Aihe: Uusi äänipöytä kiinteään asennukseen
1 2
AnttiR
09.04.2009 00:03:00
Moi!

Tässä on jo hieman sivuttu toisessa kirjoituksessa asiaa, mutta kun tuli vastaan tilanne, missä olen mukana päättämässä mahdollisesti uuden äänipöydän hankkimista kiinteään paikkaan, missä on useita käyttäjiä, niin olisin kysynyt hieman muiden mielipiteitä ja varsinkin käyttökokemuksia. Lähinnä kestävyys ja käyttäjäystävällisyys kiinnostaa. Varsinkin se jos on tullut oikeasti huonoa laatua vastaan. Speksit ja ominaisuudet on selvillä kyllä.

Vaihtoehtoina on käytännössä kahta eri hintaluokkaa

1500-2000€
Scraft LXII tai GB2
A&H GL2400-24
Mackie Onyx 24.4

2500-3000€
GB4
GL2800
Yamaha IM8
ehkä jopa käytetty Midas Venice

Jos kellään on omakohtaista plussaa ja miinusta nimenomaan kyseisistä tiskeistä, niin eikun kommenttia. Yleistä spekulaatiota ei ole tarve tai halu saada aikaan, vaan käyttäjähuomioita edellämainituista laitteista.

Venice on nyt tuttu itsellenikin, mutta noita muita ei ole tullut niin usein keikoilla vastaan.

Kiitos jo etukäteen,
AnttiR
jorma666
09.04.2009 02:39:05
Mulla on tuommosesta 32-kanavaisesta GB2:sta jonku verran kokemuksia. Äänenlaadun puolesta samaa tasoa kuin Venice. Takana noin 20 keikkaa, yks auxi on sanonu ittensä irti mutta muuten kunnossa. Ei siis mitenkään superluotettava, mutta perus hyvä.

A&H:n luotettavuudesta on täälläkin jo ollut juttua, ja Yamahan halvemmat pöydät on mitä on. Itse arvostaisin nuo 'Craftin pöydät niitten edelle, olkoonkin että halpissarjalaisista on siinäkin tapauksessa kyse.
we call it music - they call the cops
Calyamaha
09.04.2009 13:11:12
Kariniemen Kassulta Mikkelistä voi kysellä IM8:n käyttökokemuksia. Äijä tekee sellaisella Savonmualla keikkaa, on toki vannoutunut Yamaha-mies :)

Savon Musiikki - JK-Music Oy
Porrassalmenkatu 21
Mikkeli
50100

savon.musiikki@surffi.fi
015-760 04 06
Sami_T
09.04.2009 15:27:29 (muokattu 09.04.2009 15:28:36)

Jos Venicen kanava- ja/tai aux-määrä riittää niin se.

Jos ei riitä niin sitten GB4.

GL2x00 ei pärjää millään osa-alueella noille kahdelle.

Yamahasta ei oo kokemuksia.
Itse olette lihava.
aimotuska
09.04.2009 18:36:54
A&H:n luotettavuudesta on täälläkin jo ollut juttua

Hyvin on toimineet. Venicen luotettavuudesta taas on ollu minusta vähän enemmän tuota juttua viime aikoina...
jorma666
09.04.2009 22:55:04
hjunnila: Hyvin on toimineet. Venicen luotettavuudesta taas on ollu minusta vähän enemmän tuota juttua viime aikoina...

Hehh, montako sulla niitä on? :D

Muistaakseni se topic meni kuitenki niin, että useampi oli sitä mieltä ettei A&H oo maineeltaan kovin luotettava. Mutta mulle ihan sama. Vaaleanpunaset lasit vaan päähän.
we call it music - they call the cops
aimotuska
10.04.2009 09:08:40 (muokattu 10.04.2009 09:10:03)
Muistaakseni se topic meni kuitenki niin, että useampi oli sitä mieltä ettei A&H oo maineeltaan kovin luotettava. Mutta mulle ihan sama.

Minusta se meni silleen, että Venice on maailman paras tiski ko. kategoriassa, vaikka yhdellä jos toisella on omassaan ihan käsittämätön tyyppivika. A&H on sitten muuten vaan huono.

Vaaleanpunaset lasit vaan päähän.

Samoin, kiitos. :)

Musta tää keskustelu on täsmälleen samaa, kuin tää legendaarinen sotien äiti: "windows, linux ja osx meni marjaan, mikä niistä on paras?" Yhdellä tekee yhtä, toisella toista ja kolmannella jotain muuta -- jos niitä osaa käyttää.
santtus
10.04.2009 10:20:57
Käsittääkseni Venicen vanhemmissa sarjoissa Midaksen erittäin tunnetulla komponenttitoimittajalla on tapahtunut virhe, jonka Midas nyt myöhemminkin korjaa takuuna myös tuon hintaluokan tuotteeseen. En välttämättä pitäisi huonona palveluna tai tuomitsisi tiskiä epäluotettavaksi ylipäätään yhden tunnetun ja jäljitetyn vian vuoksi.
AnttiR
10.04.2009 10:34:13 (muokattu 10.04.2009 12:17:20)
Sori nyt kaverit, mut jatkakaa tota kyseistä vääntöä siellä toisessa threadissa, missä se alunperin alkoikin. Kuten tossa alussa jo mainitsin, yleistä spekulaatiota ei ole tarkoitus saada aikaan. Esim siitä onko Midas parempi valmistaja kuin A&H. Tai onko Venice Dynacordin tehtaalla tehty.

Kiitos kovasti omakohtaisista käyttäjäkommenteista listatuista pulpeteista. Lisää sellaista!

Itselleni on tuttuja tietynikäisten Venice-eq:n oskillointi (jos vikaa ei ole korjattu) sekä perusominaisuutena oleva harmittava pre eq monitorilähtö sekä myös lukemattomat rikkinäiset vanhemman GL2200 ja Wizard sarjan A&H:t ja Spirit Soundcraftit sekä ominaisuuksiltaan laajat, silti edulliset, mutta vähintäänkin hämmentävät ysäri Yamahat.

Ensisijaisesti kuitenkin on ollut merkillepantavaa kaikissa, että hyvin pidetty, kunnollisesti casetettu ja tarvittaessa huollettu pöytä on säilynyt huomattavasti paremmassa kunnossa vuosien saatossa, oli se sitten minkä merkkinen tahansa. Huonoimmassa kuosissa merkistä riippumatta ovat olleet laitteet, joita ei ole kunnolla suojattu eikä puhdistettu. Ja jos jotain on hajonnut, huoltotoimenpiteenä on ehkä ollut suihkauttaa vähän sprayta ja jos vika ei sillä katoa, kanavan kohdalle merkataan rasti. Mitä se sitten kertoo laitevalmistajien laadunvalvonnasta.. Ei yhtään mitään. Lähinnä vain siitä missä kohtaa laitteen omistaja haluaa säästää ja olla laiska.

Kyseiseen mestaan hankitaan jossain vaiheessa uusi pöytä nykyisen Alto Typhoon mikserin tilalle. Eli siitä lähtökohdasta katsoen mikä tahansa listalla olevista on laadultaan ja kestävyydeltään parempaa.

Jos itse voisin päättää, hankkisin mielummin jonkun hieman vanhemman pöydän, esim Crest Century sarjalaisen, kunnollisen D&R:n tai laadukkaamman Craftin jne.. Mutta sellaiset ei ole läheskään huoltovapaita enää, vaikka olisivat olleet hyvälläkin pidolla. Tietyille komponenteille alkaa tulla pikkuhiljaa kilometrit täyteen. Se ei haittaa, jos käyttäjäkunta olisi ammattipuolen ryhmää ja osaisi itse tehdä pientä korjausoperaatiota ja tiski olisi about tuottavassa käytössä, eli sen tulot kattaisivat ylläpitokustannuksia. Mutta ko. mestan peruskäyttäjät ovat harrastelija-tasoa ja käyvät kukin vuorollaan ehkä kerran kuussa miksuttelemassa ja pöytä ei ole tuottavassa käytössä. Järkevintä siis on hankkia uusi tiski, jolla on ensinnäkin takuu voimassa ja muutenkin todennäköisiä huoltovapaita vuosia edes jokunen edessä.

Näistä näkökohdista katsottuna olisin edelleen kiitollinen kommenteista, jos yllämainituista suht uusista tuotteista on jo tullut vastaan ongelmia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ajan saatossa tai mikä saattaisi vaikuttaa ostopäätökseen. Tilaisuuksien äänentaso on useimmiten todella hiljainen, joten pienetkin ongelmat tai häiriöt saattavat aiheuttaa suurta harmia tilaisuuksien aikana. Sen takia utelen käyttäjäkommentteja.

Esimerkkeinä voisin mainita tyyppivioista / ikävistä ominaisuuksista muutamia mitkä ei ilmene tuote-esitteistä, mutta käytön myötä kylläkin: huono virtalähde (esim X-rack tyyliin), kovaääninen virtalähde, irtoilevat lattakaapelit tiskin sisällä, helposti hajoavat painokytkimet tai irtoilevat kytkimien nupit, fader-ongelmat, heikot XLR-liittimet tai kiinnitykset, murtuvat plugijakit, solo-painikkeiden aiheuttaminen napsuntaa ulostuloihin, X-talk kanavissa tai ryhmissä, phantom virran aktivoiminen mutena olevassa kanavassa aiheuttaa napsuntaa auki oleviin kanaviin, jne, jne...

AnttiR
aimotuska
10.04.2009 11:33:08
Ensisijaisesti kuitenkin on ollut merkillepantavaa kaikissa, että hyvin pidetty, kunnollisesti casetettu ja tarvittaessa huollettu pöytä on säilynyt huomattavasti paremmassa kunnossa vuosien saatossa, oli se sitten minkä merkkinen tahansa. Huonoimmassa kuosissa merkistä riippumatta ovat olleet laitteet, joita ei ole kunnolla suojattu eikä puhdistettu.

Tää on nimenomaan mun perimmäisin pointti. Tiellä on tullu vastaan niin käsittämättömällä tavalla kohdeltuja vehkeitä -- ja myös niitä kohtelijoita -- ettei semmosissa käsissä pysy mikään ehyenä paitti korkeintaan ratakiskon pätkä. Samat tyypit sitten valittaa, että se ja se on ihan paska ko se ei pysy ehyenä.
AnttiR
10.04.2009 11:36:26
hjunnila: Tää on nimenomaan mun perimmäisin pointti. Tiellä on tullu vastaan niin käsittämättömällä tavalla kohdeltuja vehkeitä -- ja myös niitä kohtelijoita -- ettei semmosissa käsissä pysy mikään ehyenä paitti korkeintaan ratakiskon pätkä. Samat tyypit sitten valittaa, että se ja se on ihan paska ko se ei pysy ehyenä.

Onko sulla käytössä joku yllämainituista tiskeistä?
eetuss
10.04.2009 12:16:38

Itse ostin oman Veniceni juurikin käytettynä ja pöyät on siis ainakin yli 5v vanha, koska siitä löytyi tuo toisessa ketjussa mainittu tyyppivika (maahantuoja korjaa siis ilmaiseksi). Mitään muuta vikaa ei tiskissä ole. Ominaisuuksien puutteet ovat sitten asia erikseen. Eli jos tiskistä pitäisi tehdä kulmat myös, en missään nimessä voi suositella. Pärjää kyllä, mutta auxien määrä ja insertin puuttuminen on kyllä ongelma. Etupään mikserinä mielestäni loistava.

Soundcraftin pöydistä mulla on kokemusta ainoastaan Spirit-sarjasta. Mulla on jostain tullut sellainen käsitys että nuo GB:t on vähän niinkuin samaa maata? En tiedä. Ainakin ne Spiritit on vähän kyllä vempuloita.

AH:n pöydissä on hyvät ominaisuudet, mutta en itse luota niihin. Ihan uusimpia en ole päässyt kokeilemaan, niissä joita olen, on etuset ihan hanurista. Jos ylipäänsä toimivat. Eikä niiden omistaja kyllä kohtele niitä kaltoin. Tarkka mies vehkehiensä perrään.

Yamahasta ei kokemuksia.

En sitten tiedä miten se käyttö tulee sulla olemaan, mutta jos laitetta käyttää myös bändien mukana kulkevat puolikuurot juopot, kannattaa miettiä että mitä niille haluaa tarjota. Epäilen että tulisi vastaan ridereita, joissa lukee: "EI MIDASTA". Toisista ei voi sanoa samaa. Jos tuon monitoripuolen saa hanskaan muuten, suosittelisin sitä vaihtoehtoa.
Ei se tästä..
AnttiR
10.04.2009 12:25:19 (muokattu 10.04.2009 12:26:29)
Paikassa ei tule ridereita tai niiden lähettelijöitä vastaan, eikä juopot miksaile. :). Ympäristö on siisti ja laitteista pidetään huolta, mutta korjaustaitoa ei löydy talon sisältä.
Monitorit hoidetaan nimenomaan etupäästä.

Ominaisuuksiltaan nuo uudet A&H pöydät olisivat ihanteelliset, monellakin tapaa. Täytyy käydä kokeilemassa jossakin. Ellei joku osaa kertoa hyvää syytä miksi ne kannattaisi jättää pois laskuista.

Myös APB tiskit olisivat kiinnostavia, mutta valmistajalta ei löydy sopivaa pulpettia kyseiseen hinta/ominaisuus ryhmään.
Järjestysmies
10.04.2009 12:30:18 (muokattu 10.04.2009 12:30:40)
Omien kokemusten perusteella noista vaihtoehdoista ottaisin Soundcraftin, tosin GB 8 -mallin, tai A&H:n gl 2800:n. Noilla on tullut joskus vedettyä ja ihan mukavaa on ollut. Sellaistakin olen tiskien omistajilta kuullut, että A&H olisi päässyt kestävyysongelmistaan ainakin jollain tasolla eroon.

Mainitsemasi edullisemman hintaluokan tiskitkin ovat vallan mainioita, mutta tulee vähän sellainen fiilis, että voi ominaisuudet loppua kesken. Sama juttu venicen kanssa. Ja lisäksi venice ei ehkä ole se maailman joustavin tiski (ei kuulu meikäläisen henkilökohtaisiin suosikkeihin:) Ja kun tiski tulee tulee kiinteään asennukseen, niin koolla ja painolla ei ole varmaan väliä.
AnttiR
10.04.2009 12:53:53
Budjetti on vielä ratkaisematta, kumpaan suuntaan kallistutaan. Toivottavasti parempaan :)

GB8 taitaa olla vähän ulkona tuosta 3000 kipurajasta.
aimotuska
10.04.2009 15:55:38 (muokattu 10.04.2009 16:04:37)
AnttiR: Onko sulla käytössä joku yllämainituista tiskeistä?

No okei, GL2200 on (plus pari wizardia). Tuskinpa ovat kauheasti ohi menneet uudempien GL-sarjalaisten kanssa. Ainut, mitä toivoo, olis ne pari matrixia, mitä noissa uudemmissa jo on ja toisinaan muutama ylimääräinen auxi. Mutta siltikin musta todella hyvä tiski.
Larssen
10.04.2009 16:39:24
Itsellä kohta neljättä vuotta gl2800 32 kanavaisena. Ei minkäänlaisia ongelmia. Modautin maahantuojalla auxien lähtötasot +4dBU, kun ovat tehtaalta -10 normina.
Ainoa ärsyttävä piirre on auxien pre/post ryhmittäminen ekat neljä yhteen ja 5-8 omanaan: Saisivat siis olla jokainen omalla pre/post kytkimellä. Tämä lähinnä tulee eteen lavaa etupäästä ajettaessa, kun useimmiten on juuri tarve kuudelle auxille ja jotain paavojakin tarvis olla mukana useampaa erilaista...
Pre-eq kytkimet joka kanavassa ovat myös maino lisä, jos tarvii ottaa eq vapaata tavaraa dir outeista moniraiturille. Joskus myös otan dir outeista tavaran lavaa varten ja ajan pöydän oikealla puolella sitten nuo monnarit "omana tiskinään" erikseen.
Virtalähdehän on erillinen 3U vievä laatikko. Ei surise eikä pörise. Pöytä itsekin on kohinaton ja ihan ok.

Työmaalla on 14/4/2 wizardeja ollu jo yli kymmenen vuotta. Kaikenkaikkiaan taitaa noita olla kuusi, joista kaksi konetta on toiminnassa lähes yötä päivää. Ainoa ongelma on ollu, kun on mustanaamio on ollu päällä ja mikkikanavaan on laitettu "oikarissa" oleva letku kiinni. Tällöin on tullu käyttösavut pihalle k.o. kanavasta, mutta vasta päivän päätteeksi tai jopa vasta seuraavana päivänä. Eli siis käyttäjä-vika ollu näissäkin.
eetuss
10.04.2009 17:02:05

hjunnila: No okei, GL2200 on (plus pari wizardia). Tuskinpa ovat kauheasti ohi menneet uudempien GL-sarjalaisten kanssa. Ainut, mitä toivoo, olis ne pari matrixia, mitä noissa uudemmissa jo on ja toisinaan muutama ylimääräinen auxi. Mutta siltikin musta todella hyvä tiski.

Viimeksi kun olen tehnyt GL3300M:llä, siinä oli kummatkin matriisilähdöt pimeänä. Muistaakseni myös auxien reititysnappeja oli useampiakin rikki. Taitaakin olla kyllä vanhentunut malli..
Ei se tästä..
ragol
10.04.2009 18:45:47

Larssen: Itsellä kohta neljättä vuotta gl2800 32 kanavaisena. Ei minkäänlaisia ongelmia. Modautin maahantuojalla auxien lähtötasot +4dBU, kun ovat tehtaalta -10 normina.
Ainoa ärsyttävä piirre on auxien pre/post ryhmittäminen ekat neljä yhteen ja 5-8 omanaan

Ainahan voi ajaa kaiu'ut 5-8 auxeista ja sitten nuo kaksi monnaria 9-10 auxeista... Juu, ei se selvin vaihtoehto, mutta mahdollinen kyllä. Tai sitten auxit 1-4 kaikuvehkeille ja 5-10 monnareille.

Kaverilla on siis 3800 32-kanavaisena, ja sillä on jokunen keikka tullut tehtyä. Nytkin olisin sen halunnut monitoritiskiksi, mutta kun oli muualle menossa, niin joutuu sitten vääntämään tällä soundcraftin spirit monitor 2:lla. Mute-ryhmiä ja allun mittarointia tulee ikävä... Tuosta on joku lattakaapeli kerran lähtenyt irti, ja nytpä tuonkin sitten tietää ja osaa korjata jos vielä tulee vastaan.

Niin, ja syy miksi osti juuri tuon 3800:n oli mittarisilta (=paksumpi case->pysyy paremmin pystyssä... ;)
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
markotetri
11.04.2009 02:19:41
Nyt mennään ihan fiilispohjalta, mutta kuitenkin:

Mulla on kokemusta melko paljon Venicestä, jonkun verran GB4:stä, ja vähän A&H:n uusista GL-tiskeistä. Tässä niiden vertailua tuntumapohjalta...

-Etuaste: Venicen ja GB4:n etuset ovat aika lähellä toisiaan, Venicessä ehkä hieman miellyttävämpi. A&H jää tässä vähän jälkeen, ei kuitenkaan merkittävästi.
-EQ: Parhaiten näistä toimii Venice. Muissa on vähän laiska equ.
-Lähdöt: Venicen 6 AUXia typerällä logiikalla ja pre-fader-meiningillä on vähän kökkö. Ainakin GB4:ssähän niitä on 8 ja ne ovat järjestyksessä. Lisäksi GB4:ssä on niitä matriisilähtöjä jos tulee tarvis.
-Yleisvaikutelmaltaan ja käyttölogiikaltaan selkein näistä on mun mielestä GB4, sitten A&H, häntäpäässä Venice. Toisaalta mulla on vähiten keikkoja tehtynä tuolla Allulla, ja niistä on jo tovi aikaa.

Joka tapauksessa kokonaissoundiltaan (etupäähän) näistä mun suosikki on Venice, mutta ei Soundcraft ole kaukana. A&H:n etarit ja EQ tekevät miksaamisesta vähän työlästä, mutta ei sekään suinkaan mahdotonta ole. Etenkin verrattuna siihen alussa mainittuun Altoon, joka pitäisi ensimmäisen tilaisuuden tullen polkea suohon ja syvälle.

Kestävyydestä ja luotettavuudesta on paha mennä sanomaan, kun ei ole tullut keikalla vastaan mitään mainituista vekottimista rikkinäisinä. Mistään tyyppivioista ei ole tullut näistä puhetta korviin. (Paitsi se Venicen EQ-homma...)

Itse suosittelisin näistä kolmesta kiinteään käyttöön ja kokemattomille käyttäjille Soundcraftia, koska sen käytettävyys on helppoa ja soundi kelvollinen. Eikö digitiski tule kyseeseen, esim LS-9?
Artificiality is normal to the medium.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)