Aihe: PA:lle suosituksia
1
Raist
20.02.2009 22:45:48
Ok, eli tapahtumapaikka on muutamien satojen (n. 300-500 ihmistä) kokoinen, ajatus olisi hankkia hieman PA:ta vuokralle tapahtuman ajaksi jotta saatasiin kaikkien korvat kunnolla hajalle kun nuo laitteet paikalla sattuu olemaan tollaset aktiivikaapit, joskaan eivät huonot ole niin eivät aivan riitä ajelemaan volia niin että taajuudet olis kunnossa. Lavalle tulee mm. kahdet perkussiot, kahet kitarastackit, bassostack, kolmesta viiteen laulumikkiä. Idea olisi olla ainakin 4 monitoria lavalla, paljonko tuohon tarvitsisi ylä- ja alapäitä? Jos vuokralle hankkii niin kannattaako hankkia aktiivi- vai passiivisysteemi illaksi? Ajatushan varmaan olisi hankkia graafinen EQ, kompura, efektivehje ja joku vähintään 25 kanavainen mikseri. Itse ajattelin jotain vastaavaa;

- 4 yläpäätä yleisömonitoreiksi
- 2 alapäätä yleisölle
- 3 lavamonitoria laululle ja kitaroille, 1 tai 2 monitoria perkussioille
- 32 (?) -kanavainen mikseri TAI 16-kanavainen yleisölle ja lavalle oma monitorimikseri
- räkkiin EQ, efektit, kompura, päätteet noille em. systeemeille

Olisko porukkaa joka osaisi hieman valottaa että mitä on ennen käyttänyt tämän kokoluokan keikkatilanteissa? Paljon watteja olisi riittäwästi? Itsellä kun ei kokemusta ole tuon kokoisesta systeemistä tarkalleen. Ja paljonko tuollainen kokoonpano about maksaa yhdelle illalle + onko ylimitoitettu? Idea ei ole suunnattomilla äänenpaineilla ajella, tavoitteena hyvä kuuntelukokemus kohtuuvolalla, mutta kumminkin ilmaa pitäisi liikkua ettei kirkkotilaisuudesta kyse ole : - )

Arvostaisin kovasti asiasta enemmän kokemusta omaavien mielipiteitä.
Henri93
21.02.2009 00:00:32

Ite ehkä ottaisin johonki äänentoisto firmaan yhteyttä ja pyytäisin sieltä jermut tekeen ton homman ja pystyttään vehkeet ja maksaisin niille kiltisti vaan :D. Mut jos nyt välttis haluut lähtä ite tekeen niin helpointa varmaan olis, että ajelet pelkät laulut pa:n kautta. Silloin varmaan se 300-500w riittää siihen mainiosti. Sitten jos haluu koko konkka ronkan niin watit ei enään niinkään merkitse vaan, se kuinka laajalle se pa ampuu ja paljon löytyy alapäätä. Mut yleensä jos selittää tälle firmalle, että kyseessä on tämän mittakaavan tapahtuma ja sinne tarvitaan sitä sun tätä. Niin sieltä osataan antaa järkevää kalustoa vuokralle.

Ja itsehän olen valomies...
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Marzi
21.02.2009 00:03:23 (muokattu 21.02.2009 00:04:23)

Ota ne kamat + ukot hoitamaan homma. Menee ilta sit kivammin kun ei tarvitse opetella asioita yleisön edessä.

Edit: olinpas hidas.
Liikaa on tarpeeksi.
eetuss
21.02.2009 00:17:31 (muokattu 21.02.2009 00:18:17)

Ok, eli tapahtumapaikka on muutamien satojen (n. 300-500 ihmistä) kokoinen, ajatus olisi hankkia hieman PA:ta vuokralle tapahtuman ajaksi jotta saatasiin kaikkien korvat kunnolla hajalle kun nuo laitteet paikalla sattuu olemaan tollaset aktiivikaapit, joskaan eivät huonot ole niin eivät aivan riitä ajelemaan volia niin että taajuudet olis kunnossa. Lavalle tulee mm. kahdet perkussiot, kahet kitarastackit, bassostack, kolmesta viiteen laulumikkiä. Idea olisi olla ainakin 4 monitoria lavalla, paljonko tuohon tarvitsisi ylä- ja alapäitä? Jos vuokralle hankkii niin kannattaako hankkia aktiivi- vai passiivisysteemi illaksi? Ajatushan varmaan olisi hankkia graafinen EQ, kompura, efektivehje ja joku vähintään 25 kanavainen mikseri. Itse ajattelin jotain vastaavaa;

No vähän sillä lailla hassu tilanne että tavallaan kannattaisi pyytää se haiseva ukko sieltä kyytipojaksi jos meinaat että homma varmasti toimii. Mie kuiten kannatan juuri tuollaista meininkiä, koska tekemällä oppii.

- 4 yläpäätä yleisömonitoreiksi
- 2 alapäätä yleisölle

(Monitoreiksi?) Mielummin toisin päin. Matalien taajuuksien aikaansaaminen vaatii enemmän munaa.

- 3 lavamonitoria laululle ja kitaroille, 1 tai 2 monitoria perkussioille
- 32 (?) -kanavainen mikseri TAI 16-kanavainen yleisölle ja lavalle oma monitorimikseri

- räkkiin EQ, efektit, kompura, päätteet noille em. systeemeille

Monitoroinnin järjestämiseen vaikuttaa auxien määrä, ei kanavien määrä. Auxeista piuhat päätteisiin ja siitä monitoreihin. Tuohon kattaukseen tarvitset siis mikserin, jossa on 5 pre-fader auxia + efekteille post-fader auxit.

Jos haluat järjestää erillisen monitorimiksauksen, pitää olla esim. lavarasia, jossa monitorijako. Tässä tapauksessa etupäässä riittää jos on efektien verran auxeja.

Olisko porukkaa joka osaisi hieman valottaa että mitä on ennen käyttänyt tämän kokoluokan keikkatilanteissa? Paljon watteja olisi riittäwästi? Itsellä kun ei kokemusta ole tuon kokoisesta systeemistä tarkalleen. Ja paljonko tuollainen kokoonpano about maksaa yhdelle illalle + onko ylimitoitettu? Idea ei ole suunnattomilla äänenpaineilla ajella, tavoitteena hyvä kuuntelukokemus kohtuuvolalla, mutta kumminkin ilmaa pitäisi liikkua ettei kirkkotilaisuudesta kyse ole : - )

Kirkkotilaisuuksissakin porukka alkaa liikkua vasta kun on alkoholia tarjolla. ;)

En tiiä vateista. Sen verran päätetehoa että riittää niille purkeille, jotka saat käyttöön. Jos saat aktiivivehkeet niin asiasta ei tarvitse välittää.

Ei se tästä..
Simo78
21.02.2009 11:10:00 (muokattu 21.02.2009 11:12:54)
Ootkos koskaan miksaillut mitään? Tuollainen kattaus vaatii jo aika paljon duunia ja osaamista, eli en ihan aloittelijalle tai mun tasoisella harrastelijalle suosittele--> mä oon jokusen kymmenen keikkaa kasaillut kamoja ja mun taidoilla vähempi on parempi!! Kun ei taidot riitä laitteiden käyttöön.

Jos päädytte tilaamaan pa-kamat+miksaajan, niin mä voin kyllä laittaa numeron mistä saa, jos heiltä löytyy aikaa. Ei ole oman firma, eli en itseäni mainosta:-)

E: joo samaa mieltä ylläolevan kanssa, että tekemällä oppii. Mutta jos puraisee heti ekalla kerralla liian suuren palan, niin auttamatta tukehtuu:-D. Ja jos tilaa ammattiukon, niin siinnä voi takapiruna katella, miten hommat hoituu.
eetuss
21.02.2009 11:26:24

Simo78: Ootkos koskaan miksaillut mitään? Tuollainen kattaus vaatii jo aika paljon duunia ja osaamista, eli en ihan aloittelijalle tai mun tasoisella harrastelijalle suosittele--> mä oon jokusen kymmenen keikkaa kasaillut kamoja ja mun taidoilla vähempi on parempi!! Kun ei taidot riitä laitteiden käyttöön.

Jos päädytte tilaamaan pa-kamat+miksaajan, niin mä voin kyllä laittaa numeron mistä saa, jos heiltä löytyy aikaa. Ei ole oman firma, eli en itseäni mainosta:-)

E: joo samaa mieltä ylläolevan kanssa, että tekemällä oppii. Mutta jos puraisee heti ekalla kerralla liian suuren palan, niin auttamatta tukehtuu:-D. Ja jos tilaa ammattiukon, niin siinnä voi takapiruna katella, miten hommat hoituu.

No tuo on tietenkin totta. Ja monesti takapiruna oppii enemmän kuin itse tekemällä, kun ei tarvitse hermoilla. :D
Ei se tästä..
Simo78
21.02.2009 11:36:19
eetuss: No tuo on tietenkin totta. Ja monesti takapiruna oppii enemmän kuin itse tekemällä, kun ei tarvitse hermoilla. :D

Niin se "etupiru" joutuu hermoilemaan "typeristä" "itsestäänselvyyksien" kyselemisistä:-D. Mä olen kerran jos toisenkin kysellyt typeryyksiä noilta tutuilta äänimiehiltä, mutta mieluummin kyselee kuin, että lähtisin ominpäin kokeilemaan. Ja eihän mitään voi heti osata.
Raist
21.02.2009 13:17:37
Juu oli ajatus ottaa henkilö hoitamaan tuota miksausta mahdollisesti, itseltä kyllä löytyy audiopuolelta jonkun verran kokemusta mutta ei tuosta mittakaavasta vielä (lähinnä rajoittunut juhlatilaisuuksien kohtuullisemmalle volalle ja kalustolle siis). Jos joku tuntee yrityksiä jotka noita järjestävät Kuopion alueelta niin voisitteko laittaa tietoja pikaviestillä, valomies myös kiinnostaisi (paikalla on kalusto valmiina).
ahjteam
21.02.2009 18:38:38 (muokattu 21.02.2009 18:38:54)

Helsingin On The Rocks on speksien puolesta about samaa luokkaa (vetää noin 350 henkeä), siellä on tälläinen kalusto: http://www.ontherocks.fi/showPage?page_id=4

Annetuilla hieman vajavaisilla tiedoilla (mulle jäi epäselväksi että onko kyseessä rokkia, jazzia vai mitä musaa?) ja olettaen että tämä "300-500 henkeä" on asiakaspaikkojen määrä eikä oletettu kävijämäärä (eli ettei kyseessä ole mikään "halli"), niin lähtisin siitä että se olisi 4-10kW passiivi PA jossa alapäiden määrä tuplana yläpäihin verrattuna. Eli jos on 2 yläpääkaappia (vasen ja oikea), niin 2 4s ubia ja niin eespäin. Se että watteja on paljon, ei tarkoita todellakaan sitä että kaikkea irti lähtevää tehoa kuitenkaan käytettäisiin, vaan se ettei tarvitse vetää kamoja särölle asti että saadaan tarvittava äänenpaine aikaan.

Etupäähän sitten 24-32 kanavainen mikseri missä 8-12 auxia + kaveriksi sitten tarvittava perus-etupään räkki: 6-8 kanavaa kompuroita, 4 gatea ja 2-4 efektilaitetta, cd-soitin sekä masterikanavalle graafinen eq + speakermanagement-systeemi. Bändin tarkempaa kokoonpanua tietämättä varaisin mikrofoneja, piuhoja ja ständejä perusbändikattaus, eli noin 10-20 erilaisia instrumenttimikkiä, 4-10 laulumikkiä ja 4-10 di-boksia. Monitoreja ja monitoripäätteitä 4-6 ja rumpalille mahdollisesti vielä lisäksi subfilli. Monitoreille myös graafinen eq per kanava.

Jos kyseessä on paikka jossa aiotaan ruveta järjestämään useinkin tapahtumia, niin nuo kamat kantsii melkein hankkia, jos kyseessä on taas "ainutkertainen" tapahtuma niin vuokraisin kamat jostakin firmasta.

Toivottavasti tuosta oli mitään apua. Suosittelen kuitenkin että pyydätte sitä laitevuokrafirman kaveria tulla katsomaan mesta niin se saa hieman suuntaa-antavaa katsausta mitä paikka vaatii.

PS: onko teille minkään näköistä valaistusta hankittu?
www.keikkapaikka.info
pwc
21.02.2009 21:55:49 (muokattu 21.02.2009 21:57:47)
ahjteam: ...

Mun mielestä tällaiset listaukset on vähän.. huonoja. Kun kaikki kuitenkin riippuu kaikesta, ja tuohon wattimäärään nyt mahtuu ties minkäkokoista purkkia. Lisäksi yläpää-subi -suhde on kanssa niin monesta asiasta kiinni.

Tämä puolestaan on täyttä asiaa:

Toivottavasti tuosta oli mitään apua. Suosittelen kuitenkin että pyydätte sitä laitevuokrafirman kaveria tulla katsomaan mesta niin se saa hieman suuntaa-antavaa katsausta mitä paikka vaatii.

Soita paikalliselle (mistä päin Suomea ikinä oletkaan) firmalle tai vaikka käyt paikalla, ja yhdessä katsotte, että millainen systeemi ois paras. Samalla kun kerrot toiveitasi ja ammattimies ehdottaa tavaroita, voit kysyä, että miksi juuri tämä / mitä tällä tehdään. Oppii samalla.

e: Kas, olitkin sanonut, että Kuopiosta olet. Ainakin Viiking musiikki (viikingmusiikki.fi) tulee mieleen.
Raist
21.02.2009 23:19:30 (muokattu 22.02.2009 15:43:08)
Valaistus löytyy kiinteästi asennettuna (strobot, spotit, yleisvalot, sävyt), tarvitsisi vain vähän savukonetta ja parit efektit tuohon.

Rock / pop / metal kattaus tulossa ja ihan kohtuukokoista bändiä.

Valmiina olisi kiinteä PA (2x päämonitori, 2x lavamonitori) aktiivina, mutta tarvitsisi vähän enemmän hönkää puskemaan ääntä. Jonkun verran valmiina löytyy dynaamisia Shuren mikkejä ym. roskaa ja tosiaan 16-kanavainen mikseri + valosysteemit jotka on otettu suunnittelussa huomioon mutta ei löydy sit kompuraa, EQ:ta, gatea ym. systeemeitä. Mahdollisuuksien salliessa pitäisi varmaankin hankkia räkkiin palikkaa, ongelmana vain budjettien riittämättömyys ja vaikutusmahdollisuudet (kunnanvaltuustot eivät ole kannattaneet kovinkaan kummoisesti nuoriso- ja kulttuurityötä budjetissa). Tästä syystä toivon asiaa enemmän tehneiltä ja isommassa mittakaavassa toimineilta vähän valotusta juuri siihen että mitä nyt yleispiirteittäin kannattaa hankkia tuollaiseen systeemiin.

Kiitos vastauksista kaikille.
eetuss
22.02.2009 20:00:28

Raist: Valaistus löytyy kiinteästi asennettuna (strobot, spotit, yleisvalot, sävyt), tarvitsisi vain vähän savukonetta ja parit efektit tuohon.

Rock / pop / metal kattaus tulossa ja ihan kohtuukokoista bändiä.

Valmiina olisi kiinteä PA (2x päämonitori, 2x lavamonitori) aktiivina, mutta tarvitsisi vähän enemmän hönkää puskemaan ääntä. Jonkun verran valmiina löytyy dynaamisia Shuren mikkejä ym. roskaa ja tosiaan 16-kanavainen mikseri + valosysteemit jotka on otettu suunnittelussa huomioon mutta ei löydy sit kompuraa, EQ:ta, gatea ym. systeemeitä. Mahdollisuuksien salliessa pitäisi varmaankin hankkia räkkiin palikkaa, ongelmana vain budjettien riittämättömyys ja vaikutusmahdollisuudet (kunnanvaltuustot eivät ole kannattaneet kovinkaan kummoisesti nuoriso- ja kulttuurityötä budjetissa). Tästä syystä toivon asiaa enemmän tehneiltä ja isommassa mittakaavassa toimineilta vähän valotusta juuri siihen että mitä nyt yleispiirteittäin kannattaa hankkia tuollaiseen systeemiin.

Kiitos vastauksista kaikille.

Mun mielestä on edelleen hyvä että kysyy ja haluaa oppia! Siitä vaan menemään! Tärkein työväline on oma tyhjyyttään ammottava pääkoppa (ja tuuri).
Ei se tästä..
miffe
23.02.2009 11:23:50
e: Kas, olitkin sanonut, että Kuopiosta olet. Ainakin Viiking musiikki (viikingmusiikki.fi) tulee mieleen.

Komppia tolle. Hyvä palvelu, hyvät jätkät ja hyvät kamat.
turkulainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)