baron 12.01.2005 16:51:27 | |
---|
No ei Gsus sitte käy? ? ? ? edit: No eihän se käy jos terssi pitää olla mut jos ei tarvii ? Sus on sama kuin sus4 eli lisää kvartin ja poistaa terssin. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
freeze 12.01.2005 17:12:04 | |
---|
Jos halutaan terssi mukaan niin add9 lisäksi olen nähnyt merkintöjä sekä Cadd2 että C2. (asiasta toiseen) näin kerran jonkun tyhmästi/harvinaisesti kirjotetun soinnun...esim tätätyylii -> C8, C(b7) =/ |
baron 12.01.2005 17:23:25 | |
---|
(asiasta toiseen) näin kerran jonkun tyhmästi/harvinaisesti kirjotetun soinnun...esim tätätyylii -> C8, C(b7) =/ ?????? Nyt menin ulalle? Ei suinkaan tarkoiteta samaa asiaa kuin esim C7sus(4-3) joka tarkoittaa sitä, että sointuu vaihtuu sus-soinnusta normaaliin dominanttiseptimiin. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
M.i.k.key 12.01.2005 17:25:36 | |
---|
C7sus(4-3) joka tarkoittaa sitä... Hä, eikö toi olekaan C7sus1 siis 4-3=1 Mä lopetan nää hommat! |
joetail 12.01.2005 17:40:09 | |
---|
Eli itse näen tilanteen niin, että ainoa käytännöllisesti mielekäs sus2-tulkinta on se, jossa terssi korvautuu sekunnilla. Eli siis Csus2 sisältää sävelet C, D ja G. Kaj Backlund muuten esittää Csus2-soinnun sävelillä D, E ja G kirjassaan "Improvisointi pop/jazzmusiikissa". Teoria on ihmeellistä. |
Neljä Ruuvia 12.01.2005 17:43:10 (muokattu 12.01.2005 17:43:30) | |
---|
Kaj Backlund muuten esittää Csus2-soinnun sävelillä D, E ja G kirjassaan "Improvisointi pop/jazzmusiikissa". Teoria on ihmeellistä. Tähänhänmäkinniinkuvanhanliitonjäbänänojasinmutlevinemiehetonsiterikseenjakylniiloonyleensäenemmänjärkee. |
freeze 12.01.2005 17:54:45 | |
---|
?????? Nyt menin ulalle? Ei suinkaan tarkoiteta samaa asiaa kuin esim C7sus(4-3) joka tarkoittaa sitä, että sointuu vaihtuu sus-soinnusta normaaliin dominanttiseptimiin. EI vaan siinä luki esim C8 (Cduuri joka soitetaan oktaavin sisällä) tai C(b7) (joka vissii pitäs tarkottaa samaa ku C6) =) =) =) |
Dr Dominant 12.01.2005 19:25:51 (muokattu 12.01.2005 19:26:46) | |
---|
Kaj Backlund muuten esittää Csus2-soinnun sävelillä D, E ja G kirjassaan "Improvisointi pop/jazzmusiikissa". Teoria on ihmeellistä. Niin, on tostakin Kaitsun kanssa tullut joristua. Noi kaksi eri tulkintaa on olemassa. En osaa sanoa kumpi on yleisempi kun en ole kaikkia maailman nuottiopuksia selannut läpi ja tutkinut tuolta kannalta. Tuossa D, E, G-tulkinnassa on se logiikka, että kutakin kolmisoinnun jäsentä voidaan "pidättää ylöspäin". Harvoin näkee tuota sus2:ta ja vielä harvemmin sus6:ta kun se on A-mollin terssikäännös ja sellaisena selkeä merkitä. Csus2 (perusääni pidätetty) Csus4 (terssi pidätetty) Csus6 (kvintti pidätetty) Sitten kun vanhenee niin menee pidätyskyky ja voi soittaa vaan hybridejä, kuten Bb/C jotka edes vähän ajais sus4-asiaa! ;) No, mutta 4 skruuvia on oikeassa siinä, että Gsus4/C on merkintä jolla saa noi C, D ja G-sävelet merkattua sointuun niin ettei ole tulkintaongelmia. Usein etenkin kitaristit käyttää pop/rock-kuvioissa sellaista voicingia duuri- tai mollisoinnusta jossa on ysi mutta terssi taas jätetty poies. Kun sieltä melodiasta kuitenkin yleensä aina käy ilmi terssin laatu, niin koko soivaa kuvaa vois yhtä hyvin merkata duuri- tai mollikolmisoinnulla noissa tilanteissa ja antaa sointusoittajien tehdä voicingit tyylitajunsa ja taitojensa puitteissa. Biisi ei todennäköisesti kärsisi tällaisistakaan ratkaisuista merkittävästi. Mikäli tuo juuri tietty voicing on se olennaisin asia biisissä, sitten vaikka kirjoittaa ne nuotit ulos viivastolle. Tässä havainnollistuu tosi hyvin se sointumerkkien ominaisuus, että ne antavat riittävän hyvän, muttei täydellisen kuvan kappaleen soinnuista. Rytmimusiikin luonteeseen kun usein kuuluu se, että soittajat nimenomaan tyylien ja tulkinnan viidakossa tulkitsevat sointumerkkejä tilanteen mukaan. Systeemi toimii hienosti sillä tavalla ja eksaktit voicingit yms. hienoudet eivät oikein meinaa soveltua sointumerkein ilmaistaviksi. Tulipas taas lausehirviö! EDIT: Selvensin "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 12.01.2005 19:39:45 (muokattu 12.01.2005 19:40:01) | |
---|
Siis täähän on kivaa "teoriakeskustelua" mutta ainakaan mun soittamisen kannalta sillä ei ole merkitystä. Jos merkityssä soinnussa on vain vähän säveliä, mä otan omasta päästä ne lisäsävelet, joihin sormet kivasti ylettyy ja jos paljon, jätän ne pois, joihin on vaikea ylettyä. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
freeze 12.01.2005 20:04:51 (muokattu 12.01.2005 21:17:01) | |
---|
Siis täähän on kivaa "teoriakeskustelua" mutta ainakaan mun soittamisen kannalta sillä ei ole merkitystä. Jos merkityssä soinnussa on vain vähän säveliä, mä otan omasta päästä ne lisäsävelet, joihin sormet kivasti ylettyy ja jos paljon, jätän ne pois, joihin on vaikea ylettyä. käytä eri sointukäännöksiä joihin sormet ylettyy 8) |
Neljä Ruuvia 12.01.2005 20:45:31 (muokattu 12.01.2005 20:45:41) | |
---|
Siis täähän on kivaa "teoriakeskustelua" mutta ainakaan mun soittamisen kannalta sillä ei ole merkitystä. Jos merkityssä soinnussa on vain vähän säveliä, mä otan omasta päästä ne lisäsävelet, joihin sormet kivasti ylettyy ja jos paljon, jätän ne pois, joihin on vaikea ylettyä. Mut kato kun just ain ei tarttis ottaa mitään lisäsäveliä. Sellanen rokki missä IV/V vrt.G/F "pölisee" koko ajan on esin vähän karseeta ja tyylitajutonta. Vaikka tuohon nyt tulee sorruttua useinkin :-). Sattuu sitä Setzerillekin,ei vaan mulle! |
Dr Dominant 12.01.2005 21:38:38 | |
---|
Mut kato kun just ain ei tarttis ottaa mitään lisäsäveliä. Sellanen rokki missä IV/V vrt.G/F "pölisee" koko ajan on esin vähän karseeta ja tyylitajutonta. Vaikka tuohon nyt tulee sorruttua useinkin :-). Sattuu sitä Setzerillekin,ei vaan mulle! Niin, sitä sanotaan sitten tyylitajuksi kun _tajuaa_ olla soittamatta ylimääräisiä säveliä niinkuin terssi tai seiska, ysistä puhumattakaan! ;) "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 12.01.2005 23:01:36 (muokattu 12.01.2005 23:02:44) | |
---|
Mut kato kun just ain ei tarttis ottaa mitään lisäsäveliä. Sellanen rokki missä IV/V vrt.G/F "pölisee" koko ajan on esin vähän karseeta ja tyylitajutonta. Vaikka tuohon nyt tulee sorruttua useinkin :-). Sattuu sitä Setzerillekin,ei vaan mulle! Hei 4R, tää on jazzpianistisäie! Pakkohan on ottaa joku b9 tai b5 tai 13 että kuulostaisi jatsilta. vaikka joutuisi peruskolmisoinnusta sitten tinkimään. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
baron 12.01.2005 23:06:29 | |
---|
käytä eri sointukäännöksiä joihin sormet ylettyy 8) Mun ope sanoo, että terssi tai septimi pohjalle ja sen päälle ladotaan, mitä saadaan aikaiseksi, mahdollisimman tiukaksi kasaksi. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Heikki L. 13.01.2005 00:52:43 | |
---|
Mun basso-ope sanoo, että perusääni pohjalle ja sen päälle ladotaan kvintti mahdollisimman tiukaksi kasaksi. Shack! |
BaariMikko 13.01.2005 01:10:08 | |
---|
Mun basso-ope sanoo, että perusääni pohjalle ja sen alle ladotaan kvintti mahdollisimman tiukaksi kasaksi. Vaihtobasso kunniaan! My brain hurts! |
Heikki L. 13.01.2005 01:32:47 | |
---|
Mun basso-ope sanoo, että perusääni pohjalle ja sen alle ladotaan kvintti mahdollisimman tiukaksi kasaksi. Vaihtobasso kunniaan! Tää onkin jazz-threadi ;) Shack! |
freeze 13.01.2005 16:02:15 (muokattu 13.01.2005 16:25:19) | |
---|
Mun ope sanoo, että terssi tai septimi pohjalle ja sen päälle ladotaan, mitä saadaan aikaiseksi, mahdollisimman tiukaksi kasaksi. kukaan ei kiellä laittamasta täytteitä kakun väliin :) EDIT: Molemmat (terssi ja septimi) olisi hyvä olla soinnussa ellei toisin lue esim omit3 |
pkhlo 13.01.2005 16:33:15 | |
---|
Mut kato kun just ain ei tarttis ottaa mitään lisäsäveliä. Sellanen rokki missä IV/V vrt.G/F "pölisee" koko ajan on esin vähän karseeta ja tyylitajutonta. Vaikka tuohon nyt tulee sorruttua useinkin :-). Sattuu sitä Setzerillekin,ei vaan mulle! Ite viljellen poppismatskussa aikas usein just tota add9 tai sus2 (no okei add9 omit 3) sointua sellaisissakin tapauksissa, joissa tarvitaan nimenomaan puhdasta duurikolmisointua. Varsinkin akustisella kitaralla toimii oikke kivasti, enkä pistäis sitä ihan kakistelematta tyylitajuttomuuden piikkiin. Vakkarikamaa on Cadd9 avosointu ja Asus2 avosointu. Näissä toi ysi on vielä kivasti kitaran yläsetillä muttei ylimpänä soivana äänenä. Kiippareilla se pitää saada piilotettua hyvään paikkaan oktaavialassa ja voicingissa, ni ei tu yli. Tykkään siitä avonaisesta, vähän suomietnotyyppisestä soundista. Pastilli?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
freeze 13.01.2005 18:26:41 (muokattu 13.01.2005 18:28:39) | |
---|
onko kukaa koskaa nähny CQ#2 (Q=puoldimi merkki) sointuu ajattelin vaa et tarkotaakohan se ihan kirjaimellisesti sitä mitä siinä lukee? Edit: taitaa olla kyllä sama kuin Cm7(b5, #9) mutta onko varmistusta asiaan |