Aihe: rythm&blues
1
lazzarella
24.09.2004 21:05:57
Sattumalta löysin musiikkigenren, josta en tiedä mitään, mutta joka iskee aika kivasti. Ja koska en tiedä tästä musiikkityylistä mitään, kysyisin, mitä bändejä/artisteja suosittelisitte näin alkajaisiksi? Haluaisin tutustua paremmin, mutta olen todellakin ihan pihalla.
Ei oo totta, että olen ruma, koska mulla ei oo varaa pukeutua. niin kuin rikkaiden kakarat, jotka mulle nauravat, vaatteitani pilkkaavat, silti en oo ruma. Tajuut sä maailma: Olen kaunis, olen rohkea, olen vapaa, syntynyt voittamaan!
lazzarella
24.09.2004 21:07:13
enkä osaa edes kirjoittaa tuota oikein:D
Ei oo totta, että olen ruma, koska mulla ei oo varaa pukeutua. niin kuin rikkaiden kakarat, jotka mulle nauravat, vaatteitani pilkkaavat, silti en oo ruma. Tajuut sä maailma: Olen kaunis, olen rohkea, olen vapaa, syntynyt voittamaan!
jazzmies
24.09.2004 21:38:50
R&B tarkoittaa laajasti afroamerikkalaista valtavirtamusiikkia II MS:n jälkeen. R&B:n tyylit pääpiirteittäin: doowop, soul, funk ja hiphop. Alalajikkeita on miljoona ja artisteja toinen.
lazzarella
24.09.2004 21:55:16
kiitoksia tiedosta, tämä on todellakin ihan jotain sellaista, josta en tiedä mitään. Pystytkö/pystyykö joku muu nimeämään bändiä/artistia, joka soittaa jotain son of a preacher man -kappaleen tyylistä musiikkia? Itelläni on lainassa Bobbie Gentryn levy, jolta kyseinen biisi löytyy. (Onko kyseinen laulaja yleisesti tunnettu piireissä tms?)
baron
25.09.2004 06:44:32 (muokattu 25.09.2004 06:46:18)

kiitoksia tiedosta, tämä on todellakin ihan jotain sellaista, josta en tiedä mitään. Pystytkö/pystyykö joku muu nimeämään bändiä/artistia, joka soittaa jotain son of a preacher man -kappaleen tyylistä musiikkia? Itelläni on lainassa Bobbie Gentryn levy, jolta kyseinen biisi löytyy. (Onko kyseinen laulaja yleisesti tunnettu piireissä tms?)

Neiti/rouva on ainakin sellaiset hitit laulanut kuin Ode To Billy Joe ja Okolona River Bottom Band, jotka Suomessakin olivat aikoinaan jonkinlaisia hittejä.

R&B oli rokkia ennen rokkia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
Blue Moon
25.09.2004 07:26:58 (muokattu 25.09.2004 07:37:51)

Pystytkö/pystyykö joku muu nimeämään bändiä/artistia, joka soittaa jotain son of a preacher man -kappaleen tyylistä musiikkia?

Aretha Franklinin esittämänähän tuo kappale yleensä vastaa tulee - lainaa vaikka kirjastosta joku Aretha Franklinin 60-luvun materiaalia sisältävä kokoelma. Samantyylistä 60-luvun "soulia" esittivät esim. Otis Redding, Sam & Dave, Solomon Burke ja Wilson Pickett.

Itelläni on lainassa Bobbie Gentryn levy, jolta kyseinen biisi löytyy. (Onko kyseinen laulaja yleisesti tunnettu piireissä tms?)

Bobbie Gentry on hieno ja monipuolinen artisti mutta varsinaisena "rhythm and blues" - laulajana en häntä osaa pitää, vaikka on tuonkin tyylistä musiikkia levyttänyt tyyliin hyvin sopivalla äänellään.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
sub zero
25.09.2004 12:32:31 (muokattu 25.09.2004 12:40:04)
R&B tarkoittaa laajasti afroamerikkalaista valtavirtamusiikkia II MS:n jälkeen. R&B:n tyylit pääpiirteittäin: doowop, soul, funk ja hiphop. Alalajikkeita on miljoona ja artisteja toinen.

No siis lyhennettä R&B käytetään noin, mutta asiassa on myös toinen erittäin tärkeä aspekti. Silloin kun kirjoitetaan ihan vaan rhythm'n'blues niin sana tarkoittaa omaa musiikkityyliään. Se tarkoittaa afroamerikkalaista populaarimusiikin tyyliä siinä 50-60-luvulla, joka ei ollut jazzia eikä bluesia, JA josta kehittyivät rock'n'roll, doowop ja soul (josta taas kehittyi funk, ja josta taas kehittyi (tai siis degeneroitui) hiphop). Rhythm'n'blues oli myös sana joka korvasi pahalta kuulostavan "race recordsin".

Tähän tyylilajiin, josta soul kehittyi, kuuluvat esimerkiksi James Brownin uran alkupään kappaleet (jotka eivät ole vielä soulia) ja ylipäänsä kaikki muu semmoinen 50-60-luvun musiikki, joka ei ole kuulu noihin muihin tässä viestissä mainittuihin tyyleihin. Ray Charles, Roy Orbison, Fats Domino ja muut vastaavat edustavat tätä. Blues -albumeillahan oli tuohon aikaan aina mukana myös rhythm'n'blues kappaleita. Samoin Beatles, Rollarit ja muut tällaiset coveroivat usein rhythm'n'blues kappaleita.

Bluesiin ja souliin verrattuna rhythm'n'blues kuulostaa aika imelältä musiikilta paikoin. Taustavokaaleja käytettiin paljon (niistä innostuneet siirtyivät sitten doo-woppiin)

Blues Brothers -elokuvan (ykkösosan) musiikki on enimmäkseen rhythm'n'bluesia
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Blue Moon
25.09.2004 12:39:46

sub_zero: Tähän tyylilajiin, josta soul kehittyi, kuuluvat esimerkiksi James Brownin uran alkupään kappaleet (jotka eivät ole vielä soulia) ja ylipäänsä kaikki muu semmoinen 50-60-luvun musiikki, joka ei ole kuulu noihin muihin tässä viestissä mainittuihin tyyleihin. Ray Charles, Roy Orbison ja muut vastaavat edustavat tätä.

No Roy Orbison ei takuulla ole paras esimerkki rhythm'n'blues - laulajasta!
sub zero
25.09.2004 12:41:40 (muokattu 25.09.2004 12:46:32)
No Roy Orbison ei takuulla ole paras esimerkki rhythm'n'blues - laulajasta!

Ei. Mutta tuli mieleen tuosta Pretty Woman -kappaleesta

Mainittujen lisäksi ainakin Ruth Brown, the Drifters ja the Coasters pitäis olla ihan rhythm'n'blues artisteja/bändejä.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Blue Moon
25.09.2004 12:46:13 (muokattu 25.09.2004 12:49:01)

Ei. Mutta tuli mieleen tuosta Pretty Woman -kappaleesta

Siinä mielessä olen samaa mieltä, että tuolla aikakaudellahan (60-luvun alkupuolisko) tuotettiin sekä mustia että valkoisia pop-laulajia hyvin samankaltaisesti. Esim. Charlie Gilletthän käyttää kirjoissaan usein termiä "uptown rhythm and blues" tällaisesta tuotetusta saundista (esim. Drifters, Four Seasons, Spector-hommelit, Motown jne.).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)