Aihe: Muita rumpaleita??
1
jazz86
21.03.2003 14:41:59
Kyselen tässä vähän vinkkejä jazzrummutuksesta eli mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä kannattaa harjoitella. Perusjuttuja osaan jo.

Olen soittanut rumpuja nelisen vuotta ja rummutus onkin ollut koko tämän ajan "avutonta" paukuttamista. Nyt olen alkanut harjoittelemaan Hi-hatin monipuolisempaa käyttöä ja muita asioita, mitä voi hyödyntää jazzissa yms. haastavassa musiikissa.
Teemu Källi
J. Cool
22.03.2003 13:02:35

jazzia on vaikee alottaa soittamaan. parasta on varmaankin kuunnella vain _paljon_ ja soitella mukana niin pikkuhiljaa alkaa aueta. mulla on tullu eniten käytettyä kaikennäkösiä snaretemppuja. one hand rollit ja tahtilajeja (ja puhaltajia) kiusaavat fillit on imho mukavimpia :D. jazzissa pääsee käkkäämään pillien (pääasiassa trumpettien) linjoja - varsinkin unis-iskuissa poimii iskut ja fillaa välit täyteen niin siinä sitä alkaa ollakin... mut tosiaan aluksi kuuntelee paljon kaikenlaista jazzia, vertaa mitä eri rumpalit tekee, miettii mikä itestä kuulostaa hyvältä ja soittelee mukana.

ei olis varmaan epäselvemmin enää asiaa ilmaista..
akik
23.03.2003 13:28:12
hyviä kirjoja on ainakin john rileyn art of bop drumming ja beyond the bop...
Epämuusikko
23.03.2003 16:52:21
Myös Jim Chapinin kirja sekä "deeper into the art of
drumming" on tsekkaamisen arvoisia. Ja Syncopationia
saa soittaa myös kolmimuunteisesti. Ja ei tingitä siitä
ride-tatsista minkään vasurikoordinaatioharjoituksen
kanssa.
www.stileproject.com
Henga
24.03.2003 22:38:14 (muokattu 24.03.2003 22:41:05)
Kannattaa pitää just toi yllämainittu homma mielessä,eli Riden pitää olla se taimin pitäjä,no matter what!
J. Cool
31.03.2003 20:05:57

heh joo itse pääasiat jäi tosiaan sanomatta :D

rideen lujaa ja selkeät iskut. ja haikka vielä lujempaa sinne kakkoselle ja neloselle. riden lisäksi muut soittajat kuuntelee timeä haikasta. pillit menee herkästi sekasin, filleissä - varsinkin epämääräsen mittasissa ja pitkissä - kannattaa pitää pulssia yllä haikalla niin muiden homma helpottuu. meni kahteen tai neljään niin kovaa ja tarkasti polettu haikka pitää paketin kasassa.
niinku epämuusikko huomautti, ei kannata kikkailla perusasioiden kustannuksella. eikä muutenkaan jatkuva buddyrich-haamuilu ole aina paikallaan.. usein ilman jättäminen auttaa biisejä enemmän kuin täyteen winzipillä pakatut snaretremolosessiot.

maunuvaaran tapio opetti että jos solistina on puhaltaja niin pitäis soittaa paljon ja lujaa ettei pillin tarvi huutaa kokoajan. jos ei soita mitään taustalle niin pillistille tulee orpo olo eikä voi pitää rauhassa taukoja. sooloja kannattaa seurata tiukasti, on mukava laitella vaikka kolmimuunteisia unis-iskuja (featuring cresc.) solistin kanssa ku sopiva paikka tulee.
nojoo. jotkut taas tykkää just päinvastoin. haluavat kaiken tilan eikä "kilpailevia solisteja" taustalle. kannattaa kysellä varsinki pillisolisteilta et miten olis paras niin kaikilla on kivempaa.

-TKM Pillipiipari :D
Dirk
31.03.2003 20:49:24
-TKM Pillipiipari :D

Tuossa on rispektiä.
T: res. TKM Pillipiipari (tosin sota-ajan esikuntalähetti)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)