Aihe: Backup keikalla eli miten varaudutte pahimpaan keikalla. 1 | |
---|---|
![]() 14.08.2008 00:30:26 (muokattu 14.08.2008 00:32:54) | |
"varaudu pahimpaan.." Keikalla jännittää aina mr Murphyn olemassaolo ja ne B-merkkiset laitteet räkissä. Jos ette muutakaan tekemistä keksi,niin valottakaapa omia "varmuuskonstejanne" keikkaelämässä vaanivia murheita vastaan. Eli miten olette varautuneet mikserin, päätteen,prossun tms tms.. hajoavan laitteen hajoamiseen keikalla. Tietysti "isoilla pojilla" on keikalla mukana 4 mikseriä ja triplapäätteet, mutta entäpä ns. tavallisten pulliaisten orkat?? Kitaristina mulla on mukana aina perinteiset kielet, putket,sulakkeet ja piuhat, mutta miten pa:n osalta teillä?. Jaksaako lähikuppilaan tai kinkereihin roudata mukaan varavehkeet, oletteko kasanneet ns. varasetin ( esim pikkumikseri efektillä ja kevyt pikkupikku pääte) jne jne.. Pikkuhiljaa rakentelen mielessäni vaihtoehtoa tilanteeseen kun Behkun digimiksutin jää starttaamatta ja häävalssia ollaan just aloittelemassa... EDIT: Otsikossa toistoa... eli jonkinsortin substantiivipöhö... En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 14.08.2008 01:09:12 (muokattu 14.08.2008 01:09:40) | |
Mulla on oikeastaan kaks asiaa, millä varaudun pahimpaan: 1. Ostan laitteita, mihin voin luottaa, eikä tarvitse koko aika pelätä että hajoaa. Jos mulla on joku laite, josta mulla on joka keikalla ahdistus, et elääkö tää keikan loppuun asti, hankkiudun siitä aika rivakasti eroon. 2. Työkalut. Kantaa ison kasan työkaluja mukana, niin varmistaa sen, ettei mitään tapahdu. Jos työkalupakki unohtuu, niin aivan varmana kaikki menee päin honkia. | |
![]() 14.08.2008 02:11:33 | |
Mulla on oikeastaan kaks asiaa, millä varaudun pahimpaan: 1. Ostan laitteita, mihin voin luottaa, eikä tarvitse koko aika pelätä että hajoaa. Jos mulla on joku laite, josta mulla on joka keikalla ahdistus, et elääkö tää keikan loppuun asti, hankkiudun siitä aika rivakasti eroon. Plussat. Juuri näin. Ostetaan/vuokrataan sellaisia vehkeitä, joihin voi luottaa. Tästä on keskusteltu tälläkin palstalla jo riittävän pitkään. Ja kattava tuttavalista ympäri Suomea voi osoittautua kultaakin kalliimmaksi. Tietenkin kaikki voi mennä päin honkia, muttei koskaan ole vielä (kopkop) tarvinnut mennä keikkaa perumaan teknisen vian takia. Olisihan se aika kustannustehokasta kuljettaa sparesettiä toisessa bussissa/rekassa, koska samalla saisi sparejätkätkin kulkemaan! Ameriikan malliin! "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 14.08.2008 03:53:35 | |
Mulla on oikeastaan kaks asiaa, millä varaudun pahimpaan: 1. Ostan laitteita, mihin voin luottaa, eikä tarvitse koko aika pelätä että hajoaa. Jos mulla on joku laite, josta mulla on joka keikalla ahdistus, et elääkö tää keikan loppuun asti, hankkiudun siitä aika rivakasti eroon. 2. Työkalut. Kantaa ison kasan työkaluja mukana, niin varmistaa sen, ettei mitään tapahdu. Jos työkalupakki unohtuu, niin aivan varmana kaikki menee päin honkia. Kyllä, laatuun kannattaa satsata. Koko signaaliketjussa. Sparena messissä kannattaa pitää ainakin: -Mikkejä, esim viisseiska tai vastaava sopii melkein mihin vaan hajonneen tilalle. -Piuhaa. Työkalut auttaa, jos jotain tapahtuu ennen checkissä tai muuten vaan ennen vetoa, mutta keikan aikana saattaa tapahtua mitä tahansa... Varsinkin mikkijohtoja muutama ylimääräinen messiin. -Työkalut - ja osaava käyttäjä. Mikki- ja instrumenttijohtoa sekä pari ylimääräistä liitintä, kaikkia tarvittavia tyyppejä. -Instrumenttikohtaiset sparet, kuten kielet, rumpukalvot yms. Tällä hetkellä päätyössä meillä on matkassa kaksi äänipöytää, monitori ja etupää, joilla tarvittaessa kummalla tahansa pystyy hoitamaan molemmat tontit. Yläpäitä ja subeja on enemmän kuin yksi per puoli, jolloin hätätapauksessa jonkun voi jättää pois. Päätepuolella voidaan osa setistä kytkeä passiivijaolle, jolloin pärjätään kahdella kolmesta yksiköstä. Ja niin edelleen. Tertun mainitsema kontaktiverkosto on myös useammin kuin kerran osoittautunut pelastavaksi tekijäksi. Yhtä lailla kamojen hajotessa tai unohtuessa jonnekin, tai vaikkapa autorikon sattuessa. Lisäksi kannattaa itse kunkin tykönään miettiä, mitä ilman ei keikkaa voi tehdä. Esim instrumenttivahvistimien osalta kannattaa pitää mukana varakonetta, jolla voi hädän tullen korvata sekä kitara- että bassovahvistimen. Soundi ei välttämättä ole juuri "se oikea", mutta mielummin vetää vähän kehnommilla vehkeillä kuin jättää kokonaan soittamatta... Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 14.08.2008 05:14:49 | |
"varaudu pahimpaan.."... Muutamia varamikkejä eli ainakin 1 kpl vastaavia kuin mihin solisti vetää ja sit muutama muu (58,57 jne.) ja pari D.I. boxia. Ylimääräisiä piuhoja. kaiutinkaapeleita (NL4, Cacom, EP4... mitä nyt on ikinä käytössä), mikkipiuhoja, plugipiuhoja. Soittimiin suoraan liityvät asia eli jo mainitut varakalvot, kielet ja sit pedaalit sekä varanupit/combot ja rumpalille ainaskin varavireli ja bassaripedaali. Monitorihommissa ainakin yks ylimääräinen monitorikaiutin ja IEM hommissa muutama ylimääräinen beltpack ja varaluureja. Niin ja sit tietty työkalusalkku ja erinäinen lajitelma liittimiä. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 14.08.2008 07:40:49 | |
Monitorihommissa ainakin yks ylimääräinen monitorikaiutin ja IEM hommissa muutama ylimääräinen beltpack ja varaluureja. ...valmiiksi kytkettynä ja valmiina heitettäväksi vaikka lennosta lavalle/päähän alta viiden sekunnin. Ja kun langattomista alettiin puhua, niin ainakin repullinen pattereita ja vaikka joka vedon välissä uudet pötkylät sisään. Valohommissa löytyy yleensä jonkunsortin varatiski, jos pääosassa oleva vehje päättää sanoutua irti. Parrit on myös yleensä pätsättynä universen alkuun, niin saa vähän ruppasemmallakin laitteella ohjattua edes niitä. Paenu sinä helevettihin siitä! | |
![]() 14.08.2008 11:58:00 | |
"varaudu pahimpaan.." Keikalla jännittää aina mr Murphyn olemassaolo ... Vaikka ny ei erikseen tarkoituksella ollakaan varauduttu, niin planB pahimman varalle on tullut mietittyä. Varapiuhaa, mikkiä, sulaketta ja patteria kulkee mukana. Kitaroita on enempi ko soittajia. Jos ny pahinta sattuu, ni... - jos bassostyrkka pamahtaa, ni diboxilla mikseriin - jos skittastyrkka pamahtaa, ni on toinen ja sit vielä pieni mallintava podi, josta voi vetäistä mikseriin - jos subi pamahtaa, ni niitä on kaksi. Meitin äänenpaineet on semmoiset, että yhdelläkin pärjää. Jos molemmat pamahtaa, niin laulukamameiningillä. Sähkörummuista jää basarintömäys sit saamati. - jos rähkörumpujen älli pamahtaa, niin toistaiseksi ollaan liemessä. Työn alla mulla on trigattu akustinen setti paremmalla ällillä. Ko se on valmis, niin sit on spare tuohonkin. Varamuuntaja mulla on salkussa jo nyt... - jos yläkaappi/kaapit pamahtaa, ni sit vedetään monitorikaapeilla ja tingitään monitoroinnista. Köpösaundiseksi hissutteluksi menis, mut menis kuitenkin. Jossain vaiheessa monitori tai kaks varmaankin vaihdetaan samanmoisiin ko meillä on yläkaappeina, niin siinä on sit spare. Mut ei ny erikseen senvuoksi lähdetä päivittämään sen vuoksi, et saataisiin spare. Pikkuhiljaa rakentelen mielessäni vaihtoehtoa tilanteeseen kun Behkun digimiksutin jää starttaamatta ja häävalssia ollaan just aloittelemassa... - Ei spareksi, mut duokäyttöön tuli hankittua pikkumikseri. Hankkiessani katoin, että siinä on tarpeeksi kanavia bändin murphy-mikseriksi. Siinä on samassa pikkuräkissä mm. karaokesoitin, joten joten tuon ko laittaa kiinni lavarasiaan, niin saa taukomusalevyjä vaihdettua kiipeämättä lavalle. Kandee ottaa mukaan ihan ton vuoksi. - niin... jos toi kaukokaapeli pamahtaa, ni se ei o katastrofi. Se tuli hankittua vain piuhasotkujen siivoamiseksi keskilattialta. Toivottavasti en kerjää ittelleni ongelmia sanomalla, mut sanon kuitenkin, et Mr Murphy tarttee caterpillarin avukseen ollakseen pikkukiusaa suurempi riesa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 14.08.2008 12:36:18 | |
Pari extra mikki- ja europiuhaa. Jos kusee, niin viimekädessä laulumikki suoraan aktiivikaappiin ja sähköpiano toiseen. Sitä ennen on tietty moniakin yhdistelymahdollisuuksia, riippuen mitä hajoaa. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 14.08.2008 13:02:22 | |
Niin joo sparekaljat jos solisti kaataa omansa ;) Viltsu
audiokantaja | |
![]() 14.08.2008 17:09:43 | |
turkulainen | |
![]() 14.08.2008 23:46:49 | |
Jaa näitä vai? http://www.adlux.fi/public/koti/euroliitin.jpg No näitä tietty, oli mikä oli nimeltään: http://pan4.fotovista.com/dev/4/6/46000064/l_46000064.jpg Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 15.08.2008 00:47:37 | |
No näitä tietty, oli mikä oli nimeltään: http://pan4.fotovista.com/dev/4/6/46000064/l_46000064.jpg Kyllä toi munkin mielestä on ainakin puhekielessä vakiintunu eurojohdoksi juurikin tää jälkimmäisessä kuvassa oleva letku Viltsu
audiokantaja | |
![]() 15.08.2008 01:36:11 | |
Kyllä toi munkin mielestä on ainakin puhekielessä vakiintunu eurojohdoksi juurikin tää jälkimmäisessä kuvassa oleva letku Niin, valitettavasti... Mut ainakin ulkomailla(kin) toimivien kannattaa muistaa, että se on IEC 309 oikealta nimitykseltään. Ja sama tietty ulkomaisten artistien ridereita lukevien kohdalla. turkulainen | |
![]() 15.08.2008 02:28:15 | |
Niin, valitettavasti... Mut ainakin ulkomailla(kin) toimivien kannattaa muistaa, että se on IEC 309 oikealta nimitykseltään. Ja sama tietty ulkomaisten artistien ridereita lukevien kohdalla. Ei niissä raidereissa ikinä tommosia lue. German Type Shuko tai US 110 Volts on se mitä siellä yleensä lukee. Laitekohtaiset virtapiuhat liikkuu yleensä laitteen mukana ja niitä tarvitaan paikalliselta laitetoimittajalta vasta siinä tapauksessa että semmonen on itseltä hävinny. Tämä siis pätee siinä jos olen itse vieraana kuin myös talonvahtina ollessa. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 15.08.2008 02:31:42 | |
Pitäis saada kyllä aina keikalle varakitaristi, jos on ite niin naamat ettei pysty vetää. Niin muuta ku sitä viinaa. Ja sitähän keikoille lähetään hakemaan. Pääsee pois himasta yms. | |
![]() 15.08.2008 02:49:02 | |
Pitäis saada kyllä aina keikalle varakitaristi, jos on ite niin naamat ettei pysty vetää. Niin muuta ku sitä viinaa. Ja sitähän keikoille lähetään hakemaan. Pääsee pois himasta yms. Niin kyllä ainakin osan Crewsta on suositeltavaa opetella edes pari biisiä välttävästi et pystyy tarvittaessa paikkaan ;) Viltsu
audiokantaja | |
![]() 17.08.2008 12:23:46 | |
Niin kyllä ainakin osan Crewsta on suositeltavaa opetella edes pari biisiä välttävästi et pystyy tarvittaessa paikkaan ;) Meikäläisen molemmat rumputeknikot paikkailee toisinaan meikäläistä jos mopo lipeää harhailemaan. No siitäkin ne palkkansa saa. Ei ryyppy miestä kaada jos ei mies ryyppyä | |
![]() 04.09.2008 13:33:35 | |
Meikäläisen molemmat rumputeknikot paikkailee toisinaan meikäläistä jos mopo lipeää harhailemaan. No siitäkin ne palkkansa saa. Mitkä?!? Hoho! ;) "G:stä vedetään...", "paitsi heviä A:sta..." | |
![]() 04.09.2008 16:49:23 | |
Mitkä?!? Hoho! ;) En ymmärrä............ Rokin soittaminen nelisilmäisenä on maailman turhinta hommaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)