Aihe: Niels-H Oe-Pedersen R.I.P.
1 2
MrShaft
21.04.2005 18:38:37
Eli tanskalaisen matala-aanitaiteen kantaisa liittyi taivaalliseen komppiin.. Hjartaslag..
Olisko syntynyt joskus 40-luvun puolivalissa?

Levatkoon rauhassa..

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Karlsson
21.04.2005 23:33:27
Eli tanskalaisen matala-aanitaiteen kantaisa liittyi taivaalliseen komppiin.. Hjartaslag..
Olisko syntynyt joskus 40-luvun puolivalissa?

Levatkoon rauhassa..

MrS

1946 syntynyt oli.

Sinne meni yksi bassosuuruus.
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003
baron
22.04.2005 06:04:10 (muokattu 22.04.2005 12:42:00)

Mä oon ekan kerran joskus 60 luvun alkupuolella kuullut häntä jossain köpisläisessä jazzklubissa, muistelen että hänet olisi esitelty 16-vuotiaana eli olisko ollut 62?. Silloin hän oli tehnyt diilin jonkun nimekkään usalaisen big bandin kanssa (Count Basie?) ja kerrottiin, että kohta lähdössä.
Ainakin jonkin kerran Suomessakin kuullut.

Edit: Kävin netistä lunttaamassa: Muistin oikein, sanottiin, että Count Basie yritti saada hänet jengiinsä, mutta ei onnistunut. Olin varmaan vaiheessa, jolloin diili näytti toteutuvan.
Jazz-klubi oli Montmartre, miten päässyt unohtumaan.
Porissa oli ainakin 82

Edit2:Tässä on koko nimi oikein:
Niels-Henning Ørsted Pedersen
Hobbyja nääs.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
Anonymous-jazz
22.04.2005 16:53:10

Kävi kanssa Suomessa äänittämässä jotain jazz sessiota muistaakseni vuonna 1978. Tuolta levyltä löytyy mm. eräskin biisi "My Little Anna" jossa Fender Rhodesin takana on Esko Linnavalli ja Paquito D'Rivera fiilistelee poikkihuilulla. Tää kipale löytyy siitä Love jazz 30 vuotta 2-CD kokoelmalta.
Teemujazz
Anonymous-jazz
22.04.2005 16:54:25

1946 syntynyt oli.

Sinne meni yksi bassosuuruus.

Ei kun hän liittyi henkimaailman jazz-eliittiin :)
Teemujazz
Simplex
22.04.2005 17:41:11 (muokattu 22.04.2005 17:42:04)

Ei kun hän liittyi henkimaailman jazz-eliittiin :)

Suuri tekijä ja vaikuttaja, ilman muuta. Oli oman aikansa ja jazz-suuntauksensa kovinmpia nimiä, ellei kovin. Aika nuorena lähti, sääli. Onko tarkempaa tietoa miksi kuoli? Viimeisimmästä suomen reissusta ei ole kuin aika tarkalleen vuosi, nimittäin N.-H. Ørsted-Pedersen soitti Johnny Griffinin ja pianisti Kirk Lightseyn kanssa, April Jazzeilla Espoossa.
Joskus 80-luvulla Pedersen tais käydä Oscar Petersonin ja Joe Passin kanssa stadin vanhassa hallissa.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
Karlsson
22.04.2005 17:56:11
Kertokaapas immeiset suosikkilevynne jolla Pedersen soitteli?

Mulle ei oikein se 70-luvulta eteenpäin tehty kama tipahtanut, vaikka teknisesti virtuositeettistä ja sinänsä laadukasta olikin. Teknisesti Pedersen oli kyllä aivan kärkipään soittaja, taisi olla klassisen koulutuksen saanut, jos oikein muistan.

Sen sijaan semmoinen levy kuin Sabib Shibab and The Danish Radio Jazz Group vuodelta 1965 on noussyt suosikikseni näistä Pedersenin bassottelemista.
Ärlä #002-003
MrShaft
22.04.2005 18:05:34
Onko tarkempaa tietoa miksi kuoli?

McNeely--jolta sain tiedon-- sanoi etta sydankohtaus...

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
chief
22.04.2005 18:08:56
Harmin paikka. Hienoa soitantaa, ainakin tälläsen nöösipojan korville. Vasta äskettäin olen innostunut tuosta kontran soitosta ja NHOP:n soitto on kyllä mahtavaa kuultavaa. Kovin inspiroivaa.
"It's the ear, not the gear. "
Ossi
23.04.2005 00:09:38

Oli ilo ja kunnia olla todistamassa joskus hmm.. ehkä parikymmentä vuotta sitten Suomenlinnassa kun mm. Djangon kanssa aikanaan soittanut viuluniekka/pianisti Stephane Grappelli ja Niels-Henning Ørsted Pedersen olivat yhdessä lauteilla. Unohtumaton kokemus.
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
Epämuusikko
23.04.2005 15:41:41
Harmi. Muutamat kuulemistani soololevyistään ovat mun korvaan todella hyviä. Miettikää, basistin soololevyt! This is all I ask ja To a brother. Helkatin jämysti soitti...

R.I.P
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
baron
23.04.2005 18:01:04

Harmi. Muutamat kuulemistani soololevyistään ovat mun korvaan todella hyviä. Miettikää, basistin soololevyt! This is all I ask ja To a brother. Helkatin jämysti soitti...

R.I.P

Tää nyt menee vähän off-topiciksi, mutta mulla on Ron Carterin soololevy ja tykkään kovasti. Soittaa bassoa sormin, strokalla ja vähän selloakin(!) hyvien muusikoiden kanssa.
Karlsson
23.04.2005 19:51:10
Tää nyt menee vähän off-topiciksi, mutta mulla on Ron Carterin soololevy ja tykkään kovasti. Soittaa bassoa sormin, strokalla ja vähän selloakin(!) hyvien muusikoiden kanssa.

Onhan noita kontrabasistien ihan kuunneltavia soololättyjä vaikka kuin. Eddie Gomez, Ron Carter, Gary Peacock, Charlie Haden yms...

Tosin Carterilta kannattaa varoa levyä "Piccolo".
Ärlä #002-003
Epämuusikko
24.04.2005 13:40:11
Onhan noita kontrabasistien ihan kuunneltavia soololättyjä vaikka kuin. Eddie Gomez, Ron Carter, Gary Peacock, Charlie Haden yms...

TJEU: Eddie Gomez: Street Smart (mutta sähköbasistien soololevyt ne vasta Daidetta onkin! Stuart Hamm ja Pattitussi etunenässä!)
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
baron
24.04.2005 18:09:20

Tää mun Ron Carter on "Where" vuodelta 1961 ja siinä on tukena esim. sellaiset mun suosikit kuin Eric Dolphy ja Mal Waldron.
The Duke
26.04.2005 12:02:46
R.I.P.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
heu heu
27.04.2005 19:49:29
Itse olen kuunnellut NHOP:n soittoa kahdella oscar peterson keikalla, ja muutamalla ko. trion levyllä.
Tällä basisti taiteilijalla oli hillitön taimingi, ja suvareeni tekniikka. Omasta mielestäni hän kuului kontrabasistien terävimpään kärkeen..
Hänet kannattaa nuorempien basistien alkujen ehdottamasti tsekata..jos tuo jazz-musiikki yhtään kolahtaa

R.I.P.
Huonoa huumoria jo vuodesta 1959
Massey
28.04.2005 10:17:55 (muokattu 28.04.2005 10:19:23)
NHØP ehti uransa aikana soittaa mm. näiden naamojen kanssa:

Oscar Peterson, Dexter Gordon, Sonny Rollins, Bud Powel, Bill Evans, Larry Coryell, Joe Pass, Dizzy Gillespie, Kenny Drew, Count Basie, Ella Fitzgerald jne.

R.I.P.
orvokki
29.04.2005 21:45:35
"Tribute to Stephane Grappelli"-merkkinen levy, jossa NHOP, Lockwood ja Lagrene jatsaa akustisesti, on täydellinen.
Karlsson
29.04.2005 21:49:52
"Tribute to Stephane Grappelli"-merkkinen levy, jossa NHOP, Lockwood ja Lagrene jatsaa akustisesti, on täydellinen.

Miltäs vuodelta toi on?

Ns. mustalaisjatsia?
"Ainoa mikä erottaa sut trollista, on se että sä kuulut sbassomumoihin, joku muu käyttäjä saisi kunnolla satikutia jatkuvasta vittuilusta. Eikös sulle riitä Faq-ketju ja DADA, onko pakko myös terrorisoida tavallist keskustelua?" -Niskis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)