Vivo 01.11.2006 11:22:52 | |
---|
Jakakaa kokemuksia (keskustelualueen aihepiirin) kamoista, joita olette itse kasannut tai rakentanut. Samaten kiinnostaa oliko vaivan arvoista, vai olisiko jälkikäteen katsottuna ollut viisainta vain ostaa valmis kaupasta. Tosin ihan kaikkeahan ei kaupastakaan saa. Itse olen aina tehnyt kaikki speakonit ja räkkien sisäiset signaalipiuhat itse. Pitempiä mikkipiuhoja en jaksa tehdä, kun valmiita ihan laadukkaitakin saa aika halvalla. On tullut väännettyä joitain täysin laittomia voimavirta-adaptereita ja esim. plugi-xlr -adaptereita. Olen myös muutaman kaiuttimen vuosien varrella itse rakentanut. Kaiuttimista voin ainakin sanoa, että jos joudut laskemaan itsellesi työtunneista tuntipalkkaa, etkä pidä askartelusta, on paljon viisaampaa ostaa kaiuttimet suoraan kaupasta. Tässä kuva omasta itsetehdystä kasastani: http://www.bl-online.org/~lasse.lukkari/rig.jpg(ei niitä noin keikalla kasata :) ) one foot in the rave |
aimotuska 01.11.2006 11:58:00 | |
---|
Piuhat tulee kyllä tehtyä aika lailla itse ihan joka suuntaan, pienistä adaptereista pitkiin mikki- ja kajaripiuhoihin. Laittomia voimavirta-adaptereita löytyy myös jokunen kappale :) Joskus tuli tehtyä 10-kanavainen linjamikseri ihan rakentelun riemusta. Hintaa tuli ~100€, laatu ja ominaisuudet huonommat kuin behringereissä. Menihän tuo silti kotona synamikserinä varsin nätisti. Isoin projekti oli 12-kanavainen analoginen voimavirtahimmennin. Osille ei sinänsä tullut juuri minkäänlaista hintaa, koska isän laareista löytyi lähestulkoon kaikki osat koteloa lukuunottamatta. Ensimmäisten neljän kanavan jälkeen olin valmis pistämään vehkeet läjään ja lopettamaan koko homman, mutta hammasta purren tein loppuun. Toiminta tuolla "dimmerillä" olikin sitten lähinnä switchpackin luokkaa, kun ei jaksanut alkaa enää viilaamaan, eikä edes ymmärtänyt elektroniikasta niin paljoa, että siitä olis mitään tullut. Muutenkin omatekoiset voimavirtavehkeet on vähintäänkin arveluttavia, joten pistin tuon projektin atomeiksi parin käyttökerran jälkeen. Sitten tuli tehtyä PC:n rinnakkaisporttiin DMX-palikka, jota tulikin käytettyä melko paljon, mutta palikka otti nokkiinsa pienestäkin häiriöstä verkkovirrassa ja resetoi itsensä aina pari kertaa keikan aikana. Vaihdoin senkin sittemmin ostettuun USB-palikkaan. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
Teijo K. 01.11.2006 12:00:29 (muokattu 01.11.2006 12:02:34) | |
---|
Kaikki piuhat, sähköbassot, laulukaiuttimet, kuljetuslaatikot, bassokaiuttimen (soitin), bassolaukku, bassoteline. Nämä kaikki käy ja kukkuu niin että ei yhtään harmita. |
Roadari 01.11.2006 18:35:08 | |
---|
Itessä on sen verran "vanhan liiton" miestä että kaikki kaapelit, laittomat ja lailliset teen edelleen ite. Tai sitten se on sitä jääräpäisyyttä. Samoin caset. Tosin tästä on aikataulusyistä joutunut vähän tinkimään. Lisäks on tullut nakerrettua muutama himppari, pääte, putkivahvistin, kitarapedaaleja yms... Suurin osa silkasta rakentelun riemusta... kai... Osa vehkeitä on ollu parempia ja osa öh ei-niin-hyviä... Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." |
magic 01.11.2006 20:48:24 | |
---|
Kaikki kaapelit, myös mikkikaapelit on itse tehty, räkin sisällä on siten aina optimaaliset kaapelit ja on siistin näköistä. Edellisen mikserin kuljetuslaatikko oli itse tehty, nykyisen mukana tuli boxi, tosin sitäkin olen hieman "parannellut". Muutamia kajareita, pääosin lattiakulmia ja yksi torvisubbari on tullut suunniteltua ja valmistettua. 2 kpl pääteastetta, 2*1200W. Kuljetuslaatikoita, rumpukoroke, .. . . Yksi purjevene, piha-tuolit ja -pöytä, sähkökäyttöinen (taajuusmuuttajalla) mikroauto, . . . |
Teijo K. 01.11.2006 22:06:35 | |
---|
Yksi purjevene, piha-tuolit ja -pöytä, sähkökäyttöinen (taajuusmuuttajalla) mikroauto, . . . Mä haluun teidän keikalle! Missä on seuraava! |
DSM 03.11.2006 09:27:36 (muokattu 03.11.2006 09:32:39) | |
---|
kaikki alle 10m xlr/plugi piuhat, sähköpiuhoja, sähkökeskukset, räkkien johdotukset tietenkin. vahvistimien virtasyöttökaapelit, himmenninkeskus. aikasemmin tehty discotouhuihin, kaiuttimia, valo-ohjaimia (vmz80 prosessorilla), valot (liikennevaloa hituvirtaohjauksella) erikoisempia peilipalloja, "kääntyvät käkisalmet" (efecti auton sumuvaloista). eli vähän kaikenlaista... "it's nice to be important, but it's more important to be nice..." |
MPU 03.11.2006 11:46:14 (muokattu 04.11.2006 11:48:21) | |
---|
Ylä/keskiäänikaapit (BFD DR200), subbarit (BFD T39), bassokaappi (BFD DR250) ja bassoja on tullut tehtyä. Lisäksi erinäinen kasa piuhoja. Tähän astisten kokemusten perusteella tuollainen läjä olisi jäänyt hankkimatta, jos olisi pitänyt kaupasta ostaa. Omalle työlle ei tosin kannata tuntipalkkaa laskea. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
musamies 05.11.2006 10:39:20 | |
---|
Tässä kuva omasta itsetehdystä kasastani: http://www.bl-online.org/~lasse.lukkari/rig.jpg (ei niitä noin keikalla kasata :) ) Hienon näköinen kasa! Tuossa mun vierässä on omatekoinen roudauslava, jossa toisessa päässä ilmatäytteiset pyörät akselilla ja toisessa päässä kääntyvät pyörät. Mahtuu juuri ja juuri kerrostalon hissiin. Sen tarkoitus on, että saan kerrostalokämpästä mukaan ne laitteet mitä tarvin, yhdellä kerralla, eikä tarvi rampata edestakaisin. Ilmatäytteiset pyörät edellä työntämällä menee tavanomaisten kynnysten yli. Sen päällä vaneriräkissä oleva musajärjestelmä, johon kuuluu mm. tietokone ja litteä näyttö, mikseri ja pienitehoinen vahvistin. Sitä kehittelen pikkuhiljaa. Ehkä viimeisin merkittävä parannus litteälle näytölle tehty tukeva saranasysteemi. |
Humpe 14.08.2008 09:47:12 (muokattu 15.08.2008 12:31:37) | |
---|
Noita piuhojahan kaikki väsäilee. Itte olen tehnyt muun muassa kahvinkeitin casen jonka nykyään omistaa pohjoiskarjan ammattiopisto. Sekä yhden vaimennetut luurit käyttäen hyväksi vanhoja luureja sekä kuulosuojaimia. |
musamies 14.08.2008 09:55:18 | |
---|
Itessä on sen verran "vanhan liiton" miestä että kaikki kaapelit, laittomat ja lailliset teen edelleen ite. Tai sitten se on sitä jääräpäisyyttä. Samoin caset. Tosin tästä on aikataulusyistä joutunut vähän tinkimään. Lisäks on tullut nakerrettua muutama himppari, pääte, putkivahvistin, kitarapedaaleja yms... Suurin osa silkasta rakentelun riemusta... kai... Osa vehkeitä on ollu parempia ja osa öh ei-niin-hyviä... Roadari Toisessa ketjussa vaikutti, että parissa vuodessa olisi rakentelu hyytynyt kokonaan. |
omarklah 14.08.2008 10:46:54 | |
---|
Parit kaiutinkaapit kitaralle ja bassolle. Suojapusseja olen ommellut ja vanerisia kuljetuslaatikoita tehnyt(vahvistimille ja perkolaattorille). Muutaman piuhan olen myös kolvannut. ...entässitte? |
ultra 14.08.2008 12:12:53 | |
---|
Muutamat laittomat sähkövedot, räkkien kaapeloinnit, instrumenttipiuhat luutunsoittajille, kaikki spessupiuhat ja piuhojen korjaukset, mutta minä olenkin poppari ja rumpujen, kiippareiden ja suun soittamiseen menee niin paljon aikaa, etten ehdi muuten kuin hyvästä tahdosta värkkäillä muuta. Niin ja tietty parit virvelirummut, viisteitä rumpuihin, uusintaviimeistelyjä jne. |
cozmo 16.08.2008 16:24:38 | |
---|
Muutama mittamikki on vasta valmis, niin ja toki kaapeleita ja tarvikkeita toki. Mutta työn alla on 1176 ja Ssl kompurakloonit. Ja suunnitelmissa lisää, myös ihan omaa käsialaakin. http://www.snoud.fi
http://nikolaasonen.blogspot.com |
Woodoo 17.08.2008 17:52:25 | |
---|
Ihan kaikki johdot. Kerran hitsasin töissä jopa yhen optisen adat piuhan kun sattui raksalla oleen hitsari tekemässä verkkoa. Katkennut nykyään kyllä. Mikkeihin kaikki piuhat. Kun kerran ostin Genelecin piuhan, muuta merkkiä ei siis ollut valittavissa. Maksoi 30e, laitoin kotona heti kiinni. Ei toiminut. Toinen pää oli kolvattu oikeasti päin hel******! Oli viimenen piuha minkä ostan, jos vain on mahdollisuus tehdä itse. Pari kitarasäröä ja hauska wah, mikä ei koskaan saanut toimivaa koteloa. 150w 3tie kajareihin ois osat tuolla kun vaan sais aikaseksi. En ees tiedä mihin soveltuvat, tuskin mihinkään. Yksi säröistä on vieläkin käytössä. Soundaa niin pirun hyvältä. "Siirrettävä dj-koppi" täytyis tehdä.. Toimis livetilanteissakin miksauspöytänä kivasti ja ois kamat yeisön juomilta suojassa. Roudauksen kestävän tietokonekotelon kerran myös väsasin, se oli hyvä. |