Aihe: Yup.
1 2
hörhö
18.06.2003 18:22:30

Puhuin tuossa yllä vanhemmasta tuotannosta. Toppatakki ja turpasaunaosastosta.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
bedlam
19.06.2003 09:48:58 (muokattu 19.06.2003 09:49:21)

Esimerkiksi Kaikki on hyvin -eeposta Normaalien maihinnousu -levyltä saattaisin jo progeksi kutsua, tai Me viihdytämme teitä. Jos progen määritelmänä pidetään nimen mukaisesti progressiivisuutta, niin noista sitä löytyy, ts. teemat ja tunnelmat vaihtelevat eri osien välillä aika paljonkin.

Ööp, eiköhän näillä uudemmilla levyillä se proge-termi voitane suuremmaksi osaksi unohtaa, uusimman levyn Jos saisin kolme elämää-biisiä ja muutamaa muuta poikkeusta lukuunottamatta. Mutta Toppatakkeja sen sijaan on täydellinen proge-eepos.
http://www.mikseri.net/kiasma
jarkkkk
19.06.2003 09:50:33
ihan hyvähän se on.. martikainen kirjottaa aivan mahtavia lyriikoita..
minulla on maailman rumimmat kengät
Bassballs
19.06.2003 14:12:45

Mielestäni aivan loistava yhtye. Pari vuotta sitten meinasi palaa(ja paloikin) käpy monesti, kun sen aikainen kämppikseni soitti jatkuvasti Yup:n tuotantoa läpi, mutta tulipahan tutustuttua yhtyeeseen.
Itse pidän heidän tuotannostaan kokonaisuudessaan (lukuunottamatta sitä alkupunk-hässäkkää) mitään levyä korottamatta korkeammalle pallille.

Entinen basso-opettajani oli Martikaisen ja Tynkkysen jonkinsorttinen tuttu ja pakkokuuntelutti muutamia herrojen biisejä.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
Jeggers
19.06.2003 21:33:53
Ööp, eiköhän näillä uudemmilla levyillä se proge-termi voitane suuremmaksi osaksi unohtaa
Niin kai sitten. Sinähän sen päätät. Proge on muutenkin niin hämärä käsite, että en tiedä, kuinka järkevää on edes alkaa riitelemään siitä, mikä on progea ja mikä ei. Yleiskielessä sitä käytetään kuvaamaan lähinnä mitä tahansa hämärää, mikä ei mahdu minkään muun genren alle. Progressiivisuus taas on niin suhteellinen käsite (suurin osa kappaleistahan on jossain määrin progressiivisia), että ehkei senkään kautta kannata ruveta määrittelemään. Vai? Sinähän täällä viisaampi olet?
Gozmog
20.06.2003 13:01:38
Hyvä bändi... Mutta musta se on ehkä vähän niinku rokkia tai jotai...
Hoblaa
Bassballs
20.06.2003 13:26:03 (muokattu 20.06.2003 13:26:37)

Rokkia se on, mutta aika progahtavaa sellaista minun mielestä. Monet biisit sisältävät instrumentaalisia "bridgejä", joissa tahtilajin muutoksia ja modulaatioita(tai välidominantteja), mitkä ovat minun mielestä aika progressiivista matskua.
Proge-sanan merkitys on ehkä hieman muuttunut tässä viimeisten vuosien aikana.

EDIT: Kirjotsvirheet
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
bedlam
20.06.2003 16:18:17 (muokattu 20.06.2003 16:19:42)

Niin kai sitten. Sinähän sen päätät. Proge on muutenkin niin hämärä käsite, että en tiedä, kuinka järkevää on edes alkaa riitelemään siitä, mikä on progea ja mikä ei. Yleiskielessä sitä käytetään kuvaamaan lähinnä mitä tahansa hämärää, mikä ei mahdu minkään muun genren alle. Progressiivisuus taas on niin suhteellinen käsite (suurin osa kappaleistahan on jossain määrin progressiivisia), että ehkei senkään kautta kannata ruveta määrittelemään. Vai? Sinähän täällä viisaampi olet?

No kylläpä sitä ollaan niin herkkää, niin herkkää. Sitä vain tarkoitin, että eiköhän se YUP:n vanhempi tuotanto ole näin yleisen käsityksen mukaan helpommin proge-kategoriaan luokiteltavaa kuin nuo mainitsemasi kappaleet. Mielummin minä vaikka siitä progesta kiistelen kuin siitä kumpi on viisaampi.
http://www.mikseri.net/kiasma
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)