Aihe: Soulia?
1 2 3
Jabbe
18.05.2003 17:42:06
Kertokaas jotain hyviä soulbändejä/laulajia. En oikein osaa sanoa mitä haen, mutta sellaista hienoa ilmaisua ja tiukkoja rytmejä. Lähinnä sellaista rauhallisempaa groovea. Tai jotain. Niin ja joku uudemmantyylinen, hiphop-vivahteinen musa olis myös mieleen.
Scion
18.05.2003 18:00:55
Aretha Franklin tulee soulista ekana mieleen. Hip hop vaikutteista löytyy nu-soulista, Macy Gray ja Erykah Badu on kuuntelun arvoisia ainakin.
isojussi
18.05.2003 21:10:34
Kertokaas jotain hyviä soulbändejä/laulajia. En oikein osaa sanoa mitä haen, mutta sellaista hienoa ilmaisua ja tiukkoja rytmejä. Lähinnä sellaista rauhallisempaa groovea. Tai jotain. Niin ja joku uudemmantyylinen, hiphop-vivahteinen musa olis myös mieleen.

Carole King, EWF, Willson Picket, The Manhattans, OJ's, Temptations, Sam Cooke, Aretha Franklin, Isley Brothers, Commodores, Ray Charles Tom Jones, Percy Sledge, Pointer Sisters, Sister Sledge, Brothers Johnson, Jackson Five, James Ingram, Chaka Khan, Diana Ross, Supremes, The Three Degrees, James Brown, Kool & The Gang, Tavares, The Blues Brothers....Onhan noita.

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä. Aloin itsekin hämmästyä listan pituutta, kun aloin kaivella nimiä muistini kätköistä. Kamala määrä hienoja artisteja, joista monet ovat mainiosti crossanneet esim. jazzin puolelle.
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
18.05.2003 21:20:25
Mä taidan tehdä niin, että lähden tuosta nu-soulista. Kävin vähän tutustumassa näihin kahteen mainittuun, ja kuulosti todella hyvältä. Ehkä hyvä mennä ajassa taaksepäin, mutta lähteä nykyhetkestä liikkeelle. Eli lisää tätä nu-soulia, r&b:tä ja hiphopahtavaa groovea, kiitos. Quitessencen levy ainakin on seuraavana ostolistalla, siitä ei pääse mihinkään.
herb
18.05.2003 21:32:16 (muokattu 18.05.2003 21:32:36)
Eli lisää tätä nu-soulia, r&b:tä ja hiphopahtavaa groovea, kiitos.

Itse olen viime aikoina tykästynyt kovasti Morcheebaan. En trion musiikkia vielä kovin hyvin tunne, joten on vaikea sanoa kuinka hyvin se tähän kategoriaan uppoaa. Joskus meno tuntuu nimittäin hieman pop-vetoisemmalta.

Minäkin mielelläni haluaisin muita vastaavia nimiä listaan. Hip-hopahtava, jatsahtava ja funkahtava meno hienolla naisäänellä on komeaa kuultavaa.
Call me Alowishus Devadander Abercrombie
Jabbe
18.05.2003 21:36:11
Itse olen viime aikoina tykästynyt kovasti Morcheebaan. En trion musiikkia vielä kovin hyvin tunne, joten on vaikea sanoa kuinka hyvin se tähän kategoriaan uppoaa. Joskus meno tuntuu nimittäin hieman pop-vetoisemmalta.

Ei sano mitään. Mutta pitääpä tutustua.

Minäkin mielelläni haluaisin muita vastaavia nimiä listaan. Hip-hopahtava, jatsahtava ja funkahtava meno hienolla naisäänellä on komeaa kuultavaa.

Täysin samaa mieltä. Tarkastakaapas muuten: http://www.mikseri.net/artistit/?id=22422
isojussi
18.05.2003 21:47:35
Mä taidan tehdä niin, että lähden tuosta nu-soulista...

Toisaalta on aina hyväksi tutustua myös juuriin!
Jabbe
18.05.2003 22:02:30
Toisaalta on aina hyväksi tutustua myös juuriin!

Aivan, mutta näin minä jazziinkin lähdin. Ensin hiphoppia, sitten fuusiota, sitten bebopia ja sitten swingiä. Helpompi lähestyä näin.
juoni
18.05.2003 22:11:15
Mahtaisiko Tower Of Power maistua? Soul/Funk-henkistä todella mahtavalla groovella.
Blue Moon
18.05.2003 22:13:18

Jabbe, tässä jotain aiempaa juttua uudemmasta soulista. Harmittavan vähän siitä on täällä keskusteltu. :-(

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=5&t=17059
- It's been a long time coming -
isojussi
18.05.2003 22:15:15
...Ensin hiphoppia, sitten fuusiota, sitten bebopia ja sitten swingiä. Helpompi lähestyä näin.

Toisaalta... oma järkensä on tossakin lähestymistavassa. Ja jos se kerran sulla toimii, ei se voi olla väärä. Näinhän muuten moni muukin löytää vanhat levyaarteet: Ensin joku nykyartisti kolahtaa kybällä, sitten alat kelata ketjua taaksepäin, kun uppoudut ko. musaan enemmän ja enemmän...
isojussi
18.05.2003 22:24:53
Vaimo sano äsken, että Otis Redding unohtu - ja oli siinä täysin oikeassa. Rouva on melkoinen kävelevä 70 - 80 - lukujen kevyen musiikin tietosanakirja ja varmistelin aiemmin häneltä noita soul artisteja...;-)
Jabbe
18.05.2003 22:25:39 (muokattu 19.05.2003 18:25:55)
Mahtaisiko Tower Of Power maistua? Soul/Funk-henkistä todella mahtavalla groovella.

Eihän mulla ole kuin vasta 7 levyä (pari kirjastosta kopioitua, muut omia). :) Vaikutteina yksi suurimmista tähän mennessä.

Niin, ja onhan tuota Stevie Wonderia tullut kuunneltua (ja soitettua) aika paljon. Lähinnä Innervisions ja Songs in a key of lifetime on tuttuja, ja hemmetin hyviä.

Kyllähän tämä musatyyli elää ja voi hyvin, valitettavasti Suomessa aika hiljaisesti.

EDIT: voi wolksvagen
krushing
18.05.2003 22:26:38

Lisätään nyt vielä tohon isojussin komeaan listaan ainakin pari semmoista "essential"-osaston nimeä...Marvin Gaye, Isaac Hayes, Gladys Knight, Donnie Elbert, Roberta Flack, King Curtis, Curtis Mayfield, Sam & Dave, Solomon Burke, Otis Redding, Joe Tex, Bobby Womack...kuten jo sanottu, onhan noita. :)
Blue Moon
18.05.2003 22:32:45

Mainitaas lisäksi vaikka nuorena nukkunut, 70-luvun alkupuolella hienoa musiikkia tehnyt Donny Hathaway. Tuntuu vaikuttaneen kovasti moniin nyky-soulin nimiin, kuten myös esim. Gil Scott-Heron.
isojussi
18.05.2003 22:37:43
Huomaatteko (tietysti huomaatte), millainen määrä loistavia artisteja tämä musiikinlaji pitää sisällään? Ainoa, joka voi kilpailla vastavalla laatumäärällä, on jazz.
Jabbe
18.05.2003 22:39:36
Huomaatteko (tietysti huomaatte), millainen määrä loistavia artisteja tämä musiikinlaji pitää sisällään? Ainoa, joka voi kilpailla vastavalla laatumäärällä, on jazz.

No jaa. On sitä muutakin hyvää musaa olemassa, kuin Afroam. rytmimusa. Mutta loistavia artisteja on paljon, siinä olet todella oikeassa!
Blue Moon
18.05.2003 22:40:48

Huomaatteko (tietysti huomaatte), millainen määrä loistavia artisteja tämä musiikinlaji pitää sisällään?

On huomattu jo 20 vuotta sitten. Hyllyssä olevista n. 6000:sta levystä suurin osa on soulia.
Jabbe
18.05.2003 22:43:22 (muokattu 19.05.2003 18:26:14)
On huomattu jo 20 vuotta sitten. Hyllyssä olevista n. 6000:sta levystä suurin osa on soulia.

Respekt!

Tähän souliin muuten innostuin eniten Nuspirit Helsingin kautta. Ja muiden vastaavien bändien, mitä on vähän kuullut. Niin ja Stevie Wonderin takia myös toki!

EDIT: Jep, on se wolkkari tosi hyvä auto..
isojussi
18.05.2003 22:45:27

Ei tommosesta levymäärästä voi olla kuin (terveen) kateellinen...;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)