Aihe: Se kovin jazzkitaristi?
1 2 3 4 5 6
Meisseli
06.12.2004 13:11:16

Bebop oli aikansa punkkia.

Äijät veti kevyesti kamoissa aika raakaa satsia verrattuna joihinkin siloposkiswing-meininkeihin
Osta meidän levy! Maagista progebluesfunkkia. Vuoden kotimainen yllättäjä(noise.fi) klipit ja tilausohjeet osoitteessa www.strangefruitband.net
Huevos
06.12.2004 20:43:20

punkkarit oli yleensä kännissä ei kamoissa.

beboppi = hippirock
Simplex
06.12.2004 22:35:52

Äijät veti kevyesti kamoissa aika raakaa satsia verrattuna joihinkin siloposkiswing-meininkeihin

Paitsi etää punk oli aikansa paskaa ja jotkut kai sitä vieläkin kuuntelee, bebop oli/on aikansa taidonnäyte musiikin luomisesta improvisoiden. Sama kuin sanois että Timo Taikuri oli aikansa David Copperfield.
I might as well go back over yonder...
lxi
06.12.2004 23:06:22 (muokattu 06.12.2004 23:06:32)

Totta, tavallaan.

Paitsi etää punk oli aikansa paskaa ja jotkut kai sitä vieläkin kuuntelee, bebop oli/on aikansa taidonnäyte musiikin luomisesta improvisoiden.

Siistiä. Oletko ajatellut, että analogia saattaa toimia jollain muulla kuin hyvä/huono-akselilla?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Simplex
06.12.2004 23:11:43

Siistiä. Oletko ajatellut, että analogia saattaa toimia jollain muulla kuin hyvä/huono-akselilla?

Oli puhdas mielipide, mites menikin sulta noin ohi? Kait se oli tämän threadinkin tarkoitus kysellä mielipiteitä vai olikohan otsikon 'Se kovin jazzkitaristi?' kirjoittajalla todella tarkoitus kysyä m-nettiläisiltä totuutta asiasta...
Huevos
07.12.2004 05:41:25

yleensä niillä, joiden mielestä punk on pelkkää paskaa ei ole hajuakaan mitä oikea punk edes on.
Meisseli
07.12.2004 09:00:24

Tämän threadin tarkoitus oli kysyä nimenomaan teidän henkilökohtaisia mielipiteitänne.
Kyllä,näin on.

Väitteellä "Bebop oli aikansa punkkia" tarkoitan että vedettiin raa'asti välittämättä semmoisesta "Ei noin voi vetää!!! Witch,Witch!!!!"-tyyppisestä asenteesta.

Vrt. ns "Punk-asenne"
(G.G Allin)

Hymiö: :)
Osta meidän levy! Maagista progebluesfunkkia. Vuoden kotimainen yllättäjä(noise.fi) klipit ja tilausohjeet osoitteessa www.strangefruitband.net
Simplex
07.12.2004 09:03:34

yleensä niillä, joiden mielestä punk on pelkkää paskaa ei ole hajuakaan mitä oikea punk edes on.

Tuskin tunnen edes kourallista punkbändejä tai artistea ja niiden perusteella en tunne vetoa syventyä tyylilajiin sen enempää. 'Oikea punk'? Miten kummassa voidaan erotella oikea punk väärästä ja kuka sen päätää, sinäkö? Kaikki tietää varmasti Ramonesin tai Sex Pistolsin, eikö heidän musiikki ole 'oikeata punkia'?
Huevos
07.12.2004 10:25:33

Tuskin tunnen edes kourallista punkbändejä tai artistea ja niiden perusteella en tunne vetoa syventyä tyylilajiin sen enempää. 'Oikea punk'? Miten kummassa voidaan erotella oikea punk väärästä ja kuka sen päätää, sinäkö? Kaikki tietää varmasti Ramonesin tai Sex Pistolsin, eikö heidän musiikki ole 'oikeata punkia'?

no just tota mä tarkotan.

suurin osa jotka haukkuu punkkia tietää tasan kaksi...tai ehkä venyttäen kolme "punk" bändiä: ramones, sex pistols ja the clash.

...ja sex pistols ja the clash on punkin backstreet boys.

tarkoitan "oikealla" punkilla sitä, että punk ei edes alunperin ollut sitä aggressiivista "haistakaa vittu" meininkiä, jonka sex pistols lanseerasi ja markkinoi nuorisolle.

jos et kerran ole perehtynyt asiaan, niin on parempi pitää turpa kiinni kuin puhua koko tyylilajista, koska selvästikään et tiedä mistä puhut.

en minäkään jazzista ole noin yleisesti ottaen pidä, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, mutta tsekkailen kuitenkin silloin tällöin artisteja, jos siltä tuntuu...en väitä tietäväni jazzista kovinkaan paljoa enkä sano sitä paskaksi, koska en tunne tyylilajia tarpeeksi hyvin ja koska se on niin helvetin laaja termi. pelkästään groove FM:n kikkelijazzin perusteella en sano mitään, koska sieltä löytyy vaikka mitä muuta...
Huevos
07.12.2004 10:39:12

mä haluaisin kuulla punk rock jatsia. eli, että punk jätkä ottaa vaikutteita jatsista. kukahan sellasta tekis?

Edesmennyt Deep Turtle. Pentti Dassum on aivan saamarin mainio kitaristi.

tuli tässä muuten mieleen vielä pari esimerkkiä...

dead kennedys ja rollins band.

dead kennedysiä en ole vieläkään kuullut kun yhden levyllisen enkä mä siitä oikein välittänyt. mä en oikein tiedä mistä aloittais, mut mä kuulin, että ne saatto esim. livenä soittaakin yhtäkkiä biiseistä jazz versioita tai jazz covereita tai jotain. se levy mitä mä kuulin oli tosin aika perinteistä punkkia...

ja sit rollins bandin chris haskett, melvin gibbs ja sim cain kokoonpano. en tiedä ootko kuullu weight levyä? musta se on ainaskin ihan siisti. gibbshän on fuusiobasisti ja vetänyt sim cainin ohella esim. john zornin sun muiden kanssa jotain. haskettilta tuli justiinsa joku fuusio levy kanssa...mut toi weight kannattaa ehkä tsekata, come in and burn ei musta ole niin hyvä.
Jimi Henri
07.12.2004 11:39:51 (muokattu 07.12.2004 11:41:29)

Eikös Punk ideologiaan kuulunut ajatus "kuka tahansa voi olla taiteilija". Oppineita muusikkoja kateltiin vähän karsaasti ja joissakin yhteyksissä punkkia syytetään jopa 70-luvun "monimutkaisen" progen kuolemasta. Kun taas bebop ei ollut yleisesti aivan kaikkien soitettavissa tai kuunneltavissakaan monimutkaisuutensa takia mistä johtuen se ei ikinä saanut suurta yleisöä. Tässä suhteessa on kyllä niin suuri ero että eipä bebopista tule mulle mieleen punk ensimmäisenä.
Talk Less Play More
Ostinaatio
07.12.2004 19:05:52
Kun taas bebop ei ollut yleisesti aivan kaikkien soitettavissa tai kuunneltavissakaan monimutkaisuutensa takia mistä johtuen se ei ikinä saanut suurta yleisöä. Tässä suhteessa on kyllä niin suuri ero että eipä bebopista tule mulle mieleen punk ensimmäisenä.

Bebop oli kyllä aikansa beat-nuorien suosiossa ja jos lukee vaikka Kerouaccia niin siellä pistäydytään Jazz-baareissa aika villeissä meiningeissä. Selvää auktoriteettikapina sisältyi Beboppiia ja oli se myös vastareaktiota aikaisemmalle jazzille, niinkuin punk oli progelle. (Ja herätti "hot jazzin" soittajienkin parissa vastustusta..)

Bebop oli myös siinämielessä kaikkien soitettavissa, että lavalle sai mennä kuka tahansa. Toisaalta kyseessä oli silloin taidonnäytöt, joten tässä päästäänkin aika suureen eroon punkista.

Yhtäläisyyksiä siis löytyy, mutta paljon erojakin. Kapinoivuus, perinteistä irrottautuminen, nuorekas ja "puristisisia" näkökulmia karasastava villi-meininki olisivat lähinnä noita yhteneväisyyksiä.

Totta on, että monet nykyajan "kesyistä" opistokoulutetuista jazz-muusikoista ovat melko kaukana Bebopin perinteistä. Pitäisi uskaltaa mennä sinne, mikä ei ole vielä yleisessä hyväksynnässä.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Simplex
07.12.2004 22:21:19

jos et kerran ole perehtynyt asiaan, niin on parempi pitää turpa kiinni kuin puhua koko tyylilajista, koska selvästikään et tiedä mistä puhut.

Sä oot se kapu joka määräilöö muita....jepjep.
Enhän mä mä ole perkeleensaatanasoikoon väittänytkään tietäväni punkista mitään mutta ei se estä mua julkilausumasta mun mielipiteitä kuulemani perusteella. Pitääkö sitä paskaa sitten kuunnella ja jauhaa korvat kipeeksi ja niin että eroittaa paskan laadut toisistaan? Sittenkö vasta voin sanoa ja julistaa sen paskaksi? Äläkä nyt jumalauta ala selittämään että punkki on sitä ja punkki on tätä. Mun mielestä se on paskaa ja sun mielestä se on hyvää musaa, ok. Kunnioitan sun mielipiteitä ja tee sinä samoin. Monilla m-nettiläisillä on käsittämätön taipumus vetää palko tolkulla herneitä nenään jos jonkun MIELIPIDE ei miellytä, täällä suurin osa keskusteluista käydään mielipide pohjalta.
Jucciz
08.12.2004 06:29:48
Lähtemättömän vaikutuksen minuun ovat tehneet seuraavat heput, joiden kuunteleminen saa ennen kaikkea pohtimaan omistamiensa kitarakamojen jälleenmyyntiarvoa sekä muun muassa puutarha-alan työllistymisnäkymiä:

Pat Metheny
John Scofield
Larry Carlton
Mike Stern

...ja sitten on se toinen puolisko levyhyllystäni. :)
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Simplex
08.12.2004 11:16:45

Lähtemättömän vaikutuksen minuun ovat tehneet seuraavat heput, joiden kuunteleminen saa ennen kaikkea pohtimaan omistamiensa kitarakamojen jälleenmyyntiarvoa sekä muun muassa puutarha-alan työllistymisnäkymiä:

Pat Metheny
John Scofield
Larry Carlton
Mike Stern

...ja sitten on se toinen puolisko levyhyllystäni. :)

Toi Larry Carlton on jotensakkin... hmm.. liian venyvä. Meinaan vaan että ne 'With a little help from my friends' -jutut olis voinut jäädä tekemättä, muuten eittämättä hieno kitaristi.
Huevos
09.12.2004 06:17:55

Sä oot se kapu joka määräilöö muita....jepjep.
Enhän mä mä ole perkeleensaatanasoikoon väittänytkään tietäväni punkista mitään mutta ei se estä mua julkilausumasta mun mielipiteitä kuulemani perusteella. Pitääkö sitä paskaa sitten kuunnella ja jauhaa korvat kipeeksi ja niin että eroittaa paskan laadut toisistaan? Sittenkö vasta voin sanoa ja julistaa sen paskaksi? Äläkä nyt jumalauta ala selittämään että punkki on sitä ja punkki on tätä. Mun mielestä se on paskaa ja sun mielestä se on hyvää musaa, ok. Kunnioitan sun mielipiteitä ja tee sinä samoin. Monilla m-nettiläisillä on käsittämätön taipumus vetää palko tolkulla herneitä nenään jos jonkun MIELIPIDE ei miellytä, täällä suurin osa keskusteluista käydään mielipide pohjalta.

hooohhhoijjjaaa.

mä en tajua sitä, miten joku voi pokerina selittää miten minä otin nyt tässä herneet nenään. sanon sulle saman mitä niin monelle täällä: opettele lukemaan.

a) jos et kerran TUNNE koko musatyyliä, niin älä yleistä. mitäs jos mäkin kuulisin jonkun groove FM muzak jazz biisin radiosta ja sanoisin että jazz on paskaa?
b) en edes sanonut mitään omaa mielipidettäni punkista, koska se on yhdentekevää tässä yhteydessä
Simplex
09.12.2004 14:13:24

hooohhhoijjjaaa.

mä en tajua sitä, miten joku voi pokerina selittää miten minä otin nyt tässä herneet nenään. sanon sulle saman mitä niin monelle täällä: opettele lukemaan.

a) jos et kerran TUNNE koko musatyyliä, niin älä yleistä. mitäs jos mäkin kuulisin jonkun groove FM muzak jazz biisin radiosta ja sanoisin että jazz on paskaa?
b) en edes sanonut mitään omaa mielipidettäni punkista, koska se on yhdentekevää tässä yhteydessä

No olkoot, sanotaan niin että sinäkin tajuat... Se punk mitä olen kuullut on ollut paskaa, ei kiinnosta kuunnella enempää. Jos sanot että jazz on paskaa, millä perusteella hyvänsä, niin se ei mua kiinnosta oikeastaan yhtään. Hernehän sun nenääs meni kun et antanut asian olla ja rupesit määräilemään että pitäis pitää turpaa kiinni, mutta pakko myöntää että hernettä on munkin nenästä ulos kaiveltava, peace man...
Huevos
09.12.2004 16:00:04

joo, ihan sama sit.
Meisseli
18.12.2004 22:36:13

Aina pittääpi tapella.HÖH!!
Älkääpäs nyt poijat.
Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi! osta levy josta mediat kohahtelevat! www.strangefruitband.net
Huevos
18.12.2004 22:39:18

tappelu on hyvää, jos sen tekee oikeella asenteella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)