Aihe: Räkkitarvikkeita
1
SSPP
02.09.2021 21:21:07
Ajattelin rakennella itse räkkejä, kuten olen joskus 90-luvulla niitä tehnyt.

Nyt katselin verkkokauppoja, niin joka puolella oli noita legopalikoita, eli ei kovin nättiä ja siroa räkkilistoja, kulmalistaa, huullloslistaa ole saatavilla. Kaikki jotain 60-luvun amerikanrautoja muistuttavia möhkäleitä.

90/2000 luvun taitteessa ostin tuotteita Tampereen seudulla olevasta, oliko se joku raito-tuote tms. Koitin googlata, joko lopettanut tai vaihtanut alaa. Mutta onko kelään tietoa, missään paikkaa, jossa myynnissä jotain muita kuin mitä esim. Thomanin kaupassa on?
xerxes
02.09.2021 22:45:38
Joskus katoin, ettää ihan clas ohlsonillakin oli jotain, mutta tarkemmin en muista. Jotain voi löytyä vaikka bauhausista tai vastaavista
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
SSPP
03.09.2021 05:51:09
xerxes: Joskus katoin, ettää ihan clas ohlsonillakin oli jotain, mutta tarkemmin en muista. Jotain voi löytyä vaikka bauhausista tai vastaavista

Tokihan siellä kulmalistaa on, mutta nämä jota etsin tai käytin silloin oli ihan räkkitarvikkeiksi tehtyjä, esim. kulmalistakin oli sellanen, etttä suunniteltu menevän ~6mm vanerin kanssa jne. Onhan noita perus L-muotoisia listoja myynnissä kaupoissa kuin kaupoissa.
xerxes
03.09.2021 07:30:40
Ei On, vaan OLI. Siis ihan oikeita listoja ainakin 7mm levyille. Kulmiin ja reunoihin. En aina viitsi käydä tekemässä hakuja ihmisten puolesta. Nyt vilkaisin clasun sitten ja siellä oli vaan ruuvisarjaa ja joitain paneeleja...
Pauli Lappalainen
03.09.2021 08:08:22 (muokattu 03.09.2021 08:16:34)
SSPP: Tokihan siellä kulmalistaa on, mutta nämä jota etsin tai käytin silloin oli ihan räkkitarvikkeiksi tehtyjä, esim. kulmalistakin oli sellanen, etttä suunniteltu menevän ~6mm vanerin kanssa jne. Onhan noita perus L-muotoisia listoja myynnissä kaupoissa kuin kaupoissa.

Kysy joltakin laatikkovalmistajalta, vaikka tuolta:

https://www.casemakers.fi/product-category/varaosat/alumiiniprofiilit/

https://hbc.se/fi/tuotteet/

Google kertonee muita, mutta eiköhän ne ennen olleet Penn tai Adam Hall tuotteita suurin osa.
basisti1971
03.09.2021 09:39:39
Moi.

Tiedostan toki että Googlen kelpoisuus hakuenginenä on heikentynyt kun tietoa hakee, mutta mainosmielessä ei "parempaa" löydy.

Eli ihan pikkuisen pitäisi itsekin vaivautua.

Jo pikaisella haulla löytyy esim:

https://www.verkkodivari.fi/tuote-o … otelot-ja-telineet/rakkitarvikkeet/

ja

https://www.uraltone.com/kaappi-ja-case-tarvikkeet.html

sellaisillekin jotka eivät ennestään moisten liikkeiden olemassaolosta ole syystä tai toisesta olleet tietoisia.

Itse olen kumpaisestakin vuosikymmenten varrella ostanut casetarvikkeita.

Teeseitse case-askartelun ollessa varsin marginaalista puuhaa -minkäänlaista säästöä on mahdotonta saavuttaa ellei jotain oikein erikoista haikaile- joten hyllystä tai varastosta löytyvät valikoimat ovat vaatimattomia.
Vaatimattomuuden vastapainoksi salkomitta on 2m, joka on vaikkapa instrumenttikoteloita värkätessä huomattavasti mukavampi kuin T-Kaupan 1m.

Vaatimattomuus näkyy lähinnä case- ja lidmaker listojen (joita itse suosin aina kun mahdollista) kapeana tai olemattomana saatavuutena, peruslistoja saa kyllä.
Tiivisteurallisetkin ovat Suomesta usein mahdottomia hankkia.

Vaikkei caserakentelusta juuri rahallista voittoa tai säästöä pääsekään syntymään, aina tulee kuitenkin itse tekemisen ja joskus onnistumisenkin nautinto, jotka ainakin tällaiselle teeseitseholistille ovat rutkasti tärkeämpiä seikkoja kuin säästö tai raha ;).

T:Samuli
SSPP
03.09.2021 20:17:07
basisti1971: Moi.

Tiedostan toki että Googlen kelpoisuus hakuenginenä on heikentynyt kun tietoa hakee, mutta mainosmielessä ei "parempaa" löydy.

Eli ihan pikkuisen pitäisi itsekin vaivautua.

Jo pikaisella haulla löytyy esim:

https://www.verkkodivari.fi/tuote-o … otelot-ja-telineet/rakkitarvikkeet/

ja

https://www.uraltone.com/kaappi-ja-case-tarvikkeet.html

sellaisillekin jotka eivät ennestään moisten liikkeiden olemassaolosta ole syystä tai toisesta olleet tietoisia.

Itse olen kumpaisestakin vuosikymmenten varrella ostanut casetarvikkeita.

Teeseitse case-askartelun ollessa varsin marginaalista puuhaa -minkäänlaista säästöä on mahdotonta saavuttaa ellei jotain oikein erikoista haikaile- joten hyllystä tai varastosta löytyvät valikoimat ovat vaatimattomia.
Vaatimattomuuden vastapainoksi salkomitta on 2m, joka on vaikkapa instrumenttikoteloita värkätessä huomattavasti mukavampi kuin T-Kaupan 1m.

Vaatimattomuus näkyy lähinnä case- ja lidmaker listojen (joita itse suosin aina kun mahdollista) kapeana tai olemattomana saatavuutena, peruslistoja saa kyllä.
Tiivisteurallisetkin ovat Suomesta usein mahdottomia hankkia.

Vaikkei caserakentelusta juuri rahallista voittoa tai säästöä pääsekään syntymään, aina tulee kuitenkin itse tekemisen ja joskus onnistumisenkin nautinto, jotka ainakin tällaiselle teeseitseholistille ovat rutkasti tärkeämpiä seikkoja kuin säästö tai raha ;).

Kiitos, noi Uraltonen kulmalistat on lähellä, vaikka ei ihan mutta taidan tyytyä niihin.

Rahallinen hyöty on muutakin kuin tuotteiden ostohinta. Monesti valmiskoteloissa joutuu tyytymään kompromisseihin omiin tarpeisiin nähden, itse voi tehdä juuri sellaisen kotelon kuin haluan. Kerran näin erääällä bändillä sellasen kaluston, jossa oli jokaisella laitteella oli oma kotelo, muta ne meni yhdeksi isoksi laatikoksi, tuli sellanen lego-kompleksi. En aio itse tuollaista thedä, mutta annoin esimerkin, miten niitä voi kustomoida mieleisekseen.
basisti1971
09.09.2021 14:47:59
Moi.

SSPP: Kiitos, noi Uraltonen kulmalistat on lähellä, vaikka ei ihan mutta taidan tyytyä niihin.

Ole hyvä.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka erikoisia tarvikkeita haikailet jos nuokaan eivät ole ihan se mitä haluat?
Adam Hall:ilta sai ainakin ennenvanhaan tilattua suoraan jos virallista maahantuojaa ei ollut.

SSPP: Rahallinen hyöty on muutakin kuin tuotteiden ostohinta.

Riippuu katsantokannasta.
Ainakin itselle raha on rahaa, ja oman ajan rahallisen määreen arvottaa kukin sen perusteella miten mielekästä tekeminen on.
Teeseitseholistille moinen on toki usein ylitsepääsemättömän vaikeaa tai jopa mahdotonta, joten joskus tulee käytettyä sama raha + päivä duunia "kun vaan on pakko tehdä itse".
Jotain kehitystä lienee tapahtuneen vuosikymmenten varrella koska sentään ei ole sittemmin tullut 6.3mm plugia askarreltua itse kuten teininä... :).

SSPP: Monesti valmiskoteloissa joutuu tyytymään kompromisseihin omiin tarpeisiin nähden, itse voi tehdä juuri sellaisen kotelon kuin haluan.

T-Kaupan tmv. toimijoiden (halpis)valmiskoteloissa noin saattaa ollakin, mutta veikkaampa ettei esimerkiksi Suomesta löydy ainoatakaan casenikkarifirmaa joka ei tekisi juuri sellaista rakennetta kuin asiakas haluaa.
Ja asiallisesta valmiscasesta muokkaaminen on usein helpompaa kuin tyhjästä rakentamaan lähteminen.

Eivätkä uutenakaan välttämättä kalliita ole, jokunen vuosi takaperin bändikaveri kaipasi Rockerverbille ja 212 kaapille caseja, ja täysin mittatilaustyönä sai kuitilla casemaakarilta (en muista firmaa eikä sillä ole merkitystäkään) caset jotka tulivat halvemmiksi kuin mitä mulla olisi mennyt tarvikkeisiin.
Myönnän kyllä että itse olisin tehnyt hieman toisin, mm. käyttänyt casemaker listaa alskakulman sijaan, vahvikeprikkoja (noita ei casemaker listan kohdalla toki tarvitse) niittauksissa, jne., mutta silti.

SSPP: Kerran näin erääällä bändillä sellasen kaluston, jossa oli jokaisella laitteella oli oma kotelo, muta ne meni yhdeksi isoksi laatikoksi, tuli sellanen lego-kompleksi.

Nuo tuollaiset ovat eittämättä kivoja asianharrastajan silmään ja jos ei roudata tarvitse, mutta kuten täällä mnetissäkin joskus haikaillut kahden (tai useamman :O) instrumentin kuljetuskotelot, pääosin ovat logistisia painajaisia jos vähänkään isommista kikareista on kyse.

Toki voi käyttää mielikuvitusta ja asen(nut)taa perhoslukot sillä tapaa sopivasti että saa live-in kaappicasen dollyyn, ja live-in nuppicasen kaappicaseen kiinni ettei tarvitse vetää kuormaliinalla yhdistelmää nippuun kuten itse "stadionläjäni" kanssa olen tehnyt.

SSPP: En aio itse tuollaista thedä, mutta annoin esimerkin, miten niitä voi kustomoida mieleisekseen.

Totta kai, itse kun tekee saa juuri sellaisen kuin haluaa/tarvitsee/sattuu tulemaan.

Jälleen kerran ainoa dokumentoimani case-askartelu:

https://www.talkbass.com/threads/ma … i-ltd-explorer.597684/#post-8214586

Tuolloin valmista koteloa ei ollut olemassakaan, joten itse tekeminen tai teettäminen olivat ainoita vaihtoehtoja.
Nyt on valmiskin kotelo olemassa, joten ellei halua nimenomaan ATA (tyylistä) lootaa, itse tekemisessä ei ole juurikaan mieltä.

Vaikken teeseitseholisti olisikaan, instrumentticasen valmistajia ei tuolloin reilu vuosikymmen sitten ylenmäärin Suomesta löytynyt, ja syystä tai toisesta tahot joihin olin yhteydessä eivät oikein tuotakaan olleet tarjouksista päätellen halukkaita värkkäämään.
Joten tein itse, ja jaoin josko jolllekulle muullekin olisi hyötyä vastaavantyyppisessä projektissa.

Einherjar
09.09.2021 22:50:05 (muokattu 10.09.2021 11:27:51)
basisti1971: Ihan mielenkiinnosta, kuinka erikoisia tarvikkeita haikailet jos nuokaan eivät ole ihan se mitä haluat?

Muistaakseni tuo Raito-tuote myi niitä messukojujen kokoamiseen tarkoitettuja listoja, jotka ei olleet ihan niin roudausystävällisiä mitä tulee kestävyyteen ja heavy-dutyyn.
Kulmalistat oli niitä semmosia pyöreämpiä ja muovisissa kulmissa oli tapit, jotka tökättiin listan sisälle kasatessa.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
xerxes
10.09.2021 10:09:46
basisti1971: Moi.
Eivätkä uutenakaan välttämättä kalliita ole, jokunen vuosi takaperin bändikaveri kaipasi Rockerverbille ja 212 kaapille caseja, ja täysin mittatilaustyönä sai kuitilla casemaakarilta (en muista firmaa eikä sillä ole merkitystäkään) caset jotka tulivat halvemmiksi kuin mitä mulla olisi mennyt tarvikkeisiin.
Myönnän kyllä että itse olisin tehnyt hieman toisin, mm. käyttänyt casemaker listaa alskakulman sijaan, vahvikeprikkoja (noita ei casemaker listan kohdalla toki tarvitse) niittauksissa, jne., mutta silti.

Tästä tulikin mieleen, kun tuossa vastikään 80-luvulla tein yhdelle firmalle jälleenmyyntihinnaston. Tukkuhinnat kerrottiin kahdella. Siitä tuli siis hinta, jolla myytiin yksityisille ja pikkufirmoille. Paikallisille ISOILLE firmoille tuosta sitten pari-kolkyt pinnaa alennusta.
SSPP
19.09.2021 13:47:44
Einherjar: Muistaakseni tuo Raito-tuote myi niitä messukojujen kokoamiseen tarkoitettuja listoja, jotka ei olleet ihan niin roudausystävällisiä mitä tulee kestävyyteen ja heavy-dutyyn.
Kulmalistat oli niitä semmosia pyöreämpiä ja muovisissa kulmissa oli tapit, jotka tökättiin listan sisälle kasatessa.

No 90-luvulla tekemäni caset on vieläkin käytössä, joten ei ne kovin kestämättömiä ole.
SSPP
19.09.2021 14:01:04
basisti1971:
Ihan mielenkiinnosta, kuinka erikoisia tarvikkeita haikailet jos nuokaan eivät ole ihan se mitä haluat?
Adam Hall:ilta sai ainakin ennenvanhaan tilattua suoraan jos virallista maahantuojaa ei ollut.

Se on vähän samanlainen kuin AKG:n mikrofonikoteloissa oleva lista https://www.idjnow.com/yamaha-ag03- … -akg-p220-mic-and-vocal-shield.html

basisti1971:
T-Kaupan tmv. toimijoiden (halpis)valmiskoteloissa noin saattaa ollakin, mutta veikkaampa ettei esimerkiksi Suomesta löydy ainoatakaan casenikkarifirmaa joka ei tekisi juuri sellaista rakennetta kuin asiakas haluaa.
Ja asiallisesta valmiscasesta muokkaaminen on usein helpompaa kuin tyhjästä rakentamaan lähteminen.

Toki hyllykotelot ja custom kotelot on asia erikseen. Ja harrastukset on aina harrastuksia, ymmärrän kyllä jos tehdään bisnestä niin ostetaan caset, että saada kalusto tuottamaan. Itse kyllä valitsen casen tekemisen, jos sillä saa puurtavaa illaksi, vs. ostaa valmiskotelo vaikka samaan hintaan ja sitten pyörittelen sormia iltaisin. Ja ainahan plussana on sekin, että itse tehden oppii aina jotain uutta. ja vaikka ei uutta oppisi, saa varmuutta tekemiseen josta hyötyä varmasti töissä tai jos remppaa omaa kämppäänsä joskus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)