Aihe: Cover-bandille laulukamat/pa 1 2 | |
---|---|
![]() 19.02.2008 19:16:55 | |
On alkanut tippumaan keikkaa sen verran, että pa:n vuokraaminen alkaa olla rahan hukkan heittämistä. Lienee siis aika hankkia meidän pumpulle omat laulukamat. Pohjustuksena: Musiikkityylinä on (pop)rock sekä häissä pakolliset humpat. Kamojen läpi vedetään yleensä 2-3 laulumikkiä ja syntikka. Basarikin on kiva mikittää, jotta saa tiukkuutta komppiin ja joskus otetaan kitarasoundiin vähän "tilaa" pa:n kautta. Yleisöä on yleensä n. 100 max 200 hlö. Tiedän jo oikeastaan, mitä kannattaisi hankkia. Ihannepöntöt olisi RFC ART 310 A aktiivit ja niitten kaveriksi joku kohtuukokoinen subbanen (esim db technologies opera live sub12). Roudattavuus noissa on yksi valintakriteeri. Kuitenkin hinnan puolesta kiinnostaa väkisinkin samassa vertailussa olleet samaa kokoluokkaa edustavat db Technologies Opera Live 210 -kaapit, joita saa jotakuinkin parin yhden RFC:n hinnalla. Noissa Operoista sanotaan vähän epämääräisesti näin: The amplifier has 150W RMS power for the low and 50W RMS to drive the high speaker, overall it has 400W progamm power to reach a maximum sound pressure of 120dB peak. RFC:ssä tehot on 300 + 50 W ja spl 127 db. Mietityttää siis, riittääkö noissa db:issä hönkä, vaikka hinta olisikin kohdallaan. Referenssinä voinee mainita, että monet keikat on vedetty Bosen 802-kaappiparilla, joiden max äänenpaine on 116 spl. (päättäristä ei tehotietoja) Ja ilman subbasta vielä. Hönkä on silti riittänyt niilläkin. Tulipahan sepustus. Koottuna vielä: RFC olisi hyvä, muttas riittäiskö meille Opera live? Ja jos joku sille päälle sattuu nin tuota sub12:ta voi myös kommentoida. | |
![]() 19.02.2008 19:52:22 | |
Ihan hyviä läjiä nuo ehdottelemasi. RCF:ää on ollu monitorina ja salikaappeinakin. Rokrok. Mutta, besserwisser itsessäni herää taas. Jos kerran keikkaa tippuu taajempaan, niin kyllä joku tuttu äänipaavo kamoineen on paljon kivempi vaihtoehto. Ja se tuttu tarkoittaa sitä, että jos se on ollu teillä ruuvaamassa ja oli kivaa ja sai liksaa, niin sille toivoo enemmänkin keikkaa. Ei tarvii ite kantaa ja soundit on varmasti kondiksessa. Sen verran vaan keikkaliksaa lisää, että sille paavollekin maksaa kunnolla. On muuten elämä kovasti kivampaa niin. Tätähän sä et vastaukseksi pyytänyt, joten anteeksi etukäteen, urputan silti ;b "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other | |
![]() 19.02.2008 21:03:21 | |
Kuitenkin hinnan puolesta kiinnostaa väkisinkin samassa vertailussa olleet samaa kokoluokkaa edustavat db Technologies Opera Live 210 -kaapit, joita saa jotakuinkin parin yhden RFC:n hinnalla. Ne menee taustamusiikkiin ja puheeseen, mutta ei niillä livenä mitään rokkia vedetä - ei edes laulukamameiningillä. Se rahan sijoittaminen noihin Artteihin on kuin säästöpossuun panisi. turkulainen | |
![]() 19.02.2008 22:20:51 (muokattu 19.02.2008 22:22:03) | |
Ei oo paavoa ei. Itte pitää näiden starojen kantaa. Kamat vaan saa vuokrattua, ja niitä onkin sitten kiva virastoaikaan virkamiesten palautella toiselle puolelle kaupunkia. Semmonen oma pieni setti olis kiva hurauttaa kotiin autolla kitarakamojen ohessa. Ja rahat tosiaan menee omaan taskuun. Niin ja kyllä kai se RFC se sitten on. Kyllä kai minä sen tiesin, mutta kunhan kyselen. | |
![]() 14.06.2008 13:33:47 | |
No niin, jatketaan nyt samaan ketjuun. Hommasin nyt sitten nuo ART 310A:t ja on vedetty pari keikkaa niiden läpi. Läpi on ajettu kaikkea mahdollista aina Ipodista bassarimikkiin. Skobeja vaivaa mun mielestä outo kumina. Soundi on jotenkin "ontto". Tämän huomaa jo pelkän laulunkin kanssa. Millä tuota voisi lähteä korjaamaan? Equttamalla varmasti joo, mutta mulla ei ole mahdollista himassa luukuttaa noita skobeja, ja soundcheckit jää keikoilla yleensä aika lyhkäsiks. Onko tuohon "kuminatautiin" jotain yleisesti tunnettua lääkettä? Leikataan jotain tiettyä taajuutta...? Itse olen aika noviisi PA-osastolla. | |
![]() 15.06.2008 12:28:16 (muokattu 15.06.2008 12:29:21) | |
Onko tuohon "kuminatautiin" jotain yleisesti tunnettua lääkettä? Leikataan jotain tiettyä taajuutta...? Itse olen aika noviisi PA-osastolla. No tuota.... Mulla on itselläni ollut noi samat kaapit jossain vaiheessa. Omakohtaisesti tykkäsin kyllä niiden paino/tehosuhteesta mutta tuon kokoluokan muovikuorisissa tuo kumina on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Jotenkin tuntui että ne kaapit "aukesivat" vasta sellaisella äänenpaineella jota pikkukeikoilla ei voinut käyttää. Jotenkin tuntuu että noissa kaapeissa on lähdetty leikkimään tehoilla jotka ovat liikaa suhteessa kotelon kokoon. Subien kanssa toimivat hiukan paremmin. Huono olla jälkiviisas kun olet ne kaapit jo ostanut...mutta itse tykkäsin enemmän FBTn vastaavan kokoluokan MAXX 2A- kaapeista. Niissä oli jotenkin pehmeämpi soundi. Basaria tuskin kannattaa ajaa noihin ARTteihin, ei se 10" elementti jaksa sitä ajaa kunnolla. Itse olen päätynyt noiden muovikaappien kokeilujen (RCF ART 310A, FBT Maxx 2A, db Technologies 210, db Technologies Opera 405 Live, Mackie SRM 450) jälkeen puukotelolla oleviin kaappeihin. Jotenkin vaan tuntuu että puukotelolla olevissa on mukavampi soundi (voi olla mutua) Tämänhetkinen oma kattaus on FBTn LightForce- setti 12" yläpäillä ja 15" Subeilla. Soi pehmeän nätisti pakettia. Tosin tarkkavaisimmat ovat huomanneet että tuon setin yläpäät on myynnissä Torilla ja syynä on ihan se, että koko setille ei ole käyttöä kun bändillä on iso jykevä Dynacordin setti jota käytämme. Niin, EQulla voi tuota ongelmaasi ehkä auttaa tai sitten mennä syvemmälle syteen. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Saadaanko ruoka?? | |
![]() 15.06.2008 16:08:59 | |
Onko tuohon "kuminatautiin" jotain yleisesti tunnettua lääkettä? Leikataan jotain tiettyä taajuutta...? Itse olen aika noviisi PA-osastolla. Se tietty taajuus löytyy yleensä kokeilemalla. Vaikka soittelee musiikkia mikkikanavasta, sitten korostaa keskialuetta ja liikuttelee sen taajuutta edestakaisin. Siellä jossakin tulee vastaan sitten se kumina. Yleensä se löytyy alakeskialueelta (sanotaan nyt vaikka 200-600Hz, niin on jotakin mihin tarttua), mutta esim. lauluista se voi poistua helpoiten leikkaamalla alakertaa pois. Mikäli pöydästä/räkistä löytyy jonkinmoinen graafinen eq, niin sillä on luultavasti helpointa se kumina tappaa. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 16.06.2008 11:49:01 | |
Bassarista onkin haettu vaan napsua, jotta saadaan tiukkuutta kokonaissoundiin. Tuo teho/koko -yhtälö on noissa kyllä sen verran hyvä, että en lähdä painavempiin vaihtamaan. Täytynee vaan sitten equlla lähteä hakemaan. Nyt tiedän ainakin etsiä sieltä alakaeskialueelta. Graafinen masteri on pöydässä ja sweeppaavat kanavissa, joten noilla voisi kuvitella ainakin variaatioita aikaansaavan... | |
![]() 16.06.2008 13:43:20 | |
Bassarista onkin haettu vaan napsua, jotta saadaan tiukkuutta kokonaissoundiin. Tuo teho/koko -yhtälö on noissa kyllä sen verran hyvä, että en lähdä painavempiin vaihtamaan. Täytynee vaan sitten equlla lähteä hakemaan. Nyt tiedän ainakin etsiä sieltä alakaeskialueelta. Graafinen masteri on pöydässä ja sweeppaavat kanavissa, joten noilla voisi kuvitella ainakin variaatioita aikaansaavan... Tjooh, mutta tiskeihin upotetut graafiset EQ:t on kyllä niin ankeita kaistanleveytensä puolesta, ettei niillä mitään tila/kajarikorjauksia kyllä oikeasti pitäisi tehdä. Saahan sillä abaut suuntaviivoja haettua, mutta kun jollain 15-alueisellakin eq:lla lähtee monesti jo yhtä liukua heiluttamalla ihan liian leveä siivu pois. Kanava-EQ:ta ei myöskään pitäisi koskaan käyttää mihinkään muuhun kuin sen kyseisen kanavan soundin korjailuun. Koita ettiä hyvänkuulonen asetus noilla ja jos tuntuu, että asia korjaantuu, niin hommaa sitten joku 2x31 EQ, jolla teet oikeasti nuo korjaukset. Jääpi sitten tiskin omat veivaimet ihan oikeaan käyttöön, eikä oo niin kädetön olo. :) Paenu sinä helevettihin siitä! | |
![]() 16.06.2008 22:43:47 | |
Bassarista onkin haettu vaan napsua, jotta saadaan tiukkuutta kokonaissoundiin. Kannattaa kokeilla eri mikkivaihtoehtoja ja ehdottomasti mikin sijaintia. Myös erikoisia paikkoja kannattaa kokeilla. Pariin otteeseen olen vime aikoina todennut (yllätyksekseni) umpinaisen basarin etukalvon toimivan. Mikki pitää sijoittaa melko lähelle lattiaa ja noin 3-5cm kalvosta. Miina on tietenkin pienillä lavoilla, että muu bändi potkii mikin helvettiin... Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 17.06.2008 11:56:08 (muokattu 17.06.2008 11:58:27) | |
Joo, no mikkinä on AKG 112D, kun rumpali sellaisen hommasi. Mutta tää menee ny offariksi, kun ongelma ei ollu tässä bassarikysymyksessä, vaan pönttöjen yleissoundissa. Täytyy tosiaan heilutella noita equn nappuloita seuraavalla keikalla. Yleensä meidän soundcheckit tuppaa olemaan luokkaa: "Kuuluuko? Hyvä! Rok!" | |
![]() 17.06.2008 12:00:40 (muokattu 17.06.2008 12:01:42) | |
Joo, no mikkinä on AKG 112D, kun rumpali sellaisen hommasi. Mutta tää menee ny offariksi, kun ongelma ei ollu tässä bassarikysymyksessä, vaan pönttöjen yleissoundissa. Täytyy tosiaan heilutella noita equn nappuloita seuraavalla keikalla. Yleensä meidän soundcheckit tuppaa olemaan luokkaa: "Kuuluuko? Hyvä! Rok!" Uudet kalvot, pönttöjen viritys, hyvä soittotatsi ja rok. Tämä rmmuista, munsta. Pa-puolelle joku hyvä master eq mikserin perään. Ja sitä sitten opettelee käyttämään. Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano | |
![]() 17.06.2008 12:28:58 | |
Uudet kalvot, pönttöjen viritys, hyvä soittotatsi ja rok. Tämä rmmuista, munsta. Pa-puolelle joku hyvä master eq mikserin perään. Ja sitä sitten opettelee käyttämään. No ei siinäkään kummosta ole. "humiseeko, joo, alas, kiertääkö, skwiik, alas." Siinähän se sitten on, hyvä soundi. köh. "Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin." -Kloppis | |
![]() 18.06.2008 12:36:44 | |
juu, eli pöntöillä tarkoitin _kaiutin_pönttöjä Ongelma oli siis kaiuttimien yleissoundissa. Unohdetaan ne rummut nyt, jooko? ;) Eli erillinen equ... hmm, kattellaan sitten kun on subbasen oston aika... | |
![]() 18.06.2008 12:58:51 | |
juu, eli pöntöillä tarkoitin _kaiutin_pönttöjä Ongelma oli siis kaiuttimien yleissoundissa. Niin, enhän minä mitään PA-kaiuttimista tiedä, mutta hifi-kaiuttimissa on sisällä vuorivillaa, vanua tai vastaavaa juurikin tasoittamassa äänen laatua ja poistamassa kuminaa. Joten kannattaisi ehkä kurkata kaappiin sisälle, jos vaikka tehtaalla olisivat optimoineet tuon pois. Joku sentin kerros vaahtomuovia kaapin seinällä ei sitten kyllä vaikuta kuminaan vielä yhtään mitään. Jyrki | |
![]() 18.06.2008 13:01:45 | |
Niin, enhän minä mitään PA-kaiuttimista tiedä, mutta hifi-kaiuttimissa on sisällä vuorivillaa, vanua tai vastaavaa juurikin tasoittamassa äänen laatua ja poistamassa kuminaa. Joten kannattaisi ehkä kurkata kaappiin sisälle, jos vaikka tehtaalla olisivat optimoineet tuon pois. Joku sentin kerros vaahtomuovia kaapin seinällä ei sitten kyllä vaikuta kuminaan vielä yhtään mitään. Jos ne on aktiivikaiuttimet, ja ne päätteet on kasattu sinne kajarin sisälle niin sen vanun lisääminen voi hyvinkin häiritä vahvarin lämmönhaihtumista. Vaikka varsinaiset jäähdytysrivat olisivatkin kaapin ulkopuolella. Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano | |
![]() 18.06.2008 13:53:10 | |
Jos ne on aktiivikaiuttimet, ja ne päätteet on kasattu sinne kajarin sisälle niin sen vanun lisääminen voi hyvinkin häiritä vahvarin lämmönhaihtumista. Varmasti häiritseekin, jos päätteet ovat samassa lokerossa elementtien kanssa. Jyrki | |
![]() 19.06.2008 12:08:26 | |
Varmasti häiritseekin, jos päätteet ovat samassa lokerossa elementtien kanssa. Niinno, nehän on. "Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin." -Kloppis | |
![]() 19.06.2008 12:15:48 | |
Aktiivit ovat, ja samassa kotelossa joo! | |
![]() 19.06.2008 12:21:59 | |
Aktiivit ovat, ja samassa kotelossa joo! Joo, sillä vaan ettei lähe kauheasti vanua tunkemaan tutkimatta tota jäähdytyshommaa. Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)