![]() 21.02.2006 17:10:51 | |
---|---|
Niin, siis, oletko sä LLAKY:ssä? Kaverini Adolfsenin Matti on hieno mies, ja tietää monta sellaista juttua joita ei kukaan muu tiedä, mutta hänen teorioidensa soveltaminen reaalimaailmaan ei välttämättä ole oikea tapa lähteä liikkeelle. Kivelle plussa :) Alfa on gunu, mutta... * - It's Allright | |
![]() 23.02.2006 19:20:00 (muokattu 23.02.2006 19:20:27) | |
Ja siksi vähän kyselinkin, että onko mun mitään mahdollisuksia pistää omaa rahaa ja saada sitä hieman takaisinkin. Sori jos puhun soopaa kun en jaksanut selata topikista kuin pari ensimmäistä sivua, mutta ensimmäiseksi tässä tuli mieleen että onhan tässä maassa mahdollisuus tehdä minkälaisia tahansa juridisia sopimuksia. Se, miten termi "tuottaja" yleensä ymmärretään ei muuta itse asiaa. Eli jos halusi on sponsoroida bändin liikeellelähtöä, voit aivan hyvin laadituttaa juristilla oikeudellisesti pätevän sopimuksen bändin yksilöiden (tai muun juridisen hlön esim bändin oy:n) kanssa kustannusten ja tuottojen jaosta ja määritellä siinä myös eri osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Esim., kenellä on myynti/laskutusoikeus ja että sinulle tulee kustannukset takaisin ennekuin bändi saa mitään, tai että bändillä tai sinulla on velvollisuus tehdä sitä tai tätä ja myös se milloin, millä tavoin ja millä ehdoilla sopimus raukeaa yms. Se miten hoidat tuotosten markkinoinnin onkin sitten jo eri kysymys. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. | |
![]() 23.02.2006 19:26:22 (muokattu 23.02.2006 19:32:38) | |
Niin, siis, oletko sä LLAKY:ssä? En. Sallitko, jos käyn sun listasi läpi kohta kohdalta? Toki ja haluan kiittää jo tässä vaiheessa hyvästä vastauksesta. Tietysti. Ei sun asiasi ole tuoda nuotteja bändille, vaan istua hiljaa treeniksen nurkassa ja kirjata biiseissä ilmeneviä puutteita (ja vahvuuksia) ylös, ja keskustella bändin jäsenten kanssa miten niistä selvitään. Olen itseasiassa samaa mieltä, ellei bändi tosissaan pyydä tekee sovituksia ja harva bändi pyytää, koska ne haluu sen itse tekemisen meinigin. Miksi? Eikö ole bändin asia vuokrata studio, sun täytyy vain tulla mukaan kertomaan bändille, mitkä ominaisuudet studiossa ovat turhia ja mitä nyt tarvitaan. Totta...miksiköhän mulla on aina ollut päähän pinttymä, että tuottajan homma ja etenkään suomessa se ei ole sitä. Oletko nyt aivan varma tästä? Mikään mitä tähän mennessä olet (missään ketjussa) sanonut, ei viittaa siihen että sulla olisi vielä taipumuksia tai kokemusta äänittäjäksi. Suosittelen, että keskityt pitämään sen näkemyksen kasassa. Kun mä lähden tuottamaan bändiä, en mä istu siellä mikserin takana painamassa rec-nappia, vaan sen voi tehdä joku muu; mä olen siellä soittajien luona tai mittaamassa jo seuraavaa mikinpaikkaa. Niin no Suomessa joutuu helposti yhdistelemään työ tehtäviä. Mutta kieltämättä kokeneempiakin äänittäjiä löytyy. Ja aina kannatta kieltämättä hankkia itseään pätevämpiä ympärille. Jos onnistuu niin, että voi keskittyä homman kasassa pysymiseen, niin aina parempi. Kieltämättä mulla voi olla äänittäjäksi yms. huonopuoli se, että olen friikahtanut analogian maailmaan ensin vuodesta '94 digivehkeitä käyttäneenä...mutta hyvänä puolena on se, että en ala pitämään mitään ehdottoman hyvän tai huonona vehkeenä, mutta siitä voidaan päästä taas huonoon puoleen toisaalta olen ehkä kuitenkin vähän laite keskeinen. Studiossa saa ja voi olla erilliset äänittäjä ja tuottaja. Hakeudu aina itseäsi ammattitaitoisempaan seuraan, sillä tavalla oppii. Totta ja kun pääsis jollekkin kokeneelle tuottajalle mestari ja oppipoika tilanteeseen, niin se olis mulle sopiva oppimis juttu. Tässä on homma, jossa mä olen oikeasti ammattilainen ammattilainen. Ja sanon, että tehkää vaan, ja ideoikaa vaan, mutta jättäkää se lopullinen koostamistyö kuvankäsittelyineen, asemointeineen ja typografioineen koulutetulle graafikolle. Totta. Siis vain ideointia meinasinkin. Vaikka olen jonkinverran tienannut kuvaamisella ja harrastanut kuvankäsittelyä sekä 3D-grafiikkaa, niin sen olen oppinut että kyllä ammattilaiset parhaimmillaan heittää homman hyväksi sen verta nopeasti, että ei siinä kannata harrastelijoiden ihmetellä. Etenkin kaikki jotka luulevat tietävän typografiasta jotain, niin ne ei yleensä tiedä. Kannattaa muuten levynkansista kiinnoistuneiden lukea, joku typografiaa käsittelevä kirja. Mutta asia, jota olen ihmetelly miksi parhaimmat ammattilaiset käyttävät peitenimiä esim. Olga Poppius, Natas Pop ja Lucifer on olleet uudempien suomalaislevyjen kansien takana, joita olen jäänyt ihmettelemään kauemminkin. Eikö? Niistä muutamastakymmenestä levystä joilla mä olen ollut mukana, eivät omakustanteet erottuneet mitenkään vähemmän tuottavina, pikemmin päinvastoin. Ihanko totta...tämä oli minulle yllättävä tieto. Haluaisin muiltakin kokemuksia. vaan onko sulla tarjota jotain niin vastustamatonta että yhtiö ottaisi sun artistisi, edes joku mikä tahansa yhtiö? On :) Itseasiassa olen ihmetellyt miksei joku muu ei ole jo bongannut, mutta eipä noi yhtiöitten hemmot paljoa pohjoissuomen nousevista bändeistä perusta, vaikka se BMG:n "nimeltä mainitsematon" on sieltä kotoisin. Olen törmännyt viimeisen viiden vuoden aikana peräti kahteen todelliseen hiomattomaan timantiin. Tosin toiselta ilmestyi pienjulkaisu, jonka tuotanto oli ryssitty pahemman kerran ja siitä mulle tähän tuottamiseen lähteminen toisen kanssa sai uutta potkua, sillä kokemattomanakin en voisi yhtä huonosti mielestäni tuottaa. Niin, yhden kerran. Hieno homma, mutta entäs kun tulee viidennen kerran takkiin? Sepä se tässä onkin, pitäis keksiä kuinka sais niin vähän takkiin per kerta, että pääsis sinne viidenteen kertaan...mulla taitais kaksi tai kolme kertaa olla sellainen, että sitten joutuu vähän pitää taukoa...joten siihen mennessä pitäis pystyä näyttämään jotain. Toivottavasti sulla on jokin rahasampo, joka ei ole just sun musahommiesi menestyksestä kiinni, se on ainoa tapa saada taloudellinen tuotanto kannattamaan. En ole muita tulon lähteitä jättämässä, ennen kuin ne alkavat tosissaan haittaamaan tuottamista... jos pelkkää rahaa miettii, niin mulla kannattais keskittyä nykyisiin hommiin, mutta kun se raha ei merkitse kaikkea. | |
![]() 23.02.2006 19:40:13 | |
Sori jos puhun soopaa kun en jaksanut selata topikista kuin pari ensimmäistä sivua, mutta ensimmäiseksi tässä tuli mieleen että onhan tässä maassa mahdollisuus tehdä minkälaisia tahansa juridisia sopimuksia. Se, miten termi "tuottaja" yleensä ymmärretään ei muuta itse asiaa. Tiedän, mutta hyvä kun taas muistutit. Se vaan meinaa olla, että mitä monimutkaisempi paperi, sitä enempi alkaa saada välistävetävän tuottajan maineen. Tosin en pelkää sitä mainetta, pahempi minulle olisi jos saisin huonon tuottajan maineen. Esim., kenellä on myynti/laskutusoikeus ja että sinulle tulee kustannukset takaisin ennekuin bändi saa mitään, tai että bändillä tai sinulla on velvollisuus tehdä sitä tai tätä ja myös se milloin, millä tavoin ja millä ehdoilla sopimus raukeaa yms. Kiitos, tuossa onkin listaa millä lähteä miettimään asiaa. | |
![]() 23.02.2006 20:22:04 (muokattu 23.02.2006 20:23:14) | |
Tiedän, mutta hyvä kun taas muistutit. Se vaan meinaa olla, että mitä monimutkaisempi paperi, sitä enempi alkaa saada välistävetävän tuottajan maineen. Tosin en pelkää sitä mainetta, pahempi minulle olisi jos saisin huonon tuottajan maineen. Itse entisenä yrittäjän tiedän sopimusten merkityksen. Yleensä hommat *eivät mene* niin hyvin kuin parhaimmissa unissaan toivoo, ja näitä tilanteita varten sopimuksia tehdään, kaveruus unohtuu pian jos hommat kusee, varsinkin jos kyse on rahasta. Sopimuksesta voi pyytää luonnoksen ja sen sisällöstä kannattaa keskustella vaikka olutlasin ääressä kavereiden kanssa kunnes kaikki ovat ymmärtäneet homman ja kaikki ovat samaa mieltä. Jos konsensusta ei löydy kun asioista puhutaan niin kuin ne ovat kannattaa unohtaa koko juttu. Itsekäshän ei tarvitse olla, oikeudenmukaisiakin sopimuksia voi tehdä (EDIT: Ehkä tällaisille sponsoreille olisi kysyntääkin). On ihan oikein pitää huolta siitä, että kaikki ei kaadu omaan niskaan, ja ettei itse jää maksumieheksi muiden korjatessa hyödyn. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. | |
![]() 23.02.2006 21:44:20 | |
Tosin toiselta ilmestyi pienjulkaisu, jonka tuotanto oli ryssitty pahemman kerran ja siitä mulle tähän tuottamiseen lähteminen toisen kanssa sai uutta potkua, sillä kokemattomanakin en voisi yhtä huonosti mielestäni tuottaa. Real Vacation? Tuli vain mieleen... Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 23.02.2006 23:52:15 | |
Real Vacation? heh..ei ollut...sitä paitsi toihan tuntui aika hyvältä rehelliseltä retro punk tuotannolta (no ehkä jopa pikkasen ylituotettu)...näin niinku tietsikan kajareiden kautta kuunneltuna netistä ladatun näytebiisin perusteella. Olisivat vaan julkaisseet tuon 7":n 12":na 45rpm vinyylinä...mutta ehkä se on jotain joka ei punk meininkiin kuulu :) Mutta taidampa käydä hakemassa Rokun pojilta tuon 7"...heh..oon ollut pitämäs mikkiä kun jotain sieltä haastateltiin paikallis-TV:een vuosia sitten ;) | |
![]() 12.03.2006 12:04:34 (muokattu 12.03.2006 12:08:09) | |
Niin, yhden kerran. Hieno homma, mutta entäs kun tulee viidennen kerran takkiin? . Eiks nykyään tule takkiin yhdeksän kertaa kymmenestä. Ainakin levytuottajat väittävät näin ? | |
![]() 03.05.2006 20:22:49 | |
Haluaisin allaolevaan lainaukseen lisätä seuraavaa, joka on mielestäni hieman hassua... Minä olen Olga Poppius, ja tämä nimeni ei ole peitenimi, hassua kyllä useat ihmiset näin olettavat! Eikä edes taiteilijanimi :) Jos tarvitsette apua bändikuvien tai muun graafisen ilmeen kanssa niin neuvon kaikkia mielelläni, ja kuvaan myös mielelläni! pistäkää mailia olga.pop@nei.to tai käykää kotisivuillani www.olgapoppius.com. Tsemppiä teille kaikille, ja muistakaa uskoa unelmiinne, sitoutukaa niihin joka solullanne, niin huomaatte olevanne perillä nopeammin kuin arvaattekaan. Rakkaudella,Olga "Totta. Siis vain ideointia meinasinkin. Vaikka olen jonkinverran tienannut kuvaamisella ja harrastanut kuvankäsittelyä sekä 3D-grafiikkaa, niin sen olen oppinut että kyllä ammattilaiset parhaimmillaan heittää homman hyväksi sen verta nopeasti, että ei siinä kannata harrastelijoiden ihmetellä. Etenkin kaikki jotka luulevat tietävän typografiasta jotain, niin ne ei yleensä tiedä. Kannattaa muuten levynkansista kiinnoistuneiden lukea, joku typografiaa käsittelevä kirja. Mutta asia, jota olen ihmetelly miksi parhaimmat ammattilaiset käyttävät peitenimiä esim. Olga Poppius, Natas Pop ja Lucifer on olleet uudempien suomalaislevyjen kansien takana, joita olen jäänyt ihmettelemään kauemminkin." | |
![]() 04.05.2006 11:50:52 (muokattu 04.05.2006 12:00:34) | |
Haluaisin allaolevaan lainaukseen lisätä seuraavaa, joka on mielestäni hieman hassua... Minä olen Olga Poppius, ja tämä nimeni ei ole peitenimi, hassua kyllä useat ihmiset näin olettavat! Eikä edes taiteilijanimi :) Heh, en ole hetkeäkään luullut nimeäsi taiteilijanimeksi. Taiteilijanimiä eivät myöskään ole esim Caius Putus tai Carlo Casagrande, vaan ihan omilla nimillään toimivia suomalaisia. T: yksi suomen seitsemästä kivi-etunimisestä henkilöstä PS. Hyviä kuveja, muuten. Aika laaja skaala tyylejä hanskassa. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 20.12.2006 00:36:55 | |
Sama tilanne on kaikilla tuottajilla jotka tavallaan "löytää" jonkun artistin tai jolla on artistin kanssa yhteinen "tuotantohistoria". Aina voi tulla kenkää. Sun täytyy vaan osoittaa korvaamattomuutesi bändille ja lafkalle. Silloin ne ei uskalla/halua tiputtaa sua yhtälöstä. Mulla on esim. menny joidenkin laulajien kanssa niin hyvin että ne ei suostu enää äänittämään muiden kaa. Ja sun pitää olla se tyyppi joka saa session henkiin. Eihän sellasta tyyppiä voi jättää pois, eihän? Jep. Itse teen enempi sanoitushommia, mutta tässä pätee varmaan sama homma kuin mulla, eli kaikesta kannattaa sopia kirjallisesti, ettei tule yllätyksiä, eikä jälkipuheita. Sopparissa sitten selvästi ilmaistaan että sä olet vastaavana taiteellisena tuottajana siitä ja siitä päivästä, tähän ja tähän päivään asti ja että sinä ja vain sinä tuotat, ellet itse suostu yhteistyöhön muiden tuottajien kanssa tms. Sopparissa voi sitten olla määräaika tai sitten se voi olla voimassa toistaiseksi jollain irtisanomisajalla. Molempi parempi. Sä olet tallissa niin kauan kuin sopparissa lukee, eikä sua siten voida sivuuttaa. Fiksu bisnesmies laittaa tuohon vielä porkkanan että sut voidaan ostaa ulos esim. 10 000€ milloin tahansa ;) http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)