Aihe: Laulu korvamonitoriin suoraan mikistä
1
Exhausted
08.09.2008 18:53:00 (muokattu 08.09.2008 18:53:29)

Ongelmana on ollut saada laulua riittävästi laulajan kuuluviin. Ratkaisuksi keksittiin korvamonitorit, mutta käyttö arvioitiin vaikeaksi vaihtelevilla monitorilinjoilla ja -miksaajilla, joten ratkaisuksi visioitiin ottaa laulu suoraan mikistä oman splitterin kautta korvamonitoriin. Tarpeellista ei ole saada laulajan korvamonitoriin mitään muuta kuin sitä omaa laulua. Onko tällaisesta kokemuksia ja estääkö jokin systeemin toiminnan?
Terttu
08.09.2008 21:23:11

Ongelmana on ollut saada laulua riittävästi laulajan kuuluviin. Ratkaisuksi keksittiin korvamonitorit, mutta käyttö arvioitiin vaikeaksi vaihtelevilla monitorilinjoilla ja -miksaajilla, joten ratkaisuksi visioitiin ottaa laulu suoraan mikistä oman splitterin kautta korvamonitoriin. Tarpeellista ei ole saada laulajan korvamonitoriin mitään muuta kuin sitä omaa laulua. Onko tällaisesta kokemuksia ja estääkö jokin systeemin toiminnan?

Mikäpä sitä estää. Tarvitset vain jonkun esivahvistimen sille splitatulle laulukanavalle ja siitä syöttö eteenpäin korvamonitorijärjestelmään..
Itse olen joskus luikautellessani jopa tehnyt niin, että olen vetänyt lauluni y-haaralla johonkin pikkumikseriin ja siitä kuuloke ulostulosta jatkopiuhalla tehnyt itselleni langallisen korvamonitorin. Toimii hätätapauksissa ihan hyvin. Ei kuitenkaan voita langattoman vapautta...
Mielummin kuitenkin hyvä langallinen järjestelmä, kuin epämääräinen langaton.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
ultra
08.09.2008 22:25:31
http://www.thomann.de/fi/samson_smonitor_personalmonitor.htm

Esimerkiksi tuollainen budjettivehje toimii tarkoitukseen hyvin.
I'm a gooner
Roberto
08.09.2008 23:10:39

http://www.thomann.de/fi/samson_smonitor_personalmonitor.htm

Onks ton laitteen luurivahvari osastoa Samson vai jotain parempaa?
LHU
09.09.2008 13:21:55
Meillä kävi rokkiluolassa taannoin joku orkesteri jonka laulajalla oli mukanaan Shuren PSM-200. Hra halusi laulumikin piuhan ensin Shureen ja vasta siitä PA:han. Kakkoskanavaan kytkettiin keskelle laudetta (= laulajan kohdalle, yläpuolelle) joku ambienssimikki. Näin laulajalla oli siis ykköskanavassa oma laulu ja kakkosessa bändi ja noiden välistä balanssia pääsi sitten muuttamaan mielensä mukaan.

Oli pakko käydä kuuntelemassa tsekin aikana luureilla moista yhdistelmää ja pakko myöntää että toimi. Tosin bändikin soi hyvässä balanssissa hyvällä volalla.
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
Marzi
09.09.2008 15:16:49

Vaikuttaa erittäin järkevältä vehkeeltä muuten!
Liikaa on tarpeeksi.
ultra
09.09.2008 16:09:31
Onks ton laitteen luurivahvari osastoa Samson vai jotain parempaa?

Kun ei ole varaa ostaa langalliseen monitorointiin Fischer Ampsin vehjettä, vaikka mieli tekisikin. Kyllä toi mulle on kelvannut ihan ok keikoillakin Shureja ajettaessa.
I'm a gooner
Reddie
09.09.2008 16:22:57 (muokattu 09.09.2008 16:24:52)
Jos budjettivermestä haluaa langalliseen korvamonitorointiin, niin suosittelen seuraavaa:

http://www.thomann.de/fi/soundcraft_compact_4.htm

Tommonen meillä on yhden bändin rumpalilla käytössä. Tos on viel tommonen nerokas balansenumikka, mikä meinaa sitä et toiseen mikkikanavaan voi ajaa vaikka sitä omaa laulua, ja toiseen "kaikkee muuta kivasti", ja sit sillä balansella määrittää niiden keskinäisen suhteen. Ja toi on aika pomminkestävä peli. Jaksaa ajella luureja oikein kivasti. Ja suoraan mikistähän jos ton haluaa toteuttaa, ni ihan vaikka yks XLR-splitti siihen väliin, ei maksa paljoa.

http://www.thomann.de/fi/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm

Mielellään tietenkin joku muu kuin Pro Snake
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
LHU
09.09.2008 17:55:01
http://www.thomann.de/fi/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm

Ei oo totta, 15 euroa valmiiksi katkaistusta y-haarasta. En maksais.
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
Roberto
10.09.2008 15:54:46

Kun ei ole varaa ostaa langalliseen monitorointiin Fischer Ampsin vehjettä, vaikka mieli tekisikin. Kyllä toi mulle on kelvannut ihan ok keikoillakin Shureja ajettaessa.

Niijust.. paljo Shureissa on impedanssi?
ultra
11.09.2008 14:56:17
Niijust.. paljo Shureissa on impedanssi?

26 Ohmia.

Virhe! Tyhjä tai liian yksinkertainen kirjoitus!
I'm a gooner
Exhausted
14.09.2008 19:18:19 (muokattu 14.09.2008 19:18:55)

Viikonlopun keikoilla päästiin jo testaamaan ja ainakin laulaja oli todella mielissään ko. systeemin toiminnasta. Muu bändi ja miksaajakin oli mielissään kun ei ollut jatkuvaa säätöä monitoritasoissa eikä minkäänlaista kiertoa laulumikistä. Laitteiden merkkiä en muista, mutta voin vaikka tsekata ensi kerraksi. Systeemi on kätevästi vielä laulajan omassa pedalboardissa, jossa ovat siis etuaste/splitteri ja lähetin sekä myös kitarapedaalit ja virtalähteet kaikille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)