Aihe: BigBand-Stuff
1 2
MrShaft
04.03.2005 10:45:51
No, selvitellaan asiaa tahoillamme ja palataan sitten huhupuheina asian pariin myohemmin.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Dr Dominant
04.03.2005 11:19:43

Ei, mutta Williams tekee kyllä erittäin tarkat luonnokset, ja orkestroija on enemmänkin puhtaakskirjottaja. Williams:han ei julkista orkestraattoreitaan, päinvastoin kuin monet muut.

Niin, sen jo tiesin että orkestroijia & "alikirjoittajia" käytetään. Itse olen niin fanaattinen Quincy-fani mitä tulee etenkin kaverin big band-tuotantoon, että tuntuu hieman kurjalta jos kaveri ei itse olekaan kirjoitellut karttojaan. Ainakin 50- ja 60-lukujen tavarasta kun puhutaan niin kenenkäs fani mä sitten olen?!?!

Mä olen myös kuullut noista Q. Jonesin joistain arreista, joissa voi olla parhaimmillaan jotain sointumerkintöjä ja teksti "tähän joku laajempi voicing"...Mutta se on toisaalta tehnyt niin mielettömästi arreja joskus että jos kellään niin sillä on jo varaa ottaa vähän löysemmin.

Niin, kun noi kovat kirjoittajat on niin hemmetin nopeita, ettei aika ole ongelma ... vaikeaa kuvitella että pelkästään ajansäästön vuoksi olis haamukirjoittajaa käyttänyt. Noista poppistouhuista voin haamut kyllä uskoakin pureskelematta.

Dr. Dominant vois vähän kuulostella Claytonilta kuinka paljon noissa huhuissa on perää oikeesti :)

Posti lähti äsken, katsotaan mitä amerikan pää vastaa.

Sinänsä koko musabisnes on hirveän usein sellasta hommaa, että viralliset krediitit ovat, kauniisti sanottuna, usein ohjeellisia.

Niinhän se taitaa olla ...
"Dr Dominant, I Presume?!"
Notefix
04.03.2005 11:37:13 (muokattu 04.03.2005 11:37:29)

Itse olen niin fanaattinen Quincy-fani mitä tulee etenkin kaverin big band-tuotantoon

Mä oon hirveä Quincy fani kans, ja varsinkin sen poppistuotannon :) Se sääti niihin ne standardit, joita muut sitten yrittävät saada kiinni. Ja jäbä on pystynyt uudistumaan loistavasti eikä ole jäänyt elämään menneisyydessä niinkuin monet. Pitäis taas lukea se elämänkertakin.

Mä olen aivan varma, että monet kartat on kirjoitettu ihan itse ainakin silloin kun ne on ollut nuorempia...Mutta esim. monissa leffajutuissa kiire on aivan käsittämätön, joten sitä tarkkaa käsityötä ei vaan ehdi. Ja kuusikymmentäluvullakin noi "kuumat" nimet oli niin työllistettyjä että arreja joutui tehtailemaan liukuhihnalta. Claus Ogermann on kertonut, että arreja tehtiin vielä studiossakin. Mielettömiä tyyppejä noi kaikki ovat olleet, ihan käsittämättömän taitavia.

Nyt näyttää sikäli taas hyvältä, että viime aikoina monet standardilevyt olet menestyneet tosi hyvin.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Dr Dominant
05.03.2005 10:52:58

John Clayton kirjoitti näin:

Hello Vellu,

It is true that Q did not write all of the music people think he did. His
ghost writer (as they are called) was Billy Byers. Sometimes Billy's name
did not appear on the recordings. Whenever he could, Quincy would see to it
that the ghost writers' names also appeared.

Sometimes it was just the stupid record label's fault. On SINATRA AT THE
SANDS, anyone who knows Sinatra with Nelson's writing knows that Quincy did
not write I'VE GOT YOU UNDER MY SKIN. Yet, it says "arrangements by Quincy
Jones" on the recording.

Quincy did the writing on QUINTESENCE, ONE MORE TIME (Basie), LIL OL
GROOVEMAKER (Basie), WALKING IN SPACE, GULA MATARI, SMACKWATER JACK and many
more.

If you are wondering about any specific titles, let me know what they are
and I will see if I know about them--or I can ask others.

Hope this helps and I hope that all is well with you!! Good luck on your
Metropole writing.

Your fan,
John

Kaikkea sitä oppii kun elää. Tyhmää, että krediitit eivät mene oikeaan osoitteeseen. Toisaalta, jos musa toimii niin itse musan kannalta eihän sillä ole väliä kuka sen kirjoitti. :)

Notelle vielä: kyllä mä niistä Q:n poppilevyistäkin tykkään. Omistin Michael Jacksonin "Off the wall" ja "Thriller"-albumit ennen kuin edes tiesin mikä on big band. Tää on varmaan mun osalta tällainen "ajankohtainen diggailupainotus" ;)
"Dr Dominant, I Presume?!"
andie
07.03.2005 23:21:49 (muokattu 07.03.2005 23:24:13)

-----
Notefix
08.03.2005 11:09:19

Notelle vielä: kyllä mä niistä Q:n poppilevyistäkin tykkään. Omistin Michael Jacksonin "Off the wall" ja "Thriller"-albumit ennen kuin edes tiesin mikä on big band.

Noihan on loistavia! Tosin niissa tais arrata aika paljon Rod Temperton-niminen heppu, joka on aivan loistava. Tosin äijä ei osaa nuotteja, joten muut kirjotti sille aina ylös.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
MrShaft
21.04.2005 18:45:17
Joo, Byers kirjoitti kai paljon, mutta myos Neal Hefti ja monet muut kirjoittivat jotain. Eraan tiedon mukaan Quincyn ajatus oli, etta koska projekti on hanen, han voi nimensa alla bookata kenet vain tekemaan itselleen toita.
Esim. Byers oli nimenomaan vanhan koulun "arranger/orchestrator" joten han sai sitten toita.
Quincy oli myos usein niin viime tingassa tiukkojen aikataulujen kanssa etta varmasti tarvitsi apua.
Tatahan sattuu useinkin, ja kenelle vaan.

Valitettavasti eras lahde joka tietaisi asiat tarkasti on levannyt jo pari viime vuotta matojen syotavana, joten
tamakin juttu taitaa liittya naiden elavien legendojen joukkoon :)

Piis!

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
omarklah
21.04.2005 19:29:41

Minuun jotenkin kolahti Buddy Rich Big Band joskus 70-luvulla...
Tää sit sanois tälleen...
Anonymous-jazz
30.06.2005 19:27:15 (muokattu 30.06.2005 19:29:07)

Vince Mendoza piste. Mendozan levyillä tosin on vielä mausteena yhdellä 1999 ilmestyneellä "Epiphany" levyllä London Symphony Orchestra.
Let the music speak
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)