Aihe: Mitä Pink Floydin levyä suosittelisit ensikertalaiselle?
1 2 3
molder
06.08.2009 11:04:18 (muokattu 06.08.2009 14:05:09)
Darkside of the Moon on ehkä vahvin prog/rock-historian kokonaisuuden muodostava levy minkä tiedän. Monikaan levy ei ole yhteen nivoutuva kokonaisuus tai teema-levy, siten miten minä ymmärrän mitä tarkoitetaan albumi-kokonaisuudella; The Wall on myös aika vahva kokonaisuus ja on yhtenäinen.
Pulsen katsoisin ihan viimeisenä. Hyvä levy se on ja DVD. Kokoelmalevyllä aloittaminen Pink Floydin tapauksessa ei sinänsä ole yhtään huono idea. Niitä löytyy hyviä kyllä.
Nuo edellä mainitut levyt kannattaisi mielestäni myös kuunnella joskus kokonaisuutena; ei pelkästään niin, että yksi irroitettu biisi ( "Money") sieltä tai toinen biisi ("Another brick...") täältä.
Jos vinyylinä kuuntelee niin samalla vielä pällistellä kansia. Ottaa tunti tai pari aikaa siihen kuunteluun ja lähteä musiikilliselle matkalle. Toimii!Suosittelen kokeilemaan.

-Cale: Kuulemani PF -levyt eivät mitkään ole olleet mitenkään järin vahvoja kokonaisuuksia. Kokonaisuuksista irroittettuna monet biisit kyllä toimivat. Tältä kantilta lähtisin lähestymään bändiä jollain kokoelmalevyllä, vaikka on niissäkin omat hyvät ja huonot puolensa.
"The SOUND of VOLUME"
velipesonen
06.08.2009 15:18:21

mgminishit: Eli jos haluan tutustua pink floydiin onko vinkkejä mistä albumista kannattaisi aloittaa?

A Saucerful of Secrets tai Final Cut. Tai sitten ihan eka levy Piper at the Gates of Dawn.
velipesonen
06.08.2009 15:27:32

Nazareth: Mitä mieltä ootte tosta Ummagummasta? Se ei mun mielestä tosiaankaan ole hyvä levy mitä tulee siihen että ekaks koittaa. Live-levy menee jotenkin mutta studiolevy on melko omituista, suoraan sanottuna pelottavaa.

Oikein kiva levy, vaikka ei yhtä hyvä kuin More mielestäni. Mikä siitä tekee pelottavan, onko se Sysyphuksen teema- tai mottomelodia? Livenähän ne esittivät Sysyphusta jonkinlaisena avaruusjamina.
Nazareth
06.08.2009 21:04:24
velipesonen: Oikein kiva levy, vaikka ei yhtä hyvä kuin More mielestäni. Mikä siitä tekee pelottavan, onko se Sysyphuksen teema- tai mottomelodia? Livenähän ne esittivät Sysyphusta jonkinlaisena avaruusjamina.

Joo Sysyphusta tarkotin. Ja Nick Masonin soolokappaleet on aika hämäriä.
Sitkeä rotta.
Hohhoijaa
08.08.2009 14:23:27
Nuo edellä mainitut levyt kannattaisi mielestäni myös kuunnella joskus kokonaisuutena; ei pelkästään niin, että yksi irroitettu biisi ( "Money") sieltä tai toinen biisi ("Another brick...") täältä.

Sanoisin että kun kyseessä on Pink Floyd, jää sellainen satunnaiskuuntelu helposti turhan ohueksi siihen nähden miten taitavasti hiottuja teoksia bändillä on tarjota nimenomaan albumikokonaisuuksien muodossa.
The planet is fine, the people are fucked.
akuankkakomppi
11.08.2009 12:19:35
Tässä ketjussa on ollut tosi paljon hyvää asiaa, siitä kiitokset!

Mulle suurin osa Pink Floydin tuotantoa on ikään kuin kasa kirjoja, joista toki voi lukea kappaleen sieltä, toisen täältä - mutta miten käykään juonen? Näistä kirjoista mieluisimpia ovat "ensirakkauteni" DSotM ja WYWH ja leffan myötä uusia ulottuvuuksia saanut The Wall.

Sujuvasti luen myös novellikokoelmia Division bell ja Momentary lapse of reason, joista jälkimmäinen lienee helpoin tapa sukeltaa näihin syövereihin.

Ei, en dissaa yhtyeen alkuaikojen tuotantoa. Se ei vaan puhuttele minua samalla tavalla kuin nuo yllämainitut.
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
BassLass
11.08.2009 17:44:44
Oma ensikosketus Floydiin tulikin The Wall-leffan kautta. Voitte varmasti uskoa sen ihmettelyn määrän kun elokuva loppui.
Jokapaikanapina
13.08.2009 20:18:06
akuankkakomppi:

Ei, en dissaa yhtyeen alkuaikojen tuotantoa. Se ei vaan puhuttele minua samalla tavalla kuin nuo yllämainitut.

Kaikkein suurimmat kiksit kyllä saa 70-luvun Floydista (minä siis), mutta helpoiten pääsin sisään Saucerful Of Secretsilla. Siinä on yllättävän koukuttavia melodioita ja kaaosta joka ei kuitenkaan karkaa käsistä.
Iron Horse
21.08.2009 22:17:10
Kyllähän Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here, Animals ja The Wall ovat itselleni ne parhaat Floyd-albumit, ja tuossa järjestyksessä vieläpä. Tai no Animalsin ja The Wallin järjestys vaihtelee. Mutta noista suosittelen tutustumaan.
`°ºø,øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø,øº° Lepää rauhassa, Les Paul
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)