Aihe: Pori Jazzin Vuoden taiteilija on rumpali Hanne Pulli
1 2 3
J.Ahonen
10.07.2005 15:07:44
Myönnän että marzia en ole nähnyt kuin TV:ssä. Dahlbomin Trion Jazz Barissa, se oli ainakin semmoista hiplaamista, "joko on mun vuoro soittaa soolo?" Pitäisi kyllä kuulla Dahlbomia jossain isoimissa bändeissä, jotenkin tyhjän kuuloista oli se trio veto. Olen nähnyt Dahlbomia muissakin jutuissa. Menee se ulos soitto välillä liikaa ulos. "ööö...vois vetää tämän saman likin 1 1/2 sävelaskeleen päästä, noin, ja sama taas". Mutta toisaalta vuoden muusikko, ehkä he ansaitsevat, kun miettii kuinka vähän suomessa on noin kovia soittajia, ja titteli jaetaan joka vuosi.
Epämuusikko
10.07.2005 15:14:22 (muokattu 10.07.2005 15:14:40)
Weather Report-tribuutissa potki persettä. Samoin Lasse Lindgrenin projektissa. Eikä soololevynsäkään ole huonoimmasta päästä. Antaa soittaa vaan.
Virallisesti ur-poÄrLä #009
mr.muzak
10.07.2005 17:32:04
Myönnän että marzia en ole nähnyt kuin TV:ssä. Dahlbomin Trion Jazz Barissa, se oli ainakin semmoista hiplaamista, "joko on mun vuoro soittaa soolo?" Pitäisi kyllä kuulla Dahlbomia jossain isoimissa bändeissä, jotenkin tyhjän kuuloista oli se trio veto. Olen nähnyt Dahlbomia muissakin jutuissa. Menee se ulos soitto välillä liikaa ulos. "ööö...vois vetää tämän saman likin 1 1/2 sävelaskeleen päästä, noin, ja sama taas". Mutta toisaalta vuoden muusikko, ehkä he ansaitsevat, kun miettii kuinka vähän suomessa on noin kovia soittajia, ja titteli jaetaan joka vuosi.

Noh, jokaisellahan on tietty oikeus omaan mielipiteeseensä, sinullakin. Itsellä kyllä toisenlainen mielipide; Tuomolta tulee pelkkää asiaa ja sellaisella käskyllä että siinä ei moni kovakaan muusikko pysy perässä. Ainahan sitä mahtuu sekaan huonompiakin keikkoja, joka tuo mainitsemasi saattoi olla..en ollut paikalla.
Jimi Henri
10.07.2005 23:24:31 (muokattu 10.07.2005 23:30:28)
Noh, jokaisellahan on tietty oikeus omaan mielipiteeseensä, sinullakin. Itsellä kyllä toisenlainen mielipide; Tuomolta tulee pelkkää asiaa ja sellaisella käskyllä että siinä ei moni kovakaan muusikko pysy perässä. Ainahan sitä mahtuu sekaan huonompiakin keikkoja, joka tuo mainitsemasi saattoi olla..en ollut paikalla.

Näin. Itse olen nähnyt vuoden sisään muutaman aivan jalat alta keikan Tuomolta. Esim. Karaoke Fun Club Bakersissa Helsingin juhlaviikoilla, Earth turtle Juttutuvassa maaliskuussa tai vaikkapa ogelissa bassopäivillä Jari Heinon kanssa. Ehdottomasti suomen kelvoimpia soittajia jollei kelvoin.
Talk Less Play More
J.Ahonen
11.07.2005 07:22:05
Joo, itse asiassa mullakin oli vähän semmoiset vibat, että keikka ei ollut vain kovin onnistunut, Se meni jotenkin leikkimiseksi se soitto osasto. Ehkä se johtui yleisöstä, joka osoitti sitä raikuvammat aploodit mitä enempi nähtiin sirkustemppuja. Ei käy kieltäminen, etteikö välillä olisi yltynyt hyvään grooveen meno. Ballaadi henkiset kappaleet vedettiin mm. liian hiljaa, on se ankeaa kun kuuluu ihmisten jorinat soiton päälle, ja jääkaapin transsistorin hurina. Jäi se keikka vähän taka alalle. Pitänee tosiaan hieman tutustua tuohon Tuomon juttuun, selkeästi potentiaalia hänellä viihdyttää jopa minua! Kova tatsi herralla.
Jucciz
13.07.2005 14:36:22
Itse olin pakotettu ostamaan Tuomon CD:n kun mies kerran yhden kitaratunnin aikanaan minulle piti kun varsinainen opettajani ei päässyt. Levy kolahtaa ainakin minuun todella paljon ja sen biiseissä kuulen itse aika paljon Methenyä, Scofieldiä, Sterniä ja myös Pekka Pohjolaa. Kaikkia edellä mainittuja ihailen suuresti. Kuitenkin Dahlblomin tyyli on tunnistettava ja persoonallinen ollakseen muutakin kuin edellä mainittujen (ja muiden tunnettujen soittajien) summa.

Tuosta soittotunnista jäi aikanaa päällimmäiseksi mieleen ajatus "hitto kun muistaisin edes murto-osan niistä asioista, mitä sillä tunnilla aikanaan käytiin". Tuli niin paljon uutta kerralla, että niistä olisi riittänyt vähintään kymmenelle soittotunnille pureskeltavaa. Mukava tyyppi, äärimmäisen taitava soittaja myös livenä (parin keikan perusteella). Saisi julkaista uutta materiaalia pian. Jazzrock-/fuusiomusiikin ystäville ehdottomasti tutustumisen arvoinen kaveri, selkeästi maamme eturivin kitaristeja ja kansainvälisessäkin mittapuussa kova kaveri.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Notefix
13.07.2005 16:42:35

selkeästi maamme eturivin kitaristeja ja kansainvälisessäkin mittapuussa kova kaveri.

Jep, olen kuullut että ihan mahtava soittaja.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Fuzzy Boner
13.07.2005 18:05:47
Jep, olen kuullut että ihan mahtava soittaja.

Se on one of them.
TE
MK73
15.08.2005 21:15:30
Siis tämä rumpalineiti (kenestä tässä pitäisi olla puhe) näyttää nyt herättävän huomiota yllättävän laajalti, kun Iltalehdessäkin (15.8.) oli Hannesta juttua.
M.i.k.key
15.08.2005 21:20:07
Jäänyt multa vähemmälle huomiolle tämä ketju. Dahlblom on kova, todella kova. Tuosta Lennistä on näköjään myös keskusteltu, minkäsmoiset ne sen kapelimestaritaidot on? Soittajana se on tosi kova!
Mä lopetan nää hommat!
Epämuusikko
15.08.2005 22:11:19
Siis tämä rumpalineiti (kenestä tässä pitäisi olla puhe) näyttää nyt herättävän huomiota yllättävän laajalti, kun Iltalehdessäkin (15.8.) oli Hannesta juttua.

Sisters in Jazz....
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
jazzmies
16.08.2005 00:03:19

Mietityttää tuommoinen "hypettäminen". Hanne on rumpalina vielä nuori ja yksi monista lahjakkaista ja ahkerista musiikin opiskelijoista - mutta vain yksi. Hanne on saanut Kvaldan menestymisen lisäksi monta palkintoa/stipendiä (Pori Jazz, Nokia) samaan syssyyn aika keveällä CV:llä. Näihin palkitsemisasioihin liittyy paljon politiikkaa, missä musiikkivaikuttajat lyövät yhtä aikaa käsiään yhteen konsensuksen hengessä. Onko mielestänne oikein, että kaikki stipendit menevät yhdelle ihmiselle ja tuleeko Hannen lunastaa kaikkien tahojen odotukset nousemalla häneen kohdistuneiden odotusten tasolle?
mr.muzak
16.08.2005 01:51:57
Mietityttää tuommoinen "hypettäminen". Hanne on rumpalina vielä nuori ja yksi monista lahjakkaista ja ahkerista musiikin opiskelijoista - mutta vain yksi. Hanne on saanut Kvaldan menestymisen lisäksi monta palkintoa/stipendiä (Pori Jazz, Nokia) samaan syssyyn aika keveällä CV:llä. Näihin palkitsemisasioihin liittyy paljon politiikkaa, missä musiikkivaikuttajat lyövät yhtä aikaa käsiään yhteen konsensuksen hengessä. Onko mielestänne oikein, että kaikki stipendit menevät yhdelle ihmiselle ja tuleeko Hannen lunastaa kaikkien tahojen odotukset nousemalla häneen kohdistuneiden odotusten tasolle?

Uskoisin että osaksi myös halutaan kannustaa nuoria musiikkiharrastuksien parissa, "jopa naisesta voi tulla ammatti-rumpali"-tyyliin. Hypetystähän tuo on, yhtään ko. henkilöä väheksymättä.
drumm
16.08.2005 12:38:06
Lahjakas muusikko ja varmasti tulee pääsemään vielä pitkälle. Ei silti missään mielessä (tekniikka, tatsi, time feel, ideat jne.) kuulemani perusteella mitenkään ilmiömäinen. Millä perusteella näitä stipendejä sitten jaetaan? Onko esim. Kaakkuri liian vanha ja väärää sukupuolta?

Disclaimer: Minulla ei ole mitään Hannea tai hänen sukupuoltaan vastaan.
M.i.k.key
16.08.2005 12:41:31 (muokattu 16.08.2005 12:42:05)
Onko esim. Kaakkuri liian vanha ja väärää sukupuolta?

Liian lihava!? HOHO :)
Mä lopetan nää hommat!
MK73
16.08.2005 12:59:53
Niin, onko Hanne Pulli soittajana sen kummempi, kuin miehetkään? Mutta naisrumpalina on varmasti huomattavasti vaikeampaa olla uskottava, koska etenkin eurooppalainen jazzkulttuuri on niin "umpimiehinen". Rumpali on mielestäni jazzbändissäkin se sydän, joka käskee, tai jonka pitää käskeä. Siinä mielessä nostan Hannelle hattua. Hän uskaltaa olla omaääninen taiteilija, eikä vain tuottajan talutusnuorassa kulkeva robotti. Hanne kertookin avoimesti kohdanneensa sukupuolisyrjintää. Onneksi se ei ole häntä lannistanut.
Clef
16.08.2005 14:45:09 (muokattu 16.08.2005 14:49:32)
Millä perusteella näitä stipendejä sitten jaetaan?

Jyrki Kankaan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Nytkin oli Pullin nähnyt jossain konferenssissa, ja joku oli sille (Kankaalle) tokaissut että 'tuo se on muuten suomalaaanen'. Että siten.

edit: niin siis kirjoitin lähinnä Pori Jazzin vuoden taiteilija -stipendistä tietty
Notefix
16.08.2005 14:57:58 (muokattu 16.08.2005 14:58:48)

Joskus tuntuu siltä, että aina kun joku valitaan vuoden taiteilijaksi tai muuksi, alkaa hirveä kitinä. Jos Pulli tai joku muu on valittu vuoden taiteilijaksi niin that's it!

Ei mulla ole ainakaan pokkaa kertoa mitään absoluuttisia hyvyyden määritelmiä, koska kyse on musassa kuitenkin aika makuasioista. Enkä oikein tiedä kenen henkilökohtaisia mieltymyksiä sitten pitäisi totella. Hyvä että tulee näkyvyyttä tollasellekin musalle.
Fuzzy Boner
16.08.2005 16:29:42
Joskus tuntuu siltä, että aina kun joku valitaan vuoden taiteilijaksi tai muuksi, alkaa hirveä kitinä. Jos Pulli tai joku muu on valittu vuoden taiteilijaksi niin that's it!

Ei mulla ole ainakaan pokkaa kertoa mitään absoluuttisia hyvyyden määritelmiä, koska kyse on musassa kuitenkin aika makuasioista. Enkä oikein tiedä kenen henkilökohtaisia mieltymyksiä sitten pitäisi totella. Hyvä että tulee näkyvyyttä tollasellekin musalle.

Joskus tulee mieleen että noissa pitäisi soveltaa surullisenkuuluisaa "setälänteoriaa".. Tiedä sit.
Yeah!
Notefix
16.08.2005 16:38:53

Joskus tulee mieleen että noissa pitäisi soveltaa surullisenkuuluisaa "setälänteoriaa".. Tiedä sit.

No, kuuluisuutta on monenlaista, myös surullista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)