![]() 13.03.2007 20:35:25 | |
---|---|
Ja mikä nyt on major-levylafka, mikä minor.. Viimesimmät viis sessiota on muistaakseni ollu Sony-Bmg, EMI, EMI, Sony-Bmg, Warner Eli, sitä normiperussettiä. "Layers of layers of shit!"
JCM: Sä oot pelottava näky!" | |
![]() 13.03.2007 20:40:10 | |
Eli, sitä normiperussettiä. Jep.. Mut aikataulut on nykyään kyllä aika ripeät.. Mut mitäs sitä studiossa liikaa jahkailemaan tollasissa perussessioissa, ku on selkeet jutut mitä tehdään. Tuottajasta kiinni, useat tietävät jo värvätessään porukkaa tarkalleen mitä saavat ja mitä tulee, joten jahkailu jää olemattomiin. | |
![]() 13.03.2007 21:52:12 | |
TÄ???!!! Nyt mä en tajuu kyl...nehän olis innoissaan ku sinne ilmoittais, että kannut tehdään parissa päivässä. Lainaus aiemmasta keskustelusta; ...voit päätellä, kumpi on Milcoln ja kumpi minä Mä en noita levyjä oo äänitelly tai muuta, mut aika vinksallaan on mun mielestä, jos tähän panostetaan näin vähän. Jos jotain esituotantoa tarvitaan, niin onhan nyt puoli päivää tai päiväkin ihan naurettava aika. Vai mitä sillä "esituotannolla" tässä tapauksessa ymmärretään? Mä oon käsittänyt, että siinä tuottaja jättää kädenjälkensä sovituksiin tms. ja puuttuu jo HYVISSÄ ajoin siihen, että esim. komppi ei kulje. Jos se ei kulje, niin harvemmin alkaa päivässä kulkea.. Puolipäivää per biisi eli 5 päivää koko levylle. Eli työviikko. Kyllä siinä jonkin verran saa aikaan. Tietty mulla on aina ne sovitusmuutokset katottuna valmiiks demojen perusteella ja bändi treenaa tän esituotantojakson jälkeen näitä muutoksia kaikessa rauhassa. Sit tehdään uus demo ja korjataan jos on vielä jotain. Mutta onhan toi nopea jos on tottunu vaan viilaamaan biisejä oman bändin kanssa treeniksellä. Täs on vähän muut jutut kyseessä. Joo, päivä soundien hakemiseen, ja sitten toisena päivänä pelkkää soittoa. Riippuu tietenkin, mitä musaa soitetaan, mutta kyllähän biisit yhdessä tai enintään kahdessa päivässä saa soitettua. Koita ehdottaa jollekin major-levylafkalle yhden päivän rumpuäänityksiä. Katotaan mitä sanovat. Demoja äänitellään juuri sitä varten, että niistä voi todeta, toimiiko joku vai ei. No shit? Joo, noihinhan voi mennä kauankin, mutta taas kerran, jos sitä matskua sovitetaan samalla, niin kyllä aika kuluu. Soittamiseenhan pitäis mennä oikeesti just sen verran aikaa kun biisi kestää. Hoho! ...soitot pitäis kunnon bändin saada hoidettua päivässä-kahdessa. Kokonaisuudessaan. Tää on se paikka missä lopulta paljastat kuinka paljon kokemusta sulla oikeesti on. Täähän on siitä kiinni, kuinka hyvin äänittäjä osaa hommansa. Niinpä. Eli jos on äänitetty tosi hyvin niin toi 1-2pv saattaa riittää. Aika pitkiä aikoja on toi nykyajan "joka ukolla on studio"-meininki mahdollistanut, oikeesti. Onko sulla oma studio? Ei mullakaan. On typerää sanoa näin, mutta monen huippubändin esikoislevyt on tehty lyhyemmässä ajassa, ainakin mitä äänityksiin tulee, myöhemmin dinosurusvaiheessahan sitten siirryttiin studioihin kuhnimaan ja "säveltämään". Olikse nyt viis päivää ku Zeppelinin ykkösen äänityksin meni? Ja Van Halenin kanssa. Herää tähän päivään. Niin ja loppuun vielä yks sitaatti: Mä en noita levyjä oo äänitelly tai muuta... Silti näyttää olevan kummasti sanottavaa. Tän threadin tarkoitus oli siis verrata toistemme aikataulutusta ja esittää esimerkkejä omasta työstä. Ei kommentoida mutu-pohjalta tuon mun nimenomaisen täyspitkän aikataulua. Joten jos esittäisit aikataulun vaikka siitä levystä jota olet parhaillaan tekemässä. Tai jonka teit viimeksi. Tai kuten Mikael ja Kivi, kerrot jostain mielenkiintoisesta levystä jonka olet tehnyt. Kiitos. Pataan!
...+alv. | |
![]() 13.03.2007 21:53:32 | |
Riippuu kuka vetää kannuja. kts. edellinen postaus Pataan!
...+alv. | |
![]() 13.03.2007 22:08:54 (muokattu 13.03.2007 22:12:54) | |
kts. edellinen postaus Jep. Mä olen tehnyt kaikenlaisten soittajien kanssa duunia, jotkut on olleet huonoja, jotkut taas erinomaisia. Noissa parhaissa soittajissa on kaikissa yksi ominaisuus: Ne on nöyriä ja valmiita tekemään kaikkensa että biisi toimii. Moni aivan fantastinen soittaja on vielä jälkeenpäinkin kysynyt, että oliko varmasti sitä mitä haettiin ja jos ei ollut voi kyllä tehdä uudestaan kuinka monta kertaa tahansa. Eli, ei musan tekeminen ole mitään kilpailua siitä kuinka nopeasti tai hitaasti saadaan pohjat aikaan. Musan tekeminen on sitä että jokainen homma otetaan tosissaan ja tehdään musiikin ehdoilla eikä luovuteta ennenkuin on oikeasti sellasta kamaa johon on tyytyväinen. Joskus menee nopeasti, joskus ei. Sitä ei voi ennalta tietää. "Layers of layers of shit!"
![]() 13.03.2007 22:16:30 | |
Jep. Mä olen tehnyt kaikenlaisten soittajien kanssa duunia, jotkut on olleet huonoja, jotkut taas erinomaisia. Noissa parhaissa soittajissa on kaikissa yksi ominaisuus: Ne on nöyriä ja valmiita tekemään kaikkensa että biisi toimii. Moni aivan fantastinen soittaja on vielä jälkeenpäinkin kysynyt, että oliko varmasti sitä mitä haettiin ja jos ei ollut voi kyllä tehdä uudestaan kuinka monta kertaa tahansa. Eli, ei musan tekeminen ole mitään kilpailua siitä kuinka nopeasti tai hitaasti saadaan pohjat aikaan. Musan tekeminen on sitä että jokainen homma otetaan tosissaan ja tehdään musiikin ehdoilla eikä luovuteta ennenkuin on oikeasti sellasta kamaa johon on tyytyväinen. Joskus menee nopeasti, joskus ei. Sitä ei voi ennalta tietää. näin on. ei ole mitään absoluuttista totuutta. mun näkemys on silti edelleen, että ammattireiskalla ei nokka tuhise kahta, kolmea päivää pidempään. ja silloinkin homma otetaan taatusti tosissaan. mun käsitykseen musan äänittämisestä ei mahdu, että perusasiat paranis hieromalla, sen sijaan lauluja ja sooloja jne. voi äänittää kuinka kauan vaan, niihin se aika pitää kulua. paitsi onhan siinäkin se, että jos ei taitu, niin harvemmin rupee kymmenennellä otolla taittumaankaan. Pataan!
...+alv. | |
![]() 13.03.2007 22:43:59 (muokattu 13.03.2007 22:44:54) | |
näin on. ei ole mitään absoluuttista totuutta. mun näkemys on silti edelleen, että ammattireiskalla ei nokka tuhise kahta, kolmea päivää pidempään. ja silloinkin homma otetaan taatusti tosissaan. mun käsitykseen musan äänittämisestä ei mahdu, että perusasiat paranis hieromalla, sen sijaan lauluja ja sooloja jne. voi äänittää kuinka kauan vaan, niihin se aika pitää kulua. paitsi onhan siinäkin se, että jos ei taitu, niin harvemmin rupee kymmenennellä otolla taittumaankaan. Mun soitto ainakin riippuu myös tuottajasta aika pitkälle. Mä diggaan siitä että mua tuotetaan ja ohjataan, tulee uusia uria kokonaan. Välillä hinkkaaminen saattaa kehittääkin. Riippuu siis kyllä ihan. Taimia pitää sit erikseen reenata kokoajan, mut se onkin sit eri threadin paikka. Pahinta on välillä jos on joku tuottaja joka ei osaa sanoa juuta eikä jaata ja ei huomaa, jos tarjoan jotain juttua ja sit kysyn oton jälkeen...Tulee käsien levittelyä.. Sellanenkin oli joskus. Mut sit on välillä niitä nuotinfixaajiakin, jotka periaatteestakin haluaa vähän hinkata. heh | |
![]() 13.03.2007 22:57:53 | |
Mä diggaan siitä että mua tuotetaan ja ohjataan Siitä tuliki mieleen, että olis aika taas yhdelle sessiolle... Mut sit on välillä niitä nuotinfixaajiakin, jotka periaatteestakin haluaa vähän hinkata. heh Heh, ei luonne anna periks että ekalla tulis täydellinen...kiäh! "Layers of layers of shit!"
![]() 13.03.2007 22:58:51 | |
Siitä tuliki mieleen, että olis aika taas yhdelle sessiolle... Ainiin, soitanko Hemmille ja varaan sen B:n? Vai mitä tehään? Paljon varaan aikaa? Heh. Sun kanssa tarvii useemman tunnin. | |
![]() 13.03.2007 23:00:08 | |
Ainiin, soitanko Hemmille ja varaan sen B:n? Vai mitä tehään? Paljon varaan aikaa? Heh. Sun kanssa tarvii useemman tunnin. Se normaali, tuplasessio. "Layers of layers of shit!"
![]() 14.03.2007 02:12:46 | |
Taas myöhässä messiin mut pakko sanoa tähän yks pieni juttu; Mä oon tänä vuonna tehny yhden session jossa saatiin levy tehtyä kahdessa ja puolessa viikossa: äänitys, miksaus, masterointi ja painoon. Kaks ja puol viikkoa. Eikä se ollu mitään kuraa. Soi aika hyvin radiossa vaikka ei oo vielä edes julkaistu. Sit mä oon kanssa tehny yhtä sessiota mitä mä tein viime vuonnaki. Ja sitä edellisenä. Tässä on jopa taitavampia soittajia ku tossa ylemmässä. Eli voodoo-kamaa nämä aikataulut. Ehkä suurin juttu hommien sujumisen kannalta, mun mielestä, on esituotanto ja taju siitä mitä ollaan tekemässä. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | |
![]() 14.03.2007 09:25:58 | |
Eli voodoo-kamaa nämä aikataulut. Ehkä suurin juttu hommien sujumisen kannalta, mun mielestä, on esituotanto ja taju siitä mitä ollaan tekemässä. Eikös tämä vähän tästä lähtenyt liikenteeseen? Itse peräänkuulutin siihen esituotantoon käytettyä aikaa, se on kumminkin kun panis rahaa pankkiin. Pataan!
...+alv. | |
![]() 14.03.2007 09:50:22 (muokattu 14.03.2007 09:50:40) | |
Eikös tämä vähän tästä lähtenyt liikenteeseen? Itse peräänkuulutin siihen esituotantoon käytettyä aikaa, se on kumminkin kun panis rahaa pankkiin. Ja sen tekee tuottaja tms. Sessiojäbät tulee ja soittaa vaan. Ja mä puhun ny vaikka perus poppihudalevystä | |
![]() 14.03.2007 11:44:49 | |
Ja sen tekee tuottaja tms. Sessiojäbät tulee ja soittaa vaan. Ja mä puhun ny vaikka perus poppihudalevystä Näin. Ite siis noissa proggiksissa äänittäjä/tuottaja asemassa. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | |
![]() 14.03.2007 13:11:09 (muokattu 14.03.2007 13:11:53) | |
Näin. Ite siis noissa proggiksissa äänittäjä/tuottaja asemassa. Mä sessiojäbä. Tai ainakin haluaisin olla. hoho | |
![]() 14.03.2007 13:13:13 | |
Mä sessiojäbä. Tai ainakin haluaisin olla. hoho Sä oot humppari, mä oon runkkari! Vai meniks noi toisinpäin. "Layers of layers of shit!"
![]() 14.03.2007 13:41:46 | |
Sä oot humppari, mä oon runkkari! Vai meniks noi toisinpäin. Saapuilijoita tässä kaikki ollaan. Jotkut saapuu vaan nopeemmin, toiset hitaammin. Meni oikeinpäin. | |
![]() 14.03.2007 23:49:00 | |
Tällainenkin tuli näemmä aloiteltua. Näin pitkän tauon jälkeen huomaan että omat kokemukset perustuvat juurikin tällaisiin tyyppeihin ja proggiksiin jossa vastaan voi tulla mitä vaan. Niitä toivottavasti vähemmän vastaisuudessa. Jos joku vetää nopeemmin homman kotiin, hyvä niin. Syksyllä yks kaveri veti kahdessa päivässä albumin kannut. Olin duunannut sitä ennen kaikista biiseistä demot jossa kompit ja systeemit valmiina. Olin iloinen. Ja ei, en tee juurikaan mättömusaa (joku bläkkishomma kyllä kiinnostais...). "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 15.03.2007 11:12:21 | |
Jos joku vetää nopeemmin homman kotiin, hyvä niin. Syksyllä yks kaveri veti kahdessa päivässä albumin kannut. Olin duunannut sitä ennen kaikista biiseistä demot jossa kompit ja systeemit valmiina. Olin iloinen. Noniin, eli ei se niin mahdotonta ole. Veikkaan, että oikeesti suurin osa vähänkään pidempään soittaneista selviää kyllä suurinpiirtein noin rivakasti hommista. Aika tanakasti vaan tuolla lyttäsit tollaset jutut, mikä mua vähän ihmetytti. Pataan!
...+alv. | |
![]() 15.03.2007 22:53:28 | |
Noniin, eli ei se niin mahdotonta ole. Veikkaan, että oikeesti suurin osa vähänkään pidempään soittaneista selviää kyllä suurinpiirtein noin rivakasti hommista. Aika tanakasti vaan tuolla lyttäsit tollaset jutut, mikä mua vähän ihmetytti. Jep. Mut tiedättekö mikä on pahinta. Teet pari tollasta kengännarusessiota ja revit persnahasta ajan jolla saadaan homma kasaan niin seuraavaks joku on tinkimässä siitäkin. "Kun veditte viimeks niin hyvin parissa päivässä niin nyt voisitte treenata vähän tiukemmin ja hoitaa homman puolessa, kato". Runpuhommissa menee muuten lisäksi aikaa kalvojen vaihtoon ja viritykseen. Pääasia on kai että kaikki on suhteessa järkevästi. Jos rumpuja tehdään päivä niin skittoja ei tehdä kahta kuukautta. Eikä miksata puoli vuotta. Kai. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)