MrShaft 23.12.2004 06:32:30 | |
---|
Kertokaapa minulle, onko jazz jotenkin määriteltävissä. Onko kaikki kolmimuunteinen svengaava musiikki jazzia vai vaikuttaako asiaan soinnut, rytmiikka, tietyt melodian piirteet vai jokin muu? Valaiskaa minua, joka olen astumassa jazzin valtatielle. "Thinking in Jazz: Paul F. Berliner" muistaakseni Chicago university Press Kaikki mita kysyit ja enemman. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
Karlsson 23.12.2004 08:40:30 | |
---|
Hups, tulikin mieleen, että mullahan on hyllyssä Leonard Bernsteinin levy "What Is Jazz". Ikäänkuin luento tai esitelmä aiheesta. Leonard varmaan kertoo totuuden, mutta en tiedä onko pienen ihmisen hyvä tietää tälläisiä asioita. Vähänko Liiton Arkki, ihan kifa, mutta en henk. koht. halua sen kanssa olla oikeestaan tekemisissä. Minkä lie totaalisen pahuuden sitä vielä päästää vallalleen. Don Cherry:"Dängä-tsup-pfff-prto! You dig it?" Albert Mangelsdorff: "Pffft-brrbbr-pop-dängä-prrrr-pop! I Dig It!" |
Hieroglyfi 23.12.2004 10:28:37 | |
---|
Kiitettävästi on tullut kommenttia: kiitän. Mutta näistä rajatapauksista. Siis jos oon tehny kappaleen joka on instrumentaali ja sointukulku on lähinnä sitä Fm | Cm | Db | Ab niin luokitellaanko tuo jazziin, kolmimuunteiseen poppiin, iskelmään vai mihin? Kappale on instrumentaali ja soitetaan pianolla. "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
Karlsson 23.12.2004 10:30:38 | |
---|
Kiitettävästi on tullut kommenttia: kiitän. Mutta näistä rajatapauksista. Siis jos oon tehny kappaleen joka on instrumentaali ja sointukulku on lähinnä sitä Fm | Cm | Db | Ab niin luokitellaanko tuo jazziin, kolmimuunteiseen poppiin, iskelmään vai mihin? Kappale on instrumentaali ja soitetaan pianolla. Näiden antamiesi tietojen perusteella sen voi määritellä ihan mihin vaan. Don Cherry:"Dängä-tsup-pfff-prto! You dig it?" Albert Mangelsdorff: "Pffft-brrbbr-pop-dängä-prrrr-pop! I Dig It!" |
Hieroglyfi 23.12.2004 10:33:18 | |
---|
Piti lisätä siis että kolmimuunteinen... "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
baron 23.12.2004 10:59:56 | |
---|
Piti lisätä siis että kolmimuunteinen... Vedät kappaleeseen jazz-soolon, niin mitään epäselvyyttä. Jazz-stankuthan on pääasiassa 20-30-40 luvun iskelmiä ja vasta kappaleen "jatsinomainen" käsittely tekee niistä jatsia. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Hieroglyfi 23.12.2004 11:03:49 | |
---|
Vedät kappaleeseen jazz-soolon, niin mitään epäselvyyttä. Jazz-stankuthan on pääasiassa 20-30-40 luvun iskelmiä ja vasta kappaleen "jatsinomainen" käsittely tekee niistä jatsia. Kerrotko lisää "jatsinomasesta" käsittelystä? Jazzsoolo pakollinen tuossa tapauksessa? "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
Wil-J 23.12.2004 11:20:05 | |
---|
Kerrotko lisää "jatsinomasesta" käsittelystä? Jazzsoolo pakollinen tuossa tapauksessa? No yleensä se kolmimuunteisuus ainakin kuuluu mukaan kuvaan, walking bass, rummuilla jazzahtava meininki, esim sudit. Ja pari chorusta sooloja. Tää on mun visio. |
Hieroglyfi 23.12.2004 11:28:48 | |
---|
No yleensä se kolmimuunteisuus ainakin kuuluu mukaan kuvaan, walking bass, rummuilla jazzahtava meininki, esim sudit. Ja pari chorusta sooloja. Tää on mun visio. Mutta jos soittimena on VAIN piano ei jazzinomaisuuteen voi vaikuttaa mitenkään? "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
Wil-J 23.12.2004 11:34:16 | |
---|
Mutta jos soittimena on VAIN piano ei jazzinomaisuuteen voi vaikuttaa mitenkään? Ainiin. Noh, kai se on vaan otettava huomion fraseerauksessa ja käytettävissä skaaloissa ja voihan sinne vedellä jotain jazzille tyypillisiä likkejä. Vaikea sanoa kun en ola pianisti. |
baron 23.12.2004 11:39:51 | |
---|
Mutta jos soittimena on VAIN piano ei jazzinomaisuuteen voi vaikuttaa mitenkään? Mä kuuntelen Oscar Petersonin ja Monkin soolokappaleita ja IMHO jazzinomaisuudelta ei voi välttyä Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
baron 23.12.2004 11:40:58 (muokattu 23.12.2004 11:43:04) | |
---|
Kerrotko lisää "jatsinomasesta" käsittelystä? Jazzsoolo pakollinen tuossa tapauksessa? En yritä leikkiä asiantuntijaa mutta sointujen lisäsävelet, synkoopit, jazz-asteikot eiköhän siinä ala tulla. Edit: Pistät esittämääsi sointukiertoon vähän alennettua noonia ja ylennettyä kvinttiä, niin eiköhän ala kuulostaa jatsilta. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Novis_3 27.12.2004 13:48:01 | |
---|
Kiitettävästi on tullut kommenttia: kiitän. Mutta näistä rajatapauksista. Siis jos oon tehny kappaleen joka on instrumentaali ja sointukulku on lähinnä sitä Fm | Cm | Db | Ab niin luokitellaanko tuo jazziin, kolmimuunteiseen poppiin, iskelmään vai mihin? Kappale on instrumentaali ja soitetaan pianolla. Heitetään viellä kakkosvitonen loppun. Fm9 | Cm9 | Dbmaj9 | Abmaj9 | Gm7(b5) | Cm7(b9) | Fm9 | Fm9 | het ku siellä on ylärekisterissä matskua niin se o jatsia.. 9 ja 13 kato... :) |