Aihe: Mittamikrofonit ja mitä sitten?
1 2
Pacifig
24.10.2008 20:26:43

Morjens,

Taas tarvisi hieman jeesiä. Miten porukka mittää desibelejä ja taajuusaluetta live tilanteessa? Olen huomannut, että suurimmalla osalla miksaajista on mittamikrofoni ja PC:llä jokin ohjelma. Mikä tuo ohjelma on ja miten mittamikrofoni tulee liittää koneeseen? Suoraan line-innistä sisään vai tarvitaanko koneen ja mikrofonin välillä jotain elektroniikkaa tai erotiikkaa? Helpottaisi huomattavasti näitä satunnaisia äänentarkkailu hommia.

Kiitos
Laittaiskohan kamat myyntiin.
stnprkl
24.10.2008 20:59:07
Morjens,

Taas tarvisi hieman jeesiä. Miten porukka mittää desibelejä ja taajuusaluetta live tilanteessa? Olen huomannut, että suurimmalla osalla miksaajista on mittamikrofoni ja PC:llä jokin ohjelma. Mikä tuo ohjelma on ja miten mittamikrofoni tulee liittää koneeseen? Suoraan line-innistä sisään vai tarvitaanko koneen ja mikrofonin välillä jotain elektroniikkaa tai erotiikkaa? Helpottaisi huomattavasti näitä satunnaisia äänentarkkailu hommia.

Kiitos

Jos tietämys on tolla tasolla niin mikään analysaattori softa ei tee sun elämääs helpommaks vaan päinvastoin oot helposti kahta kauheemmin suossa.

Ja siis tätä ei ole tarkoitettu vittuiluksi.

Mikään softa ei tee duunia sun puolesta vaan ne on pelkästään apuvälineitä, mitkä jeesaa. Sun pitää itse kuitenkin tietää miten mikäkin muutos vaikuttaa ja korvilla kuuntelemalla päästä oikeaan lopputulokseen. Viiveaikojen ja vaihekäyttäytymisen tarkisteluun noi analysaattorisoftat on ihan omiaan, mutta loppupeleissä korva kuitenkin määrittelee ne lopulliset ratkaisut.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastauksena. Mittamikin ja läppärin välille tarvii jonkun etuasteen joka antaa sille mikille phantomin ja muunta sen mikin signaalin sille läppärille ymmärrettävään muotoon. Ja se softa mikä siinä koneella on analysaattori ja niitä on eri hintaisia, merkkisiä ja varustettu erilaisilla ominaisuuksilla. Yleisimmät nyklyisellään ainakin kotomaassa ovat Sia SmaartLive ja Easera Systune. Pelkkään äänenpaineen tarkkailuun kannattaa käyttää ihan vaan desibelimittaria esim. se Radioshackin noin satasen laite on ihan kelpo, riittävän tarkka ja tehtaankaan jäljiltä ei oo kalibrointi kauheen skutsissa.
Viltsu audiokantaja
Pacifig
24.10.2008 22:27:06

Jos tietämys on tolla tasolla niin mikään analysaattori softa ei tee sun elämääs helpommaks vaan päinvastoin oot helposti kahta kauheemmin suossa.

Ja siis tätä ei ole tarkoitettu vittuiluksi.

Joo korvallahan sitä on pelattava paras apuväline. Kyllähän se niin on, että mitä enemmän niitä nappuloita on, sitä helpommin on ongelmissa ja keskittyy vääriin asioihin. Kiva kuitenkin tietää mitä kaikkea tiskin toisellakin puolella tapahtuu. Ok eli perus etunen riittää. Täytyykin tutustua, jos ihan testiksi ostais jonkun mikin ja softan. Kiitoksia.
Chade Fallstar
25.10.2008 01:25:20
http://www.thomann.de/fi/phonic_paa3_personal_audioassistant.htm

Tämä tai joku vastaava voisi olla sopiva välivaihe Smaartin ja pelkän db-mittarin välistä.
God is one of the leading causes of death
miffe
25.10.2008 14:28:03
Ok eli perus etunen riittää. Täytyykin tutustua, jos ihan testiksi ostais jonkun mikin ja softan. Kiitoksia.

Et sää ny tainnu ton kolleega Haapalan viestiä sisäistää.

Hanki ensin perustietoa asiasta ennenkuin törsäät rahasi ja haukkaat kilon tai pari sitä itteesä. Ei ole yks tai kaks jamppaa, jotka on polleena esitelleet, että ny heillä on Smaartti, pelit ja rensselit. Mut sitten ku pitäs mulle kertoo, mitä siit ruudusta näkyy, on vastaus yleensä ollu luokkaa "mittauskippura".

Mun mielestä siinä lukee "monta sataa köyhempi hölömö".

Lähetään ny siitä, että sä tarviit siihen mittaukseen laadukkaan mittamikin (Earthworks M30 tai vastaava), hyvän (neutraalin) etuasteen, joka muuttaa sen mikin signaalin tietokoneen ymmärtämään muotoon (Edirol ja M-Audio yleisimmät), sen softan ja kaikkein tärkeimpänä tiedon "Mitä teen, miksi teen?"
turkulainen
stnprkl
25.10.2008 15:02:59
Et sää ny tainnu ton kolleega Haapalan viestiä sisäistää.

Hanki ensin perustietoa asiasta ennenkuin törsäät rahasi ja haukkaat kilon tai pari sitä itteesä. Ei ole yks tai kaks jamppaa, jotka on polleena esitelleet, että ny heillä on Smaartti, pelit ja rensselit. Mut sitten ku pitäs mulle kertoo, mitä siit ruudusta näkyy, on vastaus yleensä ollu luokkaa "mittauskippura".

Mun mielestä siinä lukee "monta sataa köyhempi hölömö".

Lähetään ny siitä, että sä tarviit siihen mittaukseen laadukkaan mittamikin (Earthworks M30 tai vastaava), hyvän (neutraalin) etuasteen, joka muuttaa sen mikin signaalin tietokoneen ymmärtämään muotoon (Edirol ja M-Audio yleisimmät), sen softan ja kaikkein tärkeimpänä tiedon "Mitä teen, miksi teen?"

Periaatteessa hommaanhan käy ihan mikä tahansa mikki ja ihan mikä tahansa etuaste, kunhan ne on aina samat ja itse tietää miten mikäkin vaikuttaa siihen ruudun näkymään eli noi mittasoftat ja niihin liittyvät tilut on henkilökohtaisia työvälineitä. Joka jampalla on omansa ja itse kukin tietää mitä missäkin tilanteessa pitäis ruudulla näkyä. Jos ruutu näyttää erilaiselta niin sit on jossakin vika. Joko mittalaitteistossa tai järjestelmässä. Yleensä ton jälkimmäisen kuulee myös.

Tämä siis mun näkemys.

Tottakai laadukkaat mittamikit ja etuset tekee sen homman helpommaks, mutta siis sillä 57:llakin pääsee ihan oikeaan lopputulokseen kunhan tietää mitä tekee ;)
Viltsu audiokantaja
Pacifig
25.10.2008 16:51:31 (muokattu 25.10.2008 16:53:25)

hehe mielenkiintosia kommentteja. Parempi kysellä tyhmänä kuin viisaana. Näkee oikeasti mitä mieltä ihmiset on ja miten muut tekis kyseisen asian. Signaalinkäsittely yms. on tuttua joten enköhän mä siitä ruudusta löydä ihan oikeat ja tarvittavat arvot.
...Olin kiinostunut lähinnä noista laitteista :)
rintapek
25.10.2008 17:17:20

hehe mielenkiintosia kommentteja. ...Olin kiinostunut lähinnä noista laitteista :)

Jos on kiinnostunut laitteista, ni ei siinä mitään vikaa. Moni on. Mut jos harrastepohjalla pörrää, ni mittamikit ja analyysisoftat on jokseenkin psykoakustiikkameininkiä.
One kind of music only - the good kind
miffe
25.10.2008 18:37:53
Tottakai laadukkaat mittamikit ja etuset tekee sen homman helpommaks, mutta siis sillä 57:llakin pääsee ihan oikeaan lopputulokseen kunhan tietää mitä tekee ;)

En mä kyl viisseiskalla sais subien ja roikkuvan nyytin vaiheita kohdalleen, mutta jossain monitorilandiassa kiertojen väijynä menee kyl passelisti.

Tosin tos hommassa mulla on mikin lisäks cue-lähtö kytkettynä äänimokkulaan (M-Audio Firewire 1814).
turkulainen
ragol
25.10.2008 19:20:08

Pistänpä tähän ketjuun nyt muutaman linkin, jos niistä jollekin sattuisi olemaan apua. Itse ainakin olen noiden pohjalta oppinut varsin paljon. Vaikkakaan en väitä edelleenkään ymmärtäväni, mitä se mittasofta Oikeasti(tm) tekee. Eli FFT:n syvintä sielunelämää yms. ;) Mutta, ne linkit:

http://eaw.com/products/software/resource.html
http://www.prosoundweb.com/index.php/lsiuni/acoustic

Niin, ja edellä mainittujen ohjelmien lisäksi näistä on jonkin verran kuulunut ihan positiivistakin palautetta. Ensimmäinen on allekirjoittaneella testauslistalla, ja kun ei hintakaan ole paha, niin... Jälkimmäisen osalta ei kannata säikähtää tuota osoitetta tai firman nimeä, softa on kuulemma oikeasti ihan toimiva. :) Vaikkakin on vain mäkisteille.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
http://supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Humpe
27.11.2008 12:29:01

mittamikiski käy ihan hyvin tällänen
http://www.thomann.de/fi/behringer_ecm_8000.htm mikä on suhkot ykeinen
Seinäjoelta
miffe
27.11.2008 15:03:53
mittamikiski käy ihan hyvin tällänen
http://www.thomann.de/fi/behringer_ecm_8000.htm mikä on suhkot ykeinen

Vaan eipä anna luotettavia mittaustuloksia ilman täyttä kalibrointia. Taajuusvaste näet ei ole suoraa nähnytkään.
turkulainen
Roberto
27.11.2008 15:28:14

Niin. Vaihtoehdothan on hankkia vasteeltaan suora mikrofoni, joka maksaa tietty enempi, tai sit se halvempi vuoristorata ja kompensoida se jollain keinoin.
santtus
27.11.2008 21:04:41
Oisko sulla miffe jotain mittaustuloksia ja vertailuita eri mittamikeistä? Kuinka suuria eroja noissa on? Ja tarkoitatko, että Behringer ei kelpaa livemittauksiin?
Einherjar
28.11.2008 01:23:06
Olisi kyllä mielenkiintoista päästä mikkien dataan käsiksi.

Mitenkä sitten hintaloukat vaikuttaa? Onko kokemuksia?
Kannattaako b-tuotteesta siirtyä suoraan sinne 400e hintaluokkaan, vai onko jollakin valmistajalla jonkinmoista hyvää välimallin ratkaisua.
Audixin versio asiasta on ollut itsellä jo jonkin aikaa valvovan silmän alla ja sille ei kuitenkaan kerry vielä ihan mahdottomasti hintaa (150e)..
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Roberto
28.11.2008 10:47:33

Eiks noissa "paremmissa" softissa ainakin ole mahdollisuus käyttää mikrofonikompensaatiota? Esim. WinMLS-softaan saa ihan tekstifilenä kompensaation, mikä on melko järkevää.
kauppi
28.11.2008 12:52:10
Oisko sulla miffe jotain mittaustuloksia ja vertailuita eri mittamikeistä? Kuinka suuria eroja noissa on? Ja tarkoitatko, että Behringer ei kelpaa livemittauksiin?

Luin tässä puolen vuoden sisään joltain listalta eri mittamikkien testituloksia, en tosin tähän hätään muista mistä.

Olivat mitanneet isolla mittarilla ja vertailleet keskenään niin taajuusvasteessa on halpismikeissä enemmän yksilövaihtelua ja yli 10k mentäessä mittaustulos ei ole enää luotettava. Suurimmat erot löytyivät kuitenkin impulssivasteesta mikä ei halpismikeillä ollut lähelläkään earthworksin ja muiden kalliimpien mikkien luokkaa.

Yritin googlettaakin että missähän tuo mahtoi olla muttei äkkiseltään löytynyt, olisko ollut diyaudio.com foorumeilla tjsp.
miffe
28.11.2008 21:39:00

Mm. Hifimaailma-lehdessä oli testattu muutama ja se kaiffari tarjos myös valmiita kalibrointifiluja.
turkulainen
santtus
29.11.2008 00:19:07
No höh. Ei sitten tullut vastauksia.
rintapek
29.11.2008 00:25:52

No höh. Ei sitten tullut vastauksia.

Minust toi on melko hyvä vastaus._Ei ny tarkoita, että mistään mitään tietäisin.

Periaatteessa hommaanhan käy ihan mikä tahansa mikki ja ihan mikä tahansa etuaste, kunhan ne on aina samat ja itse tietää miten mikäkin vaikuttaa...
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)