Aihe: Valojen ohjelmointia biiseihin
1
Sytem
03.06.2009 02:07:44
Tervehdys

Taas olisin hieman mielipiteitä ja kokemuksia vailla siitä miten ohjelmoisitte ja vetäisitte seuraavantyyppisessä tilanteessa, kun käytettävissä oleva ohjelmointiaika ja sisällön vaatimukset eivät ehkä ihan suoraan kohtaa.

Luvassa on tanssishow, kymmenkunta minulle etukäteen tuntematonta biisiä. Olen näistä saanut videot joita mukaillen nuo esitykset on tehty sekä toiveita valoista biisikohtaisesti, tyyliin "punaista, valkoista vilkkuvaa kertsiin".

Käytettävissä oleva valosetti tai tiski ei ole vielä ihan tarkkaan tiedossa, mutta täsä vaiheessa voitaneen yleistää että käytössä on peruskattaus liikkuvia ja tiskinä Chamsys (koska sillä itse luontevasti ajattelen asioita). Aikaa ohjelmoida koko settiä on jokunen tunti, harjoitus esiintyjien kanssa juuri ennen vetoa (joka on ainutkertainen).

Mitenkä lähteä liikkeelle? Itse järkeilen tätä niin että videoiden perusteella on helppo kirjoittaa nuotitusta malliin "lähtee pun pesulla takaa, ekaan kertsiin valk rand pulse + tilt-fx ..", 4-5 tilannetta per biisi. Tämä sitten ohjelmoida cuestackiin (Chamsys-logiikkaa), eli siis voidaan napinpainalluksella siirtyä aina seuraaaan osaan. Tässä kohtaa lähinnä herää kysymys siitä miten tuo olisi järkevintä tehdä niin että vedossa jäisi riittävästi pelivaraa elää esityksen mukana.

Värit ja positiot/liikeet yms erillisiin plabackeihin? Jotain aina paleteista? Joku normaalista poikkeava prioriteettiasetus plabackille? (siis niin että siellä oleva arvo jyrää programmerin, jolloin livesäädöt eivät pääse enää vaikuttamaan seuraavan tilanteen asetuksiin). Jotain muuta jakoa etukäteen tehdyn ja improvisaation välille?

Sinäänsähän tämä ei hirveästi voi poiketa perus bändivedosta tilanteessa jossa esitys on etukäteen tuttua, jotain ohjelmoidaan etukäteen ja jotain vedetään livenä mausteeksi. Näitä ei siis ole itselle vielä osunut kohdalle, parhaimmillaankin ennakokäsitys esityksestä on riittänyt vain kuluvan tai seuraavan biisin loppuun kun satunnaisissa tilaisuuksissa olen jotakin bändiä lamputtanut.

Perusjuttujahan tässä tehdään, aikataulun riisuessa turhat hifistelymahdollisuudet pois. Käytettävissä lähinnä värit, positiot ja liikeet joilla pitäisi tunnelmaerot saada biisien välille. Noissa referenssivideoissa toki on ties mitä alkaen videoscreeneistä ja pyroista, mutta niiden henki pitäisi pystyä siirtämään pikkusettiin.
Khimil
03.06.2009 04:10:20 (muokattu 03.06.2009 04:21:55)

Itse tein ton tyyppisen jutun niin, että mulla oli yhdessä cuestackissa cue-ajossa joka biisiin/kohtaukseen 1-5 kokonaisuutta, biisien ja kaikenmaailman run sheettien pohjalta tehdyn valosuunnitelman mukaisesti. Siitä pysty sitten hyppimään Go-napilla eteen tai Shift Go:lla takaisin.

Kokonaisuuksien lisäksi muissa playbackeissa oli yksityiskohtaisempaa tavaraa (Esimerkiksi ko. showssa yhdessä cuestackissa led-heittimien väriyhdistelmiä) josta pysty vetää edellämainituin keinoin tilanteeseen sopivan pakasta. Periaatteessa niinku paletti mutta tuntui tuossa luontevammalta.

Lisäksi muita erityisiä playbackeja/cue stackkeja, jotta saadaan jotkut ratkaisevat jutut (eri etuvalot ym) liu'un taakse. Jotta toi ensimmäinen kokonaisuus-cue stack olisi hyvä runko muttei huonossa paikassa liian hallitseva.

Kysehän oli just siitä samasta, että varsinaista suunnitelmaa ehti tehdä puoli vuotta mutta showta pääsi treenaamaan ja näkemään kokonaisuudessaan vain pari kertaa ennen vetoa. Tarpeeksi treeniä ja hiomista niin kaiken voisi laittaa vaan yhden Go-napin taakse :)

Niin ja ohjelmointi tapahtui em. casessa tosi nopeasti. Ensisijaisen tärkeää on mahdollisimman mietitty ja kattava valosuunnitelma. Siten itse ohjelmointi siinä valopöydän ääressä on helppo tehdä sujuvasti ja johdonmukaisesti. Tämän jälkeen ehtii hioa vielä yksityiskohdan jos toisenkin.
Do that twice and you'll be banned from driving!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)