Aihe: Systeemin rationalisointi
1
blackambulance
11.09.2008 11:13:19 (muokattu 11.09.2008 11:40:03)
Minä tarvitsisin jonkinlaisen näppärän pienen PA-kaluston duolle. Toisaalta ois hyvä jotain vähän suurempaakin juttua hyvä pystyä järjestämään. 12" -aktiivikaapit olis näppärän kokoiset, mutta ne taas ei riitä kovin suuriin sessioihin kai? Mulla on jo pieni ja vähän isompikin Behringerin mikseri valmiina.

Mulla on omia festareita varten järjettömät kaapit (Cerwin-Vega PD-18B: pilli + 12" + 18"), joista ehkä haluaisin eroon, mutta en oikein tiedä millä ne voisi järkevästi korvata, koska ne on erittäin herkät, joten mun 2x450W -vahvistin riittää hyvin. Jos hommaan pienemmät, vaikkapa 15" kaapit niin voi olla että pitäisi ostaa isompi vahvistinkin jos ne ei ole yhtä herkät. Kai? Mitään stadionkonserttivolyymiä ei tarvita kuitenkaan, joten varmaankin tuo vahvistin riittäisi ehkä sittenkin.

Toisaalta festarit on vain kerran vuodessa niin voisi kuvitella että olisi järkevää vaikka vuokrata lisää tehoa ja kajareita.. Riittääsköhän jotkut 12" +lisäksi jotkut suurehkot bassokaapit? Toisaalta onko järkeä kun nuo nykyisetkin ajaa asiansa. OVAT VAIN IHAN V**** ISOT SÄILYTETTÄVÄKSI! Mutta niin ovat sitten ne bassokaapitkin.

Auttakaa tekemään näistä joku järkevä systeemi:

Behringer 16-20 -kanavainen mikseri
Behringer n.6 -kanavainen pikkumikseri
Behringer Composer Pro 2-kanavainen kompressori
Behringer Virtualizer Pro 2-kanavainen kaiku/multiefekti
Wharfedale 12" passiivinen kulmamonitori
Cerwin-Vega PD-18B PA-kaiuttimet (pilli, 12", 18", liian isot)
T-Amp TA850, 2x450W PA-vahvistin
n. 200W mikseri-PA-vahvistin (tässä on muutama sisäänmeno, olen käyttänyt monitorivahvistimena)

En tiedä mitä nuista Cerwin-Vegoista saisi jos myisin pois (ideoita?). Voisin ehkä ostaa toisen monitorikajarin joka olisi aktiivinen, niin tuo 200W-vahvistin jäisi ylimääräiseksi. monitoreilla ja pikkumikserillä hoituisi pienet akustiset keikat. Jos ostaisi hyvät 15" PA-kajarit, niin ne olisi pienemmät kuin nuo nykyiset ja ne saattaisi riittää festareillekin? On ainakin festareiden alussa soitettu paljon paskemmillakin.. onpas hankalaa. Kovin montaa sataa en jaksaisi sijoittaa kun käyttö on kuitenkin tällä hetkellä satunnaista.

Tuolla on kuva kaapeista:
http://photos-776.ll.facebook.com/p … 38623776/n538623776_173704_2880.jpg
aimotuska
11.09.2008 12:35:44 (muokattu 11.09.2008 12:37:27)
Toisaalta festarit on vain kerran vuodessa niin voisi kuvitella että olisi järkevää vaikka vuokrata lisää tehoa ja kajareita.. Riittääsköhän jotkut 12" +lisäksi jotkut suurehkot bassokaapit? Toisaalta onko järkeä kun nuo nykyisetkin ajaa asiansa. OVAT VAIN IHAN V**** ISOT SÄILYTETTÄVÄKSI! Mutta niin ovat sitten ne bassokaapitkin.

No jos sulla painaa se kamojen säilyttämisen hankaluus, niin ilman muuta kannattaa siirtyä vuokraamaan systeemiä. Jos hommaat uudet kamat nyt, niin 10 vuoden kuluttua ne on periaatteessa maksaneet saman verran kuin mitä olisit upottanut niihin rahaa vuokraamalla ton 10 vuoden ajan. Todennäköisesti sun on pitäny miettiä niiden sijoittelua jossain kellarikopissa moneen kertaan, ne on kasanneet pölyä ja mahdollisesti tarvinneet huoltoakin jossain välissä. Mutta jos olisit aina vuokrannut ton setin, saisit aina huollettua ja takuuvarmasti toimivaa kamaa tasan silloin kun sitä tarvit. Hyvässä lykyssä vuokrafirma on päivittänyt settiään jossain vaiheessa ja saat uudet kamat käyttöösi samalla hinnalla. Jos taas kamat olis omat, sun pitäis jossain vaiheessa miettiä, miten sä pääsisit niistä eroon ja mistä hommaat fyrkkaa uuden setin ostoon.

En tiedä mitä nuista Cerwin-Vegoista saisi jos myisin pois (ideoita?).

Et paljon paskaakaan. Saturaisen kiikun kaakun. Eivät oo enää ns. toivottua kamaa juuri missään.

Kovin montaa sataa en jaksaisi sijoittaa kun käyttö on kuitenkin tällä hetkellä satunnaista.

Sitä suuremmalla syyllä kannattais miettiä vuokrausta. Kannattaako ostaa lisää romua vaan lojumaan pitkin nurkkia, kun entisiäkin on hankala säilyttää?

Tuolla on kuva kaapeista:
http://photos-776.ll.facebook.com/p … 38623776/n538623776_173704_2880.jpg

Lisää nauloja arkkuun. Yleisön kannalta on aika ikävää, että tuuttaat ääntä nilkoille, etkä korville. Subbarit ja niiden päälle yläpäät tolppien nokkaan olis ihan eri toista. Itte ostamalla menee sinne parin tonnin hujakoille että heilahtaa -- pelkät kajarit ja tolpat. Vuokraamalla pääset paljon halvemmalla.

Eikä sitä elementin kokoa kannata kauheesti miettiä, varsinkaan yläpään tapauksessa. Jos sieltä tulee tarpeeksi ääntä hyvällä laadulla, niin se on ihan sama montako tuumaa siellä mölisee.
blackambulance
11.09.2008 13:42:15
Itseasiassa äänenlaatuun ja määrään ovat kaikki olleet hyvin tyytyväisiä. Ihmiset tuppaa istuskelemaan yleensä nurmikolla (eli pillit on itseasiassa reilusti päiden yläpuolella) ja ihmisten määrä on jotakuinkin hillitty n. 50, joten mitään massaestettä ei äänelle tule. Ääni ei toki ole modernin kirkas, mutta se ei ehkä ole toivottavaakan tuolla, kun ihmiset seurustelevat ja ovat ilman korvatulppia kuitenkin. Ääni on suurinpiirtein kuvailtuna "pumpulisen miellyttävä", eikä koskaan ole mitään kierto-ongelmia. En tiedä onko se joku nykytrendi että äänen pitää olla todella kirkas, vai huomioidaanko sillä vain etukäteen korvatulppia käyttävien ihmisten diskanttivaimentumaa? (Vai onko kaikilta ammattilaisilta mennyt jo se kuuloalue?) Muutaman kerran ovat soittajien kaverit tulleet ihan sanomaan että on ollut parhaat soundit nuilla keikoilla mitä ovat soittaneet, että asia ei kai ole ihan omaa kuvitelmaanikaan.

Käytännössä pystyn siis elämään nuiden kaappien kanssa, mutta mietin että jos sitten päädynkin hommaamaan vaikkapa sellaiset 15"+pilli -kaapit, niin saattaakin olla että asiat menevät huonompaan suuntaan, vaikka niillä ratkeaisikin tilaongelma. Se tilaongelmakin on ehkä enemmän moraalinen kuin käytännöllinen, koska ne kaapit lojuu vuoden ympäri vanhempieni ulkovarastossa. Ne kyllä mahtuu sinne, mutta... pienemmät ois nätimmät.

Luulen että eniten mulla olisi käyttöä joillekin 12" -aktiivikajareille, koska niillä voisin tehdä akustisen duon keikat ja käyttää mahdollisesti treenikämpällä lauluihin. Toimisikohan Cerwin-Vegojen 18"-elementit tuollaisten kanssa, jos sahaisin kotelot kahtia ja tekisin niistä pelkät subit? Kreisi idea?

Nuo C-V:n kotelothan onkin sisältä jaettu osiin, joten laikkaisin vain sen siitä jaon yläpuolelta poikki ja tsekkaisin jakosuotimen. Itseasiassa tämä alkaakin kuulostaa ainakin itsestäni ihan kokeilemisen arvoiselta idealta! Jos niistä ei edes saa rahaa niin eipä siinä paljoa menetäkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisin vain tekemään uudet kotelot C-V:n yläpäille:D
blackambulance
11.09.2008 13:47:55 (muokattu 11.09.2008 13:59:44)
Mitkä olisi kokeilemisen arvoisia 12" kaappeja? Aktiiviset ois näppärät, mutta voisin elää passiivistenkin kanssa.

Edit: Niin ja tosiaan jos sahailisin basso-osat irti niin kaappien viemä tila puolittuisi varastossa. Nuo pienemmät kaapit olisi mulla itselläni mukana ja niille on käyttöä useastikin.
blackambulance
19.09.2008 19:58:21 (muokattu 19.09.2008 20:03:23)
Laitoin 2kpl Mackie SRM450 pönttöjä + jalustat tilaukseen. Ensikerralla kun pääsen Cerwin-Vegoihin käsiksi niin niiden kaapeista katoaa n. puolet. Pitää vielä keksiä että mitä olisi toimivin työkalu tähän hommaan? Pistosaha ainakin löytyy kotoa joten sillä varmaan alan sahaamaan jos ei parempaa tule vastaan. Pistosahalla saan tehtyä ainakin kantokahvoille uudet kolot. Paperilla pitää vielä tarkastaa että mikserin liitännät riittää tällaiseen järjestelyyn, tai sitten sekin menee uusiksi kesään mennessä. Talvella riittää nuo pelkät Mackiet ja minimikseri.

Niin ja säilytysongelmakin vähän helpotti kun sisko roudas omat rojunsa pois varastosta kun muutti uuteen kämppään. Toisesta Cerwin-Vegasta otan 12" ja pillin talteen kun ne on vielä kunnossa (toisesta kärähti 12") ja laitan ne johonkin diy-koteloon monitoriksi.
aimotuska
19.09.2008 20:30:15 (muokattu 19.09.2008 20:30:46)
Laitoin 2kpl Mackie SRM450 pönttöjä + jalustat tilaukseen. Ensikerralla kun pääsen Cerwin-Vegoihin käsiksi niin niiden kaapeista katoaa n. puolet.

Ootko varma, että vehkeet toimii edelleen järkevästi ton sahausoperaation jälkeen? Kaapin tilavuuden muutos vaikuttaa aika olennaisesti erityisesti subbarien ominaisuuksiin. Sitä minä en osaa sanoa, että miten tarkalleen, mutta hyvässä lykyssä niistä tulee ihan kauheita koilottimia.
Tami
20.09.2008 00:08:41

Ootko varma, että vehkeet toimii edelleen järkevästi ton sahausoperaation jälkeen? Kaapin tilavuuden muutos vaikuttaa aika olennaisesti erityisesti subbarien ominaisuuksiin.

Mä ymmärsin tuosta edeltä, että nuo vanhat kopat on jaettu sisältä osiin.. Eli Tsubbari-osuus olisi "omassa kotelossaan", jolloin tuolla sahausoperaatiolla olisi edes häivähdyksenomaiset onnistumisedellytykset... Saattaapi tosin olla, että ymmärsin väärin (taas).
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
rintapek
20.09.2008 01:03:52

Mä ymmärsin tuosta edeltä, että .. vanhoilla ämyreillä ei o lantinkaan arvoa. Koko vaan on säilytyksen kannalta mahdoton. Jos ny tosa tekee empiirisen kokeilun ja näyttää vehkeille sirkkeliä, ni souwvat? Rahallisesti ei menetä mitään, omista työtunneista ei just laskua kirjoitella, toimii tai ei toimi, mutta hommasta oppii jotain. Hyvää tai huanoa.

Saattaapi tosin olla, että ymmärsin väärin (taas).

Juu et ole ainoa. Riski tosa on se, että sirkkelöidään vintageämyrit pilalle. Minust riski on jokseenkin olematon. Joku asiantuntevampi voipi älähtää, ennenko sirkkeli laulaa.
One kind of music only - the good kind
blackambulance
20.09.2008 01:59:52 (muokattu 20.09.2008 02:04:47)
Joo ne on sisältä jaettu osiin, eli 18" toistaa vain alimmat taajuudet omassa kopassaan. Googlailun perusteella tuo on aika harvinainen malli sinänsä (vertailukappaleet luukutettu loppuun jo aiemmin?), mutta niiden arvo on lähinnä käytännöllinen ja mahtavan hyvin ne ovat palvelleetkin minua jo usean vuoden ajan (ostin nämä käytettynä ehkä silloin kun eurot tuli ja maksoin suunnilleen 600€, tai 3500mk ei pysty muistamaan). Nyt kun toisesta on kärähtänyt keskiääninen, niin edessä olisi ehostus ainakin sille. Luultavasti muut seuraavat perästä, eli ei uskalla enää luottaa pelkästään nuihin missään tapauksessa.

Mikään kulttimalli ei ole kyseessä. Paitsi jos aion tehdä näistä sellaisen:D Valmistusajankohtahan on ah niin energinen 1987-1991 tms. Toinen vaihtoehto on että etsin jostain CV:n bassokaappien speksit nuille 18"-kajareille ja teen uudet kotelot, mutta veikkaan etten jaksa. +nuo kotelot ovat jo sahausta ja viimeistelyä vaille valmiit. +tulevat omaan käyttöön joten tiedän miten sitten niitä käyttelen.

Sovitusvaraakin on ihan hyvin, koska vahvistus tulee bassoille sitten omalta vahvistimeltaan ja kanavaltaan.

Niin ja CV:n jakotaajuus on siks alhainen, joten voisi toimia hyvinkin Mackien kanssa bassotehosteena (Mackien alaraja ~55Hz). Kun tuo keskiääninen pamahti niin siitä kaapista ei kuulunutkaan enää kuin sihinää pillistä ja tumpsahtelua bassosta. Laulua ei kuulunut kaapista ollenkaan.
Woodoo
21.09.2008 09:55:13
Revit niistä Cervineistä passiivijakarin pois ja laitat aktiivijakarin. Sillä saapi ronkittua paras jakotaajuus. Voi tulla ihan toimivatkin bassot.
blackambulance
21.09.2008 12:03:19 (muokattu 21.09.2008 16:29:56)
Edit. Oon tainnu kännissä kirjoittaa vähän aiemmin kun en meinannut itsekään tajuta mitä olen selittäny yllä. No, kun pohtii asiaa hetken niin kyllä se avautuu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)