Karlsson 14.06.2004 12:57:19 | |
---|
Näytät olettavan että olisin vihainen tai jotain, mutta kirjoittelen täällä kyllä ihan leppoisasti. En ole käyttänyt aikaisemmissa viesteissä kovaa kieltä tms. mikä antaisi aihettaa tehdä oletuksia mielentilani suhteen. No, tuo "omituinen höpöttäjä" sekä koko kirjoituksen kyseenalaistaminen antaa viitteitä tiettyyn suuntaan. Mutta jos on rauha maassa, niin hyvä niin. Joo, no oma teesini oli että asiasta on aika vakiintunut käsitys tietokirjallisuuden ja lehdistön tasolla. Ihmisillä noin muuten on tietysti vaikka mitä käsityksiä. Niin, uskon kyllä että itseasiassa meillä on varmaankin kummallakin kohtuullisen sama käsitys asiasta. Juuri ihmettelinkin tätä tiettyä hajanaisuutta koko funk-käsitteestä, joka poikeaa usein siitä mitä on ns. "historian kirjoihin" kirjoitettu. Usein kun joutuu väittelemään asiasta "James Brown ei oo funkkia ku ei siinä peukutella", mikä on melkoisen turhauttavaa, mutta minkäs teet. "Epävireessä? Meillä päin tätä sanotaan luovaksi ilmaisuksi..." |
Karlsson 14.06.2004 13:03:35 | |
---|
Ei sen biisin riffit ja rytmit nyt ihan funkilta kuulosta mullekkaan. Voi olla että se rumpukomppi sopisi funkkiin mutta kitara- ja torviriffit kyllä pitää sen mun mielestä soulin puolella. Täähän on nyt tämmöistä rajanvetojuttua. Niin, eihän se suoraa ykkösen potkimista tosiaan ole, mutta taas se tietty rytmiikan korostaminen melodian kustannuksella... Mutta rajajuttua tosiaan. Joku sanoi että Isley Brothersin Testify olisi ensimmäinen funk-biisi. En ole kuullut alkuperäisversiota (jossa on muuten Herndrix kitarassa), mutta jos siinä on samanlainen riffi kuin SRV:n cover-versiossa niin sitten väitteessä voi olla perää. Funkin alkuperä voi olla aika kinkkinen juttu. Sinänsä jo sen vuoksi, että sanan merkitys muuttui 60-luvulla. Ennen saatettiin sanoa että joku jazzmuusikko, esim. trumpetisti, vetää funkysti ja sillä tarkoitettiin tiettyä erityistä svengaavuutta ja rytmistä käsittelyä, ei kuitenkaan mitään mikä suoraan olisi yhteydessä funk-musiikkiin. Eli sanaa funk voi löytyä levyistä ja kappaleiden nimistä jo ainakin 60-luvun alusta, mutta ei se tarkoita kuitenkaan että kappaleet olisivat "funkkia". Jazzin puolelta jos muuten mahdollisia funkin juuria etsisi, niin kait tuo lattari vaikutti asiaan aikoinaan jotenkin. Toi jazziin tanssittavampaa otetta, joka muotoitui bogalooksi, mikä ei taas funkista ole kaukana. Mutta tähän tuskin on olemassa lopullista totuutta. "Epävireessä? Meillä päin tätä sanotaan luovaksi ilmaisuksi..." |
sub zero 14.06.2004 16:13:30 | |
---|
Mutta tähän tuskin on olemassa lopullista totuutta. Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Karlsson 15.06.2004 07:52:11 | |
---|
Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ha! Olen löytänyt valon! Eiku Sub Zeron... eh.. Mersukuski. |
Ze Kink 15.06.2004 12:09:54 | |
---|
Kuunteleeko kukaan funkkia? Kyllä, minä ainakin. Entä mitä hyviä funk-artisteja tiedätte? Ne on kaikki mainittu aiemmin, mutta kyllä kiinnostais tietää lisää, en montaa tiedä nimittäin. Funk on mainiota! Todellakin! "Ehkä se tajuaa että sä vaan... No, olit vaan vähän lammas :P"- Ystäväni Aino |
Rejoy 17.06.2004 19:32:51 | |
---|
, mutta kyllä kiinnostais tietää lisää, en montaa tiedä nimittäin. Katsoppa aikaisempia funk keskusteluja. Siellä on mainittu kymmeniä artisteja. Turha ruveta jälleen uudestaan luettelemaan. |
taikakameli 23.06.2004 19:12:23 | |
---|
Lainasin kirjastosta parliamentin levyn "mothership connection". On tosi jee mutta pätkii paikoitellen :( Baby, I could work all night, believe I've got the perfect tools |
sax machine 07.07.2004 15:19:24 | |
---|
Jos biisi saa sinun lantion keinumaan se on Funk! "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
sax machine 07.07.2004 15:20:43 | |
---|
Minä olenearth, wind and fire. "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
sub zero 07.07.2004 16:39:36 | |
---|
Minä olenearth, wind and fire. Minä olen Ovela ja Perhe Kivi What's there to live for? Who needs the peace corps? |
totomiettinen 07.07.2004 16:41:05 | |
---|
Tulee funkia kuunneltua paljonkin. Tällaisia mm. Kool & The Gang (paljo kukaan ollu maininnu, ehkä), Tower Of Power (ensimmäinen valkoihoisten, ainakin menestyvä funkbändi, huom! FUNKbändi), James Brown, Earth, Wind & Fire, Hancock... |
sub zero 07.07.2004 18:40:06 | |
---|
Tällaisia mm. Kool & The Gang (paljo kukaan ollu maininnu, ehkä) Olen kuullut levyn Wild & Peaceful. Siinä oli tosiaan hyvä meno parhaimmillaan. Tuollaista James Brownin tapaista tiukkaa menoa, vaikkei ihan yhtä tiukkaa. Paremmin toimii mielestäni (parhaimmillaan) kun Meter tuossa Rejuvenation levyllään. Ehkä nuo levyn parhaat biisit "Funky Stuff", "Jungle Boogie" ja "Hollywood Swingin'" ovat kuitenkin vähän liiankin yksinkertaisia. Olisivat ne paljon mukavempia jos niissä tulisi se bridge-osuuskin jossain vaiheessa. Vaikka toimiihan tuo noinkin. The Spirit of the Boogie on yhtyeen kuuluisin levy mutta sitä ei ole kirjastossa CD:nä eikä kaupoissa ole ollut kolmeen vuoteen CD:nä joten en ole kuullut sitä. Voisi tietysti tilata jostain tai imutella mutta en ole vielä jaksanut. Tower Of Power (ensimmäinen valkoihoisten, ainakin menestyvä funkbändi, huom! FUNKbändi) Kyllä voidaan kyseenalaistaa helposti se, että onko Tower of Power funk-bändi vai ei. Jos otetaan esim bändin ehkä tunnetuin levy "Tower of Power", ja katsotaan että voiko sen biisejä sanoa funkiksi niin... 1.What Is Hip? -voi 2.Clever Girl -no ei kyllä voi 3.This Time It's Real -no ei kyllä voi (mistäköhän lemmen laivasta tämä on otettu?) 4.Will I Ever Find a Love? -no ei kyllä voi 5.Get Yo' Feet Back on the Ground -en muista tätä biisiä kunnolla. ehkäpä tätä voi sanoa 6.So Very Hard to Go -no ei kyllä voi 7.Soul Vaccination -no tätä ehkä vois 8.Both Sorry over Nothin' -ei voi 9.Clean Slate -kyllä tääkin menis varmaan enemmän soulin puolelle, funk-riffit aika vähissä 10.Just Another Day -ei voi Tunnetuimmalla albumilla on siis korkeintaan kolme raitaa kymmenestä funkkia. Jos muiden levyjen tilanne on samanlainen, niin en pitäisi funk-bändinä. James Brown, Earth, Wind & Fire, Hancock... Hancockin "Fat Albert Rotunda" kannattaa ehdottomasti tsekata. Siinä on soul-riffeillä ja funk-riffeillä varustettua hyvää menoa (groovaa jopa paljon enemmän kuin Headhunters, Man-Childistä nyt puhumattakaan) vuodelta 1969. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
sax machine 07.07.2004 19:49:00 | |
---|
Entäs Bootsy? "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
sub zero 07.07.2004 20:24:18 | |
---|
Entäs Bootsy? Joo, ainakin pari ekaa levyä on kuulemisen arvoista, hyvää funkkia. Kaaoottista kuten Clintoninkin levyt. Eli lasketaan varmaan Clintonin p-funkiin. Parhaimmillaan ihan eliittisarjassa, mutta kappaleilla on usein ihan omituiset rakenteet (b-osa tulee vain kerran tms.) ja myös levyt on oudosti rakennettu. Saattaa olla a-puoli pelkkää funkkia, ja b-puoli pelkkää slovaria tms. Noh, Bootsy rules joka tapauksessa. Clintonin oppilas joka löysi oman soundinsa oli Roger Troutman, jonka yhtyeen Zapp ensilevy vuodelta 1980 pitää jokaisen funk-miehen kuulla. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
totomiettinen 07.07.2004 20:57:19 | |
---|
Jo alko äpätys tower of powerista... Bändi, jonka fanit ovat nimenomaan ihastuneet Chester Thompsonin säveltämiin FUNKbiiseihin... |
sub zero 07.07.2004 21:50:11 | |
---|
Jo alko äpätys tower of powerista... Bändi, jonka fanit ovat nimenomaan ihastuneet Chester Thompsonin säveltämiin FUNKbiiseihin... Niin, jos bändillä on enemmän funk-biisejä jollain muulla levyillä niin kerro ihmeessä. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Slapit_87 08.07.2004 11:55:32 (muokattu 08.07.2004 11:58:06) | |
---|
Niin, jos bändillä on enemmän funk-biisejä jollain muulla levyillä niin kerro ihmeessä. Mä kerron. Käyppä ostaan/lainaan TOP Soul Vaccination: Live. Siellä on paljon loistavia funkbiisejä, kuten "you got to funkifize", "diggin´ on james brown", "so i got to groove", "way down low to the ground", ym ym ym... TOSIN Bändihän luokittelee itsensä usein soul-bändiksi, MUTTA Mitä sitä turhaa katogorisoimaan/lokeroimaan. Se groovaa, joten ihan sama (mulle). Edit: Tietysti joillekkin periaatteet on aina periaatteita. (Ei kellekkään suoraan/hyökkäävästi!!) Live fast, die young!! |