollut kiva juttu.

Toisella kerralla paloi muutama muuntaja, mutta silloin ei ollut mukana mittaria tarkistamassa, mikä oli vikana. Osa kalustosta toimi kuitenkin ihan nätisti tuollakin.

Kun vain aina jaksaisi mitata sen pistorasian sisällön ennen kuin kytkee mitään kiinni, niin asiat olisivat hyvin...
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Dj.Dumbass
24.08.2008 19:23:26
Eipä ole itselle sattunu mitään erikoisempaa sähköjen kanssa, mutta olin tuossa keväällä todistamassa erään keikkapaikan "talkkarin" tekemän voimavirtakaapelin aikaansaannosta; karvat oli virheellisessä järjestyksessä tms, lopputuloksena paha ääni ja ikävän hajuista savua pääteräkistä. Sähkömies mittasi jälkeenpäin johdon päästä sen perinteisen 400V...
But what would Musamies do?
musamies
24.08.2008 19:38:00 (muokattu 24.08.2008 19:49:42)
16A x 230 V = 3680W, ei tarvinnut edes kooklettaa.

Erään kompuran kohdalla tuli mitattua, että verkosta otetut ampeerit vaihtelee jatkuvalla pyörityksellä välillä 8,5-24,5 A / vaihe jos maksimipaine on 9,5 bar ja taajuusmuuttajaa ei ole käytössä. Käynnistystavasta riippuen käyntiinlähtövirtapiikki on huomattavasti enemmän tai taajuusmuuttajakäytöllä voi olla, ettei virtapiikkiä ole käytönnössä ollenkaan. Kilpiarvojen mukaan ei voi päätellä riittävää sulakekokoa.

Oikosulkumoottorin ottama virta ja käyntiinlähtövirtapiikki riippuu oleellisesti siitä minkälaista häksätintä sillä pyöritetään. Kilpiarvo kertoo lähinnä sen kuinka paljon moottoria voi jatkuvassa käytössä kuormittaa ilman ylikuumenemisen pelkoa.

Ja sä teet siis itse sähköasennuksia???

Asennukset kuulostaa korviini sähkömieheltä, joka menee jonkun luokse tekemään tilattuja hommia. En ole sähköasenteja.

Motorisoitua tuplabasariako meinaat sillä moottorilla ajaa

Tuo tekniikkaan tutustuminen on itseisarvo, eikä joku tietty käyttötarkoitus.
DSM
24.08.2008 19:49:12

Motorisoitua tuplabasariako meinaat sillä moottorilla ajaa, vai miten tämä liittyy muusikoiden nettiin??

eiköhän kyse ole isoista ketjunostimista mitkä toimii 3-vaihesyötöllä...
musamies
24.08.2008 19:53:53 (muokattu 24.08.2008 19:57:20)
eiköhän kyse ole isoista ketjunostimista mitkä toimii 3-vaihesyötöllä...

Mul on jo käytös manuaalinen ketjunostin!

Voishan tietenkin tehdä taajuusmuuttajatekniikalla toimivan kylän komeimman leslien. Ehkä kuitenkin joku pienhaketin voisi olla lähempänä potentiaalista seuraavaa rakennelmaa. Sähköpuolen suunnittelu onnistuu jo leikiten, mutta hakkuriosa on vaikeampi. Ehkä sittenkin iso hiekkapuhalluskaappi pyörivällä puhallusalustalla, sykloniputsarilla, imurilla jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)