Aihe: Budjetti digipulsat ja niiden toimivuus
1 2
Tumppi38
18.03.2009 11:13:52
Moro !

Olen lukenut tuossa kaikenlaisia mielipiteitä aiheesta ja vielä kerran jos saisin kommentteja aiheeseen eli Onko tuollainen 2k€ kantturoilla oleva digipulsa toimiva harrastelija-orkesteri käyttöön ?

Kanavien soundi lienee suurin kompastuskivi mutta kun nuo sisäiset efektit (kompura / gate joka kanavassa) esim 4 kaiku / prosessointi efektiä kiinnostavat kovasti.

Nyt mennään hyvä-soundisella analogi pulsalla mutta tuo ulkoisten prosessorien / komp.gate yms. tarve rassaa kun niilläkin on oma hintansa / tilantarpeensa.

Eli jos ostaisi tilalle Yamahan 01V96 VCM:n niin aukeaisiko taivas vai menisikö sitä suin päin suohon ?
Time you enjoy wasting, was not wasted !
Roadari
18.03.2009 11:21:17
Eli jos ostaisi tilalle Yamahan 01V96 VCM:n niin aukeaisiko taivas vai menisikö sitä suin päin suohon ?

Enpä usko että kumpaakaan. 01 on hyvä vehje hintasekseen, mut ei sillä kyllä mikään taivas aukene!
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Tumppi38
18.03.2009 11:31:10
Roadari: Enpä usko että kumpaakaan. 01 on hyvä vehje hintasekseen, mut ei sillä kyllä mikään taivas aukene!

Eli pykälää hintavampaan pitäisi mennä. LS-9 ?
Roadari
18.03.2009 11:42:07
Tumppi38: Eli pykälää hintavampaan pitäisi mennä. LS-9 ?

En tunne sinua, mutta väitän että ei tuossakaan juuri taivaan aukeamisesta voi puhua.
Hyviä tiskejä molemmat. Äläsysillä pystyy tekeen jo suurimman osan tässä maassa tapahtuvista jutuista. Tienaa ittensä takasin nopiasti. Paljon parempiakin digipulpetteja, kun nämä taskulaskimet, on myös olemassa. Niissä vaan yleensä tupsahtaa tuo hinta ihan toisille tasoille. Mut niillä taas pärjää paikoissa joissa ls-9 on liian mopo.
Kunnes saadaan se hieno vehje missä on yksi säätö välillä paska soundi --- hyvä soundi, niin tuskin taivas aukeaa millään yksittäiselle mulinexilla. Äänentoistossa täytyy koko ketjun olla tarkoituksenmukainen ja toteustavat harkittuja, ei siinä yks lintu kesää tuo.

-Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Tumppi38
18.03.2009 14:16:58
Roadari: En tunne sinua, mutta väitän että ei tuossakaan juuri taivaan aukeamisesta voi puhua. -Roadari

No worries ! Pientä miksausta teen muutamalle orkesterille. Nyt mennään yhden aktin kanssa seuraavasti: Mackie Onyx 1640 - vatkaimina Roland SD1000 ja Rev 5, master kompurana TC Triple C, nyttemmin Behringeriä kanavakompurana mutta se joutaa vaihtoon, RCF:n 322 yläpäät ja 1 kpl RCF 705 Subbari. Toi setti soi ihan ok. mutta kun kompuroita tarttee saada lisää / kunnollisia eikä ne gatetkaan olis pahasta niin tuli mieleen että josko noi pois ja Digiä tilalle. -Tuomas-
turunenmikko
24.04.2009 21:29:22
Kokemusta on reilusti budjettiluokan Spiritistä ja perus-Mackiesta räkkisysteemeineen. Nekin toimi tarkoituksessaan hienosti. Laitettiin hommia uusiksi ja tuli ison pa:n keulille LS9. Täytyy sanoa, että nyt on paketti kasassa ja kun itse tekee, niin digin käytettävyys tulee tutuksi. Enpä keksi, mitä tuohon LS9:iin tarviisi lisätä: ei ole tullut ikävä ulkoista prosessointia tai efektejä ja käytettävyys PC-läppäriä lisänäyttönä käytettäessä on todella mukava. Esimerkkinä voi mainita monitorimiksauksen helppouden, sen kun saa tehdä liuilla auxien veivaamisen sijaan. Samaten räkkihässäkät saa pc:n näytöllä näkymään vaikka jatkuvasti. Visuaalinen tapa..

Suosittelen vakiovetoihin. Jatkuvasti vaihtuvat bändit tai festarit ei ehkä kiinnostaisi niin paljoa LS9:llä toisin kuin esim M7CL:llä.
Sami_T
28.04.2009 02:39:20

01V96VCM paketoituna samaan lootaan jonkun ADAT-härvelin kanssa on mun mielestä pikkuhommissa hinta- / laatusuhteeltaan lyömätön paketti.

Mun tyypillisesti pikkukeikoilla käyttämässä konfiguraatiossa 2600 eurolla (01V + ADA8000) saa:
- 20 mikkikanavaa sisään, kaikille oma eq, kompura ja gate, lisäksi vielä kaksi linjatasoista stereolinjaa sisään
- left+right ja 5 linjaa monitoreja ulos, kaikille oma eq
- 3 efektiä

Miinuspuoli on se että toi 01V on todella veemäinen ja hidas käyttää.

Mitä noiden pikkumiksereiden soundiin tulee niin oon vetäny aika paljon MixWizardilla, Venicella, GB4:lla, 01V:lla ja pari keikkaa LS9:lla ja en mä oo näillä puurokorvillani niistä mitään olennaista eroa löytänyt. LS9:n efektit ja dynamiikkaprossut on parempia kuin 01V:ssa mutta 01V:lla kyllä vetää sen mitä tarvii.

Jos oletetaan että on tyypillinen pikkukeikka, monitorit ajetaan etupäästä ja on edes vähän aikaa soundcheckiin niin mä otan noista yllämainituista vaihtoehdoista (poislukien LS9) mieluiten 01V:n koska
- kanava-eq:ssa on kaikista eniten säädettävää (vs. analogipöytien kiinteät high pass-filtterit ja kuuden nappulan eq)
- saa kompuran ja gaten vaikka joka kanavaan jos haluaa
- saa kulmiin syötettäville kanaville eq:n ja prosessoinnin kokonaan erikseen
- jos on useampia bändejä niin pystyy tallentamaan ja lataamaan koko hoidon per bändi
- huomattavasti vähemmän kantamista ja kytkemistä

Kaikki ylläoleva koskee siis vain ja ainoastaan sitä tilannetta että tarvisi pienellä rahalla saada omaan käyttöön mahdollisimman paljon. Pro-hommat, pro-budjetti tai se että on koko ajan vierailevia miksaajia on sitten asia erikseen.
Itse olette lihava.
Sami_T
28.04.2009 02:51:56

LS9:sta vielä sen verran että onhan se kiva että on enemmän kanavia, graafiset eq:t ja parempaa efektiä ja parempaa dynamiikkaprossua. Ja siis kyllähän sillä vetää.

Mutta silti se vehje jotenkin tuntuu vaan vanhempien Yamahan digimiksereiden kehitysversiolta ja etenkin käytettävyys (tai pikemminkin sen puute) ei oo muuttunu yhtään mihinkään. En nyt tähän hätään muista koska esim. ensimmäinen 01V-malli tuli ulos mutta joka tapauksessa varmaan yli 10 vuotta sitten niin luulis että siinä ajassa Yamahan r&d-tiimi olis kerenny vähän pohtimaan asioita ja ehkä käydä kysymässä lähimmän rokkibaarin miksaajalta että oliskos jotain ajatuksia.
Itse olette lihava.
Calyamaha
28.04.2009 11:53:42
Sami_T: luulis että siinä ajassa Yamahan r&d-tiimi olis kerenny vähän pohtimaan asioita ja ehkä käydä kysymässä lähimmän rokkibaarin miksaajalta että oliskos jotain ajatuksia.

Ai tyyliin:

A:"Oispa siistii, jos mikkipren gainitkin jäis muistiin"
B:"Mä haluisin, et ei tarviis kuskata mukana CD-soitinta ja MD:tä, vaan tiskistä pystyis soittaa taustamusat ja äänittää keikan"
A:"Graafiset EQt ois tosi jees"
B:"Ja paremmat kaiut"
A:"Monarit ois kiva miksata fadereillä ja et mixin vois cuettaa luureihin"
B:"Sit vois duunaa sellaset käyttäjäprofiilit, et lämppäribändin miksaaja ei pääsis koskee mun asetuksiin. Ja asetukset ja käyttöoikeudet vois tallentaa USB-tikulle."
A:"Mut sen tiskin pitäis olla snadi ja kevyt, et pystyis vaik yksin roudaa..."
B:"Häh. Sithän valosiskolki ois isompi lauta ja me ei enää saatais *illua!"
A:"*ittu joo. Kyl analogi rules!"
ÄM
28.04.2009 17:28:27

Miten toi DM1000 mielestänne sijoittuu, vedettävyydeltää, verrattuna esim 01V96VCM:ään ja LS9:iin?

Terveisin taskulaskimen käyttäjä, joka penää parempia etusia ja purevampia EQ:ita, varsinkin low cutin suhteen.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Terttu
28.04.2009 18:03:15 (muokattu 28.04.2009 18:04:36)

ÄM: Miten toi DM1000 mielestänne sijoittuu, vedettävyydeltää, verrattuna esim 01V96VCM:ään?
Monipuolisempi kaikin puolin. Enemmän kaikkea ja mun mielestä kivempi fiilis vedellä.
Yritysjuhliin etc. ok peli, kun vaatimuksena on pieni koko ja paljon asioita.
Bänditouhuihinkin soveltuva, mutten enää itselleni sitä ottaisi, ainakaan FOH käyttöön.
Monitoripäässä oikein soveltuva, jos auxien määrää ei tarvii kasvattaa.
Tosin oon mä ajanu DM1000:sta jopa 13 ryhmää ulos...

Terveisin taskulaskimen käyttäjä, joka penää parempia etusia ja purevampia EQ:ita, varsinkin low cutin suhteen.
Jos parempia etusia (ja summausta tietenkin) ja purevampaa eq:ta haet, niin etsisin lähtökohtaisesti jostain muusta hintaluokasta ja jopa merkistä.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
villekauhanen
28.04.2009 20:36:58
ÄM:

Elikkäs parempia etusia kuin missä? Miten määrittelisit tämän paremman etuasteen tai mikä niissä sun nykyisissä etuasteissa on ongelma/huonoa?
Paljonko on budjetti ja haetaanko nyt sitä putkilämpöä? Digicoon sais putkietuasteet.

Mä voin suositella sulle jotain etuasteita kun kerrot mitä haet ja mitä se saa maksaa.

En ole huomannut mitään "puremattomuutta" ainakaan missään noissa Yamahan kanavakorjaimissa. Olisko ongelma esim. lähtösoundissa, mikissä, mikityksessä tai kaiutinjärjestelmässä? Jos kanavakorjainta käytetään johonkin artistiseen soundinluomiseen niin silloin se voi loppua kesken mutta normikäytössä kaikkien digimikserien kanavakorjaimet on itselleni toiminut äänentoistohommissa ihan sopivasti.
miffe
28.04.2009 21:00:18
Calyamaha: B:"Häh. Sithän valosiskolki ois isompi lauta ja me ei enää saatais *illua!"
A:"*ittu joo. Kyl analogi rules!"

Ei ole kyl eroa näkyny sillä, että mulla on Vista ja äänisedällä DM1000. Aina saa olla ilman ja koskaan ei kerkee. Ja ensin toki pitäis välittää koko asiasta.

Ei mulla muuta.
turkulainen
ÄM
29.04.2009 17:39:54

villekauhanen: Elikkäs parempia etusia kuin missä? Miten määrittelisit tämän paremman etuasteen tai mikä niissä sun nykyisissä etuasteissa on ongelma/huonoa?
Paljonko on budjetti ja haetaanko nyt sitä putkilämpöä? Digicoon sais putkietuasteet.

Mä voin suositella sulle jotain etuasteita kun kerrot mitä haet ja mitä se saa maksaa.

En ole huomannut mitään "puremattomuutta" ainakaan missään noissa Yamahan kanavakorjaimissa. Olisko ongelma esim. lähtösoundissa, mikissä, mikityksessä tai kaiutinjärjestelmässä? Jos kanavakorjainta käytetään johonkin artistiseen soundinluomiseen niin silloin se voi loppua kesken mutta normikäytössä kaikkien digimikserien kanavakorjaimet on itselleni toiminut äänentoistohommissa ihan sopivasti.

Low cutissa lähinnä huomaa sen, kun ei pure, jos vertaa jonkun analogitiskin low cuttiin. Analogissa, kun pistää sen napin alas (80 tai 100, tai mikä milloinkin on), niin johan kaikkoaa kuminat ja huminat, niistä mikeistä, joissa alakertaa ei kaivata. 01V:ssä taas saa nostella sitä jonnekin jopa 200hz tienoille, ennen kuin rupeaa puremaan. Eli vaikuttaa loivemmalta tuo leikkaus. Noista VCM-lisukkeista löytyy se EQ, niin olen sitä käyttänyt leadlauluun, mutta lisäksi vielä normi EQ:lla leikannut alakertaa; molemmissa jossain satasen tienoilla. Se tuntuis vähän jeesaavan. En tiedä onks tossa mitään järkeä; voihan sitä sit ajaa laulut vielä ryhmään ja sinne kanssa sama leikkuri lisäks.
Terttu
29.04.2009 22:11:38 (muokattu 29.04.2009 22:12:15)

No kyllä se low-cut toimii ihan samalla tavalla kuin monessa halvemman luokan analogitiskissä. Mulla on lauluissa monesti se alapään leikkuri päälle 200hZ, varsinkin noissa jammun tiskeissä.
Pitää vaan tietää minkä asteen filtteri se on.
Mielummin otan sen porttaattoman filsun, kuin kiinteän.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
santtus
29.04.2009 23:24:58
Onko sulla siinä 01V96:sessa Type 1 vai 2 eq käytössä? LowCutissa on niiden välillä selkeä ero. Muistaakseni joskus testailin sitä ja type 2:sessa se ei tuntunut toimivan ollenkaan.
Sami_T
29.04.2009 23:37:58 (muokattu 29.04.2009 23:41:21)

Mulla on lauluissa monesti se alapään leikkuri päälle 200hZ, varsinkin noissa jammun tiskeissä

Joo sama homma. Ja se on hienoo kun se on portaaton niin voi säätää just sen verran kuin haluaa. Jossain ride-mikissä mulla on välillä todella korkeella.

Mä en niinku oikein tajua että mikä siinä on kun joitain miksaajia rupee jännittämään vaikka just ton leikkurin nostaminen jonkun tietyn rajan yli "eihän nyt niin voi tehdä". Vaikka korvat sanoo että ehkä olis syytä.

Eq:n suhteen se on jotenkin outo ajatus että jotta mikseri olisi "hyvä" niin kaiken pitäisi tapahtua sillä että potikkaa heilutellaan millin osien tarkkuudella kello yhdentoista ja kello yhden välissä ja sillon se eq on niinku hyvä?
Itse olette lihava.
Sami_T
29.04.2009 23:54:31

A:"Oispa siistii, jos mikkipren gainitkin jäis muistiin"
B:"Mä haluisin, et ei tarviis kuskata mukana CD-soitinta ja MD:tä, vaan tiskistä pystyis soittaa taustamusat ja äänittää keikan"
A:"Graafiset EQt ois tosi jees"
B:"Ja paremmat kaiut"
A:"Monarit ois kiva miksata fadereillä ja et mixin vois cuettaa luureihin"
B:"Sit vois duunaa sellaset käyttäjäprofiilit, et lämppäribändin miksaaja ei pääsis koskee mun asetuksiin. Ja asetukset ja käyttöoikeudet vois tallentaa USB-tikulle."

Ihan hyviä pointteja. Auxit tosin miksataan fadereilla 01V:ssakin ja sitä lähtöä voi kuunnella.

Mutta mun pointti oli se että sitä karkkia on tullu lisää, kyllä, mutta ton Yamahan perusfilosofia tai peruskäyttöliittymä ei oo muuttunu mihinkään.

Kyllä mun mielestä nykyaikaisen mikserin toteutuksen pitäisi lähteä siitä että jos tehdään ihan perusjuttuja niin kun patchi ja asetukset on tehty ja soundcheck alkaa niin silloin ei enää tarvis surffailla valikoissa, eikä etenkään nuolinäppäimillä.

Se mikä mua riipii kaikista eniten on sen eniten käytetyn työkalun eli eq:n toteutus, se on edelleen se sama yli kymmenen vuotta vanha ja mä en voi mitenkään ymmärtää että miksi näin. Ei varmasti johdu siitä että sitä ratkaisua olisi kehutta maasta taivaisiin että onpas näppärä.
Itse olette lihava.
rintapek
29.04.2009 23:58:05

villekauhanen: Elikkäs parempia etusia kuin missä?
Olisko ongelma esim. lähtösoundissa, mikissä, mikityksessä tai kaiutinjärjestelmässä?
tms...?

Mä veikkaan, että villekauhanen iski tossa naulankantaan.

Jos/kun kyseessä on kaltaiseni itte itteään lauteilta miksaava runpali, (ja mä ny olen pahainen harrastelija) ni kyl ne ongelmat on ihan muualla ko etusten laadussa. Ittellä on toi budjettiluokan digipulsa Behku DDX3216 ja ny täytyy sanoa, et saundiongelmat poikkeuksetta on ratkennu funtsimalla asioita ja kattomalla peiliin.

Vaan ko treeneihin tullaan "soittamaan eikä säätämään" ja keikalla tsekkiaika on jokseenkin minimaalinen, ni missä vaiheessa säädät? Ja millä korvilla?

Ominaisuudet ja aseet noist budjettiluakan digileluistakaan ei ihan kättelyssä lopu. Kyl mulla loppuu korvat ja taidot, ennenko parempia etusia tai putkisaundia osaan kaivata.
One kind of music only - the good kind
ÄM
30.04.2009 00:30:22

Joo kyllähän sitä nostelee sitä cuttia, mutta siellä on monta kertaa leikitty siinä rajalla, että lähteekö huminat ja onko laulussa vielä pohjaa. Muistelen vaan, kun A&H:n MZ 16:2:lla vedettiin, niin moiset tilanteet aina ratkes sillä low cut nappulalla, joka siis paljon alempana.

Tää etusten mietiminen, joka saattaa ollakin ihan väärän puun haukkumista, juontaa myös juurensa tohon A&H:n vertaamiseen; nykyään 01:llä vetäessä kyllä monessakin mielessä on päästy parempiin tuloksiin soundin kanssa, mutta laulua saa aina hakea. Tuntuu herkästi jäävän ohueksi ja jotenkin kailottavaksi. A&H:lla se tuli jotenkin helpommin. Ja siis komerot ja mikit on samat. En sit tiedä mikä sielä sitä sössii, jotenkin tuntuis, että se singnaalin sisään otto ja A/D-muunto vois olla se kohta, jossa siitä jotain katoaa. Mutta siis MUTUA puhtaasti, valaiskoon ken tietää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)