Aihe: RCF Art 325, 2 X 705 A subbarit ja bassokitara..
1
joligg
09.06.2008 14:35:17
Hankimme bändille kyseiset Pa:t ja kysyisin, mitä suosittelette subbareiden asetuksisksi bassokitaran suhteen? Kokeilimme laittaa subbarit stereo-asentoon takapaneeleiden nuppeja kääntämällä, mutta basson soundista tuli todella puuroinen ja överi. Nyt kitara on kytketty suoraan mixeriin (Yamaha 01V). Mitä tarvii ylipäätään tehdä, jotta lopputulos on paras mahdollinen - esim. tarviiko basson ja mixerin väliin laittaa jotain?

T: Newbie
rintapek
09.06.2008 15:08:04 (muokattu 09.06.2008 15:08:58)

Mikserin leftistä piuha vasempaan subiin. Subin X-over-outista piuha yläkaapin inputtiin, valitsin asennossa line. Sama juttu oikealle puolelle. Melkein sanoisin, et Subiin jakotaajuus 80Hz, niin laulumikit ei vuoda subiin.
Se subin jakari on stereo, jolloin voi siis käyttää yhtä subia kahdella yläkaapilla. Silloin mikserin L ja R outputit viedään piuhoilla siihen yhteen subiin Ch1 Ja Ch2 ja subin X- over outeista yläkaappien inputteihin.

Normisti basistilla on oma styrkkarinsa. Sen voi mikittää. tai Tai laittaa väliin di- boxin, josta piuha sekä bassostyrkkaan, että mikserin mikkituloon.
Jos basistalla ei ole omia kamoja, niin sit basso kiinni mikseriin ja tekee sillä minkä voi.
One kind of music only - the good kind
duane
09.06.2008 15:23:47 (muokattu 09.06.2008 15:24:37)
Jos on kyseessä aktiivibasso, niin niitä basson eq-buusteja kannattaa käyttää vahvalla harkinnalla...

EDIT: olin hidas :)
katellaan...
musamies
11.06.2008 23:34:21 (muokattu 11.06.2008 23:36:34)
Itte olen huomannu jos PA on sellanen joka tyrkkää runsaasti bassoa ja basson kytkee suoraan PA:han ilman mitään kaappien mikityksiä, saundista saa toimivamman rajoittamalla eq:lla ylä-ääniä ja leikkaamalla bassoa vähemmälle. Saa purevamman ja erottelevamman saudin ilman epämääräistä kilinää tai liiallista BOOOOOOM efektiä.

Saundia voi käydä kuuntelemassa myös salin puolella. Pelkällä PA:lla voi olla lavalle vaikea saada ihan mieleistään saundia, mutta sellaisen voi saada, jolla pärjää.
Pieni rumpalipoika
12.06.2008 00:08:06

saundista saa toimivamman rajoittamalla eq:lla ylä-ääniä ja leikkaamalla bassoa vähemmälle. Saa purevamman ja erottelevamman saudin ilman epämääräistä kilinää tai liiallista BOOOOOOM efektiä.

PA:sta riippumatta, onko basso, tai ylipäätään mikään soitin enää se kyseinen soitin, jos siitä leikkaa "bassot ja EQ:lla rajoittaa ylä-ääniä"?

Voi kai sitä äänimateriaalille tehdä vaikka mitä, jottei se erottuisi korvaan, mutta eikö olisi sit fiksumpaa olla vetämättä? Ja mitähän tuostakin ajattelee itse muusikko joka on sydänverellään treenaamalla saanut itselleen helvetin hyvän dynamiikan ja soundivalikoiman - sinne sormiin - kun äänimies "vähän sovittaa biisiä uusiksi".
Rummut nurin ja nussimaan!
Marzi
12.06.2008 01:09:00

Pelkällä PA:lla ei tarvitse lavalle saada minkäänlaista saundia, mutta sellaisen voi saada, jolla miksaaja pärjää.
No yhyy.
rintapek
12.06.2008 01:46:42

ei tarvitse minkäänlaista miksaaja

Lainaus ny ei anna mitään oikeutta Marzille, noi ny tarttu lainareihin.

Kysyjällä on ihan kelpo kalustus. Digimikseri ny ei o maailman helpoin hallittava. Jos viä ny tarttee miettiä miten ne aktiivipömpelit kytketään... ni onhan tossa soppa. Ehken kandeis ottaa se digilauta käyttöohjeen kautta haltuun. Ja lukea myös ne RCF- pömpelien mukana tulleet manuskat. Toivottavasti tää ketju ny ei oo malliesimerkki sarjassa - hyvät kamat - way out of bändin resurssit.
musamies
12.06.2008 02:01:36
äänimies "vähän sovittaa biisiä uusiksi".

Ookko ollu koskaan miksaushommissa?

Kyllä vaan joutuu EQ:ta tosissaan kääntää, että saundi olis kunnollinen. Niinhän teen uruillekin. Bassokaappihan on itsessään jo efekti vähän kuin kitarakaappikin.

Meinasin tilannetta, että vedetään ilman erilistä bassovahvistinta.
rintapek
12.06.2008 02:15:43

Ookko ollu koskaan miksaushommissa?

Jotenkin arvaan, että Martzi on noissa hommissa ollu enemmän ko sinä tai minä yhteenlaskettuna. Älä edes viitti, en viitti minäkään.
musamies
12.06.2008 10:37:19 (muokattu 12.06.2008 10:42:16)
Martzi on noissa hommissa ollu

Vastaus ei ollukaan Martzin viestiin!

Eikös kuitenkin ole yleinen käytäntö, että bassoa käsitellään EQ:lla aika vapautuneesti samoin kuin tehdään bassorummullekin?

Jos on kyseessä aktiivibasso, niin niitä basson eq-buusteja kannattaa käyttää vahvalla harkinnalla...

Bassoissa on jo itsessään näitä EQ toimintoja.

Jos basistalla ei ole omia kamoja, niin sit basso kiinni mikseriin ja tekee sillä minkä voi

Juuri näin ja koska kaappeja joista ääni sitten tulee ja niiden yhdistelmiä on niin monenlaisia, päädytään erilaisilla ämyreillä eri EQ asetuksiin.
jurpontor
12.06.2008 21:25:17 (muokattu 12.06.2008 21:26:35)
Eikös kuitenkin ole yleinen käytäntö, että bassoa käsitellään EQ:lla aika vapautuneesti samoin kuin tehdään bassorummullekin?

No nyt kun aiheella ei oo enää mitään tekemistä otsikon kanssa, koen luontevaksi kertoa miten minä tämän teen.

DI-poksi heti passon jälkeen, ennen effektejä. Joku sopiva mikki passokaapin eteen, vaikka viisseiska tai Electro-Voicen norsunk**pä tai, no, mikä vaan mistä nyt kuuluu ääntä. Sit tsekissä eka kuunnellaan kuin lujaa se läjä tulee lavalta, sit mietitään halutaanks lisää passoa vai jotain muuta. Jos passoa, otetaan toi DI-kanava ja siitä siihen lisää passoa. Jos muuta, otetaan se mikitetty kanava ja kaivetaan sitä sieltä. Useimmiten molempia, sopivassa suhteessa. Mulla on tapana ajaa molemmat kanavat samaan kompuraan, joka siis asuu ryhmässä. Kompuran säädöt riippuu ihan siitä, kuinka dynamiikkatollo passotaiteilija sattuu kohdalle osumaan. Yleensä siis sangen miedolla.

edit: niinjoo. Noi boostit sun muut kekkaloinnit on hyvä kattoa ennalta läpi. "paa vaikka kaikilla niillä saundeilla mitä käytät" "ok, hyvä, polje vielä ne kaikki säröt samanaikasesti päälle" "joo, eiköhän tää oo tässä" :-)
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Marzi
13.06.2008 01:25:49 (muokattu 13.06.2008 01:26:47)

Lainaus ny ei anna mitään oikeutta Marzille, noi ny tarttu lainareihin.

Kiäh, kiäh. Tarttu hienosti. :D

Aina joskus mua ihmetyttää tää vastakkainasettelu miksaajat< - >soittajat. Koska ihmiset oikein oppii, että me ollaan samaa joukkuetta? Toista ku ei oo ilman toista. Eli vähän kun puo ja hiki.
No yhyy.
musamies
22.06.2008 14:59:09 (muokattu 22.06.2008 14:59:55)
Mulla on tapana ajaa molemmat kanavat samaan kompuraan, joka siis asuu ryhmässä.

Ihan hienon kuuloinen ratkaisu kaikenkaikkiaan! Ehkä joillain on näitä kompuroita ym. vapaana tai bassottelija tuo omansa. Itsellä vaan sellainen tunne, että moni basson soittaja tuo ehkä basson ja piuhan tai näiden lisäksi ehkä vahvistimensa ja viritysmittarin.

Minun mielestä kanavakohtaiset kompurat on jo aika suurimuotoisia kuvioita varten?
pwc
22.06.2008 15:17:13
Minun mielestä kanavakohtaiset kompurat on jo aika suurimuotoisia kuvioita varten?

No ei nyt ihan näinkään.
Antti1
22.06.2008 15:29:24
No ei nyt ihan näinkään.

Ei ne ehkä niitä varten ole, mutta kovin pienissä prokkiksissa niitä harvemmin kellään mukana on. Montamontamonta keikkaa vedetään viikoittain ilman mitään muljutinta ja vatkainta. Vehkeet lavalle, kajareista laulua ja menoksi. Osa porukasta ei edes tiedä paremmasta.

Mut tää nyt on jo aika kaukana aiheesta...

Aloittajalle sanoisin, että sen basson vois vetää ihan monona, tai siis ylipäätään kenties koko subiosaston. Jos se nyt vain on mahdollista. Mä oon saanu aina poikkeuksetta silleen toimimaan paremmin, vaikka eihän mulla mitään oikeaa kokemusta isoista rojuista yms. edes ole.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
rintapek
22.06.2008 16:29:09

Kysyjällähän on digimikseri. Siinä on lelu poikineen sisäänrakennettuna. Ilman sen suurimuotoisempia kuvioita.
musamies
22.06.2008 20:14:38
Kysyjällähän on digimikseri. Siinä on lelu poikineen sisäänrakennettuna.

Perskules, menee vielä vähän aikaa, ennenkuin meikäläinen sisäistää digimikserien yleistymisen. Tuli ensimmäisenä mieleen sellainen räkkiin laitettava DBX, josta meikäläinenkin on haaveillut - tosin vaan yhdestä kappaleesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)