Aihe: Äänentoisto lastenteatteriesitykseen
1
JuSu
20.05.2022 08:58:42
Moro!

Vaimon puolesta kyselen.. =)

Kolmihenkinen lastenmusiikkiteatteriporukka tarvitsee äänentoiston, tilana esim. koulujen jumppasalit. Kolme laulua, viulua, puhaltimia + taustanauha läppäriltä.

Erillinen mikseri varmastikin oltava, jotta voi laajentaa tarvittaessa, joten keskitytään tässä pääasiassa vahvistukseen. Toki pitäisi olla vielä jotenkin järkevästi roudattava, kun vaimo voi sitä joutua yksin liikuttelemaan autoon ja ulos.

Mitähän sitä lähtisi katselemaan? En itse ymmärrä näistä paljoakaan, joten antakee armoa höppänälle. =)
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
oksatboys
20.05.2022 10:25:30 (muokattu 20.05.2022 10:34:01)

Helpoin roudattava ja kasattava setti voisi olla, joku "tolppa-PA".
Samassa paketissa on siis subbari, jonka päälle yläpääkaiutin tulee kiinni. Subbarissa päätevahvistin ja usein pieni mikseri. Noita on monenhintaisia markkinoilla. Subbarillisen setin ottaisin siksi, että taustanauhoilta saattaa löytyä matalampaakin ääntä ja erillisiä ständejä ei tartte roudata kaiuttimille.

Katso vaikka tuolta esimerkiksi noita.
https://www.thomann.de/fi/setit_trubaduureille_akustisille.html

Vähän hinnakkaammassa on sisällä jo mikseri, jolla saattais noissa hommissa pärjätä.
https://www.thomann.de/fi/jbl_prx_one.htm
Paino 27 kg ja joku laukkukin tulee mukaan, ei tartte kytkeä piuhoja laatikkokaupalla jne.

E: Onko tiedossa miten paljon yleisöä yhteen esitykseen tulee? Jos tuhansien oppilaiden kouluissa keikkailee, niin tolppia voi olla 2 yhden sijaan. Muutaman lastenmusakeikan olen tehnyt ja kovin suuria äänenpaineita ei niissä hommissa kuitenkaan tartte, varsin pienillä kamoilla on pärjätty.
Sax-pappa
20.05.2022 11:50:50
Tolppa-PA varmaan hyvä vaihtoehto. Mikkikanavien tarve kuitenkin niin suuri, että erillinen mikseri varmasti tarvitaan.
JuSu
20.05.2022 12:27:53
oksatboys: Helpoin roudattava ja kasattava setti voisi olla, joku "tolppa-PA".

Nää tosiaan näyttää näppäriltä.

E: Onko tiedossa miten paljon yleisöä yhteen esitykseen tulee? Jos tuhansien oppilaiden kouluissa keikkailee, niin tolppia voi olla 2 yhden sijaan.

Ei nää isoja ole, joku 200-300 hlöä on sellainen oletus per keikka. Jos isompi tarve tai ulkoilma, niin sitten voi vuokrata sitä varten lisää.

Oliko noissa tolpissa joissain niin, että ne voisi sijoittaa esiintyjien taakse tai sivuille niin, että toimisivat myös monitoreina/sidefilleinä? Pari aktiivikulmaa tarvii joka tapauksessa kuitenkin monitorointiin.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
anapena
20.05.2022 23:12:51
Joidenkin tolppakajareiden mainospuheissa on muistaakseni kehuttu just tuota mahdollisuutta sijoitella osittain monitorointimielessä. Olisko sitten sitä suuntaavuutta sen verran ettänäin? Mikin etupuolelle en silti asettelisi. Voisko pari tolppaa suunnata sivulta/takaviistosta, ehkä vähän jopa ristiin?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
htm
22.05.2022 12:35:03

anapena: Joidenkin tolppakajareiden mainospuheissa on muistaakseni kehuttu just tuota mahdollisuutta sijoitella osittain monitorointimielessä. ...

Ainakin Bosen L1 ei kierrä kyllä millään - niitä voi sijoitella vaikka bändin sekaan. Itse olen joskus rokkihommissa kokeillu, johon ei ehkä ihan optimaalisin ratkasu, mutta just tollaseen tässä mainittuun käyttöön erittäin passeli.

Oli sitten venue millanen tahansa, niin kyllä mä ottasin kaksi settiä, jotta saadaan ääni jakautumaan tasaisemmin tilaan.
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
nightbird
26.05.2022 10:23:41 (muokattu 26.05.2022 10:23:57)
Esim.tuon JBL PRXOnen säteilykulma taitaa olla luokkaa 180 astetta eli aika hyvin se heittää myös sivuille.
oksatboys
26.05.2022 11:20:09 (muokattu 26.05.2022 11:35:53)

JuSu:
Oliko noissa tolpissa joissain niin, että ne voisi sijoittaa esiintyjien taakse tai sivuille niin, että toimisivat myös monitoreina/sidefilleinä? Pari aktiivikulmaa tarvii joka tapauksessa kuitenkin monitorointiin.

Tartteeko kulmia edes? Toki jokainen yhtye on erilainen, tilat ja soittovolat vaihtelee, mutta omalla kokemuksella en luultavasti kaipaisi monitoreja kolmen hengen akustisessa bändissä. Oma hommansa roudata ne kulmat, säädön määrä kasvaa ja kokonaisuus voi olla paremmin hallittavissa ilman monitoreja. Noi tolpat myös säteilee aika laajalle, joten sopivalla asettelulla lavalla saa säädettyä "monitorointia".

Edit. Mietin tässä myös ihan käytännön asioita, kuten keikka-autoja ja budjettia.
Kyllä sitä jokus on keikoilla kulmaa saattanut kaivata pikkasen, mutta kun pitää keikat tehdä taloudellisesti farmariautolla johon ängetään bändi kamoineen*, niin valinta monitorien suhteen on selvä.

*Edellisellä keikkalla autoon ja pieneen suksiboksiin (johon ei mahdu edes sukset) mahtui: akustinen kitara, banjo, maniska, kontrabasso, 2 u vahvistinräkki, bassovahvistin, 2 kpl kajareita, mikseri salkussa (myös piuhat täällä), mikit salkussa, 3 mikkiständiä pussissa, kajariständit, pukupussit ja neljä ihmistä "käsimatkatavaroineen". Auto oli täynnä, mutta matkustamossa ei varsinaisesti ollut mitään ylimääristä, mikä on turvallisuuden ja mukavuuden kannalta tärkeää.
musamies
02.06.2022 10:10:29
anapena: Joidenkin tolppakajareiden mainospuheissa on muistaakseni kehuttu just tuota mahdollisuutta sijoitella osittain monitorointimielessä. Olisko sitten sitä suuntaavuutta sen verran ettänäin? Mikin etupuolelle en silti asettelisi. Voisko pari tolppaa suunnata sivulta/takaviistosta, ehkä vähän jopa ristiin?

Kyllä tolppakajarit siihen sopii, ettei ole erilisiä monitoreita. Olen kokeillut takaviisto ratkaisua. Aika luontevat vaikka kiippari ja laulu touhussa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)