Miqu 09.07.2004 19:57:24 | |
---|
Tiedättekö mistä löytäisin piano opettajan(yksityisen) joka voisi opettaa minulle jazzia? Eli ei perusopettajaa olen 22 vuotias ja 8 vuode klassiset opinnot takana ja hieman jazz teoriaa. |
Eddy 09.07.2004 20:49:10 (muokattu 09.07.2004 20:58:02) | |
---|
Mikä paikkakunta? Edit:Tori-ilmoituksen mukaan pääkaupunkiseutu.Kannatta varmaan kysellä sibis/ogeliakselilta.En nyt heti muista,ketkä varsinaisista maikoista antaa yks.tunteja,mut "pidemmälle ehtineet" konservatorio-opiskelijat ovat ihan varteenotettava ja edullinen vaihtoehto... Koskettelen soittimia... |
ajs 11.07.2004 16:23:57 | |
---|
Minulla on annettavana hieman erilainen neuvo. En nyt väitä itseäni varsinaisesti jazzpianistiksi, mutta sitäkin musiikkia on jonkin verran tullut soitettua, jopa yleisölle :) Minullakin on takana neli-viisivuotiaasta asti klassisen pianon opintoja, ja yläasteaikoina opiskelin omin päin jazzin ja bluesin teoriaa. Ehdotukseni siis on, että et mene millekään jazzpianotunneille, vaan alat kuunnella hjälvetisti erilaisia jazzlevyjä soitellen niiden mukana "blokkaillen" jazzille tyypillistä soittotapaa, ja myös improvisoiden tiettyjen sointukuvioiden päälle (ja vapaastikin, se on hemmetin hauskaa). Tätä kun jatkat muutamia vuosia, niin etköhän omaksu jazzissa käytettävät soittotyylit melko hyvin. Tämä siis vain omasta kokemuksestani - kannattaa aina tehdä niin kuin itsestä tuntuu parhaalta. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
joetail 12.07.2004 14:42:43 | |
---|
ajs: Osaisitko suositella jotain kirjallisuutta? Ihan jazzin alkeista lähtisin, klassisella taustalla. |
M.i.k.key 12.07.2004 14:56:13 (muokattu 12.07.2004 14:59:05) | |
---|
Osaisitko suositella jotain kirjallisuutta? Ihan jazzin alkeista lähtisin, klassisella taustalla. Mark Levinen Jazz Piano Book on kova! Siinä on kaikki soinnuista ja asteikoista hyviin harjoituksiin ja esimerkkeihin. Myös Jamie Abersoldin komppilevyjä cd-nuotit yhdistelmänä kannattaa hankkia. Näin pääsee treenaamaan hyvin kompin kanssa standardikappaleita. Joku Jazz Fake book on myös hyvä hankinta, vaikka nuotteja kyllä löytyy netistäkin EDIT: Ei toiminut enää oma favouritelinkki tuommoiseen nettifakebookkiin. Laittakaa joku uusia!? My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
Eddy 12.07.2004 15:03:55 | |
---|
Mark Levinen Jazz Piano Book on kova! Jep.Tota meinasin itsekkin ehdottaa. Koskettelen soittimia... |
joetail 12.07.2004 15:45:10 | |
---|
|
baron 12.07.2004 15:47:22 (muokattu 12.07.2004 15:51:01) | |
---|
Mark Levinen Jazz Piano Book on kova! Siinä on kaikki soinnuista ja asteikoista hyviin harjoituksiin ja esimerkkeihin. Myös Jamie Abersoldin komppilevyjä cd-nuotit yhdistelmänä kannattaa hankkia. Näin pääsee treenaamaan hyvin kompin kanssa standardikappaleita. Joku Jazz Fake book on myös hyvä hankinta, vaikka nuotteja kyllä löytyy netistäkin EDIT: Ei toiminut enää oma favouritelinkki tuommoiseen nettifakebookkiin. Laittakaa joku uusia!? http://mapage.noos.fr/realbook/index_accueil.htm Tossa on yksi osoite, jos sattuu ymmärtämään ranskalaisia nuotteja. Mulla on Levinin kirja lomalukemisena/treeninä ja voin kyllä suositella. http://www.shermusic.com/jazzpno.htm Tässä on Levinen kirja Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
baron 12.07.2004 15:48:52 | |
---|
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
M.i.k.key 12.07.2004 15:50:19 (muokattu 12.07.2004 15:51:14) | |
---|
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
baron 12.07.2004 15:52:39 | |
---|
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
ajs 12.07.2004 19:10:09 (muokattu 12.07.2004 19:12:07) | |
---|
No täällähän ovat ihmiset mukavasti osanneet suositella hyviä kirjoja. En ole itse hirveästi lukenut alan kirjallisuutta. EDIT: Kannattaa myös hankkia jazzbiisien nuotteja ja tehdä niistä omia "versioita" tai, vielä hauskempaa, ottaa vaikka Suuresta Toivelaulukirjasta jokin biisi, josta tekee jazzversion. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
sub zero 12.07.2004 20:17:37 | |
---|
No täällähän ovat ihmiset mukavasti osanneet suositella hyviä kirjoja. En ole itse hirveästi lukenut alan kirjallisuutta. Tosta jazzin opettelusta vain levyjen mukana soitellen haluaisin vielä kysyä että eikö siihen kuitenkin tarvita jotkut skaalat opetella? What's there to live for? Who needs the peace corps? |
baron 12.07.2004 20:30:09 | |
---|
Tosta jazzin opettelusta vain levyjen mukana soitellen haluaisin vielä kysyä että eikö siihen kuitenkin tarvita jotkut skaalat opetella? Tarvitsee tai ei, mutta kirjoista löytyy. Jos oman korvasi mukaan saat aikaiseksi sellaista, mistä itse tykkäät, niin se on siinä. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Aimo 17.07.2004 10:37:19 | |
---|
Opettaja pianolle? Miksi ei soittajalle? Olinpa ihan vitun hauska. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
baron 17.07.2004 19:47:55 | |
---|
Opettaja pianolle? Miksi ei soittajalle? Olinpa ihan vitun hauska. Mä ihan oikeesti haluaisin, että joku opettaisi mun pianon, mä en enää viitsi. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
ajs 18.07.2004 00:14:49 | |
---|
Tosta jazzin opettelusta vain levyjen mukana soitellen haluaisin vielä kysyä että eikö siihen kuitenkin tarvita jotkut skaalat opetella? Ei. Kyllä ne asteikot sieltä pianosta löytyvät opettelemattakin :) Erilaisten moodien ym. osaaminen on toki hyväksi varsinkin vapaassa improvisoinnissa ja sooloilussa, mutta ei asteikkojen tunteminen ole mikään itseisarvo. Korostaisin jazzin soitossa sitä, mitä baronkin jo sanoi, eli jos soitto miellyttää itseä ja muita, ollaan oikeilla jäljillä oppimismetodeista riippumatta. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
baron 18.07.2004 20:59:25 (muokattu 18.07.2004 22:20:11) | |
---|
Ei. Kyllä ne asteikot sieltä pianosta löytyvät opettelemattakin :) Erilaisten moodien ym. osaaminen on toki hyväksi varsinkin vapaassa improvisoinnissa ja sooloilussa, mutta ei asteikkojen tunteminen ole mikään itseisarvo. Korostaisin jazzin soitossa sitä, mitä baronkin jo sanoi, eli jos soitto miellyttää itseä ja muita, ollaan oikeilla jäljillä oppimismetodeista riippumatta. Itse asiassa toistoa mutta: 1. Kaikki mahdollinen oppi on hyödyksi. 2. Totta on vain se, miltä kuulostaa. (Edit: Eli olisi hyödyllistä tietää, miten soitetaan "oikein" niin että kun soittaa "väärin" tekee sen tarkoituksella eikä osaamattomuuttaan/tyhmyyksissään/taitamattomuuttaan.) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
sub zero 19.07.2004 13:55:02 | |
---|
Ei. Kyllä ne asteikot sieltä pianosta löytyvät opettelemattakin :) Erilaisten moodien ym. osaaminen on toki hyväksi varsinkin vapaassa improvisoinnissa ja sooloilussa, mutta ei asteikkojen tunteminen ole mikään itseisarvo. Korostaisin jazzin soitossa sitä, mitä baronkin jo sanoi, eli jos soitto miellyttää itseä ja muita, ollaan oikeilla jäljillä oppimismetodeista riippumatta. Onkohan jazzin legendojen joukossa paljonkin niitä jotka ovat oppineet näin improvisoimaan vai ovatko kaikki istuneet opiston penkillä? Varmaan alkuaikoina eivät kaikki artistit opistoja käyneet, mutta sitä mielenkiintoisempi, mitä myöhemmältä ajalta osaatte sanoa esimerkkejä. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
ajs 19.07.2004 15:11:01 | |
---|
Onkohan jazzin legendojen joukossa paljonkin niitä jotka ovat oppineet näin improvisoimaan vai ovatko kaikki istuneet opiston penkillä? Varmaan alkuaikoina eivät kaikki artistit opistoja käyneet, mutta sitä mielenkiintoisempi, mitä myöhemmältä ajalta osaatte sanoa esimerkkejä. Ei ole kovin myöhäiseltä ajalta, mutta Thelonius Monk on yksi näistä. Aivan uskomatonta soittoa, vaikka teoriaosaamisesta tai edes kunnon tekniikasta ei ole tietoakaan. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |