![]() 11.02.2003 13:22:08 | |
---|---|
Kun kerta kysyt niin ei ole mitään järkeä. Ja yleensä kaikki jotka PÄÄTTÄVÄT yhtäkkiä alkaa soittamaan progea tekee sen väärin, eli itsetarkoitus on soittaa kummia sointukulkuja, ihmeellisiä rytmityksiä, mahdollisimman teknisiä juttuja, biisien sijaan tehdään pitkiä teoksia...lopputulos on yleensä korni ja koominen. Soita sitä mikä tulee luontevasti. Harvinaisen totta. Siitä on liian usein musiikki kaukana ku väkisellä tungetaan näitä "progelle ominaisia" piirteitä ja sooloja kappaleisiin. Esimerkkejä löytyy ihan maailman huipulta saakka. Hyvässä teoksessa kaikki elementit kuten esim. tahdit eivät pistä korvaan vaan homma kuulostaa luontevalta. Elämä on ihmisen parasta aikaa... | |
![]() 11.02.2003 22:08:41 | |
Tässähän on pointtia. En yleensä kyllä teekään mitään musaa periaatteella "tänään voisin tehdä progea", mut teen kyllä biiseihin tiettyjä elementtejä ja tunnelmia eri tyyleistä. On oikeasti totta, että tärkeintä on se musa eikä se, että onko se progea vai ei. Mutta proge on (yleensä) todella hyvää musaa ja jotain sen tapaista haluan minäkin tehdä/soittaa... "Eiku..." | |
![]() 20.02.2003 15:35:10 | |
Onko ylipäätään järkeä ruveta soittamaan musaa joka "kuoli" vuosikymmeniä sitten..? Proge ei kuole koskaan =) | |
![]() 20.02.2003 19:29:42 (muokattu 24.02.2003 20:34:18) | |
Proge ei kuole koskaan =) Eihän se. Uusia hyviä bändejä tulee, onneksi myös vanhat tekevät vielä hyviä levyjä, esim. King Crimsonin uusin on ihan tosi hieno levy. Mutta olisiko progelle Suomessa kysyntää? Ainakin olisi vaihtelua poppiin ja humppaan. EDIT: Muutin hieman TYPERÄÄ kirjoitustani. V***u oon tyhmä! "Eiku..." | |
![]() 21.02.2003 10:04:02 (muokattu 21.02.2003 10:06:20) | |
Eihän se, mutta kuinka monta uutta hyvää progebändiä on tullut viimeiseen 20 vuoteen? Onneksi vanhat tekevät vielä hyviä levyjä, esim. King Crimsonin uusin on ihan kuunneltavaa. Mutta olisiko progelle Suomessa kysyntää? Ainakin olisi vaihtelua poppiin ja humppaan. Kingston Wall, Hidria Spacefolk, Uzva, kuusumun profeetta, Wasami, Saunabadh.. . ...? arvaa mitä, nuo on kaikki suomalaisia ja yhtä lukuunottamata kaikki aktiivisia toimijoita. toiset vähemmän proge kuin toiset, toiset enemmän, ja kingston wall on noista 'vanhin' bändi. Pää ulos pyllystä kiitos. mun mielestä myös Cleaning Women on aika 'proge', livenä aika mindwarp kamaa mutta niitten levy on halpa ja epäinspiroiva kakka. EDIT: Niin, ja vaikka kuitenkin menee siihen kuolevaisuus ym. näppärään yhden rivin saivarteluun, niin heitetään editillä vielä että joojoo Petri Walli ja proge ylipäänsä on ihan hiton kuollut blaablaablaa. a mystic can summon up maelstorms of fire, delete free will, or even stop time. | |
![]() 21.02.2003 18:17:37 | |
Anteeksi. En oikeasti usko progen kuolleen (King Crimsonin uusimman kävin tänään kaupasta). Ja noista suomalaisista bändeistä aika vähän (toistaiseksi) tiedän. Kingston Wall tottakai tuttu, mutta muut nimet ei kyllä sanonu mitään :( . En ole vielä hirveän pitkään progen parissa puuhaillut, joten suokaa anteeksi tietämättömyyteni ja tyhmyyteni. Ei pidä kirjoittaa ihan mitä sattuu... "Eiku..." | |
![]() 24.02.2003 17:25:20 | |
Hey ca-mo-on. Minun säveltäminen on ainakin pitkän hiljentymisen tulos jolloin mielessä soivat melodiat/ideat/tunnelmat siirretään ymmärrettävään muotoon. Jolloin yhdyn tässä aikaisempaan viestiin jossa sanottiin että ei voi väkisin progea tehdä se joko on sun juttus tai ei..Minulla on syntynyt lähinnä progea ja se on mulle juuri se juttu joka kolahtaa enemmän kuin mikään mitä tämä maailma voi antaa. sanoisin että progressivinen rokki ei häviä tältä planeetalta ikinä ja 1000v jälkeen Esim Genesiksen Selling England By the Pound tai Gentle Giantin In a Glass House ovat Bachiin verrattavia mestariteoksia, ja sitä ne ovat jo nytkin. Ja mitä tulee ihmisiin jotka pitävät progea tekotaiteellisena paskana sanoisin "Rajoitettu mieli" | |
![]() 24.02.2003 20:43:52 | |
Proge ei ole kuollut eikä kuole! Näin pitää nyt hieman korjata. Oikeasti en ole tuota mieltä ollutkaan, halusin lähinnä herättää keskustelua aiheen ympäriltä. Olen alkanut kuunnella tätä loistavaa musaa yhä enemmän ja ajaudun koko ajan syvemmälle... Progen soittaminen kiinostaa, vaikea sitä on kuitenkaan tehdä ennenkuin on tarpeeksi sitä kuullut. Kaikkein hankalinta on saada soittajia, oman bändin tyypit ei oikein progesta perusta. Mitähän niille pitäisi soittaa että innostuisivat? Pitävät lähinnä jatsista, funkista ja hiphopista. "Eiku..." | |
![]() 24.02.2003 23:12:30 | |
"Rajoitettu mieli" Tässäpä bändillenne oiva nimi. Jos ette ota, ryövään sen meille... Wigwamia voisi myös kokeilla pienellä kokoonpanolla... tai ne biisit on sellasia, että niistä saa ihan hyviä pienemmilläkin sovituksilla/soitinnuksilla... ei kaikki biisit... Joonas. "I´m just a musical prostitute my dear"
-Freddie Mercury | |
![]() 25.02.2003 10:56:53 | |
Rajoitettu mieli on meidän levyn nimi mutta saathan sitä bändin nimenä käyttää toki.. | |
![]() 25.02.2003 11:32:56 (muokattu 25.02.2003 11:33:43) | |
Rajoitettu mieli... Tässäpä bändillenne oiva nimi. Jos ette ota, ryövään sen meille... Voisinkin tuon ottaa bändin nimeks kunhan sen (proge)bändin nyt sais ensin kasaan... miten saisin kavereita innostuu progesta? Pistäskö niille vaikka soittaa joku hyvä biisi? EDIT: lisäys: Toisaalta minun mieleni ei kylläkään musiikin suhteen ole mitenkään "rajoittunut".... "Eiku..." | |
![]() 25.02.2003 15:57:12 | |
Pistäskö niille vaikka soittaa joku hyvä biisi? Schizoid man lämmittää aina mieltä. Varsinkin loppuhuipennus. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 25.02.2003 16:15:28 | |
Schizoid man lämmittää aina mieltä. Varsinkin loppuhuipennus. Joo, ja unisonokohta saa palan kurkkuun. "Tämmöstäkö meidän pitäis osata ... *klunk*?" Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com. | |
![]() 25.02.2003 16:35:03 | |
Soita Kc:n In the wake of podeidon albumilta Devil's Triangle jos ei innostu ni painukoo :) (siis älä ymmärrä väärin loistava kappale mutta märkäkorville ehkä hiukka raskas) ei vaiska soita vaikka Genesiksen Selling England.. levy se on hyvä albumi niin aloittelijoille kuin kovan luokan proge fiikeillekki.. | |
![]() 25.02.2003 16:35:37 | |
siis poseidon :) | |
![]() 26.02.2003 17:16:15 | |
Ihan off topic, jos ELP:n noista Eeppisistä kappaleista haluaa nuotteja helpoin tapa on etsiä Midi FIle netistä ja vetää se jollain ohjelmalla joka kääntää sen nuoteiksi. Esim Noteworthy composer pystyy kääntämään midin nuoteiksi. Itse opettelin Tarkuksen Eruption osuuden tällä tavalla. | |
![]() 27.02.2003 19:52:25 (muokattu 27.02.2003 19:53:01) | |
Ihan off topic, jos ELP:n noista Eeppisistä kappaleista haluaa nuotteja helpoin tapa on etsiä Midi FIle netistä ja vetää se jollain ohjelmalla joka kääntää sen nuoteiksi. Esim Noteworthy composer pystyy kääntämään midin nuoteiksi. Itse opettelin Tarkuksen Eruption osuuden tällä tavalla. Tätä olen minäkin harjoittanut, mutta joskus niissä mideissä on suorastaan hatusta vedettyjä osioita. Esimerkiksi imuttamani Karn Evil 9 1st impression part 2 sisälsi mitä eriskummallisimpia riitasointuja, joita ei itse kappaleessa ollut lainkaan. Joku varmaankin yrittänyt lisätä progressiivisuutta. Ne virheet kyllä yleensä saa itse selvitettyä kuuntelemalla. Tarkusta en ole edes kehdannut lähteä yrittämään soittamaan. On ihan kohtalaisen hassu kappale vasemmalle kädelle. Näin kuuntelemalla vaikuttaisi siltä, että vasen käsi jauhaa usein kahdeksasosia ja oikea sitten hoitaa loput. Tarkuksen kun opettelee kokonaan, niin voi sanoa, että on venynyt aika suoritukseen. Edit: Osasin tuottaa kirjallista ilmaisua Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 27.02.2003 20:45:59 (muokattu 27.02.2003 20:46:51) | |
Tätä olen minäkin harjoittanut, mutta joskus niissä mideissä on suorastaan hatusta vedettyjä osioita. Esimerkiksi imuttamani Karn Evil 9 1st impression part 2 sisälsi mitä eriskummallisimpia riitasointuja, joita ei itse kappaleessa ollut lainkaan. Joku varmaankin yrittänyt lisätä progressiivisuutta. Ne virheet kyllä yleensä saa itse selvitettyä kuuntelemalla. Tarkusta en ole edes kehdannut lähteä yrittämään soittamaan. On ihan kohtalaisen hassu kappale vasemmalle kädelle. Näin kuuntelemalla vaikuttaisi siltä, että vasen käsi jauhaa usein kahdeksasosia ja oikea sitten hoitaa loput. Tarkuksen kun opettelee kokonaan, niin voi sanoa, että on venynyt aika suoritukseen. Edit: Osasin tuottaa kirjallista ilmaisua Tarkuksesta löytyy midi jossa ainakin eruption on oikein, soitin biisiä live biisin mukana ja sen mukaan oli oikein. Levy version kanssa en tiedä koska en ole testanna. Iconoclast osio on Tarkuksesta kyllä ihan saatanan hankala soitettava, ja eruption osuudessa tulee helposti juuri tuon vasemman käden kanssa ongelmia. Vasen käsihän on itseasiassa sama kuvio jota basso jauhaa ko. biisissä. Karn Evil 9 on itseasiassa minusta hankalampi kuin Tarkus | |
![]() 27.02.2003 22:21:01 (muokattu 27.02.2003 22:22:00) | |
Iconoclast osio on Tarkuksesta kyllä ihan saatanan hankala soitettava Varmaankin se kohta, joka alkaa siinä 6:30. Voi olla aika hassu soitettava. ja eruption osuudessa tulee helposti juuri tuon vasemman käden kanssa ongelmia. Vasen käsihän on itseasiassa sama kuvio jota basso jauhaa ko. biisissä. Niinhän tuo on. Ihan mukava perus bassokuvio. Hoho. Karn Evil 9 on itseasiassa minusta hankalampi kuin Tarkus No suurin piirtein samaa tasoa. Minusta Tarkus on ehkä vähän epäystävällisempi soitettava. Karn Evilin part 1 on se haastavampi osuus (Part 3 ei ole kylläkään vielä korviini kantautunut) Part 2:n aloittava sooloilu on ihan kohtuullisen helppo ja loppukkaan ei tuota juurikaan vaikeuksia. Hieman joutuu höyläämään ennen kuin saa menemään kohtuudella, mutta kaiken kaikkiaan ihan mukava soittaa. Vielä on omalta osaltani töitä tuon part 2:n kanssa. Eiköhän se kohta ala menemään. Edit: Ja kirjoitusvirheitähän ei sallita. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 27.02.2003 22:58:41 (muokattu 27.02.2003 23:00:19) | |
Varmaankin se kohta, joka alkaa siinä 6:30. Voi olla aika hassu soitettava. Niinhän tuo on. Ihan mukava perus bassokuvio. Hoho. No suurin piirtein samaa tasoa. Minusta Tarkus on ehkä vähän epäystävällisempi soitettava. Karn Evilin part 1 on se haastavampi osuus (Part 3 ei ole kylläkään vielä korviini kantautunut) Part 2:n aloittava sooloilu on ihan kohtuullisen helppo ja loppukkaan ei tuota juurikaan vaikeuksia. Hieman joutuu höyläämään ennen kuin saa menemään kohtuudella, mutta kaiken kaikkiaan ihan mukava soittaa. Vielä on omalta osaltani töitä tuon part 2:n kanssa. Eiköhän se kohta ala menemään. Edit: Ja kirjoitusvirheitähän ei sallita. ELP on kyllä hyvää treeni musiikkia, pitäisi vaan jaksaa treenata tuota Tarkusta eteenpäin, sekä Karn Evil 9:siä. Harmi kun tulostin ei ole kunnossa niin ei voi nuotteja tulostaa. Keikka piano/syntikka yhistelmä on pakollinen tuossa Karn Evil 9:sissä, jos sen haluaa todella siistiltä saada kuulostamaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)