Aihe: Monitorien tehoista 1 2 | |
---|---|
![]() 16.07.2008 08:34:58 | |
Kiipparisti ja rumpali alkoivat urputtamaan, että eivät kuule laulua. Käskin hankkia itselleen monitorit. Kun kysyttiin, että minkälaiset, meni sormi suuhun. Lähinnä rupesi mietityttämään, minkätehoisia laitteita pitäisi harkita. Bändin käytössä on 350 wattiset rcf:n art 310A:t, joita keikasta riippuen luukutetaan 50-80 % teholla (niikun päätteiden nupin asennosta päätellen). Lavalla on mökää lähinnä rummuista kitarasta ja bassosta, mitään monitorointia ei tähän asti ole käytetty. Tarkoitus olisi ostaa muutama aktiivinen kulmamonitori, samalla ehkä laujajille kans ja ajaa niistä lähinä liidilaulua ja vähän synaa. 1/ hlö, ja soundilla ei tosiaan ole mitään merkitystä, kunhan kuulee, missä mennään. Minkä tehoisia purtiloita pitäisi lähteä kattelemaan. riittääkö 50-60W vai pitääkö olla 100?..enemmän? | |
![]() 16.07.2008 09:22:51 | |
riittääkö 50-60W vai pitääkö olla 100?..enemmän? Joo, unohdapa tuollaiset ajatukset ihan kertalaakista. Näitä vaan lisää: Bändin käytössä on 350 wattiset rcf:n art 310A:t Paenu sinä helevettihin siitä! | |
![]() 16.07.2008 09:30:16 | |
Joo, unohdapa tuollaiset ajatukset ihan kertalaakista. Näitä vaan lisää: Jep, täytyy muistaa että rumpalilla on bändin kovaäänisin instrumentti eli jotta se kuulis muita, sen monitorissa täytyy olla riittävästi tehoja. Kosketinsoittajalla taas on bändin hiljasin instrumentti, se tarvii paljon tehoja jotta kuulis itsensä. we call it music - they call the cops | |
![]() 16.07.2008 10:34:21 (muokattu 16.07.2008 10:34:52) | |
Kiipparisti ja rumpali alkoivat urputtamaan, että eivät kuule laulua. Käskin hankkia itselleen monitorit. Kun kysyttiin, että minkälaiset, meni sormi suuhun. Lähinnä rupesi mietityttämään, minkätehoisia laitteita pitäisi harkita Yksi vaihtoehto on kehottaa miehiä hommaamaan napit korviin. Joskus on pelattu niin, että rumpalille tulee suoraan pöydästä kuulokelähdöstä ja on ollut ihan tyytyväinen. Pieni kuulokevahvistin pöydän ja nappien väliin vois kanssa toimia (esim 4 kanavaa) Lavameteli ei kasva, hankintahinnaltaan edullisempi vaihtoehto kuin lavamonnarit. Vaatii tietysti totuttelua. Rumpalin ja kiipparistin kohdalla nuo napit toimivat langallisinakin versioina kun eivät kauheasti (yleensä) liiku soittaessaan. Saadaanko ruoka?? | |
![]() 16.07.2008 10:42:21 | |
Yksi vaihtoehto on kehottaa miehiä hommaamaan napit korviin. Joskus on pelattu niin, että rumpalille tulee suoraan pöydästä kuulokelähdöstä ja on ollut ihan tyytyväinen. tätäkin itse asiassa mietittiin. | |
![]() 16.07.2008 17:12:20 | |
tässä on pari ehdotusta tälläsen olen nähnyt joillain humppa pändien synisteillä ja on ihan toimiva http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_voicesolo_vsm_300_xt.htm ja tässä vastaava rumpuihin http://www.thomann.de/fi/roland_pm10_drum_monitor_system.htm | |
![]() 16.07.2008 20:21:59 | |
tälläsen olen nähnyt joillain humppa pändien synisteillä ja on ihan toimiva http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_voicesolo_vsm_300_xt.htm ja tässä vastaava rumpuihin http://www.thomann.de/fi/roland_pm10_drum_monitor_system.htm Kaiffarin kamalistaa kattomalla voi päätellä ihan helposti, että noilla ei hommaa kotiin viedä tässä tapauksessa. Se veikkaus, kun on vähän rankempaan rytistelyyn kallellaan. turkulainen | |
![]() 18.07.2008 07:41:51 | |
Rankempaa ja rankempaa. Tulee sitä humppaakin vedettyä, mutta kyllä se monitoroinnin tarve tulee lähinnä rokkenroll-meiningeissä, kun rumpari ottaa hanskat pois. Tuo Rolandi on varmasti alitehoinen, mutta toi kiipparistimonitori saattais toimia. Pitää tutkailla vielä tätä korvamonitoriasiaa. Olispahan vähemmän roudattavaa. | |
![]() 18.07.2008 10:02:34 | |
Minkä tehoisia purtiloita pitäisi lähteä kattelemaan. riittääkö 50-60W vai pitääkö olla 100?..enemmän? Pitäisi tarkastella maksimi SPL:ää, eli äänenpainetta ja taajuusvastetta millä se tapahtuu, koska noi watit voi olla ihan mitä tahansa, ja niistä 50-98% menee ihan johonkin muuhun kun äänenpaineen tuottamiseen. Niinku vaik lämmön tuotantoon. | |
![]() 18.07.2008 12:53:20 | |
Juu, näinhän se on. Tämä sama keskustelu käytiin, kun oltiin laulukaappeja hommaamassa. Mun 18W kitaravahvistin peittoaa nuo 350W laulukaapit mennen tullen. Lähinnä oon hakenu nyt tässä osviittaa sille, että kun kyse on hlökohtaisista monitoreista, niin pitääkö sitä äänenpainetta olla millaisissa määrin, että ittensä kuulee. Eli samaa kokoluokkaa kuin yleisölle päin tuutatessa, vai riittäkö pienempi, ja miten pieni riittää. | |
![]() 18.07.2008 12:59:08 | |
Rankempaa ja rankempaa. Tulee sitä humppaakin vedettyä, mutta kyllä se monitoroinnin tarve tulee lähinnä rokkenroll-meiningeissä, kun rumpari ottaa hanskat pois. Tuo Rolandi on varmasti alitehoinen, mutta toi kiipparistimonitori saattais toimia. Pitää tutkailla vielä tätä korvamonitoriasiaa. Olispahan vähemmän roudattavaa. Meillä on laulajalla tollane tc-electronikki. Yllättävän kova ääni siitä lähtee ja hyvällä soundilla. Sitten kun se tulee tohon mikkiständiin melkein naaman eteen puhaltamaan nin luulis että riittää kohtuu kovaakin soittaville. Onhan se huomattavasti lähempänä kuin ne perus lattiamonitorit. Mitään muuta kuin laulua ja ja akustisia soittimia en siitä kyllä uskaltaisi silti tuutata. | |
![]() 18.07.2008 13:15:54 | |
Lähinnä oon hakenu nyt tässä osviittaa sille, että kun kyse on hlökohtaisista monitoreista, niin pitääkö sitä äänenpainetta olla millaisissa määrin, että ittensä kuulee. Eli samaa kokoluokkaa kuin yleisölle päin tuutatessa, vai riittäkö pienempi, ja miten pieni riittää. Toi riippuu monestakin asiasta. Ensimmäinen on etäisyys. Jos tuot äänen napeilla korviin, niin ei siinä liiku ko milliwatteja. Toinen on sitten teitin muu lavamökä. Mitä enempi siinä lavalla on rummunmäiskettä ja muuta, niin sitä enempi saa monitosrit tuutata sitä lauluakin. Sit lavalla on enempi mökää, jolloin sit kysellään , että tarttisko alkaa käyttämään tulppia. Toi mitä hjunnila heti alussa sanoi on ihan totta. Jos ton ootte hyväksi havainnu, niin kyllä se on ihan yhtä pätö lavamonitori. Oletan, että kysymys kuuluukin, et ihan samaa hintaa ei ole sijoittaa? Mun bändillä on monitoreina Basic 100:set Puolihintainen (~200/kpl), puolisaundinen ja puoliäänenpaineinen. Minust hoitavat hommansa oikeinkin mallikkaasti, etenkin ko meillä on vähän sama juttu ko teillä, eli kunhan jotain kuulee, ei tartte olla maailmanluokan monitorisaundia. Meillä on sähkörummut käytössä. niin lavalla ei sitä mökää just ole ja noistakin laittaa rummuista sen verran tulemaan, että rytmissä pysyy. Vaan eipä lavalla juuri bassorumpu tömähtele. Jos noita puolihintaisia joutuu miettimään, niin behkulla on se jokseenkin uusi Operan kopiosarja. Laadusta en kummemmin tiedä, mut kyl niistä sit hiukka enempi ääntä lähtee, mitä olen pari kertaa kuullu. Sit jos noi korvanapit tai pualihintaiset ei miellytä, niin turha siinä on kovasti ressata et löytyiskö jokin välimuato. Sit tekee niinko hjunnila sanoi ja ottaa noi, mitä olette jo hyväksi havainneet, niin ei tartte arvuutella. One kind of music only - the good kind | |
![]() 18.07.2008 15:11:53 | |
Naulan kantaan. On liikaa hintaa (ja turhaa laatua) noissa RCF:ssä monitoreiksi. Lavamökää on kyllä rumpu/kitara/basso. Ja ainakin itte käytän tulppia kun seison oman skobeni edessä. Veikkanpa, että fiksu ratkaisu on, että kiipparisti ottaa siihen omalle pöydälleen jonkun pienen tötterön puhaltamaan suoraan naamalle, ja rumpali laittaa luurit päähän. Laulajista ei niin väliä, vedetään vaikka laulukaappeja sen verran taaksepäin, että kuulevat niistä. | |
![]() 18.07.2008 16:07:02 | |
Laulajista ei niin väliä, vedetään vaikka laulukaappeja sen verran taaksepäin, että kuulevat niistä. Heh, laulajat menee kyllä useimmiten prioriteettilistan kärkeen ja sitten kattellaan miten muutkin kuulis jotain :) Ainakin niillä keikoilla mitä minä oon tehnyt. Killing internet dragons is serious business! | |
![]() 21.07.2008 10:11:22 | |
Heh, laulajat menee kyllä useimmiten prioriteettilistan kärkeen ja sitten kattellaan miten muutkin kuulis jotain :) Ainakin niillä keikoilla mitä minä oon tehnyt. Juu, meinaan, että ne kuulee pa:n kautta aika hyvin, kun ovat snadisti kaiutinlinjan etupuolella. Kiipparisti ja rumpali kun ovat takana ja kuulevat vain rummut. | |
![]() 14.08.2008 09:09:51 | |
mutta aina kannattaa muistaa että unelma olisi jos monitoreita ei tarvittis olleenkaan ja parhaimmillaan niistä toistetaan vaan laullua ja keepareita sekä rumpalille basarin napsetta | |
![]() 14.08.2008 09:49:14 | |
Laulajista ei niin väliä, vedetään vaikka laulukaappeja sen verran taaksepäin, että kuulevat niistä. Mä sanon sillä kokemuksella mitä mulla on ja mitä mua viisaammat on sanoneet. Tuo taktiikka on kyllä suhteellisen kiertoherkkä. Ja ainakin noi ihmiset ammattipiireissä ei tota hirveestä harrasta. Meillä aina monitori ensi sijaisesti laulajalle, rumpalilelle yritetään suunnata kitara- ja bassokamoja. Nää aladivareiden keikat on vähän tälläisiä, että pakko sopeutua, kun ei ole varaa(tai keikkaliksa ei riitä vuokraamaan) parempiin kamoihin... | |
![]() 14.08.2008 10:13:36 | |
Mä sanon sillä kokemuksella mitä mulla on ja mitä mua viisaammat on sanoneet. Tuo taktiikka on kyllä suhteellisen kiertoherkkä. Ja ainakin noi ihmiset ammattipiireissä ei tota hirveestä harrasta. Meillä aina monitori ensi sijaisesti laulajalle, rumpalilelle yritetään suunnata kitara- ja bassokamoja. Nää aladivareiden keikat on vähän tälläisiä, että pakko sopeutua, kun ei ole varaa(tai keikkaliksa ei riitä vuokraamaan) parempiin kamoihin... Niinhän se on, mutta ei oo saatu kertakaan vielä kiertoa aikaseksi noilla meidän vehkeillä. Ostetaan sit kunnon monitorit, kun ollaan rikkkaita ja kuulusia. Sillävälin mennään näillä ja katotaan, jos torilta sattuu tipahtamaan syliin joku halpa skobe tai pari. Rumpalille kokeillaan varmaan kuulokemenetelmää seuraavaksi. Jos laittaisi kossin plugikuulokkeet kiinni kuusitulppiin...? | |
![]() 14.08.2008 16:15:55 | |
Paljonkohan mp3-soittimille tarkoitetut korvatulppanappikuullokkeet vaimentavat. Niitä kun saa alle kympillä, joten ajattelin siinä olisi halvat tulpat. Mikseristä voisi niihin laittaa vaikka synaa kuulumaan. ringmodulator piristää kummasti | |
![]() 14.08.2008 16:28:44 | |
Paljonkohan mp3-soittimille tarkoitetut korvatulppanappikuullokkeet vaimentavat. Niitä kun saa alle kympillä, joten ajattelin siinä olisi halvat tulpat. Mikseristä voisi niihin laittaa vaikka synaa kuulumaan. Eipä nuo juurikaan vaimenna. Kossin jotku on semmosia mitkä vähän demppaa, mut kuiteskin laittakaa mieluummin jotku oikeet luurit. Pelissä ei ole kuin oma kuulo, esiintymismukavuus, mielenterveys jne. jne. Oikeasti hyviä ammattikäyttöön suunniteltuja IEM luureja saa jo alle kahdella sadalla. Viltsu
audiokantaja | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)