![]() 10.01.2005 06:57:05 | |
---|---|
mutta ei tässä tapauksessa C7 (#5, b9, #9) Ton saa helpommin merkittyä C7alt. Ei se nyt prikulleen sama ole, mutta samalta kuulostaa. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 10.01.2005 08:07:57 | |
Sus2 ei tarkoita terssin suhteen yhtään mitään. Sus4 tarkoittaa! Minun ymmärtääkseni länsimaisessa musiikki käsityksessä noonilla on taipumus purkautua alaspäin.Näin ollen olisin vallan hämmästynyt jos nooni voisi korvata terssin. Dr.Dominant ,help us out! Voit kokeilla seuraavaa: Csus4 - C - Csus2 - C (eli terssin ympärillä horjutaan molemmin puolin) Ilmiö esiintyy varsin usein biisin lopukkeissa. Suomalaiseen korvaan tutuimpia esimerkkejä vois löytyä vaikkapa virsistä. Kantribiiseissä myös varsin peruslick. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 10.01.2005 08:13:15 | |
mutta ei tässä tapauksessa C7 (#5, b9, #9) Tää tapaus on toisaalta selvä kuin pläkki, koska kyseessä on dominanttiseiska jossa muunnettu kvintti ja molemmat muunnetut ysit lisäsävelinä. Tässä tapauksessa ei myöskään ole tapana käyttää add b9/#9-merkintää, vaikka sekin olisi kyllä ymmärrettävissä. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 10.01.2005 08:20:30 | |
Ton saa helpommin merkittyä C7alt. Ei se nyt prikulleen sama ole, mutta samalta kuulostaa. jos se lukis C7alt ni joku vois soittaa sen C7(b5) | |
![]() 10.01.2005 08:24:30 | |
Tää tapaus on toisaalta selvä kuin pläkki, koska kyseessä on dominanttiseiska jossa muunnettu kvintti ja molemmat muunnetut ysit lisäsävelinä. Tässä tapauksessa ei myöskään ole tapana käyttää add b9/#9-merkintää, vaikka sekin olisi kyllä ymmärrettävissä. joo mut mä kirjotin sen ilman add:ia;) | |
![]() 10.01.2005 08:28:12 | |
mitä mielt ootte alt soinnusta A7alt ja melodiassa esim G. Että miten se kannattaa tulkita tossa tilanteessa? | |
![]() 10.01.2005 09:42:51 | |
Voit kokeilla seuraavaa: Csus4 - C - Csus2 - C (eli terssin ympärillä horjutaan molemmin puolin) Ilmiö esiintyy varsin usein biisin lopukkeissa. Suomalaiseen korvaan tutuimpia esimerkkejä vois löytyä vaikkapa virsistä. Kantribiiseissä myös varsin peruslick. Mulle tuli kyllä Bach mieleen. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 10.01.2005 10:41:25 | |
Voit kokeilla seuraavaa: Csus4 - C - Csus2 - C (eli terssin ympärillä horjutaan molemmin puolin) Ilmiö esiintyy varsin usein biisin lopukkeissa. Suomalaiseen korvaan tutuimpia esimerkkejä vois löytyä vaikkapa virsistä. Kantribiiseissä myös varsin peruslick. Mun korvan mukaan ollakseen täydellinen lopukkeen pitäis purkautua toonikaan. Ihan mielenkiinosta ,niin miettikää että onko eroa tuleeko terssiääni iskulliselle vai iskuttomalle tahdinosalle. Mun mielestä ok jos tulee iskuttomalle mut iskulliselle pitäis purkaantua alaspäin. Tää on siis mutua! | |
![]() 10.01.2005 12:13:24 (muokattu 10.01.2005 12:14:30) | |
Mulle tuli kyllä Bach mieleen. Pappa Bach lienee vaikuttanut aika paljon virsisäveltäjiin, etenkin kun uruilla kompataan. Mun korvan mukaan ollakseen täydellinen lopukkeen pitäis purkautua toonikaan. Ihan mielenkiinosta ,niin miettikää että onko eroa tuleeko terssiääni iskulliselle vai iskuttomalle tahdinosalle. Mun mielestä ok jos tulee iskuttomalle mut iskulliselle pitäis purkaantua alaspäin. Tässä sekoittaa pakkaa myös se, puhutaanko pelkästään harmoniasta vai koko soivasta tilanteesta. Jos viimeinen sointu on sävellajin toonikasointu, lopuke päättyy toonikaan noin harmonisesti ottaen. Mikäli melodia taas tekee jotain muuta edellämainitun lopukkeen päälle, se voi muuttaa tilannetta. Itse melodia voi päättyä sävellajin toonikaan ja kuulostaa näinollen lopulliselta, mutta harmoniassa sus2 purkautuu silti ylöspäin. Iskullisuus ja iskuttomuus tietenkin vaikuttaa myös. Mutta silloin varmaankin mennään enemmän melodian puolelle kuin pelkän harmonian. EDIT: Toisaalta, melodiaa ja harmoniaa on monessa tilanteessa aika vaikea eristää toisistaan kun melodiaäänen merkitys liittyy myös allaolevaan sointuun ja päinvastoin. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 10.01.2005 14:10:03 | |
Pappa Bach lienee vaikuttanut aika paljon virsisäveltäjiin, etenkin kun uruilla kompataan. Tässä sekoittaa pakkaa myös se, puhutaanko pelkästään harmoniasta vai koko soivasta tilanteesta. Jos viimeinen sointu on sävellajin toonikasointu, lopuke päättyy toonikaan noin harmonisesti ottaen. Mikäli melodia taas tekee jotain muuta edellämainitun lopukkeen päälle, se voi muuttaa tilannetta. Itse melodia voi päättyä sävellajin toonikaan ja kuulostaa näinollen lopulliselta, mutta harmoniassa sus2 purkautuu silti ylöspäin. Iskullisuus ja iskuttomuus tietenkin vaikuttaa myös. Mutta silloin varmaankin mennään enemmän melodian puolelle kuin pelkän harmonian. EDIT: Toisaalta, melodiaa ja harmoniaa on monessa tilanteessa aika vaikea eristää toisistaan kun melodiaäänen merkitys liittyy myös allaolevaan sointuun ja päinvastoin. Sä osasit viisaita sanankäänteitä käyttäen puhua tän tilanteen ihan jumiin :-) No mut se on just noin :-) Tosta Baronin Bachista että mulla tulee mieleen enempi tosta Gary Brookerin Whiter Shade of Pale joka löyhästi perustuu... Bachin Air on G string ei muistini mukaan tuollasta sisällä vaikka siihen varmaan viittasit. Mä nyt tosiaan sanoin että muistini mukaan | |
![]() 10.01.2005 14:30:05 | |
Tosta Baronin Bachista että mulla tulee mieleen enempi tosta Gary Brookerin Whiter Shade of Pale joka löyhästi perustuu... Bachin Air on G string ei muistini mukaan tuollasta sisällä vaikka siihen varmaan viittasit. Mä nyt tosiaan sanoin että muistini mukaan Mulle tuli mieleen yksi Bachin hengellinen laulu, joku "Jesu mein Gott" tai sinnepäin (Rakkahin Jeesus, miks' viivyt sä vielä), jonka Hannu Taanila kerran telkkarissa veti uruilla ja väitti yhdeksi lempikappaleistaan. Oon sen jälkeen soitellut sitä ja tykkään. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 10.01.2005 14:55:46 | |
EDIT: Toisaalta, melodiaa ja harmoniaa on monessa tilanteessa aika vaikea eristää toisistaan kun melodiaäänen merkitys liittyy myös allaolevaan sointuun ja päinvastoin. joo oot oikees ESIM. jos melodias olis vaikka B ja sointuna vaikka niinkin yksinkertainen kuin D13 ni lähes jokainen tajuu tehdä saman harmonisen sointukäännoksen. Ellei oo mitää poikkeusksii...no...ei tuu ny just mielee...mut kumminki. | |
![]() 10.01.2005 15:12:35 | |
Täällähän hämmennetään oikein kunnolla, onko se nyt loppujen lopuksi noin monimutkaista? Täytyy lukea noi ajan ja ajatuksen kanssa vielä... | |
![]() 10.01.2005 15:15:01 | |
Täällähän hämmennetään oikein kunnolla, onko se nyt loppujen lopuksi noin monimutkaista? Täytyy lukea noi ajan ja ajatuksen kanssa vielä... luulen että alkaa ymmärtää jos vähän aikaa pänttäät:) | |
![]() 10.01.2005 15:31:41 | |
Sä osasit viisaita sanankäänteitä käyttäen puhua tän tilanteen ihan jumiin :-) Vilpitön anteeksipyyntö!! Ois tullut niin pitkä luento jos olis lähtenyt purkamaan yksityiskohtaisesti ... pointti oli vaan pyrkiä erottamaan toisistaan seuraavat kaksi tilannetta: 1) Sointu on alla koko ajan C-duuri ja melodiassa sen päällä F - E - D - E. Tässä tilanteessa sointumerkiksi tulisi kirjottaa pelkkä C. 2) Soinnut ovat alla Csus4 - C - Csus2 - C ja melodiassa jotain muuta. Esim. soinnut joka neljäsosaiskulle 4/4-tahtilajissa ja melodiassa ensin pisteellinen neljäsosa C, sitten kahdeksasosana alapuolella oleva G, ja vielä tahdin loppuun neljä kahdeksasosaa G F E G. Tässä tilanteessa sointumerkit kuten edellä mainittu. No mut se on just noin :-) Niin, just niin!! :) Tosta Baronin Bachista että mulla tulee mieleen enempi tosta Gary Brookerin Whiter Shade of Pale joka löyhästi perustuu... Bachin Air on G string ei muistini mukaan tuollasta sisällä vaikka siihen varmaan viittasit. Mä nyt tosiaan sanoin että muistini mukaan Kullakin ne mielleyhtymät tulee varmaan siitä mikä musa itselle on tutuinta. Aika tavallinen ilmiö toi sointuyhdistelmä on siellä sun täällä eri tyyleissäkin. Älkää vaan kysykö esimerkkibiisejä kun en mä ikinä muista biisien nimiä tai esittäjiä. Voisin soittaa tai viheltää niitä esimerkkejä mutta se on tässä foorumilla vähän työläämpää. 8P "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 10.01.2005 17:06:08 | |
Mulle tuli mieleen yksi Bachin hengellinen laulu, joku "Jesu mein Gott" tai sinnepäin (Rakkahin Jeesus, miks' viivyt sä vielä), jonka Hannu Taanila kerran telkkarissa veti uruilla ja väitti yhdeksi lempikappaleistaan. Oon sen jälkeen soitellut sitä ja tykkään. "Liebster Herr Jesu" Jäi vaivaamaan niin paljon, että piti tsekata. (Liian helppoa, suora käännös) Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.01.2005 14:51:59 (muokattu 12.01.2005 14:53:34) | |
Sus2 ei tarkoita terssin suhteen yhtään mitään. Sus4 tarkoittaa! Minun ymmärtääkseni länsimaisessa musiikki käsityksessä noonilla on taipumus purkautua alaspäin.Näin ollen olisin vallan hämmästynyt jos nooni voisi korvata terssin. Dr.Dominant ,help us out! Kuulin kerran jonkun oppineen (liekö liiankin?) väittävän että Csus2-sointu josta terssi puuttuu eli C-D-G ei kommunikoi Csus2:sena, vaan tilalla pitäisi käyttää Cadd9(omit3). Liityn Neljän Ruuvin mielipiteeseen noonin purkautumisesta alaspäin eli 9-8 ja myös sus2-merkinnän selittämättömyydestä mutta väitän sen olevan käytännöllisin ja helppolukuisin ratkaisu ainakin ns. kotikäytössä. | |
![]() 12.01.2005 16:10:50 | |
Kuulin kerran jonkun oppineen (liekö liiankin?) väittävän että Csus2-sointu josta terssi puuttuu eli C-D-G ei kommunikoi Csus2:sena, vaan tilalla pitäisi käyttää Cadd9(omit3). Liityn Neljän Ruuvin mielipiteeseen noonin purkautumisesta alaspäin eli 9-8 ja myös sus2-merkinnän selittämättömyydestä mutta väitän sen olevan käytännöllisin ja helppolukuisin ratkaisu ainakin ns. kotikäytössä. Juu, toi Cadd9(omit3) on tietysti sellainen ettei sitten voi erehtyä mitä sillä tarkoitetaan. Vähän on vaivalloinen kirjoittaa käytännössä ja vie paljon tilaa kartalla. Tää on just sitä ettei se sus2 ole vakiintunut ja ei välttämättä tule vakiintumaankaan kun se on kuitenkin harvinaisempi ilmiö. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 12.01.2005 16:23:27 | |
Jos halutaan terssi mukaan niin add9 lisäksi olen nähnyt merkintöjä sekä Cadd2 että C2. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.01.2005 16:45:56 (muokattu 12.01.2005 16:47:11) | |
Jos halutaan terssi mukaan niin add9 lisäksi olen nähnyt merkintöjä sekä Cadd2 että C2. No ei Gsus sitte käy? ? ? ? edit: No eihän se käy jos terssi pitää olla mut jos ei tarvii ? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)