Aihe: Jazzia pianolla
1
Holmerkki
09.05.2003 20:41:07

Olen soittanut klassista pianoa n. 15 vuotta melko aktiivisesti, ja yks päivä rupesin miettimään että helvetti, jazzia olis kiva ruveta soittamaan. Mitä jazzia (artisteja, levyjä) kannattaisi kuunnella jotta pääsisi alkuun?? Vanhempi Bo kaspers ei kai ole varsinaista jazzia..
By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes.
Jabbe
09.05.2003 20:44:26 (muokattu 09.05.2003 20:47:29)
Pianisteja: Herbie Hancock, Chick Corea, McCoy Tyner, Bud Powell, Keith Jarret, Thelonious Monk, Bill Evans...

Muita jazzin suuruuksia: Charlie Parker, John Coltrane, Miles Davis, Duke Ellington, Dizzy Gillespie, Louis Armstrong...

Aloita noista. Eiköhän se siitä lähde. Jazz ei ole kyllä ollenkaan huono valinta. Esim. Miles Davisin "Kind Of Blue" on hyvä jazzlevy, omia lemppareitani ainakin. Jos vanhempi musa ei mene, niin kannattaa aloittaa vaikka fuusiosta, vähän kevyempi silta jazzin maailmaan.
Vilppu
09.05.2003 21:05:46
Ja vielä lisäyksenä, että kannattaa lainata levyjen kaveriksi joku opus, missä käydään jazzin historia & tyylisuunnat läpi. Tuon avulla pääsee paljon paremmin siihen itse traditioon sisälle ja myös osaa vähän suhteuttaa eri ihmisten tekemisiä toisiinsa.
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Holmerkki
09.05.2003 21:11:22

Esim. Miles Davisin "Kind Of Blue" on hyvä jazzlevy, omia lemppareitani ainakin. Jos vanhempi musa ei mene, niin kannattaa aloittaa vaikka fuusiosta, vähän kevyempi silta jazzin maailmaan.

juu tuota levyä onkin jo tultu kuunneltua jonkin verran. tuntuu että kiinnostukseni on nimenomaan siinä perinteisemmässä tai siis siinä vanhemmassa jazzissa.
Holmerkki
09.05.2003 21:12:44

Ja vielä lisäyksenä, että kannattaa lainata levyjen kaveriksi joku opus, missä käydään jazzin historia & tyylisuunnat läpi. Tuon avulla pääsee paljon paremmin siihen itse traditioon sisälle ja myös osaa vähän suhteuttaa eri ihmisten tekemisiä toisiinsa.

ei tulis mieleen mitään tiettyä teosta?
Jabbe
09.05.2003 21:50:01
Ainakin Barry McRaen "Jazzin Käsikirja" kannattaa lukea, lisäksi pianisteille suosittelen Mark Levinen "The Jazz Piano Book". Lisäksi tietenkin Real Bookkeja joista vaan opettelemaan kaikki jazz-standardit.

Mikäli historia kiinnostaa, kannattaa aloittaa esim. tästä sivusta:
http://www.cc.jyu.fi/jazzrock/jazzia/index.shtml
Tässä myös enemmän linkkejä, kirjallisuutta ja kuunneltavaa:
http://www.cc.jyu.fi/jazzrock/jazzia/yleista/suositukset.shtml
Vilppu
09.05.2003 23:02:57
Joku vuosi tuli luettua esim. Scott De Veauxin The birth of bebop. Tosin muistan kirjasta vain, että se oli hyvä & kattava johdatus beboppiin. Nyt sain luettua juuri Miles Davisin omaelämänkerran, mitä täytyy myös suositella.
Milesin kanssa tuli käytyä iso kasa tyylikausia läpi, ja myös kun mies puhui musiikista, niin kyllähän sitä täytyi kuunnella. Ja on myös muusikkouden näkökulmasta kasvattavaa lukea Milesin ajatuksia ja mietiskellä niitä. Oppii lisää. Eli oli mielenkiintoinen kirja.

Noitten lisäksi ei nyt tule mieleen mitään yksittäistä teosta tai kaikenkattavaa historiakirjaa, mutta kannattaa miettiä mistä soittajista & tyylisuunnasta on kiinnostunut ja sitten kävellä kirjastoon. Jazzista on kirjoitettu sen verran paljon, että asiallista tekstiä pitäisi löytyä kyllä joka lähtöön

ei tulis mieleen mitään tiettyä teosta?
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Jabbe
09.05.2003 23:05:31
Ja Dizzy Gillespien "To Be Or Not To Bop", pitäis lukea tuo kun ehtii...
isojussi
09.05.2003 23:51:49
Oon tän ennenkin muualle postannu, mutta downloadaa tuolta, mitä irti saat:

http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm

Jamie setä osaa vääntää perusteet rautalangasta - ja hyvä nää on välillä vanhemmankin koijarin kerrata. Ja mikä parasta: It's free!!!

Sen jälkeen Levinen kimppuun.....
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
10.05.2003 14:06:55
Oon tän ennenkin muualle postannu, mutta downloadaa tuolta, mitä irti saat:

http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm

Jamie setä osaa vääntää perusteet rautalangasta - ja hyvä nää on välillä vanhemmankin koijarin kerrata. Ja mikä parasta: It's free!!!

Sen jälkeen Levinen kimppuun.....

Saako tuon siis tilattua Suomeenkin ihan kirjana ilmaiseksi??
lxi
10.05.2003 14:11:33

Saako tuon siis tilattua Suomeenkin ihan kirjana ilmaiseksi??

Vaivaudupa sen verran, että käyt tuolla sivulla niin huomaat, että koko kirja on tuolla PDF-muodossa vapaana latailtavaksi.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Jabbe
10.05.2003 14:12:53
Vaivaudupa sen verran, että käyt tuolla sivulla niin huomaat, että koko kirja on tuolla PDF-muodossa vapaana latailtavaksi.

Mutta on 10 kertaa mukavampi lukea painettua tekstiä. Mä vihaan noita PDF-juttuja.
noir
10.05.2003 14:31:32

Mutta on 10 kertaa mukavampi lukea painettua tekstiä. Mä vihaan noita PDF-juttuja.

Onko teillä koulussa printteriä ? *evilgrin*

On ihan totta, että mielummin lukee paperia, se kun on vaan kätevämpi. Mutta jos ilmaiseksi saa, niin tarviiko tingata?
Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin.
Jabbe
10.05.2003 14:36:37
Niin mutta siis saako sen kirjana ilmaiseksi, ei mitään postikuluja edes? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta nimittäin. Pitää aina olla vähän skeptinen.. :)
isojussi
10.05.2003 15:41:12
Niin mutta siis saako sen kirjana ilmaiseksi, ei mitään postikuluja edes? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta nimittäin. Pitää aina olla vähän skeptinen.. :)

Siltäse näyttää: Etusivullaon ensimmäisenä nappi, josta voit tilata Ilmaisen Jazz Handbookin, ilmaisen jazz-kataloogin (play-a-long-cd:itä ym) sekä ilmaisen hakemuksen jazz-workshoppiin. Täytin kaavakkeen ja tilasin kirjan ja kataloogin (en taida juuri nyt Jenkkeihin ehtiä:-)) ja hyvin meni läpi, eikä mitään puhuttu maksusta - mutta näähän onkin tavallaan niitten "markkinointimatskua" (enpä oo missään nähny ton tason tiepakettia prosarina).

Nyt vaan odotellaan 4-6 viikkoo (toimitusaika USA:n ulkopuolelle) ja katsotaan, mitä posti tuo.

Tosin mä oon aikoinaan noi PDF:t downloadannu ja printannu....
Osta mut - ma olen kaupan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)