Aihe: jazz pianisteille!!
1 2 3 4 5
freeze
09.01.2005 12:49:48
Kyllä kai voicingin saa ottaa juuri kuin huvittaa tai hyvältä kuulostaa eli se on prikulleen sama kuin add9.

sillai määki ajatteli. Mut se vie et kui semmone sointu on kirjotettu uusimpaan real bookiin siinä muodossa!?
baron
09.01.2005 13:05:35

sillai määki ajatteli. Mut se vie et kui semmone sointu on kirjotettu uusimpaan real bookiin siinä muodossa!?

Mä vilkaisin mun lähdeteokseni (Backlund, Sabatella, Levine) sekä uusimman Real Bookini (vuodelta 2000) ja ne eivät tunteneet kyseistä merkintää?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Neljä Ruuvia
09.01.2005 14:51:17

Kaipa siinä ajetaan takaa sitä että ei muita lisä säveliä,kitoos :-)
Ja luultavasti se ysi pitäis just sit pistää sen terssin alapuolelle.
Tää on mun kadun konservatiorion teoria lähteistä ammennettu tieto ;-)
freeze
09.01.2005 14:58:24
Mä vilkaisin mun lähdeteokseni (Backlund, Sabatella, Levine) sekä uusimman Real Bookini (vuodelta 2000) ja ne eivät tunteneet kyseistä merkintää?

no mul on >the all jazz real book c version< ja siin oli Eb (add2).
freeze
09.01.2005 15:10:06 (muokattu 09.01.2005 15:11:43)

mutta jos olisi niin ettei "muita lisä säveliä kiitos", niin se pitäisi merkitä esim. (omit 3 tai omit 5) tai jotain siihen suuntaan=)
baron
09.01.2005 15:11:46

Kai se add jo sinänsä tarkoittaa, että muita lisäsäveliä, oli se sitten 2 tai 9.
Eb9 sisältäisi septimin.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
09.01.2005 15:12:53

mutta jos olisi niin ettei "muita lisä säveliä kiitos", niin se pitäisi merkitä esim. (omit 3 tai omit 5) tai jotain siihen suuntaan=)

Ei kolmisoinnun sävelet ole "lisäsäveliä".
Terssin saisi pois Ebsus2 merkinnällä.
Neljä Ruuvia
09.01.2005 16:17:52
Ei kolmisoinnun sävelet ole "lisäsäveliä".
Terssin saisi pois Ebsus2 merkinnällä.

Ei sais!
Neljä Ruuvia
09.01.2005 16:19:08
Kvartin sais EHKÄ pois kirjoittamalla sus4,hancock jäis tuostakin vänkäämään vastaa,tai soittais vaan ihan pokkana.
Nuages
09.01.2005 16:58:57
Kvartin sais EHKÄ pois kirjoittamalla sus4,hancock jäis tuostakin vänkäämään vastaa,tai soittais vaan ihan pokkana.

Sais! Sus-sointuhan tarkoittaa nimenomaan pidätystä. Eli se kvartti tai sekunti on tavallaan pidätetty terssi. Näin olen minä ymmärtänyt.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
BaariMikko
09.01.2005 17:04:07

Sais! Sus-sointuhan tarkoittaa nimenomaan pidätystä. Eli se kvartti tai sekunti on tavallaan pidätetty terssi. Näin olen minä ymmärtänyt.

Jep... että sus2 ja sus4 ovat terssittömiä, terssin kanssa soinnuista tulee 9 ja 11. Mutta, tää nyt on tällaista harrastelijoiden puuhastelua.
My brain hurts!
baron
09.01.2005 17:22:15 (muokattu 09.01.2005 17:22:38)

Kyllähän sus tarkoittaa että terssi korvataan kvartilla ja sus2 sekunnilla.
(Äh, toistoa)
Neljä Ruuvia
09.01.2005 18:15:26
Kyllähän sus tarkoittaa että terssi korvataan kvartilla ja sus2 sekunnilla.
(Äh, toistoa)

Sus2 ei tarkoita terssin suhteen yhtään mitään. Sus4 tarkoittaa! Minun ymmärtääkseni länsimaisessa musiikki käsityksessä noonilla on taipumus purkautua alaspäin.Näin ollen olisin vallan hämmästynyt jos nooni voisi korvata terssin.
Dr.Dominant ,help us out!
baron
09.01.2005 18:21:00 (muokattu 09.01.2005 18:26:01)

Sus2 ei tarkoita terssin suhteen yhtään mitään. Sus4 tarkoittaa! Minun ymmärtääkseni länsimaisessa musiikki käsityksessä noonilla on taipumus purkautua alaspäin.Näin ollen olisin vallan hämmästynyt jos nooni voisi korvata terssin.
Dr.Dominant ,help us out!

http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
En mä tähän hätään löytänyt kuin ylläolevan, kun hajonneen kovalevyn myötä mun linkit hävisi.

Dominant apuun!

Edit: Yllämainittu linkki näytti tuntevan C2 soinnun joka sisältää sekä sekunnin että terssin.
Dr Dominant
09.01.2005 21:10:48

sus2-merkintä ei ole käytössä vakiintunut. Sen voi tulkita joko niin, että soinnun terssi on korvattu sekunnilla tai niin, että perussävel olisi pidätetty. Jälkimmäinen tulkinta ontuu kyllä siinä mielessä, että soinnun perussäveltä on perussävel jota ei sinänsä muutella ilman että koko sointu muuttuu koska soinnun rakenne muodostuu perussävelestä ylöspäin. Siitä johtuen jos Csus2 sisältäisi sävelet D, E ja G, kuulokuva antaa ymmärtää Dsus4-soundin jossa on myös 9 (tai 2, miten vaan) mukana.

Eli itse näen tilanteen niin, että ainoa käytännöllisesti mielekäs sus2-tulkinta on se, jossa terssi korvautuu sekunnilla. Eli siis Csus2 sisältää sävelet C, D ja G.

Mikäli haluaa ilmaista soinnun jossa on D, E ja G, mutta silti vielä C perussävelenä, kannattaa käyttää Cadd9 tai Cadd2 merkintää. Se, kumpaa käyttää ja onko lisäsävel 9 soinnussa terssin vieressä alapuolella vai yläpuolella on vain soinnun voicingiin liittyvä ratkaisu. Kuulokuvassa merkitys on ainoastaan finesse, sointu hahmottuu soundiltaan ja funktioltaan täysin samalla tavalla.

Add2-merkintää lienee käytetään silloin, kun vihjataan tietynlaiseen voicingiin. Silti, Mark Levine käyttää #4-merkintää #11:n kohdalla. Sointumerkit antavat kohtuullisen hyvän kuvan harmoniasta, mutta eivät valitettavasti täydellistä kuvaa. Myöskin näitä eri merkintätapoja on kamalasti liikkeellä. Nähdäkseni olennaisinta on vain se, mitkä sävelet sointuun kuuluvat. Voicingit ovat sitten soittajan, soittimen ja tyylin riepoteltavana.
"Dr Dominant, I Presume?!"
freeze
09.01.2005 21:37:44 (muokattu 09.01.2005 21:38:30)
tärkeimmät äänet soinnussa jos soittas bändin kans (eli basso äänen jättää basson harteille) on terssi ja septimi + lisä äänet esim 9, 13, #5 jne. esim2 jos soitat vaikka soinun C7 (#5, b9, #9)

(C bassossa ja E, Bb, Eb, Ab, Db) niin se ei kuulosta miltään ilman terssiä eli E:tä.
baron
09.01.2005 22:31:14 (muokattu 09.01.2005 22:35:51)

tärkeimmät äänet soinnussa jos soittas bändin kans (eli basso äänen jättää basson harteille) on terssi ja septimi + lisä äänet esim 9, 13, #5 jne. esim2 jos soitat vaikka soinun C7 (#5, b9, #9)

(C bassossa ja E, Bb, Eb, Ab, Db) niin se ei kuulosta miltään ilman terssiä eli E:tä.

Voicingissa on välttämätöntä
1.Terssi (paitsi sus-soinnuissa) koska se diffaa duurin ja mollin.
2. Neli- tai useampisoinnun septimi tai seksti (kumpi siinä sitten onkin, 13 soinnussa molemmat).
3. Se viimeinen merkintä soinnussa oikealla, koska se parhaiten kuvaa soinnun luonnetta.

Näitten kolmen jälkeen voi oman harkintansa mukaan soittaa muita sen verran kuin haluaa tai ei halua.
freeze
09.01.2005 23:03:08 (muokattu 09.01.2005 23:06:43)
Voicingissa on välttämätöntä
1.Terssi (paitsi sus-soinnuissa) koska se diffaa duurin ja mollin.
2. Neli- tai useampisoinnun septimi tai seksti (kumpi siinä sitten onkin, 13 soinnussa molemmat).
3. Se viimeinen merkintä soinnussa oikealla, koska se parhaiten kuvaa soinnun luonnetta.

no joo mut ei se edesmainittu sointu kuulost miltää jos laitaitat terssin tilale sus:san koska kyllä se sen terssin vaatii jos haluaa sen säilyvän "duuri" sointuna ja kuulostamaan hyvältä...:)...:|...=(
hups taisin ymmärtää sun selitykses väärin mut faktaa tuo munki teoria pitäs olla;)
Neljä Ruuvia
09.01.2005 23:33:18
Mä otan pakkia koska dominantin selitys on ihan pätevä. Todellakin sit vaan kannattaa kayttää add merkintää sus:in sijaan saadakseen sen halutun klangin missä on myös terssi.
freeze
09.01.2005 23:40:45
Mä otan pakkia koska dominantin selitys on ihan pätevä. Todellakin sit vaan kannattaa kayttää add merkintää sus:in sijaan saadakseen sen halutun klangin missä on myös terssi.

mutta ei tässä tapauksessa C7 (#5, b9, #9)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)