Teijo K. 14.09.2006 21:20:02 | |
---|
Mä olen itse aiheeseen jo sanottavani sanonut, mutta tuo on aika rajua yleistystä. Korvalapuilla kuunteleminen ei mun mielestäni liity tähän keskusteluun mitenkään olennaisena osana. Kivi mainitsi sen vain yhtenä mahdollisuutena kuulon huononemiseen. Mä en missään nimessä kiellä sen paikkansa pitävyyttä, mutta kaikkien huono, herkistynyt, tai syntymästään asti herkkä kuulo ei todellakaan johdu korvalappustereoiden käytöstä. Ihmisillä on ollut yksilöllisiä geneettisiä eroja jo kauan ennen korvalappujen keksimistä. "Ei ne nuoremmat mitään kuule, kun kaikki ovat pilanneet korvansa korvalapuilla kuuntelemalla." Joopa joo. Yleistäminen on aina niin kivaa, eikö? Olisihan se herkullisen helppo ratkaisu laittaa kaikki korvalappustereoiden piikkiin.. ;-) Edit: Lisätään nyt vielä loppuun hymiö ettei mene ilkeilyn piikkiin. No juu, totta tuokin. Vaikka onhan ne korvalaput... Ipodit... njuu Mutta jos on kovin herkistynyt kuulo, niin kannattaa tosissaan harkita ja miettiä sitä miksaajan ammattia. Ei ehkä kannattavin homma mennä väkisin sellaiseen duuniin mitä kroppa ei kestä. Miulla kun on keuhkot huonossa kunnossa, niin yritän vältellä ammatteja joissa joutuu vahvojen pölyaltistusten kohteeksi. Sama asia. |
kimurantti1 14.09.2006 21:28:01 (muokattu 14.09.2006 21:32:33) | |
---|
Mutta jos on kovin herkistynyt kuulo, niin kannattaa tosissaan harkita ja miettiä sitä miksaajan ammattia. Tässä on mun mielestä toinen tämän keskustelun ongelma - puhutaan toisten ohi. Mistä lähtien tämä keskustelu on koskenut pelkästään ammattilaisten toimintaa? Ainakaan aloitusviestissä sitä ei niin rajata. Kyllähän monia urheilulajejakin harrastaa moni fyysisesti rajoittunut henkilö. Kanssaihmiset voivat päättää, osallistuvatko harrastukseen hänen kanssaan. Pitääkö ihmisen kieltää harrastus itseltään fyysisen rajoitteen (jollaiseksi mä poikkeuksellisen herkän kuulon tässä lasken) takia? "Sä et voi harrastaa sitä tai tätä, kun sulla ei ole tarpeellisia fyysisiä valmiuksia siihen." Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
kivi 14.09.2006 21:33:25 | |
---|
Tässä on mun mielestä toinen tämän keskustelun ongelma - puhutaan toisten ohi. Mistä lähtien tämä keskustelu on koskenut pelkästään ammattilaisten toimintaa? Miksaamista ei oikein voi "harrastaa". Se on nääs palveluammatti. |
sormunen 14.09.2006 21:38:42 | |
---|
Mä en missään nimessä kiellä sen paikkansa pitävyyttä, mutta kaikkien huono, herkistynyt, tai syntymästään asti herkkä kuulo ei todellakaan johdu korvalappustereoiden käytöstä. Ihmisillä on ollut yksilöllisiä geneettisiä eroja jo kauan ennen korvalappujen keksimistä..
Jos korvat eivät lepuuttamalla tokene, silloin on kyse fyysisestä rajoitteesta, joka estää sekä äänen tekemisen ammatikseen että äänekkään harrastuksen, paitsi jos on masokisti. Kaikkein vastuuttominta on siinä tilanteessa panna toiset kärsimään. |
kimurantti1 14.09.2006 21:41:35 | |
---|
Miksaamista ei oikein voi "harrastaa". Se on nääs palveluammatti. Sä et nyt ilmeisesti ymmärtänyt, tai sitten mä en ymmärrä tuota ajatusmaailmaa. Mun miksaamiseni on rajoittunut muutamaan hassuun keikkaan amatööriaittistolla. Mä olen käsittänyt, että vaikka miksaaja palvelee bändiä ja yleisöä, he miksaavat myös itselleen. Kokoajan haluavat parempaa ja kehittää itseään. "Hemmetti kun sain hyvät soundit loihdittua"-tyylinen onnistumisen kokemus, joka motivoi jatkamaan hommaa, oli se sitten harrastus tai työ. Olet siis sitä mieltä, että toisin kuin monien muiden alojen harrastajat, miksaajat eivät ajattele näin? Miksi? Entäpä jos henkilö, jolla on poikkeuksellisen herkkä/herkistynyt kuulo, ajattelisi miksaamisesta näin. Eikö hän voisi "harrastaa" miksaamista? Mun mielestä voi. Sitten jos jälki ei bändiä miellytä, voi sanoa asian suoraan, ja mahdollillisesti vaihtaa miksaajaa. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Teijo K. 14.09.2006 21:42:59 | |
---|
Tässä on mun mielestä toinen tämän keskustelun ongelma - puhutaan toisten ohi. Mistä lähtien tämä keskustelu on koskenut pelkästään ammattilaisten toimintaa? Ainakaan aloitusviestissä sitä ei niin rajata. Kyllähän monia urheilulajejakin harrastaa moni fyysisesti rajoittunut henkilö. Kanssaihmiset voivat päättää, osallistuvatko harrastukseen hänen kanssaan. Pitääkö ihmisen kieltää harrastus itseltään fyysisen rajoitteen (jollaiseksi mä poikkeuksellisen herkän kuulon tässä lasken) takia? "Sä et voi harrastaa sitä tai tätä, kun sulla ei ole tarpeellisia fyysisiä valmiuksia siihen." Niin kauan kun harrastelee itsekseen, niin eihän se ole keneltäkään pois, mutta kun siellä ravintoloissa on muitakin ihmisiä kovin usein. Alkoholilla kun on tunnettu taipumus saada kovatkin äänet kuulostamaan hiljaisemmilta. Tämän harrastelun kääntöpuolella voi sitten olla kuulovaurioita näille paikalle eksyneille sivullisille. Liveäänentoisto kun ei ole pelkästään miksaajan ja bändin juttu. Onhan sitten olemassa äänittelyhommat, joissa ei tätä "sivullisten" laumaa tarvitse varoa. |
kimurantti1 14.09.2006 21:43:15 (muokattu 14.09.2006 21:48:11) | |
---|
sormunen: Kaikkein vastuuttominta on siinä tilanteessa panna toiset kärsimään. Sä puhut nyt aivan eri skaalalla asioista kun minä. Eikö tuo ole mielestäsi aika mustavalkoista? On vain hyvät ammatilaismiksaajat ja sitten ne, jotka laittavat toiset kärsimään. Miksi pitää muodostaa väkisin joko/tai-asetelma? arva: Sama juttu sulle. Tulee väkisinkin mieleen, että ainoa vaihtoehto on 250db vaimentavien työmaatulppien käyttö. Kuulonsa voi suojata vaikka niillä 6db vaimentavilla Elacineilla, silloin kun ei tee muutoksia miksaukseen. Edit: Ehkä mä en vaan ota asiaa miksaamista niin vakavasti kuin te. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, ettenkö osaisi mahdollisesti miksatessa käyttää järkeä ja pitää äänenvoimakkuuden "järkevällä" tasolla. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
saastara 14.09.2006 21:47:24 (muokattu 15.09.2006 14:20:28) | |
---|
Kun nyt vielä menis sullekin jakeluun, että ne tulpat siellä miksaajan korvissa ei sitä soundia yleisön korvissa paranna. Jos Sinä olet siellä miksaamassa, niin se on Sun homma saada se homma siedettäväksi. piste. Kyllähän se toki tiedetään, että minun jopini se on.. Ja toki se kaikki mahdollinen tehdään, ruumiin ja sielun rajoitteissa, jotta se mahdollisimman hyvä soundi saadaan aikaiseksi. Kuten tässä on jo monesti todettu.. Eivät ne tulpat korvassa ole missään nimessä lähtökohta, vaan pahimman tapauksen hätävara. En itse koe olevani vanha karju (ilmeisesti olen sitten idiootti), mutta pizzeriannurkkia on tullut koluttua. Ja 100% varmasti muutkin mainitsemasi idiootit ja vanhat karjut ovat oman osansa niistä saaneet. Ja mitä suuremmissa määrin Ei tässä nyt ollut tarkoitus hyökätä ketään kohti.. vaikka nyt jälkeenpäin luettuna sellaiseksi homma meni. Pahoittelut kaikille. Provosin liikaa paskassa mielentilassa.. Homman nimi on edelleen se, että jos akustiikka ei ole kiitollinen, niin sitten pitää tehdä kaikki mahdollinen haittatekijöiden minimoimiseksi. Jos ei keinoja löydy, niin sitten oot väärissä hommissa. Tuolta E-liike -langasta löytyy vinkkejä kitaristien käsittelyyn, jos osaa lukea rivien välistä. Niinhän se toki on.. ja kuten sanoin. Se kaikki myös tehdään. Mutta hienoimmatkaan visiot ja ja taidonnäytteet eivät voi aina auttaa kun vastustajana on taidoton bändi sekä liian pieni tila, jota ei ole suunniteltu keikkailuun. Tai sitten minulla on vielä huomattavasti enemmän oppimista kuin odotin.. :) Sullahan on vielä nuokkarikeikkojen osalta tuo auktoriteetti ihan talon puolesta hallussa. Jos ei pienenpienet poppistarat tottele, niin ne voi laittaa takasin treenikselle opettelemaan keikkaelämän realiteetteja. Toki sitä pikkuelvikset ymv starbat joilla on hattuun iskostunut jokin ihan muu kuin lahjakkuus, pannaan samantien ruotuun.. mutta vaikeampi se on sanoa rumpalille, että soitapa hiljempaa kun taitosi sallivat. Tai onhan se helppo sanoa mutta eri juttu sitten käytännössä.. :) Ja valitettavasti valtani ei ulotu niin kauas, että voisin todeta vain "tänään ei sitten bändi vedäkään, eivät osaa soittaa tarpeeksi hiljaa.." Mutta ehkä joku päivä.. :) Sinussa tuntui olevan ainesta ja asennetta keikkahommiin, mutta nyt kyllä hiukan epäilyttää.. Tarkoitus ei ollut pettää uskoasi kuoma hyvä.. Yritin vain tuoda hieman perspektiiviä keskusteluun josta se tuntui täysin kadonneen. Metsäänhän tuo män, ja eniten kyllä näin jälkeenpäin miettien ihan omasta syystä.. Oppia ikä, kaikki. E: Miksaamista ei oikein voi "harrastaa". Se on nääs palveluammatti. Ja tämä on sangen oiva pointti.. ohimennen todeten näin. Mutta mitenkään puolia ottamatta on todettava, että kuten kaikilla aloilla, myös sillä miksaajalla on oikeutensa toimikuvansa kautta. Ja näitä bändin tulisi noudattaa.. Kosmoksen kirjottamaton laki kun on, että paskalla asenteella saa paskaa palvelua. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Teijo K. 14.09.2006 21:47:38 | |
---|
Sä puhut nyt aivan eri skaalalla asioista kun minä. Eikö tuo ole mielestäsi aika mustavalkoista? On vain hyvät ammatilaismiksaajat ja sitten ne, jotka laittavat toiset kärsimään. Miksi pitää muodostaa väkisin joko/tai-asetelma? Sie olet ymmärtänyt nyt asian ihan väärin. Ei Kivi eikä kukaan muukaan ole tuollaista asetelmaa luomassa. Kyse on siitä, että tulpilla ei rautaisinkaan ammattilainen saa sitä juttua toimimaan niin hyvin että sanomista ei jäisi. Ilman tulppia harrastelijakin voi saada ihan kivaa jälkeä aikaan. Jos fyysinen vamma estää ilman tulppia työskentelyn, niin tulos on sitten siinä. Miksaajan tekemisiset vaikuttavat eniten yleisöön, ja keikkapaikan muuhun henkilökuntaan. Orkesteriin vasta toissijaisesti, he ovat niitten isoimpien pömpeleitten takapuolella. |
Teijo K. 14.09.2006 21:49:06 | |
---|
Sä puhut nyt aivan eri skaalalla asioista kun minä. Eikö tuo ole mielestäsi aika mustavalkoista? On vain hyvät ammatilaismiksaajat ja sitten ne, jotka laittavat toiset kärsimään. Miksi pitää muodostaa väkisin joko/tai-asetelma? arva: Sama juttu sulle. Tulee väkisinkin mieleen, että ainoa vaihtoehto on 250db vaimentavien työmaatulppien käyttö. Kuulonsa voi suojata vaikka niillä 6db vaimentavilla Elacineilla, silloin kun ei tee muutoksia miksaukseen. Silloin kun ei tee muutoksia miksaukseen? Siis pistät tulpat välillä päähän ja sitten teet muutoksia ja otat ne kesken keikan pois ja muutosten jälkeen takaisin päähän? Tämän jälkeen ei ole ihme jos on kuulo herkistynyt. |
kimurantti1 14.09.2006 21:50:29 (muokattu 14.09.2006 21:54:47) | |
---|
Sie olet ymmärtänyt nyt asian ihan väärin. Kyse on siitä, että tulpilla ei rautaisinkaan ammattilainen saa sitä juttua toimimaan niin hyvin että sanomista ei jäisi. Mä luulen, että käsitin asian aivan oikein. Itsepä sen sanoit: Kyse on siitä, että tulpilla ei rautaisinkaan ammattilainen saa sitä juttua toimimaan niin hyvin että sanomista ei jäisi. Sanomista ei saa siis jäädä? Eikö se ole jonkin sortin perfektionismia homman suhteen? Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Teijo K. 14.09.2006 21:51:34 | |
---|
Mä luulen, että käsitin asian aivan oikein. Itsepä sen sanoit: Sanomista ei saa siis jäädä? Eikö se ole jonkin sortin perfektionismia homman suhteen? Ts. kuulovaurioita ei saa tulla yleisölle. |
jurpontor 14.09.2006 21:52:28 | |
---|
Niin kauan kun harrastelee itsekseen, niin eihän se ole keneltäkään pois, mutta kun siellä ravintoloissa on muitakin ihmisiä kovin usein. Alkoholilla kun on tunnettu taipumus saada kovatkin äänet kuulostamaan hiljaisemmilta. Tämän harrastelun kääntöpuolella voi sitten olla kuulovaurioita näille paikalle eksyneille sivullisille. Liveäänentoisto kun ei ole pelkästään miksaajan ja bändin juttu. Onhan sitten olemassa äänittelyhommat, joissa ei tätä "sivullisten" laumaa tarvitse varoa. Asiaa kyllä, mut täs on tämmönen hassu implikaatio että "harrastelijamiksaaja" on keikalla kännissä :-) "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
kimurantti1 14.09.2006 21:52:59 (muokattu 14.09.2006 21:55:17) | |
---|
Silloin kun ei tee muutoksia miksaukseen? Siis pistät tulpat välillä päähän ja sitten teet muutoksia ja otat ne kesken keikan pois ja muutosten jälkeen takaisin päähän? Tämän jälkeen ei ole ihme jos on kuulo herkistynyt. Sen jälkeen kun suurin osa ihmisistä on tullut paikalle ja bändi kuulostaa suurinpiirtein siltä miltä pitääkin. Ts. kuulovaurioita ei saa tulla yleisölle. Korvatulppia käyttävä miksaaja = kuulovaurio yleisölle ? Eikö tää ole taas joko/tai-asetelma? :-) Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Teijo K. 14.09.2006 21:55:11 (muokattu 14.09.2006 21:55:47) | |
---|
Asiaa kyllä, mut täs on tämmönen hassu implikaatio että "harrastelijamiksaaja" on keikalla kännissä :-) Jaa? Alkoholiasioita ei ollut kyllä tarkoitus mitenkään tuoda esille tai niihin viitata. Voisitko selventää missä kohtaa olet tuollaisen huomaavinasi? Tottakai viittasin yleisöön, vaikka sekin lienee tuhmaa. |
jurpontor 14.09.2006 21:55:25 | |
---|
Korvatulppia käyttävä miksaaja = kuulovaurio yleisölle ? No mieti nyt vähän. Paljon todennäköisemmin se tulpat päässä häsläävä pelle vetää liian lujaa kuin kaveri jolla ei tulppia ole. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
jurpontor 14.09.2006 21:58:12 | |
---|
Jaa? Alkoholiasioita ei ollut kyllä tarkoitus mitenkään tuoda esille tai niihin viitata. Voisitko selventää missä kohtaa olet tuollaisen huomaavinasi? Älä ny suutu, ei ollu tarkoitus. Niin kauan kun harrastelee itsekseen, niin eihän se ole keneltäkään pois, mutta kun siellä ravintoloissa on muitakin ihmisiä kovin usein. Alkoholilla kun on tunnettu taipumus saada kovatkin äänet kuulostamaan hiljaisemmilta. Tämän harrastelun kääntöpuolella voi sitten olla kuulovaurioita näille paikalle eksyneille sivullisille. Ymmärsin että toi lause "alkoholilla kun on..." viittais siihen harrastelijamiksaajaan, kun en keksi miten hiljaisemmin kovat äänet kuuleva yleisö kuulovaurioituis jotenkin herkemmin kuin selvinpäin oleva normaalisti kuuleva. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
Teijo K. 14.09.2006 21:58:13 | |
---|
Sen jälkeen kun suurin osa ihmisistä on tullut paikalle ja bändi kuulostaa suurinpiirtein siltä miltä pitääkin.
Korvatulppia käyttävä miksaaja = kuulovaurio yleisölle ? Eikö tää ole taas joko/tai-asetelma? :-) On, mutta ei ammattilais/harrastelija. Se on korvatulppamiksaaja / ei korvatulppamiksaaja. :) Kokemuksieni mukaan tähän mennessä on aina ollut sellaista piikkiä soundissa korvatulppien kanssa miksaavilla, että jos yleisössä ilman on niin... Eikä kyse välttämättä ole äänen paineesta, vaan sen laadusta. |
kimurantti1 14.09.2006 21:59:29 (muokattu 14.09.2006 22:04:04) | |
---|
No mieti nyt vähän. Paljon todennäköisemmin se tulpat päässä häsläävä pelle vetää liian lujaa kuin kaveri jolla ei tulppia ole. Miksi sä puhut automaattisesti "tulpat päässä häsläävästä pellestä"? Mä olen ollut monilla isompienkin nimien keikoilla yleisössä, joilla äänei ja etenkin diskantit tuli niin kovaa, ettei kukaan ehjäkorvainen olisi ilman korvatulppia ollut. Ja näillä miksaajilla ei tainnut olla tulppia korvissa. Ei kai korvatulppien käyttö tee kenestäkään pelleä, jolta puuttuu maalaisjärki ja suhteellisuden taju? Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Teijo K. 14.09.2006 22:00:59 | |
---|
Älä ny suutu, ei ollu tarkoitus.
Ymmärsin että toi lause "alkoholilla kun on..." viittais siihen harrastelijamiksaajaan, kun en keksi miten hiljaisemmin kovat äänet kuuleva yleisö kuulovaurioituis jotenkin herkemmin kuin selvinpäin oleva normaalisti kuuleva. Siten tietenkin, että jos henkilö on selvä, hän ymmärtää lähteä pois metelistä, mutta jos hän on kännissä, hän ei tätä huomaa tehdä. Jos olet koskaan ollut kotibileissä selvinpäin, niin olet varmaankin huomannut että mitä enemmän porukka on juopunut, sitä kovemmaksi melu nousee. Puheääni kovenee, mankkua laitetaan lujemmalle jne. Ihan normaali ilmiö. Näistäkin korvista on miksaaja vastuussa. Tai ainakin pitäisi olla. Jopa siitä läskistä joka sammui subbarin eteen. |