Aihe: Keikkailun vinkeimmät vinkit ja niksit 1 2 | |
---|---|
![]() 16.10.2008 11:47:56 | |
Tulipahan mieleeni, että tyhmä äänimieskin hoksaa tarpeeksi monta kertaa päätään seinän lyötyään parempia tekotapoja hommiinsa. Kerätkäämme moisia käytännön helpottajia tänne. Mulla on muotoutunut perus rokkilavojen yms. purkuun seuraavanlainen järjestys: -Poimitaan ensin ne mikit. -Sit kerätään ständit veks. - Ja viimeiseksi kerätään piuhat multsarin päästä yksi! kerrallaan, päin vastaisessa järjestyksessä kuin kytkettiin. Muuten ne piuhat on solmussa niissä ständeissä. Ja jos multsari puretaaan kertarysäyksellä siihen eteen, niin keskenään. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 16.10.2008 12:54:16 (muokattu 16.10.2008 12:54:59) | |
Mä ottasin kyl ekaks mikit, sit piuhat ja kolmanneksi vasta standit. Kun vetää standit välistä pois, piuhat on usein ihan solmussa. Piuhat mikin päästä käteen ja käänteisessä järjestyksessä nippuun kuin kasattaessa. Tää myös siksi, että jos kiepauttaa sen piuhan nipulle piuhalla eikä teipillä, niin se kierteisin osa ei jää mikin päähän piuhaa. Näyttää rumalle telkkarissa. Tosin, noissa bändeissä missä puuhaan on standeja yleensä vain muutama, lähinnä laulustandit ja kaikki muu on integroitu enemmän tai vähemmän kiinteästi kamoihin kiinni. Ja mikkipiuhatkin on kaikki 1-3 metrisiä kun oikeastaan kaikki on apulavahauilla kytkyssä. Jos nyt jotain pitää piuhotuksesta sanoa, niin äänipiuhat valostandien edestä ja valopiuhat niiden takaa. Oli ne sitten trusseja tai telineitä tai mitä hyvänsä. Muista purku, eli kun kaikki piuhat ei oo päällekkäin, on purku kivempaa. Liikaa on tarpeeksi. | |
![]() 16.10.2008 14:32:25 | |
Tulipahan mieleeni, että tyhmä äänimieskin hoksaa tarpeeksi monta kertaa päätään seinän lyötyään parempia tekotapoja hommiinsa. Kerätkäämme moisia käytännön helpottajia tänne. Itselle taas on vakiintunut seuraava tapa: 1) mikit pois ja säilöön (ovat kuitenkin herkimpiä ja helpoiten jalat alleen kasvattavia) 2) soittimet, monitorit, ständit yms pois lavalta 3) piuhat nippuun sekalaisessa järjestyksessä Jep. Ymmärrän kyllä mielipiteen tuosta, että ensin piuhat ja sitten ständit. Itse kuitenkin tykkään saada lavalta ensin kaiken mahdollisen ylimääräisen pois, että piuhojen kerääminen on helpompaa. Ja toisaalta, kaverin ständicase on pyörällinen, joten on kiva saada se pakattua nopeasti niin voi lastata tavaraa suoraan päälle. :) Meillä ne piuhat myös irrotetaan kaikki kaukosta kerralla, että voi huoletta keriä toisesta päästä eikä tartte jokaista erikseen käydä irrottamassa. Toki olisi hyvä jos ne saisi poistettua siinä järjestyksessä missä on laitettu, mutta pienillä lavoilla kun piuhaa on ihan liikaa eikä itse ole ollut kytkemässä ainakaan kaikkea, niin järjestyksen hahmottamiseen menee ihan liikaa aikaa. Toisaalta, eipä siihen kaukon luokse aina edes tule hirveää härdelliä, kun se ylimääräinen osa mikkipiuhasta piilotetaan jonnekin muualle kuin siihen kaukokaapelin/pätsitaulun eteen. Eli kun alottaa piuhan laittamisen siitä kaukon päästä, niin se ylimääräinen osa tulee kuin luonnostaan jonnekin muualle. Niin joo, meillä kaikki piuhat käytännössä teipataan, että ihan sama oikeastaan kummasta päästä kerii sen. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 16.10.2008 16:13:19 | |
Meillä yleensä ensimmäisenä kerätään kaikki piuhat pois. Sen jälkeen on helpompi ruveta keräämään mikrofoneja ja ständejä. Samaan aikaan rumpali aloittaa setin kasaamisen. Sitten monitorit ym. ja laitetaan kaikki näppärään kuljetuskuntoon, jonka jälkeen kaikki on helppo kantaa autoon. Ja juuri tuo, että joskus vähän pienemmällä lavalla tulee näissä asennusvaiheissa ahdasta. Sen takia onkin hyvä, että kaikki sujuu edes jotenkin rutiinilla. Tosin usein käy niinkun Sakulla ja Speedyllä että "ää, se on sun letissä..." http://www.freewebs.com/rock-ugly | |
![]() 16.10.2008 16:16:48 | |
Asioista on kuin onkin erilaisia näkemyksiä mutta sehän vain lisää mielenkiintoa. Mutta siis purkujärjestystä: 1: Pullot, lasit ja muut vastaavat nestettä sisältävät 2: Kitarat, bassot, viulut ja vastaavat ständeineen 3: Mikit 4: Mikkiständit 5: Piuhat jne... Eli ajatus on ollut jo aika kauan toi, ständit pois ennen piuhoja koska ne piuhat jää aina jumiin noihin rautoihin, halusi tai ei. Ja sen sähköteipin voi tunkea sinne mihin ei aurinko paista! Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen. | |
![]() 16.10.2008 18:38:46 | |
Paikkansa on silläkin, mieluummin asiallisella tahmaamattomalla teipillä (Advance) teipattuja voimavirtoja tms paksuja piuhoja avaa kuin nippusiteillä/rautalangalla/narulla sidottua. Mikkipiuhoissa noi kiinteät tarrranauhat on ihan parhautta. | |
![]() 16.10.2008 22:05:19 | |
Eli ajatus on ollut jo aika kauan toi, ständit pois ennen piuhoja koska ne piuhat jää aina jumiin noihin rautoihin, halusi tai ei. Jeh, sama vika täällä. Ne ständit on vain tiellä. Ja sen sähköteipin voi tunkea sinne mihin ei aurinko paista! Jooh, kuten Sytem sanoi, tarranauhoissa on puolensa. Mutta tarkoititko itse näitä vai mitä sitten sähköteipin tilalla? Ja joo, on tullut parin viime vuoden aikana käytyä varsin iso määrä erilaisia sähköteippejä läpi, ja kyllä se Advanced vaan on todettu parhaaksi tähän astisista. Suurin osa muistakin tuli käytettyä loppuun, mutta Bilteman teipit lensi aika pian pois työkalupakista. Mikä nyt ei toisaalta ole kovinkaan yllättävää. ;) Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 17.10.2008 14:20:39 | |
Juomat + muut roskat eka pois. Sitten mikit ja mikkijalat. Sitte mikkipiuhat, sähköroikat, lavahaut sekä monitoriletkut. Aika harvoin siihen mikkipiuhaan kierrettä saa jos fiksusti käärii. Ja piuhathan kerätään pois tietysti narttupäästä aloittaen. Kytkentä on vastaavasti toisinpäin, eli ensin tökätään piuha kiinni lavahakuun. Sitten vedetään piuha ja jätetään löysät (niin, siis ne ylimääräset kiepit johtoa) mikkijalan juurelle. Tämä siksi, että mikkiä ois helpompi tarvittaessa siirtää. Helpottaa myös keräilemistä keikan jälkeen, kun voi repiä kaikki piuhat yhtäaikaa lavahausta irti. Eikä mene solmuun. Teippi sekä tarranauha on mun mielestä mikkipiuhojen kohdalla ihan tyhjänpäivästä. Ok, ymmärrän sen jos jossain isossa firmassa on kaikenlaista apukättä ja kesäpoikaa, niin ehkä on viisainta vaan antaa niille teippirulla käteen. Mutta kylläpä tympäsee repiä teippejä seuraavalla kerralla irti. Tarranauha on vaan tiellä. Molemmat toki puolustaa paikkaansa paksumpien kaapeleitten suhteen. Jos on vittumainen solisti, voi ne löysätkin käydä mikkijalan juurelle jättämässä. we call it music - they call the cops | |
![]() 18.10.2008 01:01:52 | |
Mikäli pitää koko paletti purkaa, osia voi jättää myös välistä poies: - Artistit ja muut känniääliöt pois lavalta että päästään töihin mikäli eivät roudaa - Oma pikkuräkki irti (mikä kulkee mukana jos ei ole oma PA) - Juomat ja mahdollinen katastrofin aiheuttaja - Soittimet, ständit ja sikälimikäli mahdollista, niin bändin vahvistimet, rummut, sun muut turhat tilanviejät ja möykän aiheuttajat - Mikit ja DI-boksit ja muu kallis, mielellään ihan lukkojen taakse asti - Monitorit irti ja pois että on enempi tilaa työskennellä postimerkillä - Ständit, myöskin pois jaloista pyörimästä kaappiin tai minne menevätkin - Piuhat, joko niin että ensin kaikki piuhat irti lavarasiasta jos ei oo tekemässä yksin, jos on niin sitten niin että yksi kerrallaan lavarasiasta lähtien irti (toiset päät on jo kuitenkin irti niin ei tarvii sitten lähteä kun kerimään, muuten joutuu ettimään pilkkopimeässä että missäs helvetin reiässä tää oikeen on kiinni) - Taustakankaat - Rumpu- ja muut raiserit - PA - Valot - Lava - Itse Mutta sinänsä se on nyt yks lysti missä järjestyksessä ne tekee ton mikkien irrottamisen jälkeen, yleensä siinä tulee laitettua kasaan se mikä sattuu ensimmäisenä käteen www.keikkapaikka.info | |
![]() 18.10.2008 03:14:43 | |
Ainiin, vielä tuli yks perustelu siihen miks aina kerätään narttupäästä lähtien piuhat pois. Jos on useampi tyyppi keräämässä, niin ei olla koskaan samassa piuhassa kiinni. we call it music - they call the cops | |
![]() 18.10.2008 07:45:22 (muokattu 18.10.2008 07:48:26) | |
Ainiin, vielä tuli yks perustelu siihen miks aina kerätään narttupäästä lähtien piuhat pois. Jos on useampi tyyppi keräämässä, niin ei olla koskaan samassa piuhassa kiinni. Niin no, tää on ikuinen koulukuntakymysys. Mä kerään aina urospäästä. Molemmissa on puolensa ja perustelunsa. Olen pyrkinyt tekemään lavakattauksen sellaiseksi, että rasia on aina melko lähellä mikkiä. Tällöin etenkin nopeassa festaritilanteessa on helppoa napata piuhat irti rasiasta ja jättää ständiin killumaan, jonka jälkeen koko keksintö on suht helppo nostaa tieltä pois ja vastaavasti takaisin, kun poptoimihenkilö on saanut synsteeminsä lavalle. Eikä siihen piuhaan tule kierrettä, kun sen tekee oikein. Mulla on liki 20 vuotta vanhoja mikkipiuhoja, jotka olen aina kerännyt samoin. Lavan purusta, juu, juomat ja mikit pois, samalla tipahtaa piuha maahan (ja jos on kierretty ständiin, niin siitä pois). Ständit heti askiin. Rummut pois nopiasti, sa tilaa riehua. Piuhojen ja muun osalta vähän lavakattauksesta riippuen. Tosta piuhan kiertämisestä ständiin olen jo joitain vuosia suosinut seuraavanlaista tapaa: piuha ensin kiinni mikkiin ja vasta sen jälkeen kierretään pari kierrosta ständin ympäri. Elikä kierrätys tehdäänkin puolivälistä telinettä. Elikäs piuha kiertää telineen alaosassa eri suuntaan kuin yläosassa. Tarpeeksi sekavasti ilmaistu? Vähän hankala sanoin selittää, mutta nopea ja selkeä tapa. Kokeilkaapas. Ei toimi suoraan ständiin, kun kierroksen suunnanvaihtoa ei saa jumitettua puomin tilttauksen säätöruuviin... Joku taisi aiemmin mainita valo- ja äänipiuhojen eri reitityksestä. Kyllä, kyllä ja kyllä. Ja etenkin häiriöiden välttämiseksi. Joskus oli sellainen nyrkkisääntö, että samansuuntaisilla johdoilla metri väliä ja jos menevät ristiin, niin mieluiten 90 asteen kulmassa. Tällaista ei tietenkään pitseriassa voi 100% toteuttaa, mutta erilleen kuitenkin. Meillä menee valonarut backlinen takana ja äänijohtimet edessä. Selkiää. Pari pientä rampia helpottaa elämää kynnyksissä ja mestoissa, joissa on pari porrasta sinne sun tänne. Sähköjohdon teippaaminen lavahaun kylkeen helpottaa elämää. Yleensä sitä sähköä kaipaillaan sinne, minne niitä mikkejä laitetaan. Samoin kaukokaaelin kylkeen (kunhan ei käytä niitä *#"&**"#!!# keloja...). Sähköteippi on ok kamaa yli 5 metristen shukojen, voimavirra, socapexin etc kanssa. Ihmiset, jotka laittavat teippiä mikkipiuhaan, pitäisi kuohia. Etteivät ainakaan lisääntyisi ;-) Pitk. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 18.10.2008 11:13:12 | |
Eihän noissa sähkökeloissa oo teoriassa mitään vikaa, mutta miksi ne tehdään aina niin paskasti. Ihminen on käyny kuussa, mutta toimivaa kelaa ei osata suunnitella. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 18.10.2008 14:57:16 | |
Eihän noissa sähkökeloissa oo teoriassa mitään vikaa, mutta miksi ne tehdään aina niin paskasti. Ihminen on käyny kuussa, mutta toimivaa kelaa ei osata suunnitella. Mä puhuinkin kaukokaapelikeloista.... Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 18.10.2008 17:32:17 | |
Mä puhuinkin kaukokaapelikeloista.... Joo, mä en haluu ees puhua niistä :D Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 20.10.2008 13:19:04 (muokattu 20.10.2008 19:30:14) | |
Vinkeistä tuli mieleeni sellainen kikka, että jos livemeiningeissä kaipaat vaikka lauluun snadia säröä, niin DBX:n peruskompuroita kun ajaa vähän yli, niin soundi on aika lähellä midaksen yliohjautumista. Edit: SSL:n piti sanomani. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 20.10.2008 18:25:57 | |
Vinkeistä tuli mieleeni sellainen kikka, että jos livemeiningeissä kaipaat vaikka lauluun snadia säröä, niin DBX:n peruskompuroita kun ajaa vähän yli, niin soundi on aika lähellä midaksen yliohjautumista. Tai vaihtoehtosesti voi kantaa mukana Big Muffia. Mulla oli Olavissa se laulusärönä joissain biiseissä silloin muinoin kun vielä tein sille keulaa. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 22.10.2008 11:15:16 | |
Me yleensä bändien kanssa hoidellaan hommat silleen, että kaikki kamppeet ja telineet ensin kantoon ja piuhat irti, lopuks kun lavalla ei ole mitään muuta kuin piuhoja, kerätään ne piuhat. Sit kun on vielä valmiiksi suoria piuhoja (ei kerätä kierteelle) niin ei niitä piuhasolmuja tai hässäköitä tule juuri ollenkaan. Helpottaa myös roudausta kun basistikin voi vaan kantaa isommasta kamppeesta lähtien tavaraa autoon eikä tarvii miettiä mikä piuha kuuluu minnekkin. Ite oon aina kartalla piuhojen suhteen, eli lopuksi piuhat kerätään porukalla nippuihin lavalle ja viskon ne oikeisiin laatikoihin/salkkuihin. Tämän tavan olen itse kokenut kaikkein ripeimmäksi. Lavan kasaus hoidetaan oikeastaan päinvastoin; ensin asetellaan kamat lavalle ennenkuin ensimmäistäkään piuhaa on vedetty. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 22.10.2008 13:54:46 | |
Tässä nyt on useampikin henkilö jo todennut, että mikkipiuhoja ei teipata sähköteipeillä. Kukaan ei kuitenkaan ole jaksanut kertoa, että kuinkas sitten. Käytättekö tarranauhoja, vai onko joku muu tapa? Toivottavasti tämä muu tapa ei ole piuhan kieputtaminen itsensä ympärille jollain tavalla... Niin, minähän vain yritän oppia. Näin ihan ylipäätään mielestäni olisi kohteliasta, että jos teilaa jonkin (yleisesti käytössä) olevan metodin, niin kertoisi myös kuinka itse on asian järkeillyt. Nyt kuuntelemaan luentoa jostain ihmeen strategiajohtamisesta muutamaksi tunniksi. Urgh. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 22.10.2008 14:42:23 | |
Toivottavasti tämä muu tapa ei ole piuhan kieputtaminen itsensä ympärille jollain tavalla... Mikki- ja kitarapiuhojen kyseessä ollessa jotakuinkin näin. Ei kieputtaen kierteelle vaan ottamalla piuhasta aina metrin välein kiinni vasurilla sitä mukaa kun oikea käsi sitä piuhaa antaa. Sitten koko homma solmuun ja tadaa: ei mene kierteelle, ei mene solmuun muiden piuhojen kanssa vaikka laitat kymmenen mikkipiuhaa samaan keissiin päällekkäin. Helppoa ja nopeaa kun tekniikan oppii. Tästä oli oikein hyvä kuvasarja, missä tuo opetettiin, vähän aikaa sitten jossain ketjussa. Erittäin vaikea sanoin kuvailla. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 22.10.2008 16:23:56 | |
Meitsi diggaa teippii. Ugh. Nopeaa ja helppoa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)