Aihe: Paskat jazzsanoitukset.
1 2
Meisseli
16.10.2004 22:05:36

Valtaosa vanhojen ja uudempienkin swingbiisien ja lattarien sanoituksista on ihan hirveetä paskaa. Miksi ne on kaikki sellaisia: "Mittens and kittens and flowers that bloom"-osastoa. HYI! Esimerkkeinä voisin mainita muutamia:

There will never be another you
My favourite things
I thought about youLast night when we were young
Moon river

Kaivakaapas mikä tahansa Real tai fake book esiin ja katsokaa lyriikoita. Miksi naislaulajat jotka haluavat laulaa jaskaa, miksi näitä pitää vetää?
Vaikkapa moon river olisi erittäinkin hieno biisi ilman laulua.
Siirappi valuu suupielistä näitten ja vastaavien laulajilla.
Ymmärrän kyllä ettei tämmösissä biiseissä eikä monessa muussakaan mistään elämää suuremmasta edes voi laulaa. Tympii nyt vain.
Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face! -Tony Clifton
Neljä Ruuvia
16.10.2004 22:35:51 (muokattu 17.10.2004 11:27:49)
Valtaosa vanhojen ja uudempienkin swingbiisien ja lattarien sanoituksista on ihan hirveetä paskaa. Miksi ne on kaikki sellaisia: "Mittens and kittens and flowers that bloom"-osastoa. HYI! Esimerkkeinä voisin mainita muutamia:

There will never be another you
My favourite things
I thought about youLast night when we were young
Moon river

Kaivakaapas mikä tahansa Real tai fake book esiin ja katsokaa lyriikoita. Miksi naislaulajat jotka haluavat laulaa jaskaa, miksi näitä pitää vetää?
Vaikkapa moon river olisi erittäinkin hieno biisi ilman laulua.
Siirappi valuu suupielistä näitten ja vastaavien laulajilla.
Ymmärrän kyllä ettei tämmösissä biiseissä eikä monessa muussakaan mistään elämää suuremmasta edes voi laulaa. Tympii nyt vain.

Mä oon sun kanssa just päinvastaista mieltä. Musta on hienoa kun noissa on joku juttu mihin jokainen voi itsensä tai tuttunsa asettaa. Ikävintä musta on kuunnella kaiken maailman helvetin omakohtaista tilitystä mistä ei laulajan koulukuraattori poislukien ymmärrä kukaan muu mitään. Näin on.
Notefix
16.10.2004 23:32:24

Mä oon sun kanssa just päinvastaista mieltä.

Mä oon sun kanssa just samaa mieltä.
My name is Baron, Notefix Baron "
Eddy
17.10.2004 03:30:16
Ikävintä musta on kuunnella kaiken maailman helvetin omakohtaista tilitystä mistä ei laulajan koulukuraattori poislukien ymmärrä kuaan muu mitään. Näin on.

:-)
Koskettelen soittimia...
Neljä Ruuvia
17.10.2004 11:29:46
:-)

Editoin,ymmärätkö nyt?
kyänäino
17.10.2004 13:03:58
Osittain samaa mieltä. Useimmat jazzstandardit ovat alunperin vanhoja musikaalisävelmiä, suuren yleisön viihdettä siis ja sanatkin siksi hömppää. Toisaalta kun näitä biisejä on jazziksi alettu vääntää, on yleensä verse-osat ja samalla niiden lyriikka jätetty pois, jolloin tekstistä on vähäinenkin juoni saattanut kadota.

Usein on myös käynyt niin, että alunperin instrumentaalijazziksi tarkoitettuihin biiseihin on joku viihdesanoittaja tekaissut jälkeenpäin tekstin, joka ei sovi biisin rakenteeseen ja tunnelmaan. Käsittääkseni monille Duke Ellingtonin biiseille on käynyt näin - ja jopa Monkin Well you needn't on sanoilla pilattu.

Hyviäkin löytyy tosin, sellaisia, joissa teksti ja sävel kohtaavat, esim. Lush life on mielestäni sellainen.
Eddy
17.10.2004 22:16:12
Editoin,ymmärätkö nyt?

Hiffasin kyllä.Nauratti vain humalaista kosketinihmistä aamuyön tunteina tuo täräyttämäsi lausahdus.
Koskettelen soittimia...
baron
17.10.2004 22:34:07

Hiffasin kyllä.Nauratti vain humalaista kosketinihmistä aamuyön tunteina tuo täräyttämäsi lausahdus.

Mä oon koko elämäni tykännyt jazz-stankuista, soittanut ja kuunnellut niitä, mutta en ikinä ole alkanut analysoida niitä runoutena.

Kyllä mun mielestä hyvä laulaja saa sanomansa läpi vaikka kuinka "paska" sanoilla.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Eddy
17.10.2004 23:37:47
Kyllä mun mielestä hyvä laulaja saa sanomansa läpi vaikka kuinka "paska" sanoilla.

Mulla on ilmeisesti aivoissa joitain alueita,jotka toimii korkeintaan ns. vain puolilla valoilla.Jostain syystä en ole koskaan osannut kiinnittää mitään erityistä huomiota lyriikkapuoleen.Jos teksti on harvinaisen korni,niin se aiheuttaa kieltämättä vastenmielisen olon,mutta yleensä teksti menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Tein aikoinaan erään iskelmätähden bändissä n.500 keikkaa,enkä oppinut koko aikana joka ilta esitettävän hittibiisin sanoja (en kyllä pahemmin yrittänytkään :).Joillekkin ihmisille teksti saattaa olla biisin tärkein asia,mutta mä en ole koskaan päässyt siihen juttuun mukaan.Jos laulu saundaa hyvälle,ni paskanko väliä siitä stoorista.Muutaman kerran vuodessa tapahtuu semmoinen ilmiö,että huomio kiinnittyy tekstiin ja siitä jopa diggaa,mutta pääsääntöisesti keskittyminen menee ihan toisille alueille.
Koskettelen soittimia...
Meisseli
18.10.2004 00:05:24 (muokattu 18.10.2004 00:05:48)

Mulla on taas sellanen paha tapa että vaikka en laulakkaan kuin bluesia niin mulla on muisti johon sanat tarttuu ja jostain syystä myös kuulen ne siinä biisissä mikä milläkin hetkellä soi. Väitän muistavani satojen biisien sanoja ulkoa. Olen siittä ylpeä ja iloinen, sääli vaan että hyvien biisinsanojen lisäksi päähäni tarttuu liiankin hyvin myös tälläinen jazz-stankku/päivänpaskinGunter/mambanradionovadiscosuurlähettiläätPmmP/Finnshits/Kaikkimahollinen/ siellä ne sitten soi päivät pitkät. Eipä paljon radiota tarvita MAIA-HII,MAIA hAA,MAIA HAHHAA!
Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face! -Tony Clifton
absqua
18.10.2004 07:51:11 (muokattu 18.10.2004 07:55:45)
Moi Meisseli

Olen kanssasi osittain samaa mieltä noista sanoituksista. Itseäni vihloo eniten alunperin instr-biiseihin jälkikäteen, jazz-laulajia varten väkisin ympätyt sanoitukset.(esim. "Four") Enkä nyt tarkoita että sanoitukset olisivat lyriikkana ihan paskaa vaan suurempi ongelma on se etteivät ko. biisien melodiat ole luonteeltaan laulettaviksi tarkoitettuja.

Sen sijaan tuo sun parjaama "My Favourite Things" on alunperin musikaalibiisi, kuten epäilemättä tiedät, jolloin täytyy huomioida se, että sanoituksetkin on tehty musikaalin kokonaisuuden ehdoilla. Eihän sen tietenkään pidä antaa anteeksi paskaa lyriikkaa (mitä MFT minusta ei todellakaan ole vaikka naiivi onkin), mutta kyllä tuo musikaali-tausta perustelee aika hyvin miksi siinä sanotaan mitä sanotaan.
Sitäpaitsi Julie Andrews laulaa My Favourite Thingsin vähintäänkin vetoavasti Sound of Music:in elokuvaversiossa. Aika kissa. :-9
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Neljä Ruuvia
18.10.2004 07:56:46
Mua nauratti itseäni tuo kirjoitusvirhe joka osui niin sopivaan kohtaan koulukuraattoreineen :-) Se on se LuKi-härjö!
Neljä Ruuvia
18.10.2004 07:59:11

Muuten,ihan vaan by the way... Ei susta oo sitte kummallista että näitä pitää soittaa?
Meisseli
18.10.2004 11:43:16

Eihän se ole kummallista. Suuri osa on hienoja biisejä. Noi jälkeenpäin väännetyt sanat kyrsivät eritoten. "four"
"take five" "one note samba" Aika uskomatonta soopaa.
Ymmärrän kyllä lyriikoiden typeryyden musikaalibiiseissä, en minä silti niistä pidä.
baron
18.10.2004 12:17:31 (muokattu 18.10.2004 14:31:24)

Eihän se ole kummallista. Suuri osa on hienoja biisejä. Noi jälkeenpäin väännetyt sanat kyrsivät eritoten. "four"
"take five" "one note samba" Aika uskomatonta soopaa.
Ymmärrän kyllä lyriikoiden typeryyden musikaalibiiseissä, en minä silti niistä pidä.

Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä mutta Antonio Carlos Jobim on sekä säveltänyt että tehnyt portugalin ja englanninkieliset sanat "Samba de uma nota só" kappaleeseen eli ei kuulu samaan sarjaan mainitsemasi kahden muun kappaleen kanssa.

Edit: Mun mielestä "Misty" on päinvastainen esimerkki. Pianokappale, johon tehty suht onnistuneet sanat jälkeenpäin.

Ei näissäkään mun mielestä erityistä vikaa ole:

Eis aqui este sambinha
Feito numa nota só
Outras notas vão entrar
Mas a base é uma só
Esta outra é conseqüência
Do que acabo de dizer
Como eu sou a conseqüência
Inevitável de você
Quanta gente existe por aí
Que fala tanto e não diz nada
Ou quase nada
E voltei pra minha nota
Como eu volto pra você
Vou contar com minha nota
Como eu gosto de você
E quem quer todas as notas
Re mi fá sol lá si dó
Fica sempre sem nenhuma
Fique numa nota só
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Neljä Ruuvia
18.10.2004 12:23:58
No voi v.! One samban a-osa ,sehän se vasta hyvä on...vallankin instrumentaalina.
Meisseli
18.10.2004 16:47:52

One note samban lontoonkieliset lyriikat on silkkaa tuubaa. Portugalinkielisistä ja espanjankielisistä ja muistakaan en sano mitään kun en ko. kieliä ymmärrä.
lxi
18.10.2004 17:14:11
Olen kyllä samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Eiväthän ne kaikki suinkaan paskoja lie, mutta kyllä monen kohdalla on tullut aivan spontaanisti irvisteltyä.

Tosin ehkä se on keskimäärin niin jokaisessa sanoitetussa musiikkityylissä?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
sub zero
18.10.2004 19:35:32
Tosin ehkä se on keskimäärin niin jokaisessa sanoitetussa musiikkityylissä?

Voi tehdä kuten Schubert ja kumppanit ja säveltää vaikka Goethen runoja...
What's there to live for? Who needs the peace corps?
lxi
18.10.2004 22:05:37
Voi tehdä kuten Schubert ja kumppanit ja säveltää vaikka Goethen runoja...

Tai kuten M. A. Numminen ja säveltää Wittgensteinin tekstejä?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)