Aihe: Apua jatsi aloittelijalle
1 2 3
lxi
25.05.2004 17:55:24
Älkää kuunnelko Methenyltä ensimmäisenä Bitches Brew:ta

Saati sitten Miles Davisilta.
gorak
27.05.2004 09:33:10
Ei missään nimessä mitään fuusiojazzia. Nuo edellä mainitut Davisit ja Coltranet sopii varsin hyvin. Ja vertailun vuoksi ehkäpä Louis Armstrongia, Thelonius Monkia ja Benny Goodmania...
True sailing is dead.
1960-1980
27.05.2004 09:55:47 (muokattu 27.05.2004 09:56:22)
Joo, Goodmania. Heti Anttilasta hakemaan Charlyn julkaisema tupla 'Benny Rides Again'. Hintaa oli muistaakseni kolme euroa.

Ja juu, pysy erossa fuusiosta. Se ei ole hyväksi.
Wil-J
27.05.2004 13:51:57
En nyt ihan sanois et fuusio huonoa on... Mua ei ainakaan muu jatsi niin hirveesti kiinnosta mut fuusio on ihan omassa luokassaan, ja näin on ollut alusta pitäen... Aloin eka kuuntelee ainaki fuusioo...
Epämuusikko
27.05.2004 13:54:26
Saati sitten Miles Davisilta.

mistä sää tuollaisia lainailet??? hienovarainen edit
Svengi on vain tehokeino
Bassballs
27.05.2004 15:08:46

En nyt ihan sanois et fuusio huonoa on... Mua ei ainakaan muu jatsi niin hirveesti kiinnosta mut fuusio on ihan omassa luokassaan, ja näin on ollut alusta pitäen... Aloin eka kuuntelee ainaki fuusioo...

Fuusio on oikeastaan ainoaa jazzia, mitä minä tykkään soittaa saati sitten kuunnella.

Voin kuitenkin yhtyä tuohon Kind of blue:n ylistämiseen, sillä se on ainakin täynnä hittejä, joista ei voi olla tykkäämättä mikäli on yhtään jazziin päin.
Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On ihan hyviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin.
anstir
27.05.2004 20:17:37 (muokattu 27.05.2004 20:17:49)
Fuusiota? Esimerkkibändejä?
Wil-J
27.05.2004 22:59:08
Esim. Mahavishnu Orchestra, Chic Corea... En tosin tiedä fuusion virallista määritelmää, joten en osaa oikein tähän hyvällä itseluottamuksella näitä ruveta läiskimään...
Dr Dominant
28.05.2004 08:36:02

Eräs hieno ja vähemmän tunnettu levy on Quincy Jonesin levy "This is how I feel about Jazz" joka sisältää sessioita vuosilta -58 ja -59. Hienoja sovituksia, hienoja sooloja ja hienosti äänitetty. Kannattaa tutustua, etenkin jos isommat kokoonpanot ovat lähellä sydäntä!!!
"Dr Dominant, I Presume?!"
jazzmies
28.05.2004 09:55:27
- Louis Armstrong and his Hot Fives & Sevens (n. 1926-1928)
- Duke Ellington 1923 ->
- Count Basien Deccalle tehdyt levytykset (n. 1937-1939) ja Atomic Basie
- Charlie Parker levytykset (etenkin 1945-1949)
- Miles Davis: The Birth of the Cool, Bag's Groove, Workin', Steamin', Relaxin', Cookin', Milestones, Kind of Blue, The Complete Concert 1964, E.S.P., Miles Smiles
- Clifford Brown & Max Roach: saman niminen levy ja At Basin Street
- Amazing Bud Powell (Blue Note)
- Monkin ja Coltranen yhteislevy
- Coltrane: Blue Train, Giant Steps, My Favourite Things, A Love Supreme
- Art Blakey and Jazz Messengers: Moanin', Ugetsu
- Horace Silver: Song for my Father
- Lee Morgan: Sidewinder
- Herbie Hancock: Empyrean Isles, Maiden Voyage
- Wayne Shorter: Speak No Evil, Adam's Apple
- McCoy Tyner: Real McCoy

Tässä joitain jazzin kulmakiviä.
lxi
28.05.2004 11:18:54 (muokattu 28.05.2004 11:19:52)
Edelliseen listaan lisäksi:

Charles Mingus - Mingus Ah Um
Dave Brubeck - Time Out
Miles Davis - Sketches of Spain

EDIT: Jos jazzrockista on kiinnostunut, niin Mahavishnu Orchestran pari ekaa levyä ovat erinomaisia.
sub zero
28.05.2004 11:30:14
Esim. Mahavishnu Orchestra, Chic Corea... En tosin tiedä fuusion virallista määritelmää, joten en osaa oikein tähän hyvällä itseluottamuksella näitä ruveta läiskimään...

Kaipa fuusion määritelmä on, että se on musiikkia, jossa jazz-improvisaatio yhdistetään johonkin muuhun musiikintyyliin. Fuusio ei ole siis varsinainen musiikin tyyli. Eiväthän jazz-rock fuusiolevyt ja latin fuusio voi olla varsinaisesti samantyylistä musiikkia kun ne kuulostavat aivan erilaisilta. Tuo esittämäni määritelmä ei ole aivan ongelmaton mutta hankala keksiä parempaa.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
ville viaton
28.05.2004 11:35:24
Mä aloitin kyllä ihan reteesti pahimmalla mahdollisella fuusiolla. Kun siihen aikaan piti mielestäni kitaran olla särö ja nopeuden pääasia. On mulla vieläkin ne Electric Bandit ja vastaavat tallessa, C-kasetilla. Kiva välillä kuunnella, esim. bileidentappajina...
Taidanpa vaihtaa allekirjoitustani.
JKH
29.05.2004 02:30:31
Voisin kyllä edellisten lisäksi suositella Trio Töykeitä... ehdottomasti... eka levystä aloittaen...
"Miksi pitää aina mainita, jos joku on maailmankuulu, jos hän kerran on maailmankuulu?" -Markus Kajo
sub zero
29.05.2004 09:37:07 (muokattu 29.05.2004 17:17:43)
EDIT: Jos jazzrockista on kiinnostunut, niin Mahavishnu Orchestran pari ekaa levyä ovat erinomaisia.

Return to Foreverin "Hymn of the Seventh Galaxy" ja "No Mystery" ovat kyllä parempia rock-jazz levyjä. Corea ja Clarke kun osaavat myös säveltää (ja Rick Laird on vähän kakkonen verrattuna Clarkeen).

Mahavishnun levyilläkin on kyllä hyviä sävellyksiä kuten "Dawn", "A Lotus on Irish Streams" ja "Celestial Terrestrial Commuters"

Nämä levyt eivät kyllä kuulosta jazzilta ollenkaan. Jazzilta enemmän kuulostavat fuusiolevyt ovat parempia jos haluaa oppia jazzista edes jotain (Weather Reportin "Heavy Weather" ja Elektric Bandin debyytti (1986) vaikkapa)
What's there to live for? Who needs the peace corps?
jkinnun2
30.05.2004 23:37:38
Mä diggailin joskus kovasti chic corean return to forever sbändiä tietty aluksi sen S. Clarken takia, sitten Bill brufordin soololevyjä oli kasetti kopioina siellä soitti joku aivan helvetin hyvä kitaristi minkä nimeä en enää muista?tais olla Jeff Berlin bassossa?
Mun musiikkimäärityksissä ei fuusio oikein ole jazzia, tai siis onhan se mutta ööö..... Oscar petersson on mahtavaa happyjazziva,Miles. Mingus, parker, rollings,Dizzy,taidan itse olla jumissa jossain swingin ja be-bopin välimaastossa, enkä tajua mistään modernimmasta mitään kuuntelemalla, soittaahan voi sitten vaikka freetä, ja siltä se varmaan kuulostaakin heh heh
Porissa kuulin kyllä kerran todella hyvää free bändiä olikohan se ziko freeman? Olen aikas uuno noissa free zydemeissä ei ole hirveästi tullut seurattua
pakokauhu
24.06.2004 15:18:20
Popin puolelta mennään: ite innostuin jatsista saatuani David Sylvianin Secrets of the beehiven omaksi. Lena Willemarkin folkkimössölevyt avas lisää. Talk Talkin kaks vikaa ja Mark Hollisin soolo.
Edward Vesalan Satu-levyltä löytyi sitten tarpeeksi tarttuvuutta, jotta sen uskals ostaa. Toisaalta toka biisi on aivan kauhea.
"Perfectionist" is mostly an eufemism for a pain in the ass.
Cup
24.06.2004 20:18:30

Minä kuuntelin ensin progea (eikä sekään kyllä vielä kyllä kyllästytä) ja sen jälkeen fuusiota (minä kuuntelin esim. Steps Ahead:ia) ja sen kautta kiinnostuin jazz:sta. Fuusiota
ei pidä aliarvioida....
KTR
24.06.2004 20:29:58
Bill brufordin soololevyjä oli kasetti kopioina siellä soitti joku aivan helvetin hyvä kitaristi minkä nimeä en enää muista?

Allan Holdsworth?

Holdsworthin "Metal Fatique" on muutes aika hyvä levy. Devil Take the Hindmostin kitarasoolo on äimistyttävä.
Epämuusikko
24.06.2004 21:35:11
Allan Holdsworth?

Holdsworthin "Metal Fatique" on muutes aika hyvä levy. Devil Take the Hindmostin kitarasoolo on äimistyttävä.

Suosittelen myös hänen loppuja soololevyjään + Johanssonin veljesten kanssa levytettyä pläjäystä, sekä Soft Machinen "Bundles"- levyä, missä mies myös kepittää. Tottakai Tony Williams Lifetimen "Believe It" on joka kitaristille tutustumisen arvoinen lätyskä. Unohtamatta Jean-Luc Pontyn "Enigmatic Oceania".
Svengi on vain tehokeino
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)