isojussi 09.02.2006 12:31:10 | |
---|
Noniin. Tarvitsisin erääseen ohjelmanumeroon kansanlaulusikermän ja haluaisin mielipiteitänne, mitkä 20 suomalaista kansanlaulua pitäisi viedä "kansainvälisille vesille". Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
V1lleK 09.02.2006 12:35:09 (muokattu 09.02.2006 12:35:21) | |
---|
Konevitsan kirkonkellot? Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. |
Simplex 09.02.2006 13:53:48 | |
---|
Noniin. Tarvitsisin erääseen ohjelmanumeroon kansanlaulusikermän ja haluaisin mielipiteitänne, mitkä 20 suomalaista kansanlaulua pitäisi viedä "kansainvälisille vesille". Mulla muistui mieleen: - Säkkijärven Polkka - Karjalan Kunnailla - Kalliolle Kukkulalle - Yksi Ruusu On Kasvanut Laaksossa - Niin Kauan Minä Tramppaan Tämän Kylän Raittia - Niin Minä Neitonen Sinulle Laulan - On Neidolla Punapaulat - Soi Vienosti Muurheeni Soitto - Heili Karjalasta - Läksin Minä Käymään - Miss' soutaen tuulessa - Tuulan Tei Onhan nuita... Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
baron 09.02.2006 13:57:39 (muokattu 09.02.2006 14:00:34) | |
---|
Eiks noita "pohojaalaasia" Anssin Jukka Minä olen Härmän Kankaanpäästä Ja sitten ne häät joissa "juotihin ja tapeltihin". olikse Härmän häät? "Kun poijjaat ne raitilla laulelivat, niin flikat luuli urkujen soivan", en muista nimeä. My name is Baron, Sir Baron. |
BaariMikko 09.02.2006 19:58:21 | |
---|
- Soi Vienosti Muurheeni Soitto Tämä on Merikantoa... - Heili Karjalasta ...ja tämä Malmstenia. Life is very short, and there's no time for fussing and fighting, my friend - I have always thought that it's a crime
Osta reggaeta! Surviainen - Olenkorento |
Simplex 09.02.2006 19:59:57 | |
---|
Tämä on Merikantoa...
...ja tämä Malmstenia. Mikä on kansanlaulun määritelmä? Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
BaariMikko 09.02.2006 20:06:43 | |
---|
Mikä on kansanlaulun määritelmä? "Kansanlaulu on laulu, jonka tekijänoikeuksien haltijoita, säveltäjää, sanoittajaa tai sovittajaa tai mitään näistä ei tunneta." Life is very short, and there's no time for fussing and fighting, my friend - I have always thought that it's a crime
Osta reggaeta! Surviainen - Olenkorento |
Simplex 09.02.2006 22:39:56 | |
---|
"Kansanlaulu on laulu, jonka tekijänoikeuksien haltijoita, säveltäjää, sanoittajaa tai sovittajaa tai mitään näistä ei tunneta." Tjaa... Olkoon sitten näin jos kerran tiedät mutta mistä tämä määritelmä on peräisin? Mä kun luulin jotta kansanlaulun olis lähinnä jotain kansan keskuudessa pitkään elänyttä ja maan kulttuuria kuvastavaa perinne musiikkia. Rupesin oikein netistä kattelemaan asiaa ja erinäisiä levyjulkaisuja löytyi sisältäen sanan "kansanlauluja" ja monien viisujen tekijäoikeudet oli kyllä selkeästi tiedossa. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
tekerolant 10.02.2006 07:41:51 | |
---|
Ei ne parhaat löydy noilta tavallisilta listoilta. Mene kirjastoon ja kattele musiikkiosastolta levyjä ja nuottijulkaisuja. Valkkaa sieltä sun mielestä parhaat. Kulunein ja kliseisin eivät liene missään muussakaan musiikissa parhaan synonyymeja... Omia mielipiteitä: Tallarin levyt kannattaa tsekata ja samalla muitakin Kansanmusiikki-instituutin julkaisuja. Kankaan pelimannien Aallonksi ja Emuli -balladi on roima viisu miehekkäästi tulkittuna. Tiila eli Ottilia Ilkan rekilaulut ovat hienoa tavaraa. Jalasjärven ja Ilmajoen nuottikirjoissa on hyvää tavaraa myös. Suomenruotsalaiset polskat ovat hauskaa soitettavaa -ja kelpaavat tanssijoillekin. Frank Hietalan ja Erkki Metsäpellon nuottikirjat ovat täynnä holjakkaa menoa - karumpaankin makuun. Pohjalainen kantelemusa on kanssa (välillä) helmekästä. Karjalasta en niin tiiä, runolaulu on oma lukunsa. Se on ihan muuta kuin koulussa opetettiin, arkaaisuuteen pitää päästä sisään kunnolla. Monella muusikolla se voi tarkoittaa aikamoista poisoppimista. Ja muista muuntelu ja improvisaatio! Mitä enemmän heität sitä peliin, sitä enemmän soittosi on "kansanomaista" - nuottimusan kahleethan eivät ole kuuluneet trad.osastoon kovinkaan kauan. Kuuntele siis laajalla rintamalla ja nappaa korvaasi käyvät helmet. Eräs kansanmusan määrittely on, että se on talonpoikaiskulttuurin musiikkia, jota esitettiin muistinvaraisesti. Worst things burst |
Aune 10.02.2006 11:25:30 | |
---|
Ehdottaisin minä kanssa Kankaan pelimannien ohjelmistoon tutustumista, sieltä löytyy tosi hyviä. Esimerkiksi Morsiamen kuolo tai vaikkapa Mies kapakas se kerran joi, Harjumäen kalliolla on kanssa hyvä ja tietenkin Herra Melperi meni sotahan. Samaa äijälinjaa edustavat myös Koinurit (esim. Vangittu poika, Progelaulu). Jos haluaa näitä "ei-aivan-sitä-perus-hili-pati-pippaa". |