Aihe: Laulu ei kuulu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
kivi
30.10.2006 21:52:38 (muokattu 30.10.2006 22:17:05)
Mutta veikkaa että kukaan teistä ei mene esim. sleeppareille tai per gyntille sanomaan, että aloittelijat soittaa noin lujaa!

Ja edelleen "lujaa" on suhteellinen käsitys!

Hm. Peer Günteilla taitaa mennä nykyään kaikki soundit Pod Proiden tms kautta ja palata suoraan korvamonitoreihin. Sleepparien nykybacklinesta en tiedä, mutta aiemmin siellä pärjäsi ihan hyvin 25 watin Mesalla.

Mulla on kolme keikkasettiä tilanteen mukaan, kaikki erittäin asiallisia. Useimmilla keikoilla on 50 watin Marshall JMP ja puolitoistastäkki, todella isoilla keikoilla on 100 watin Marshall JMP superlead ja täys tuplastäkki, ja pikkukeikoilla on 12 watin Fender Princeton Reverb nostettuna Transitcasensa päälle. Kaikki saundaavat suhteessa ihan samalta. Kaikkia pidän sillä volyymilla, että itse juuri ja juuri kuulen soittoni mukavasti. Kaikkien teho riittää soittamiseen rumpalin kanssa, ja jos ei riitä on rumpali huono.

Se mikä äänenpaine yleisöön tulee, siihen en ota kantaa. Jos homma on balanssissa, se ei mua häiritse, jos olen itse lavalla.

Ruoska kuulostaa joltakin suht tuoreelta bändiltä? Mokoman olen nähnyt vuosien mittaan useinkin, ja soittavat aina vain hiljempaa, mikä ei lainkaan vähennä sitä rankkuuden lajia mitä heillä on. Päin vastoin.

Motörheadin olen nähnyt varmaan kuusi kertaa livenä, eikä volyymi ole koskaan haitannut mua. He nyt kuitenkin soittavat aika kovaa.

Treenikämpillä puutun heti metelöintiin, jos sellaista sattuu. Niissä treeneissä missä mä olen, ei kyllä yleensä soitetakaan turhaan, tai metelöidä. Loogisesti arvattavissa oleva ääni haittaa vähemmän kuin ennakoimaton, satunnainen mökä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
baron
30.10.2006 22:01:38 (muokattu 30.10.2006 22:02:45)

Ihan turha kuvitellakaan, että treenikämpällä voisi treenata jotain lavasoundia.
Kun keikallakin itse on lavalla, ei saa käsitystä, mitä saliin kuuluu, siksi on salimiksaajat.
Treenikämpällä treenataan soittamista. Jos joku soitin/laulu ei kuulu, kaksi vaihtoehtoa:
1. Tyhmä: Se lisää volaa
2. Fiksu (jota ei käytännössä, ikävä kyllä harrasteta) muut vähentää.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
kivi
30.10.2006 22:04:09 (muokattu 30.10.2006 22:05:18)
Ihan turha kuvitellakaan, että treenikämpällä voisi treenata jotain lavasoundia.
Kun keikallakin itse on lavalla, ei saa käsitystä, mitä saliin kuuluu, siks on salimiksaajat.
Treenikämpällä treenataan soittamista. Jos joku soitin/laulu ei kuulu, kaksi vaihtoehtoa:
1. Tyhmä: Se lisää

Keikallahan soitetaan aina yli puolet hiljempaa kuin treeneissä, ja saattaapa olla että keikalla ei kerta kaikkiaan kuule omia kamojaan ollenkaan, ellei sitten monitoreista. Treeneissä on pakko kuulla soittonsa, että voi harjoitella. livenä pitää osata soittaa sokkonakin, koska ei yleisö saa kärsiä jos lavan asettelu tai akustiikka on huono.

Meillä kun haetaan bändibalanssia, kaikki hiljentävät soittoa koko ajan, ellei erikseen sanota että 'nyt se on siinä', tai jopa: 'saat lisätä'.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
miffe
30.10.2006 22:11:08
Ruoskan raideri, en menis ilman eareita lavalle:

Monitorit:
Tarpeeksi suuret ja paljon äänenpainetta tuottavat. Vähintään 600 wattia kulma ja päätteenä 1000 w.
Pienet kuolevat kun Pate vaatii tarpeensa niihin.. Kulmat mielellään tuplana.

Sen kerran, kun ko. bändille tekniikan toimitin, oli miksaaja vain tyytyväinen bändin banderollien liikahtaessa toista metriä jokaisella bassarin iskulla. Lepatti lakana aika nätisti...

Sattui vielä sopivasti sillai, että miksaustiski jouduttiin sijoittamaan PA:n suhteen epäsymmetrisesti, jolloin subbaset ei todellakaan summannu siinä tiskillä. Mutta silti sinne(kin) tuli alapäätä melkoisen armottomasti. Yleisöalueen keskellä seisoessa tunsin selkeää kipua keuhkoissani.
miffe, äänimies
musamies
30.10.2006 22:11:58
Jos joku soitin/laulu ei kuulu, kaksi vaihtoehtoa:
1. Tyhmä: Se lisää volaa

Kakkonen on ykkönen varsinkin jos siihen yhdistää tilaa antavan soittotavan ja kunnollisen sovituksen.
kivi
30.10.2006 22:17:47
Kakkonen on ykkönen varsinkin jos siihen yhdistää tilaa antavan soittotavan ja kunnollisen sovituksen.

Olipahan aika rivosti sanottu.
(Handsome Dick Manitoba)
LHU
30.10.2006 22:20:05
Kakkonen on ykkönen

Niinpä. Toisaalta noinhan Yleisradiokin mainosti muutama vuosi sitten. :)
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
kivi
30.10.2006 22:22:05 (muokattu 30.10.2006 22:23:28)
Niinpä. Toisaalta noinhan Yleisradiokin mainosti muutama vuosi sitten. :)

Musta oli paras se 020202-mainos, missä 'Nollat kaipas Kakkosta'. Tjsp. 'ennen olin nolla mutta sitten sain kakkosesta seuraa'. Enpä muista tarkemmin.
(Handsome Dick Manitoba)
Teijo K.
30.10.2006 22:55:09

Ollaan kerrankin aikalailla samaa mieltä! Kannattaa tehdä sille soitolle ja tekniikalle jotain, että pystyy vetää myös ilman tulppia. Mä roudasin kotiin poljettavan harmoonin, empä ole suojaimia kaipaillut kun olen sillä vedellyt ;-) Vielä kun olis mukana kontrabasso ja viulu, niin kasassa olisi jo lähes täydellisyyttä hipova bändi, joka ei tarvi sähkölaitteita ja pystyy vetää ilman tulppia tai luureja.

Höhö, miullapa on just tollanen bändi tällä hetkellä yhden teatteriproggiksen kanssa. Ihte kontrassa ja sitten siinä on polkuharmoni ja alttoviulu. Nam. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
musamies
30.10.2006 22:58:48
Höhö, miullapa on just tollanen bändi tällä hetkellä yhden teatteriproggiksen kanssa. Ihte kontrassa ja sitten siinä on polkuharmoni ja alttoviulu. Nam. :)

Cool hä hähä hä cool... Vois vaikka kuunnella pätkän jos tuota matskua jossain? Vaikka pikaviestillä siit sitten enempi, ettei mee keskustelu sivuraiteelle.
rintapek
30.10.2006 23:37:52

Enhän minä näistä mitään tiedä...
... mutta tuossa kun kamat hiljattain vaihdettiin, niin tilanne treenikämpälläkin alkaa muuttua. Mikä " kuulostaa" kovalta on eri asia, kuin mikä "kuuluu" hyvin.

Aiemmin tilanne oli se, että oli pakko käyttää tulppia, syystä että a) alkoi tuntua korvissa b) tulpattuna soitin rumpuja pykälää rankemmalla "tatsilla", mikä varmasti pitää paikkansa, ja muu bändi tykkäsi.

Nyt, kun vehkeet ns. parani, niin tulpat lensivät mäkeen. En kaipaa. Oma, ja muiden laulu kuuluu, eikä korvaan satu.

Oma mielipiteeni on seuraava:
- joka tulppia tarvitsee, niin korvaan ja äkkiä.
- vika ei ehkä ole kamoissa, vaan asenteessa
ja tärkein : - kuulovaurioon riittää 10 W skittacombo - ihan totta.
terv p
One kind of music only - the good kind
aimotuska
31.10.2006 09:38:45
Musta on vähintäänkin naurettavaa, että pitää perustella omaa möykkäämistään sillä, kun "muutkin niin tekee". Vastaavaa ÄO:ta löytyy jokaiselta pohjanmaalaiselta kanafarmilta.

Nämä mainitut bodomit, staminat, ruoskat, ym. on yksinkertaisesti vaan jääneet sille aloittelijoiden tasolle tossa mölypuolella. Ei tartte miettiä metelin määrää, kun tuotantoyhtiö käskee ja bussikuski vie. Keikkoja riittää ja vaatimuksia saa latoa tiskiin niin paljon kuin ikinä irtoaa. Ei oo tarvetta pienentää metelin määrää, vaksi ei tasan tarkkaan tuu naama punasena huutamaan yleisön korvien puolesta ja jengi seisoo kuitenkin lavan edessä kuin tatti metsässä koko keikan ajan. Aivan sama minkälainen meteli on päällä, tiskillä vaan käy tulpat kaupaksi tavallista paremmin.

Sitten mennään kämpille ja saadaan taas yksi sairaan hyvä syy pitää omalla bändillä yhtä kauheeta meteliä, "ku ne kovat ammattirokkaritki teki sillee...."
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Perza
31.10.2006 10:07:32
Musta on vähintäänkin naurettavaa, että pitää perustella omaa möykkäämistään sillä, kun "muutkin niin tekee". Vastaavaa ÄO:ta löytyy jokaiselta pohjanmaalaiselta kanafarmilta.

Nämä mainitut bodomit, staminat, ruoskat, ym. on yksinkertaisesti vaan jääneet sille aloittelijoiden tasolle tossa mölypuolella. Ei tartte miettiä metelin määrää, kun tuotantoyhtiö käskee ja bussikuski vie. Keikkoja riittää ja vaatimuksia saa latoa tiskiin niin paljon kuin ikinä irtoaa. Ei oo tarvetta pienentää metelin määrää, vaksi ei tasan tarkkaan tuu naama punasena huutamaan yleisön korvien puolesta ja jengi seisoo kuitenkin lavan edessä kuin tatti metsässä koko keikan ajan. Aivan sama minkälainen meteli on päällä, tiskillä vaan käy tulpat kaupaksi tavallista paremmin.

Sitten mennään kämpille ja saadaan taas yksi sairaan hyvä syy pitää omalla bändillä yhtä kauheeta meteliä, "ku ne kovat ammattirokkaritki teki sillee...."

Tätähän tässä on yritetty toitottaa koko ajan, että vikaa on muuallaki ku sielä aloittelijoiden treeniksellä!!!

Sanoppa kuka tässä on omaa möykkäämistä millään tavalla. Perustelin lähinna tulppien käytön kannattamista ja sitä ,että ei se ole aloittelijoiden tauti tuo kova lav/treenis saundi!!!!

Ja mitä tuohon Sleeppareiden juttuun tulee, ni oli ainoa bändi jolla piti vääntää monitorni päättee täpölle paikassa jossa teknokkona olin!!!
Turhaa
Roberto
31.10.2006 10:12:08

Sen kerran, kun ko. bändille tekniikan toimitin, oli miksaaja vain tyytyväinen bändin banderollien liikahtaessa toista metriä jokaisella bassarin iskulla. Lepatti lakana aika nätisti...

Sattui vielä sopivasti sillai, että miksaustiski jouduttiin sijoittamaan PA:n suhteen epäsymmetrisesti, jolloin subbaset ei todellakaan summannu siinä tiskillä. Mutta silti sinne(kin) tuli alapäätä melkoisen armottomasti. Yleisöalueen keskellä seisoessa tunsin selkeää kipua keuhkoissani.

Mistä näitä sikiää?
miffe
31.10.2006 10:55:48 (muokattu 31.10.2006 10:57:36)
hjunnila: Nämä mainitut bodomit, staminat, ruoskat, ym. on yksinkertaisesti vaan jääneet sille aloittelijoiden tasolle tossa mölypuolella. Ei tartte miettiä metelin määrää, kun tuotantoyhtiö käskee ja bussikuski vie. Keikkoja riittää ja vaatimuksia saa latoa tiskiin niin paljon kuin ikinä irtoaa.

Nyt pomppas. Noista ainoastaan yksi on sellainen, joka vaatii paljon. Ja niistäkin vaatimuksista taitaa osa mennä sen piikkiin, että "pyydetään ny kun kerran voidaan". Loppupelissä Ruoska on ihan peruskauraa näillä lakeuksilla ja Stam1na taas ei paljoa brassaile. Sattuu olemaan etupäässä yksi vaatimattomimmista kavereista, jotka tunnen tällä alalla. Ei paljoa itsestään meteliä pidä.

Ruoskan ja Stam1nan riderit:
http://www.ruoska.net/files/ruoska_tekniikka.pdf
http://www.dexviihde.fi/suomi/lavakartat/Stam1na_Input_2006.pdf

Perza: Ja mitä tuohon Sleeppareiden juttuun tulee, ni oli ainoa bändi jolla piti vääntää monitorni päättee täpölle paikassa jossa teknokkona olin!!!

Väänsitkö gainit tappiin (ei vaikuta maksimaaliseen antotehoon), vai ruuvasiko ihan limitterejä ylöspäin?
miffe, äänimies
d-iivil
31.10.2006 11:06:47
Ruoskan ja Stam1nan riderit:
http://www.dexviihde.fi/suomi/lavakartat/Stam1na_Input_2006.pdf

Viddu, opettelisivat kirjoittamaan yhdys_sanoja noihin raidereihinsa. Vatutti lukea, etenkin ruoskan rävellystä :D
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
LHU
31.10.2006 11:06:55
ni oli ainoa bändi jolla piti vääntää monitorni päättee täpölle paikassa jossa teknokkona olin!!!

Hoho, sliippareiden monitorni-teknokko. :)
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
aimotuska
31.10.2006 11:19:46
Nyt pomppas. Noista ainoastaan yksi on sellainen, joka vaatii paljon.

Aivan vitun sama. Mä en oo kertaakaan miksuttanut yhtäkään noista mainituista bändeistä, enkä tiedä heidän vaatimuksistaan hevon ****. Käytin niitä siksi, että ne oli mainittu samassa kontekstissa, missä puhuttiin kovaa meteliä pitävistä "ammattilaisista".
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Roberto
31.10.2006 11:35:24

Ähihihihihi.... "Pienet kuolevat kun Pate vaatii tarpeensa niihin..", "Varautukaa et joku tekee monitorit ei kulje vakituiseen mukana.", Laulu 1 (ei käytössä) ja Feikki basari... mahtavvoo!
kivi
31.10.2006 11:46:49 (muokattu 31.10.2006 11:48:49)

Outoa meininkiä. Pelkkiä linja- ja triggerilähtöjä, feikki-mikkiteline ja feikkibassari. Ei edes oikeita soittokamoja, vaan itse vahvistmetkin ovat mallinnusta.

Eipä tarvi ihmetellä jos ei ole soundia, on vain äänenpainetta.

Edit: Roberto näemmä huomasi samat ihmeet.
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)