*Bandiitti* 11.01.2009 12:39:44 | |
---|
Joo elikkä minkä takia yleensä on alapäätä enemmän ku yläpäätä? Näissä PA vehkeissä. Jos on kauhee alapää nii eikös siinä korvat hajoo jos tuuttaa vehkeistä nupit kaakkoo? En tiiä ehkä vähän turha aihe mutta.. "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
SF3YLO 11.01.2009 15:52:02 | |
---|
Joo elikkä minkä takia yleensä on alapäätä enemmän ku yläpäätä? Näissä PA vehkeissä. Jos on kauhee alapää nii eikös siinä korvat hajoo jos tuuttaa vehkeistä nupit kaakkoo? En tiiä ehkä vähän turha aihe mutta. Jos halutaan kunnon alapään toistoa, niin se vaatii tehoa ja kaiutinpinta-alaa. Sen takia kaiuttimia on kunnon mestoissa useita. Tämän voi huomata myös jostain aktiivisista kokoaluekaapeista, joissa ilmoitetaan esimerkiksi 15" kartiolle tehoa 350w ja torvelle 50w. Ja kaappia saatetaan mainostaa 400w kaiuttimena (puppua siis) |
Marzi 11.01.2009 16:12:22 | |
---|
Joo elikkä minkä takia yleensä on alapäätä enemmän ku yläpäätä? Eikös se oo just koko rokkitouhun idea? :D "less thinking, more f*cking!" Vai oliks tää nyt se "jätkä on luukuttanu botnet korvista" -juttu? Liikaa on tarpeeksi. |
*Bandiitti* 11.01.2009 17:19:26 | |
---|
joo joo.. eiku ei ainakaa missään sisätiloissa varmaa voi isoilla alapäillä luukuttaa? vai miten on? "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
pwc 11.01.2009 17:21:08 | |
---|
joo joo.. eiku ei ainakaa missään sisätiloissa varmaa voi isoilla alapäillä luukuttaa? vai miten on? No, sisätiloja on aika monenkokoisia. |
*Bandiitti* 11.01.2009 17:24:55 | |
---|
aivan. mutta siis jossai kuppilassa. siellä varmaa riittää ihan että pelkkä laulu tulee PA:n kautta? "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
Roberto 11.01.2009 17:52:16 | |
---|
En tiiä ehkä vähän turha aihe mutta.. Kerro lisää. |
villekauhanen 11.01.2009 18:02:00 | |
---|
Kerro lisää. Taidan kehystää tämän keskustelun |
jorma666 11.01.2009 18:12:07 | |
---|
Logo lehmä we call it music - they call the cops |
sepisti 11.01.2009 18:55:49 (muokattu 11.01.2009 21:24:45) | |
---|
Taidan kehystää tämän keskustelun Antakaa kaverille vähän armoa... On paljon kymmeniä vuosia soittaneita harrastajia, jotka eivät ymmärrä äänentoistosta hölkäsen pöläystä. Topicin aloittaja on ilmeisesti 17 v ja ura vasta alussa. Ei nyt ihan trolliltakaan vaikuta. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
aimotuska 11.01.2009 20:03:05 | |
---|
Jos tämän ketjun nyt sais pidettyä vielä asiapitoisena... aivan. mutta siis jossai kuppilassa. siellä varmaa riittää ihan että pelkkä laulu tulee PA:n kautta? Se kato riippuu niin monesta asiasta. Jos bändin keskinäinen balanssi on kunnossa, niin kyllä, pikkukuppilaan passaa aika monesti pelkät laulukamat. Toisaalta, jos balanssi on mitä sattuu, siihen samaiseen pikkukuppilaan ei balanssia tuoda minkäänlaisella kajarimäärällä. Kajareita aletaan lisäämään vasta sitten, kun joku osa-alue bändistä ei kuulu sinne, minne sen pitäisi kuulua. Ja lisää kajareitakin päädytään hankkimaan vasta sitten, kun muiden bändinjäsenten volumin pienentäminen ei tuo tilanteeseen apua. Tolta pohjalta noin ensialkuun. |
markotetri 11.01.2009 21:00:57 | |
---|
Jos pysytään poissa teoriapuolesta ja keskustellaan ihan fiilispohjalta, niin... Liian paljon botnea on parempi kuin liian vähän. Jos siis rokkia soitetaan. Alataajuuksilla on musan fyysinen voima, siis tärinä. Osa kuuntelukokemusta on se, että rintakehässä tutisee ja perseessä tärähtää kun bändi soittaa. Reilulla botnella saadaan orkka kuulostamaan tuhdilta ja täyteläiseltä, vaikka kokonaisvola olisikin vaatimattomampi. Toisaalta, jos alakerta jää vajaaksi, sitä ei voi korvata muiden taajuusalueiden luukuttamisella. Suomessa on valitettavan orjallisesti tapana noudattaa laitevalmistajien suosituksia sub-top-suhteessa. Sillä saadaan kyllä tasainen taajuusvaste koko järjestelmälle, mutta käytännön tilanteissa rokkihommissa olisi suotavampaa, jos botne on vaikkapa 6dB ylimitoitettu. Mikä tarkoittaa käytännössä subien ja niiden vahvistuksen tuplaamista. Keski-Euroopassa tämä on melko yleinen tapa, varsinkin klubiympäristössä. Siellä tosin melko usein (alimitoitettuja) yläpäitä joutuu luukuttamaan lähelle äärirajoja... Artificiality is normal to the medium. |
*Bandiitti* 11.01.2009 21:22:07 | |
---|
ok. oon vaan kuullu että näissä pubeissa yms. pikku mestoissa nii järkkärit tulee heti valittamaa ku pikkasenki näyttää alapäätä että "nyt hiljemmalle ne vehkeet, ku ei kuule ees omaa ääntä" mutta toisaalta se voi olla että jos ne on hyvin viritetty ja sillee että se kuullostaa hyvältä eikä liialta basson rytkytykseltä nii sit se on varmaa hyvä.. "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
villekauhanen 11.01.2009 23:22:16 | |
---|
ok. oon vaan kuullu että näissä pubeissa yms. pikku mestoissa nii järkkärit tulee heti valittamaa ku pikkasenki näyttää alapäätä... Niin ne peevelit tuppaa tekemään, se on vähän niinku niitten homma.
okei, okei, mä lupaan että en enää lue tätä keskustelua koska en pysty vastustamaan kiusausta. |
markotetri 12.01.2009 04:34:31 | |
---|
ok. oon vaan kuullu että näissä pubeissa yms. pikku mestoissa nii järkkärit tulee heti valittamaa ku pikkasenki näyttää alapäätä että "nyt hiljemmalle ne vehkeet, ku ei kuule ees omaa ääntä" mutta toisaalta se voi olla että jos ne on hyvin viritetty ja sillee että se kuullostaa hyvältä eikä liialta basson rytkytykseltä nii sit se on varmaa hyvä.. Okei, mun ei oo tarvinnu enää vuosiin käydä kuin satunnaisesti miksuuttelemassa tuollaisissa pikkukapakoissa... On toki vähän eri homma kun tätä tekee työkseen. Toisaalta, jos järjestävällä taholla on edes joku käsitys siitä, mitä on tekemässä, kun ottaa bändin esiintymään, niin tällaisiin ongelmiin ei pitäisi törmätä. Baariin ei pidä ottaa esim rokkibändiä soittamaan, jos siellä täytyy pystyä hiljaisesti keskustelemaan orkan soittaessa. Tai ainakin siitä pitää saada tieto etukäteen, että voi mennä vaikka soittamaan akustisemman setin. Toisaalta, yhdessä lehtiarvostelussa kriitikko puuttui mun duuniin sanomalla, että bassot oli kovalla... Ja joskus on tuosta tultu valittamaan sen takia, että astiat tippuu hyllyiltä :) Artificiality is normal to the medium. |
aimotuska 12.01.2009 08:29:29 (muokattu 12.01.2009 08:29:48) | |
---|
astiat tippuu hyllyiltä :) Oikein. Tuodaan sitä musan fyysistä puolta välillä keittiön väellekin. :) |
ÄM 13.01.2009 18:18:44 | |
---|
ok. oon vaan kuullu että näissä pubeissa yms. pikku mestoissa nii järkkärit tulee heti valittamaa ku pikkasenki näyttää alapäätä että "nyt hiljemmalle ne vehkeet, ku ei kuule ees omaa ääntä" mutta toisaalta se voi olla että jos ne on hyvin viritetty ja sillee että se kuullostaa hyvältä eikä liialta basson rytkytykseltä nii sit se on varmaa hyvä.. Eiköhän se eniten häiritse tuo ihmisen puheäänen taajuudelle sijoittuva möly, jos pitää keskustelua pystyä ylläpitämään. Että puolalaista hymyä vaan kehiin, niin kaikki on tyytyväisiä. : ) Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
musamies 14.01.2009 01:12:56 (muokattu 14.01.2009 01:16:35) | |
---|
Itse olen sitä mieltä, että yksi kunnollinen alapään kaappi, jota voi ohjata erillisellä vahvistimella ja aktiivijakarilla riittää useimpiin tarpeisiin paremmin kuin hyvin. Kahdesta kaapista suurin hyöty on, että kaappeja voi käyttää jalustana. Minun mielestä suuremmat kaappimäärät on johonkin ulkoilmakonsertteihin tai oikeasti isoille areenoille. jos botne on vaikkapa 6dB ylimitoitettu. Mikä tarkoittaa käytännössä subien ja niiden vahvistuksen tuplaamista. Voihan niitä yläpäitäkin laittaa pienemmälle. eiku ei ainakaa missään sisätiloissa varmaa voi isoilla alapäillä luukuttaa? vai miten on? Isoissa alapäissä hyöty pienempiin nähden saattaa olla, että ne menee alemmaksi. |
pitk 14.01.2009 01:59:46 | |
---|
Itse olen sitä mieltä, että yksi kunnollinen alapään kaappi, jota voi ohjata erillisellä vahvistimella ja aktiivijakarilla riittää useimpiin tarpeisiin paremmin kuin hyvin. Ou jee! Ja kohta kaivetaan Kervin-Veega-kortti hihasta ;-) |
Marzi 14.01.2009 02:01:46 | |
---|
Kahdesta kaapista suurin hyöty on, että kaappeja voi käyttää jalustana. Älä nyt taas aloita jooko. :D Liikaa on tarpeeksi. |