Aihe: Nylonkielisen kitaran mikitys
1
shamu
13.06.2009 09:12:23
Moro,

mitenkäs alan ammattilaiset hoitaa nylonkielisen (jossa ei ole omaa piezoa) mikityksen livenä, kun lavalla on myös rummut sekä sähköisiä instrumentteja?

C451:llä oon kokeillu, mut sen kanssa kiertoherkkyys muodostuu ongelmaksi koska monitoriin pitäisi saada aika paljon painetta.

s
eetuss
13.06.2009 10:42:25

shamu: Moro,

mitenkäs alan ammattilaiset hoitaa nylonkielisen (jossa ei ole omaa piezoa) mikityksen livenä, kun lavalla on myös rummut sekä sähköisiä instrumentteja?

C451:llä oon kokeillu, mut sen kanssa kiertoherkkyys muodostuu ongelmaksi koska monitoriin pitäisi saada aika paljon painetta.

s

Röde NT5 on monesti ollut toimiva..
Ei se tästä..
dewil
13.06.2009 12:32:02

s
Varmasti muodostuu kierrot ongelmiksi, millä mikillä tahansa, jos täytyy liikaa luukuttaa. se on ihan fysikaalinen fakta. Superhertta puikko ja tuplakulmat vois jeesata.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anapena
14.06.2009 17:59:26
Onkos kukaan kokeillut noita B-Band-mikkejä, että miten kiertoherkkiä ovat keikalla? Tutulla on ainakin kontrabassossa toiminut hienosti.
markotetri
14.06.2009 23:03:49

Tässä kohtaa ollaan aika helposti ns. kusessa.

-Nylonkielisen akkarin tuottama äänenpaine on niin pieni, että (varsinkin pienillä lavoilla) rummut ja muut soittimet kuuluvat mikrofoniin jopa yhtä lujaa kuin kitaran oma sointi. Tällöin ei auta, vaikka nostaisi mikin voimakkuutta tappiin saakka.

-Vaikka akkarin saisi poimittua mikillä jotenkin, niin gainia pitää olla niin reilusti, että monitorointi on todella vaikeaa, jopa mahdotonta. Kierto-ongelmia saattaa tulla jo PA:nkin kautta.

-Jos monitoriin saa jotenkin äänenpainetta tuotettua, saattaa kitaran (resonoimaan tehty) kansi lähteä resonoimaan monitorin mukana, jolloin saadaan taas uudenlainen kierto-ongelma.

Toki tilanteeseen on olemassa mahdollisia ratkaisuja:

-Kitaran kanteen/kaikuaukkoon tms. kiinnitettävä miniatyyrimikrofoni tai kontaktimikrofoni/B-Band tai vastaava. Tällöin mikki saadaan mahdollisimman lähelle ja pysymään kitaraan nähden paikoillaan.

-In-ear-monitorointi.

-Akkarin ja soittajan "eristäminen" muusta bändistä pleksillä tms.

Valitettavasti ainoa suositeltava vaihtoehto on tällaiseen käyttöön suunniteltu soitin, jossa on sisäänrakennettu laadukas mikrofoni.
Artificiality is normal to the medium.
shamu
15.06.2009 08:04:56
markotetri: Valitettavasti ainoa suositeltava vaihtoehto on tällaiseen käyttöön suunniteltu soitin, jossa on sisäänrakennettu laadukas mikrofoni.

Näin mä vähän arvelinkin. Täytyy myös testata B-band. Kiitoksia kaikille vastauksista.

s
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)